Gå til innhold

SAS: - Flygere hevder det er vanskeligere å lande med simulator enn i virkeligheten


Tore Sætre

Anbefalte innlegg

Mens jeg døset meg gjennom SAS Magasinet over Hardangervidden her en kveld stoppet jeg opp ved en artikkel med noen veldig kjente bilder. World Travel Airlines' 777 lyste i mot meg under overskriften "Gratistur til Los Angles". Dette har jeg da sett før tenkte jeg og etter å ha samlet meg ser jeg at det er en artikkel om generelle PC-baserte flysimulatorer, virituelle flyselskap og helt tilslutt en omtale av Flightsim.no og en del av brukerene i diskusjonsforumet!

For de som skal ut å fly med SAS i november - sørg for at dere blar opp på side 23 i SAS Magasinet. Der finner dere to siders artikkelen skrevet av Kjell Martinsen, morsom og lett skrevet.

Men med det beste til slutt; billedteksten til et screenshot av en final approach i FS2K; "Sertifiserte, ordentlige flygere hevder det er vanskeligere å lande med simulator enn i virkeligheten". Da ble jeg kry - kry som en hane. Det var like før jeg gikk frem i cockpit med bladet i hånden og sa - "se her... mine landinger i FS2K er vanskeligere enn den dere tar nå snart...".

For etter 10 års trening er ikke FS-landingene mine så veldig gærne lenger.

Ha en god helg alle sammen!

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ville ikke vaere de foerste til aa hevde at landing i en simulator er vanskeligere enn aa gjoere det i virkeligheten. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Kan selv underskrive paa det, selv om jeg langt ifra er noen ekspert paa den ene eller den andre. (Har vel en 170 landinger i en Cessna 152 til naa.)

Det er stort sett mangelen paa sanseinntrykk som gjoer sim-landinger vanskeligere. Meget snevert synsfelt, ikke noe sidesyn, ikke noe feedback fra balanseorganene og ikke noe feedback fra nerver i hud, muskler og ledd gjoer deg ganske 'blind' i en simulator.

Mvh,

Helge

----

Slips with flaps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Dag Christer:

Halloen,kor kan du få kjøpt dette magasint som du hadde en fin omtale om?

Vennlig hilsen BRA124

SAS Magasinet er tilgjengelig for alle SAS-flygninger og SAS Radisson hoteller. Siden de siterer mye fra Flightsim.no kan kanskje Flightsim.no få lov til å sitere litt fra SAS?

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Helge Jordal:

De ville ikke vaere de foerste til aa hevde at landing i en simulator er vanskeligere enn aa gjoere det i virkeligheten. [image]
[/image]


Jeg har nå egentlig hørt det selv også, mange ganger. Men det var nå litt kult å være passasjer på SK334 og lese i et blad fra SAS at piloter mente at "våre" landinger er vanskeligere enn de virkelige. For er det ikke sånn at landinger er noe av det vanskeligste med flightsim'er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landing er som oftest det vanskeligste, uansett om det er sim eller i virkeligheten. Men selv har jeg erfart at selve flygingen er lettere i en sim en i et virkelig fly. Mye mindre aa ta hensyn til, scanning etter annen trafikk er det ikke mye vits i, ingen radio prosedyrer aa ta hensyn til, turbulens eller termikk roter ikke med trimmen din paa samme maate som i virkeligheten, du kan sette paa pause naar du trykket paa feil knapp eller motoren kutter.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men er det en ting jeg har lyst paa fra sim-verdenen saa er det kostnadene involvert.. En enganginvestering paa 700-800, og det er det.. *Sukk* [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh,

Helge

----

Slips with flaps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - hva er egentlig vanskeligst - sim eller real life? Jeg er ingen ekspert, og skal lese artikkelen mandag morgen på tur til Tromsø i en F-50.

Helge er kanskje nært. Sim på PC er ufølsomt - jeg kjenner ingen bevegelse i min SAVO med 5 hjul [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Jeg kan hoppe over checklist hvis bare hjul og flaps settes, jeg slipper kommunikasjon (om jeg vil), og om jeg setter meg hardt og bremser slik at jeg real life ville fått kontrollert punktering gjør det liksom ikke noe.

Mange av oss "flyr" maskiner hvor det er utenkelig med bare en pilot i virkeligheten. Det sitter to mennesker på flightdeck i en 737 eller en MD-80 som har nok jobb med både systemer og håndverk under landing, og jeg vet at workload er slik at to "manns" jobb må til i denne fasen. Dårlig vær og glatte baner øker trøkket.

Jeg - som cool SAVO-pilot - skyter gjerne en halvliter eller tre og er ganske sikker på at landingen med 737-en i Tromsø likevel går godt, men da bestemmer jeg både innflyging og vær. Og sitter godt i min 5-hjuls etter touchdown...

Fremdeles er det vel et skille mellom PRO real life og gode stunder i FS2K PRO en kveldstund....

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der!!

Nå var jeg en tur innom oslo, og jeg leste i bladet på vei hjem!!

vi simmere har en god grunn til å være stolte, vi som driver med simming som en hobby har vanskelige landinger en de som er utdanna til det, vær kry alle sammen!!!!!

Da jeg bare er 16 år, så er jo ikke jeg en utdanna flyger, men jeg har landa en cessna caravan (med litt hjelp fra piloten)

, og prøvd å styre litt en MD500, og det var rå kult, men da jeg ikke er noen yrkes pilot syntes jeg at det var litt vanskelig, nå kan det komme av at det var uvant for meg, Måtte jo da være forsiktig, da der ikke var noe pause knapp, så det er jo et stort skille, egentlig, (måtte vel skryte litt jeg også)

men som sakt, vær stolte [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh Nor. DC Christer F Havnø-NAvAID68B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Kjell Martinsen:

Takk, takk (rødme, rødme, kremt).

Hyggelig at dere likte saken.

Syntes bare atte jeg MÅTTE altså.

KjellM

Det var forøvrig Kjell som skrev artikkelen i SAS Magasine...

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting... det er ikke for moroskyld at en flyger har utallige utdanningstimer bak seg...

selvom Wayne Gretzky synes det er vanskeligere å score mål på et hockey spill på PC betyr ikke det at de som klarer det kan hoppe rett inn i National Hockey League....

Microsoft skryter av at simmen er "as real as it gets", jeg vet nå ikke jeg.... er med på at det er veldig lærerrikt å fly sim, men det blir for overfladisk.

Helsing

CN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I PS1-simmen har du jo super simulering av ett bestemt fly, men der har du jo også i tillegg mindre av visuelle referanser osv.

Hvis du liker å trykke på knapper er det helt OK.

Microsoft reklamerer med at Flight Sim. er "As real as it gets", men det betyr heller ikke at simmen er så veldig real. Men der kan en i det minste fly visuellt. Der har du OK terreng å fly i, men mindre realistiske løsninger med tanke på de større flyene.

Men det kommer seg litt på den fronten også. F.eks Espens F-50 panel. Uansett, det er et langt langt stykke igjen til vi kan begynne å sammenligne PC-baserte "simulatorsimuleringer" med the real thing.

Kjell Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tarjei Lundarvollen:

Og når ble det bestemt at fs2k er eneste simulator som finnes ??

Hørt om PS13 ? Fortsatt av den tro at simming er bare overfladisk ?

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Hvor mange ganger er FS2K nevnt i denne postingen, eller i artikkelen for den saks skyld????

Artikkelen skriver faktisk ikke et eneste ord om produkter eller leverandør. Screenshots er fra to forskjellige Flightsimer og ellers beskrives bare flysimer og tilleggsprogrammer uten å gå inn en spesiell type.

Det finnes ikke noe verre en fanatikere som ser konspirasjon bak hvert eneste ord som skrives.

------------------

Tore Sætre

Oslo, Norway

E-mail: tore.satre@iname.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel alle sammen klar over at det å foreta en landing med en PC-flysimulator, og det å lande et virkelig fly, er to vidt forskjellige ting. Dersom noen har forstått artikkelen dit hen at om jeg klarer å lande en simulator 777 i LA under dårlige værforhold, dermed er kvalifisert til tittelen 'kaptein' i et hvilket som helst selskap, må jeg ha uttrykt meg ekstremt slett. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif[/image]

Jeg har kun FS2K, men har ikke preferert denne med et eneste ord, da jeg vet at det er flere simulatorer ute på markedet, og jeg har ikke hatt mulighet for å sammenligne. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Artikkelens 'screenshots' er fra FS2K. Jeg har ikke selv lest bladet ennå, og vet ikke om artikkelen er gjengitt ordrett slik jeg sendte den inn, og vet heller ikke om hvor mange 'screenshots' som er tatt med.

Mvh

KjellM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tore Sætre:

Hvor mange ganger er FS2K nevnt i denne postingen, eller i artikkelen for den saks skyld????

Artikkelen skriver faktisk ikke et eneste ord om produkter eller leverandør. Screenshots er fra to forskjellige Flightsimer og ellers beskrives bare flysimer og tilleggsprogrammer uten å gå inn en spesiell type.

Det finnes ikke noe verre en fanatikere som ser konspirasjon bak hvert eneste ord som skrives.


Sitat ifra hva Carl skrev:

Microsoft skryter av at simmen er "as real as it gets", jeg vet nå ikke jeg.... er med på at det er veldig lærerrikt å fly sim, men det blir for overfladisk.

Ble det ikke nevnt noen leverandør her så vet neimen ikke jeg, OG svaret mitt var et svar til hva Carl Normann skrev.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

[Endret av Tarjei Lundarvollen 09-11-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg, men hvordan i helv......går det an å lage en slik forsurende debatt ut av at en av oss har lest en artig artikkel som han i beste mening vil tipse oss andre om? MÅ ethvert innlegg saumfares for å finne noe å rette pekefingeren mot? Skaff heller tilveie magasinet og kos dere med artikkelen.SIER NÅ JEG!

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Vidar Øverli:

Unskyld meg, men hvordan i helv......går det an å lage en slik forsurende debatt ut av at en av oss har lest en artig artikkel som han i beste mening vil tipse oss andre om? MÅ ethvert innlegg saumfares for å finne noe å rette pekefingeren mot? Skaff heller tilveie magasinet og kos dere med artikkelen.SIER NÅ JEG!

Vidar

Det må da være lov til å diskutere litt?? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Er dette ikke en diskusjonsside da....

------------------

Christopher Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal si det ble livat!

Tarjei:

Beklager jeg var litt upresis, det ble nevnt FS2K i en av de første svarene. Jeg synes FS2K og tilsvarende blir for "overfladisk", er selv den heldige eier av PS13 og det er helt andre saker. Men tror allikevel jumboen får en skramme eller to dersom jeg skulle prøve meg...

uansett.. på søndag skal jeg besøke en SAS styrmann som flyr 767 og PS13 testing står på programmet. Skulle det være av interesse kan jeg jo "poste" en aldri så liten rapport!

vi snakkes!

mvh

Carl Normann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fløyet "left seat" i B747-400 full motion simulator, og må nok innrømme at FS2000 er lettere å fly. Da må du ta i betraktning at ca 15 år med MSFS gir et visst "handicap".

Bevegelsene av turbulens og sidevind gjør landingsoppgaven for en "erfaren" MSFS pilot ganske vannskelig i en virkelig simulator. I tillegg kommer den relaistiske fartfølelsen når du flarer over rullebanen. Selv om du i en jumbo sitter flere meter over bakken kommer rullebane fort mot deg. Med andre ord, disse to verdener kan vanskelig sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...