Gå til innhold

Jan E. Stene

Members
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Siste besøk

Jan E. Stene's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. ref Oanes innlegg. Er ikke sikker på om jeg oppfattet meningen med din første setning, men det er vel få som hevder at freeware miljøet skal "tvinges" over til komersielle kanaler. Derimot er det en kjennsgjerning at to av de største bidragsyterne på freeware siden har lagt opp. Da er det etter min oppfattning lettvint å si at dette er tull. Det er etter mitt skjønn en åpenbar trussel for det eksisterende freeware miljøet. Kanskje tiden er moden til å tenke anderledes, etablere organiserte miljøer med medlemskontigent, tilgangsbegrensing etc. mvh Jan Stene
  2. Olav, Det som irriterer med denne saken, er nettopp at "payware" folket vil trekke det lengste strået. Flere ganger når jeg leste de inspill som kom opp på FFG/PFG forum, satt jeg igjen med en følelse av at enten har personen en IQ som tilsvarer hans armlengde dividert på 2, eller så gjøres dette for bevisst å provosere freeware gruppene på en slik måte at de rett å slett - som du sier det - ikke orker mer. Og da blir jo resultatet som man forventet. Som "bruker" kun, er det ofte fristende å si - ignorer tullingene, og se heller på de som med respekt bruker disse praktfulle juvelene daglig. Jeg er ikke i tvil om at vi er i flertall. Kanskje vi burde være flinkere til å gi beskjed, ikke vet jeg. En ting er sikkert, noe må gjøres for å blåse liv i PFG og FFG, slik at disse gjenoppstår i en eller annen form. PS - Du er sent oppe om kveldene ser jeg....øh. JS
  3. Dette var dett. Slutt på "state of art" fly pga av et mindretall duster som åpenbart har det gøy med å "utfordre" andre sin kompetanse. Lurer av og til om denne "hetsen" egentlig er en tilfeldighet????
  4. Har fløyet "left seat" i B747-400 full motion simulator, og må nok innrømme at FS2000 er lettere å fly. Da må du ta i betraktning at ca 15 år med MSFS gir et visst "handicap". Bevegelsene av turbulens og sidevind gjør landingsoppgaven for en "erfaren" MSFS pilot ganske vannskelig i en virkelig simulator. I tillegg kommer den relaistiske fartfølelsen når du flarer over rullebanen. Selv om du i en jumbo sitter flere meter over bakken kommer rullebane fort mot deg. Med andre ord, disse to verdener kan vanskelig sammenlignes.
  5. Hei, Prisen for en Exclusive Session er ca 600, GBP og det inkluderer 30-45 min briefing i klasserom, og 60 min i simulatoren. Du bestemmer selv hva du ønsker å praktisere. (landinger, takeoff, instrument landing, dag,natt flyving etc). Simulatoren virker på samme måte som i fs. Instruktøren velger forhånds situasjoner fra en skjerm bak venstre førersete, og du befinner deg enten i luften for landing eller på bakken ved rullebanen elller i ready posisjon. Det er plass til tre gjester på skikkelige observatørstoler i cockpit. En av dem kan jo betjene situasjonsvalget, så slipper du eller instruktøren å klatre ut fra førerplass hver gang du skal endre situasjon. Du kan også velge en shared session, da flyr du med 2 andre. Det koster 190 GBP. Samme opplegget, men du flyr bare selv i 20 min. og er observatør i 40 min. Jeg hadde med meg video kamera og fikk filmet stuntet. Etter å ha fullført velykket flyving, får du tilsendt et sertifikat som bekrefter dette. Dette kan du trygt si er rått. Det er særlig den enorme 3d grafikken som imponerer, og følelsen av å sitte flere meter over rullebanen under takeoff og instruktøren roper V1 og ROTATE - svett.... Prisen er ikke ille, når du tenker på at simmen koster ca 160 mill NOK. Adressen er http://www.virtualaviation.co.uk/"'>http://www.virtualaviation.co.uk/" TARGET=_blank>http://www.virtualaviation.co.uk/
  6. Jeg booket time via internett. Simulatorene finnes ved British Airways Flight Training Center, Cranebank. Ligger faktisk ikke langt fra Terminal 4 på Heathrow. Det finnes 4 stk B744 simulatorer, 2 stk B777 samt 737 og 757 simulatorer. Instruktøren er piloten som ikke flyr, du er piloten som flyr. Take-off fra JFK 31 R, left turn og climb til 3000 fot, en kjapp sightseeing over Manhatten og landing på 13L. Nesten som å lande på Kai Tak, fordi du flyr en base leg nær flyplassen og må foreta en krapp høyresving før landing. Tok også noen landinger på SFO 19L. Det det var litt vanskeligere en jeg på forhånd antok. Ganske tungt å betjene elevator og nesehjul. Nesehjulet styres faktisk på samme måte som småflyene, med pedalene. Under taxing måtte du spenne godt fra. En annen sak som overasket meg var flyets roll bevegelser. Tok litt tid før jeg ble vant med tregheten og den enorme massen. Særlig merkbart rett etter positive rate of climb. Likeledes var det svært følsomt på balanseroret ved landing. Tillot bare ytterst fine korrigeringer når var på finale.
  7. Noen som har forsøkt B747-400 Simulatoren til BA. Det kan anbefales. Var i London sist week-end og testet 747-400 simulator i en time. FS 2000 vil aldri bli det samme etter dette. Profft opplegg, 45 min. briefing med instruktør fra BA og 60 min i simulatoren. Virtual Aviation er altså et selskap som selger ledig tid i BA simulatorene til publikum (foreløpig kun 747-400 & 777). Virkelig bra. Link finnes på BA hjemmeside.
×
×
  • Opprett ny...