Når jeg skal fly fra nesten hvilket som helst sted til Gøteborg, og lande på ESGG RWY 21, anbefaler min Flight Planner nesten bestandig å bruke STAR RISMA 1F. Når jeg skal fly fra Gøteborg og skal bruke RWY 03 blir jeg ofte anbefalt å bruke SID VADIN 1B.
RISMA 1F er definert slik: LOGSA-TOPLA-SVD-LASLI-RISMA-BAK-LOGSA-D033T-CI21.
VADIN 1B er definert slik: D025C-D213L-D171M-VADIN-BAK.
Mitt spørsmål nr. 1 er: Når jeg kommer fra Stockholm eller Gardermoen, er det virkelig nødvendig å fly helt ned til SVD for deretter å svinge nordvestover i spiss vinkel for igjen å passere ESGG, svinge nordover for til syvende og sist å lande på RWY 21?
Spørsmål 2: Er det virkelig nødvendig etter T/O fra RWY 03 å svinge til høyre for deretter å fly langt sørover, for deretter å svinge nordvestover i spiss vinkel for å komme seg til BAK for deretter å sette kursen for Gardermoen?
Der det noen av dere proffene som kan forklare hvorfor enkelte SIDs og STARs kan virke unødvendig kronglete, slik som i disse eksemplene? Jørgen??
Mvh
KjellM