Gå til innhold

Status idag


Stig Sandnes

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Da er kvelden igang, og vi har rotet oss sammen og dekket opp hele Norge med ATC. Desverre er det svært få piloter. I skrivende stund er det 2 piloter, fordelt på 5 ATC'er.

 

Bilde fra VATSIM:

[image]http://www.litangen.net/~doffen/vatsim/vatsim.jpg[/image]

 

Og klarte ikke dy meg, men her er IVAO:

[image]http://www.litangen.net/~doffen/vatsim/ivao.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at hele Norge er dekket! ""

Så synd at jeg ikke visste det på forhånd! ""

Så tilfeldigvis se at hele Norge var dekket og greidde å få meg en tur ENGM-ENVA. Dessverre er det slik at jeg må planlegge litt (familie, jobb... etc.) for å finne tid til en opplevelse. Jeg ville blitt glad hvis slike "happenings" hadde blitt annonsert litt på forhånd, så kunne jeg fått sjansen til å rydde tid til virkelig å få boltre meg rundt i Norge med "real" ATC... kanskje til og med VFR med det nye meshet (flott mesh forøvrig) ""

 

LN-FSO... eller SAS 164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, det var ingen av vi som satt ATC som hadde noe peiling på at dette skulle bli utfallet i kveld.

Eneste jeg vet er at jeg kom hjem fra trening, og i neste øyeblikk hadde jeg kontrollen over Stavanger!

Er det noen som har litt mer background informasjon på dette "fenomenet" som inntreffer engang i blandt? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det så lite ut her...

 

Jeg vil også med dette få takke alle som fløy til og fra Vigra i dag og takke for trafikken som jeg fikk på min første training dag. Beklager om ting ble litt rart, men håper de fleste som stakk innom skjønte dette..

 

Det ble til tider meget travelt der, he he i allefall for en fersking som meg.. Men en super flink instruktør var på pletten og tok over når det stod på som værts..

Takk så mye til Christian Sager og alle dere andre som var med å ga meg en real innføring....

 

Så får vi huske å gi Christian litt trafikk på Søndagen... he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, jeg synes du gjorde en flott jobb! Mye bedre enn meg første gang jeg prøve meg, så her er det bare å stå på!

Jeg prøvde meg, men av en eller annen grunn sluttet flyet å lystre og like etter gikk hele PCen i stå på finalen til Vigra, synd men sant.

Regner med at jeg er å finne på din neste trening også! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en mail i dag ""

we would like to remind controllers that they should limit their use of messages sent on the /ATC channel. It should not be used as a "chat" channel as every message sent goes to many users who probably do not wish to see it, and again adds to the overall load on the network.

 

 

Ja, du må slutte mase så mye på ATC chat'en gutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en mail i dag ""

we would like to remind controllers that they should limit their use of messages sent on the /ATC channel. It should not be used as a "chat" channel as every message sent goes to many users who probably do not wish to see it, and again adds to the overall load on the network.

 

 

Ja, du må slutte mase så mye på ATC chat'en gutt!

Jeg sa i fra til dere.. Ble litt vel mye kanskje.. "" Men vi var jo meget så hyggelig ovenfor de andre ATC'ene, ønsket de god kveld og alt mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi burde ha i norge en web side hvor man legger inn ATC booking av tidspunkter når de skal på og hvor lenge - som alle kan lett sjekke - ikke bruke forumet til det. Skal jeg planlegge flyvning der hvor det er ATC må vi har en lett tilgang til info om når det er ATC.

Se bare i Tyskland hvor flinke de er med dette. Har selv i det siste flere flyturer online i Tyskland. Da planlegger jeg i god tid etter hvor det er ATC.

Om dette lar seg gjøre må også vi piloter være flinke til å logge tidspunkter for flyvning.

Dette fungerer kanonbra i Tyskland - og vi behøver ikke være så mange ATC og piloter for å få dette til.

------

Jeg flyr der det er planlagt ATC -- hvem tar utfordringen..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi har en slik side.

www.vaccsca.org der booker vi ATC av og til når vi vet vi kan sitte. Dette dukker igjen opp på Eurobook som kan sjekkes i Serv Info.

 

MEN.

Det er ikke alltid vi vet om vi har mulighet til å sitte, så da blir det slike impuls som nå.

Men jeg tør påstå at nesten daglig sitter det ATC på i Norge, og størsteparten sitter på Gardermoen eller Oslo.

 

Ingen fare å fly her i landet lengre ""

Bare se på oss i går og i dag. bra med ATC på ja ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet de sidene finnes men jag har ikke sett noe booking av ATC i Norge der..

OK, om dette ikke kan planlegges litt.. så blir det som det er.

Vi som da ønsker å planlegge flyvning med ATC får fly der dette gjøres, og det er mange steder.

(Jeg som pilot ønsker når jeg skal planlegge online flyvning å ha oversikten når det er ATC og hvor lenge de er der)

Må ikke fly i Norge for å ha en god ATC flyvning.

Ta utfordringen - mange land har tatt den og får piloter og ATC..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo.. ikke gå utover hva foreldrene dine mener/sier - da må du la være å planlegge din tid som ATC for oss piloter.

Dette må ikke bli/være så alvorlig at vi kan logge tidspunkter for så å trekke seg..

Det bør være her forslag på tidspunkter for neste dag eller i dag.

Her at det er kun et ønske om planlagt ATC, og at vi piloter også prøver å bruke en planlagt ATC tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjekket søndag på VATSIM og det så bra ut - skal planlegge å fly i Norge da.. Stå på.

Er dette en side hvor "vi alle" skal/bør bruke - foreslår ikke å bruke forumet til dette?

Ellers må vi bare prøve og la det eller stå til om noen ikke kan stå for "bookingen" - tiden vil vise dette.

Få folk til å bruke et sted til å sjekke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Dag Johansen:

 

Jeg kom på en ide om å legge en link inne i forumet for VATSIM/IVAO som viser til booking siden som det henviser til ovenfor. Siden det er som oftest folk som flyr på VATSIM eller IVAO som titter innom dette hjørnet av forumet så kan vi kanskje forme denne siden litt så ting blir litt lettere tilgjengelig. Noen som har noen synspunkter på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte naturligvis ut og fly i dag også når jeg så DEN gode ATC-dekkinga av Norge (desverre ble jo Bodø borte før jeg rakk opp dit da, men...).

Men noen spørsmål: ba om clearance fra tower men ble henvist til ground for clearance, fikk STAR og sqw. mens jeg taxa, (stressa en del med multitasking et øyeblikk da ja "") og ble bedt om å ta holding B7 (i stedet for å gå til B9 som jeg vanligvis gjør). Er det slik RL også? Hva er rekkefølgen på hvem en skal henvende seg til nå det er så overflod ( "") av ATC som det var på ENGM i dag?

 

mvh SAS164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Dag Johansen:

 

Jeg kom på en ide om å legge en link inne i forumet for VATSIM/IVAO som viser til booking siden som det henviser til ovenfor. Siden det er som oftest folk som flyr på VATSIM eller IVAO som titter innom dette hjørnet av forumet så kan vi kanskje forme denne siden litt så ting blir litt lettere tilgjengelig. Noen som har noen synspunkter på det?

Personlig synes jeg ServInfo får jobben gjort på den mest effektive måten. Men tanken var god..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ServInfo" gir ikke noe info om hvorlenge ATC er oppe om ikke ATC selv har gitt info på sin "info (oppside)(side eller oversikt bilde" når man henter opp dette. Dette gjøres ofte andre steder at ATC har på sin info logg sin oppetid...

Komm igjen folkens vær kreaktive og lag en oversikt over Norge hvor ATC og piloter kan logge seg på - og ikke minst gjøre det lett for oss alle å sjekke dette ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...