Gå til innhold

SPARC noen som bruker det?


Sondre Aabø

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har funnet et program som kan brukes sammen med ASRC. Programmet hetter SPARC og kan lastes ned fra avsim.net. Men problemet mitt er å få inn ILSène på Gardermoen så jeg kan bruke den aktift når jeg kontrolerer. Noen som har fått dette til?

 

For å få klaibrert ILSèn inn i SPARC så må jeg ha fullversonen av FSUPIC noe jeg ikke har, den skal nemelig kalibreres i FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen ting i avsims filbibliotek ved søk etter "SPARC". Du kunne ikke utdypet litt mer hva dette er for noe, og eventuelt lagt ved lenke til website (hvis det finnes)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, manualen må åpnes med sikkerhetsbeskyttelse, jeg får åpnet den i Open office. Og det står noe i manualen om hvorfor den slår seg av etter 60 sek. Kan ikke forklare dette nå, skal på trening. Men skal teste mere når jeg kommer hjem igjen.

Ser ut til at jeg får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Endelig har jeg fått det til, med hjelp fra Geir så klarte vi og ordne disse rullebanene. Det du gjør er å slette alt det som er i RWY.dat fila som ligger i Files folderen og legger inn dette. Da skal det fungere greit.

 

ENGM 19R@196.02@207@60.213764@11.088045@3@1015@&

ENGM 19L@196.05@207@60.198133@11.123@3@1012@&

ENGM 01R@16.05@207@60.177932@11.111328@3@710@&

ENGM 01L@16.02@207@60.187776@11.073058@3@914@&

ENZV 18 @179.12@8@58.891373@5.639103@3@609@&

ENBR 35 @350.54@50@60.285481@5.219395@3@975@&

ENBR 17 @170.54@50@60.300976@5.214092@3.1@975@&

 

Er det noen som har noe å tilføye eller rette så er det bare å komme med forslag!

 

Dette er enda et redskap for oss osm bruker ASRC. Dette gjør det enda litt mere realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har ikke sjekket programmet selv, men har bare en liten advarsel (vet ikke engang om den er relevant); for SB3 påstås det at flyenes bevegelse (posisjonsoppdatering) ligger inne med en forsinkelse på ca 5 sek i forhold til real-time ""

Hvorvidt dette vil ha innflytelse på ILS/Glidepath ved bruk av SPARC skal være usagt, men håper noen som nå prøver SPARC evt kan bekrefte/avkrefte dette.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unfortunately, VATSIM network data updates are coming once in 5 seconds (not taking into account possible lags and connection problems), while real-life PARs update the screen at least twice every second. That limitation of VATSIM protocol may result in unexpected delays and “jumps” of the aircraft on the screen. We are still working on it by trying to imitate the “COAST mode” of ASRC, but had little success yet.

 

Jeg prøvde dette programmet i kveld, og det fungerte veldig bra! Flyene oppdaterer seg akkurat fort nok til å se ganske klart hvordan de ligger i forhold til localizer og glideslope.

 

Takk for tipset Sondre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas,

 

Takker for screenshot! Minner meget bra om real-life, dvs det jeg har sett på BIKF (GCA ~ Ground Controlled Approach). Og, hvis "nevnte delay" ikke er en issue, så kan ting tyde på at våre ATCer må lære noen tilleggsprosedyrer etterhvert, iallefall hvis denne applikasjonen blir populær i bruk ""

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Noen som vet hvordan en legger til en IP i lista i SPARC?

 

Skulle hatt så den koblet opp mot PCProxy!

 

Har også prøvd å skrive IP: 127.0.0.1 direkte inn i feltet, men uten om å lykkes. Kommer opp en feilmelding som sier:

 

"SARC

Run-time error 10048:

Address in use"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sondre!

 

Lag en text fil med navnet Ipaddr.txt og lim inn følgende innhold:

 

152.104.96.225 ASIA-S

137.56.244.9 EUROPE-C

212.47.22.26 EUROPE-CE

212.112.234.46 EUROPE-CW

195.205.20.162 EUROPE-E1

195.78.48.15 EUROPE-E2

212.205.81.22 EUROPE-SE

213.194.111.99 TURKEY

80.249.98.88 UK-1

66.98.168.65 USA-S1

66.221.192.84 USA-S3

216.93.170.44 USA-W

195.207.29.198 Ivao

127.0.0.1 LOCALHOST

 

Legg .TXT filen i hovedmappa til ASRC. Deretter starter du SPARC og conecter til en VATSIM server (Europe-C) så har du 60 sekunder på deg til å starte ASRC og conecte til LOCALHOST (127.0.0.1)

 

Thats it! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, hvis "nevnte delay" ikke er en issue, så kan ting tyde på at våre ATCer må lære noen tilleggsprosedyrer etterhvert, iallefall hvis denne applikasjonen blir populær i bruk

 

Tror kanskje dere Supervisor mennesker bør tenke litt på alle pilotene som flyr rundt i dette land og ikke har snøring what so ever.. Lær heller de noen tilleggsprosedyrer før det skjer en "ulykke". ""

 

Tror kanskje ATC'en i Norge er blandt de topp 3 på VATSIM.. ihvertfall etter egene erfaringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje dere Supervisor mennesker bør tenke litt på alle pilotene som flyr rundt i dette land og ikke har snøring what so ever.. Lær heller de noen tilleggsprosedyrer før det skjer en "ulykke". ""

 

Hei Thomas,

 

Ikke helt sikker på hva du forsøker å formidle her ""

 

Kan love deg at den største utfordringen for alle SUPs er piloter, ikke bare når det gjelder prosedyrer generelt, men også dette med å være online og "slewe" over det hele for å få mest mulig med seg (som tilskuer) ""

 

Ser derfor frem til fortsatt utmerket aktivitet innen SCA når det gjelder pilot-trening (ref Peter Nørkjør), og at VATSIM på et tidspunkt kanskje setter et minimumskrav for tilkobling som pilot, evt en test/tilsvarende ""

 

Men, tilbake til SPARC og GCA; for de som ikke har fått det med seg, så brukes GCA (og da SPARC) for å "prate" et fly ned på rwy. Dvs, GCA-operatøren forteller kontinuerlig hvor flyet befinner seg i forhold til Glideslope, og gir kontinuerlig korrigerte flyhøyder/descent-rates/headings inntil flyet er trygt på bakken.

 

Dette vil, som dere da kanskje forstår, kreve en egen GCA-frekvens. Hvis ikke vil f.eks TWR blokkere sin freq med trafikk til ett fly i urimelig lang periode. Nok en utfordring ""

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans;

 

Vet ikke helt hva du mener her nå, men har sett at approach har nesten samme "radaren" nederst til høyere på den store skjermen, dette er ment som informasjon til flygelederen for å se om flyet er på LOC/GP og evt hvordan man ligger i forhold til den.

 

Kan ikke si at det er noe egen flygeleder som bare tar seg av den oppgaven som du nevner (GCA)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at det er noe egen flygeleder som bare tar seg av den oppgaven som du nevner (GCA)..

 

Jeg tror GCA hører fortiden til (ihvertfall her i Norge). Finnes vel andre som kan bekrefte eller avkrefte dette.

 

EDIT: CGA er dog ikke det samme som dere har sett hos f.eks. Oslo Control, bare for å gjøre det klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg .TXT filen i hovedmappa til ASRC. Deretter starter du SPARC og conecter til en VATSIM server (Europe-C) så har du 60 sekunder på deg til å starte ASRC og conecte til LOCALHOST (127.0.0.1)

 

Thats it! ""

 

Hei, Jonas! :P

 

Det har alltid fungert på den måten hos meg, men da bruker jeg bare ASRC 1.1, vil også bruke ASRC 1.0 så jeg kan ha to forskjellige bilder som vist på bildet nedenfor.

 

[image]http://home.halden.net/sondre/ASRC.jpg[/image]

(Bildet er fra 2 19" derfor blir det så smalt)

 

Men som du ser er så er bare ASRC 1.1 som er logget på, ikke ASRC 1.0 som ligger over SPARC. Har du en finurlig måte å få det til på så hadde jeg blitt glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jonas,

 

Vet ikke helt hva du mener her nå, men har sett at approach har nesten samme "radaren" nederst til høyere på den store skjermen, dette er ment som informasjon til flygelederen for å se om flyet er på LOC/GP og evt hvordan man ligger i forhold til den.

 

Kan ikke si at det er noe egen flygeleder som bare tar seg av den oppgaven som du nevner (GCA)..

 

Hm, på tide jeg leser litt mer om hva som brukes rundt om ""

GCA brukes militært, mens det som skrives om her blir litt mer "tilllegsinfo for ATC". Selve radar-biten er lik, men ikke prosedyrene.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tar meg den frihet å utdype litt om SRA (Surveillance Radar Approach) som vi kaller det.

 

Dette er altså en innflyging ved hjelp av radar, i stedet for ILS, LLZ, VOR, GP osv. hvor flygeleder snakker flyet ned ved å gi hyppige instruksjoner og informasjon. Flygeleder forteller f.eks. for hver NM hva avstanden til terskel er, og hva høyden bør være for at flyet skal holde seg på en korrekt glidebane, samtidig som det hele tiden sørges for at flyet holdes på senterlinjen, ved å gi kurskorreksjoner.

 

Det sier seg selv at dette har en vanskelighetsgrad som krever mye arbeid og konsentrasjon. Derfor er en SRA-kontrollør fratatt ansvar for å ha andre arbeidsoppgaver samtidig. (Og SRA er en egen tilleggs-rating i ATC-sertifikatbestemmelsene.)

 

En GCA eller PAR (Precision Approach Radar) er litt annerledes siden den tar i bruk primærradar-utstyr i vertikalplanet i tillegg. En SRA tar utgangspunkt i forhåndsberegnede høyder som anbefales piloten, og hvor høyde-informasjonen som flygeleder ser "nede i hjørnet" på radarskjermen, kommer fra flyets transponder.

 

ILS-vinduene (..som vi kaller dem) er ellers et meget fint hjelpemiddel for å se flyenes bevegelser langs LLZ og GP. Final DIR (Director) har gjerne disse blåst opp i en litt større skala enn TMA-sektorene. Merk at det er ingen data/informasjon knyttet til trackene som vises.

 

Med 5 sek. delay på SB3 (ca. det en har på TMA-radarer), skulle det fint la seg gjøre å kjøre SRA på Vatsim med SPARC. Men ser ikke helt behovet for det.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gert,

 

Takker hjerteligst for utdypningen for begge systemer "" Da var jeg ikke helt ute å kjøre allikvel ""

 

Det betyr da også at min "påstand" om egen frekvens for denne tjenesten også holder vann, for som du sier, så krever dette en egen ATC-funksjon.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er noen som absolutt MÅ ha en plass på ENGM flyplass, kan vi sikkert se lenge etter at noen logger seg opp som ATC for å KUN gi denne tjenesten.

Hva er vitsen med det? Viser seg jo tydelig at det er en drøss med flyplasser rundt om i Norge som ikke har ATC, mens ENGM sitter fully staffed fra DEL til Oslo CTR, neste blir at METAR-kontoret blir åpnet...

For de som sitter ATC, de av dere som kan sitte DEL kan også sitte APP, vi har ENBR, ENVA, ENBO, ENTC, Farris osv... i tillegg til en drøss av TWRs... spred dere, og ta trafikken med dere ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...