Gå til innhold

SB3 og Squawk mode


Peter Nørkjær

Anbefalte innlegg

Hej.

Som ATC må jeg lige komme med en bøn til alle piloterne.

Jeres SquawkBox er på "Squawk Mode stand by" som default når i starter.

Når SQ er i Stand By kan vi som ATC ikke se jeres informationer. På skærmen er I blot et "+"

 

Så vil I ikke prøve at huske at gå på "Squawk Mode C" når I er i luften?

 

Hvordan? I squawkBox3 menuen vælg "Transponder" og der kan I skifte mellem de to.

 

På forhånd tak.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis TWR og GND er bemannet, har deres radarskjermer den funksjonen at de viser flyene selv om disse er i sq stb.

Hvis derimot kun app eller ctr er bemannet, må fly ha sq mode C for at disse skal kunne gi klareringer. Hvis ikke vil flyene bare vises som en + på skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare følge inreal prosedyrer da? Ha den på standby på bakken hvis ikke atc ber om noe annet?

ATC får gjort like mye selv om de ikke ser taggen på bakken. Flight strip er bare å skrive callsignet på flyet istede for å trykke på det.

 

Hvis det er mange fly på bakken kan ikke CTR yte full ground-tjeneste til de uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ser det er mange som lurer på dette med bruk sv SQ. La oss ha dette klart en gang for alle:

 

Når dere er i luften SKAL dere bruke SQ-mode C!!!!

 

En kort forklaring:

Avgang fra kontrollert flyplasss, (ATC er online):

Når dere står på bakken og gjør dere klar til en flyging så setter dere SQ-mode i Standby. Når dere er klar for å be om klarering så setter dere SQ-mode C. Da kan vi som sitter ATC se dere og få opp nødvendig info om dere samt FP. Dere får så tildelt en SQ-kode som dere skal sette inn på instrumentene i flyet.

 

Avgang fra en ukontrollert flyplass, (ATC er ikke online):

dere benytter SQ-mode Standbytil dere er klare å takse til aktiv RWY. Da setter dere SQ-mode C!!!! Dere bør også velge dere en SQ-kode, feks. mellom 4000 - 4500, som er de kodene som er mest brukt i Norge.

 

Flyr dere VFR så setter dere SQ-kode 7000 og SQ-mode C!!!!

 

Når dere så event kommer i kontrollert luftrom, (ATC er online) da kaller dere opp en aktuelle ATC-enheten, eller ATC logger på og ber dere ta kontakt. Da vil dere event få tildelt annen SQ-kode om dette er påkrevd.

 

Ingen skal fly rundt med SQ-mode Standby for da vises dere som et lite "+" tegn og ingen kan se hvor høyt dere er eller hvilken retning dere flyr i. SQ-mode Standby brukes på bakken - ingen andre steder.

 

Hvordan setter dere sq-kode i flyene, i SB3, FSInn etc. LES MANUALENE. Det står forklart meget godt i disse.

 

Hva er så en SQ-kode??? Det er en unik kode som hvert fly/flygning får tildelet og som gir oss en del informsjon om flyets fart, høyde, kurs etc.

 

Dette innlegget som en forhåpentligvis oppklaring i debatten om bruk av SQ-mode, SQ-koder etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ser det er mange som lurer på dette med bruk sv SQ. La oss ha dette klart en gang for alle:

 

Når dere er i luften SKAL dere bruke SQ-mode C!!!!

 

En kort forklaring:

Avgang fra kontrollert flyplasss, (ATC er online):

Når dere står på bakken og gjør dere klar til en flyging så setter dere SQ-mode i Standby. Når dere er klar for å be om klarering så setter dere SQ-mode C. Da kan vi som sitter ATC se dere og få opp nødvendig info om dere samt FP. Dere får så tildelt en SQ-kode som dere skal sette inn på instrumentene i flyet.

 

Avgang fra en ukontrollert flyplass, (ATC er ikke online):

dere benytter SQ-mode Standbytil dere er klare å takse til aktiv RWY. Da setter dere SQ-mode C!!!! Dere bør også velge dere en SQ-kode, feks. mellom 4000 - 4500, som er de kodene som er mest brukt i Norge.

 

Flyr dere VFR så setter dere SQ-kode 7000 og SQ-mode C!!!!

 

Når dere så event kommer i kontrollert luftrom, (ATC er online) da kaller dere opp en aktuelle ATC-enheten, eller ATC logger på og ber dere ta kontakt. Da vil dere event få tildelt annen SQ-kode om dette er påkrevd.

 

Ingen skal fly rundt med SQ-mode Standby for da vises dere som et lite "+" tegn og ingen kan se hvor høyt dere er eller hvilken retning dere flyr i. SQ-mode Standby brukes på bakken - ingen andre steder.

 

Hvordan setter dere sq-kode i flyene, i SB3, FSInn etc. LES MANUALENE. Det står forklart meget godt i disse.

 

Hva er så en SQ-kode??? Det er en unik kode som hvert fly/flygning får tildelet og som gir oss en del informsjon om flyets fart, høyde, kurs etc.

 

Dette innlegget som en forhåpentligvis oppklaring i debatten om bruk av SQ-mode, SQ-koder etc.

 

Liten rettelse i farten jeg så.. vi som ATC ser jo hvilken rettning de har, da dette ikke er avhengig av SSR i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor folk har det fra at fly må ha SQ Mode C for at ATC skal få fram nødvendig informasjon og FP, dette er jo bare tull.

 

Så lenge man klarer å sette opp ARR/DEP listene så kan jo flyene ha SQ Standby til de liner up hvis ATC ikke vil ha det annerledes.

 

Hvis Tower er online så får jo denne controlleren opp en tag med nødvendig info uansett.

Sitter man approach så ser man vel egentlig ikke det som foregår på bakken uansett.

 

Klarer ikke pilotene å lese ATIS'en så må jo det være deres problem...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor folk har det fra at fly må ha SQ Mode C for at ATC skal få fram nødvendig informasjon og FP, dette er jo bare tull.

 

Så lenge man klarer å sette opp ARR/DEP listene så kan jo flyene ha SQ Standby til de liner up hvis ATC ikke vil ha det annerledes.

 

Hvis Tower er online så får jo denne controlleren opp en tag med nødvendig info uansett.

Sitter man approach så ser man vel egentlig ikke det som foregår på bakken uansett.

 

Klarer ikke pilotene å lese ATIS'en så må jo det være deres problem...?

 

Herregud da mann. Hvordan i helsike skal noen som er ny på VATSIM kunne skjønne noe som helst når vi som har holdt på en stund ikke kan bli enige om hvordan ting og tang skal være, som en grunnleggende regel. Les innlegget mitt Kristian - så ser du hva jeg prøver å forklare. Jeg har ikke gått inn på en laaaaang og detaljert forklaring på hvordan ASRC og andre program vi som ATC benytter eller hvem som ser hva om ditt eller datt er sett opp slik eller så.

 

Jeg prøvde å gi noen GRUNNLEGGENDE tips om hva nye piloter, som ikke er kjent med hvordan dette funker, kan gjøre ting og tang for å lette arbeidet både for oss som ATC og seg selv som piloter.

 

Jeg gjenntar: I luften skal alle ha SQ-mode C. enten man flyr i kontrollert eller ukontrollert luftrom. Eneste unntak er dersom ATC har sagt noe annet. (hvilken ATC ber noen sette SQ standby når et fly er airborn????).

 

Jeg ga også noen tips om hvilke SQ-koder man kan benytte alt etter om man flyr IFR eller VFR.

 

Spiller ingen rolle om man flyr i formasjon eller ikke. Bruk SQ-mode C når dere er i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg flyr fra Bergen til Voss, VFR, får jeg ikke noe hjelp fra ATC etter avgang. Jeg opplevde, som nevnt, at MTD fikk sq stnby hvis jeg husker riktig.

 

Flyr jeg formasjon med et annet fly får jeg ofte squawk stnby også. Så vidt jeg vet MÅ ikke squawk være i C i luften. ATC bestemmer.

 

Er det ATC online i ditt område for du hjelp. Er det ikke ATC online får du ikke hjelp.

 

Se mitt andre innlegg vedr SQ-mode. Er du i luften - BRUK SQ-MODE C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste unntak er dersom ATC har sagt noe annet.

 

Enig..

 

(hvilken ATC ber noen sette SQ standby når et fly er airborn????).

Jeg har gjort det, jeg gjør det, og kommer til å fortsette med det,- så lenge jeg anser det som bedre for meg og andre ATC'er rundt området mitt enn hva mode C ville gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av nå, pust ""

Skjønner uten problemer hva du prøver å forklare, men jeg er ikke enig i måten du prøver å forklare det på.

 

Og hvem er du til å komme å fortelle hva vi som har holdt på en stund har blitt enige om?

Så vidt jeg kan se har vi ikke blitt enige om noen ting, du har bare presentert DIN mening slik at det virker som om at du snakker på vegne for alle som har holdt på en stund.

 

Foreslår at du tar deg en pust i bakken, og står opp på riktig ben i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av nå, pust ""

Skjønner uten problemer hva du prøver å forklare, men jeg er ikke enig i måten du prøver å forklare det på.

 

Og hvem er du til å komme å fortelle hva vi som har holdt på en stund har blitt enige om?

Så vidt jeg kan se har vi ikke blitt enige om noen ting, du har bare presentert DIN mening slik at det virker som om at du snakker på vegne for alle som har holdt på en stund.

 

Foreslår at du tar deg en pust i bakken, og står opp på riktig ben i morgen.

 

Bruker riktig bein hver morgen jeg. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian,

 

Og hvem er du til å komme å fortelle hva vi som har holdt på en stund har blitt enige om?

 

Og hvem er "vi" i denne sammenheng? Hvis "dere" blir enig om noe, så bør "dere" sørge for at dette er iht VATSIMs og VATEUR/VATEUDs regelverk ""

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian,

 

Og hvem er du til å komme å fortelle hva vi som har holdt på en stund har blitt enige om?

 

Og hvem er "vi" i denne sammenheng? Hvis "dere" blir enig om noe, så bør "dere" sørge for at dette er iht VATSIMs og VATEUR/VATEUDs regelverk ""

 

Mvh

 

Hvilken regel er det du refererer til her Hans? Finnes det noen regler ang. dette pr.dags dato? Hvis så finnes burde vi jo absolutt bruke det. Ellers så vil jeg nok støtte å følge reallife prosedyrer med standby på bakken med mindre ATC ber om noe annet. Noe annet kan evt. også angis i ATIS hvis det er et problem for akkurat den ATC'en å be flyene om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans, poenget med den siste posten din er...?

Å vise muskler? ""

 

Hvordan i helsike skal noen som er ny på VATSIM kunne skjønne noe som helst når vi som har holdt på en stund ikke kan bli enige om hvordan ting og tang skal være, som en grunnleggende regel.

 

Det er det jeg snakker om.

Dessuten var innlegget mitt rettet mot Einar, og bør derfor ikke tas for alvorlig av VATEUD/VATEUR, eller noen offisielle forståsegpå'ere fra VATSIM ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian,

Nei ""

Har ikke behov for det, er for gammel ""

 

Fredrik,

VATSIMs Code of Conduct, se under B, Pilots Conduct ""

Men, er også enig i at real-life bør følges så langt som mulig. Utfordringen her blir å få piloter informert godt nok, dvs ikke bare i norske forhold, men VATSIM generelt, og det er dette både VATSIM og SCA forsøker å rette på.

 

Ellers er det litt synd at samme Squawk-tema berøres i flere emner på forumet, blir litt vanskelig og tungvindt å følge med ""

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...