Gå til innhold

Luftfartsdirektøren slår alarm.


Øyvind Sakshaug

Anbefalte innlegg

Først og fremst: Hadde jeg vært kvalifisert til en av de utlyste stillingene i LT, så hadde jeg ikke søkt. Hvorfor? Fordi jeg ikke har lyst til å bo i Bodø. Kunne godt tenkt meg en slik jobb, men ikke nordpå. Sorry, men sånn er det bare.

 

Det er nok slik for noen av de som er kvalifiserte også. Alle stillingene kan umulig fylles av Bodøværinger. Det er heller ikke sikkert at de som er kvalifiserte og bor i Bodø har lyst på jobb i tilsynet... Det er ikke akkurat verdens mest attraktive/popluære arbeidsplass i luftfartsmiljøet... Jeg hørte en gang at de som jobbet i tilsynet var de som ikke fikk jobb i flyselskapene. Ganske stygt sagt, og sikkert ikke helt sant, men det viser litt av holdningen.

 

Når det gjelder kompetansekravene, så er de basert på anbefalinger/krav fra ICAO, EASA og JAR. Kravene refereres det til i SINTEFs rapport. Et eksempel:

 

ICAO DOC 8335-AN/879 Chap. 9.4.3

9.4 QUALIFICATIONS OF THE INSPECTOR (cont)

A flight operations inspector, for example, should have not less experience as 5000

hours as pilot-in-command of air transport type civil or military aircraft. The CAA

inspector should be required to hold current airline transport pilot’s license…should have

held previous appointments either in operational management, as an airline pilot or

training instructor, or as a military pilot where experience in air transport

operations would have been acquired.

 

Jeg har noen eksempler fra andre land:

 

FLIGHT SAFETY INSPECTOR, OPERATIONS

 

QUALIFICATION/EXPERIENCE

 

Degree/diploma in management studies or post secondary training

 

Be the holder of a valid Airline Transport Pilot License including at least one type rating on large turboprop or turbojet transport category aircraft and class rating on single and multi-engine aircraft

 

10 years experience as a pilot in an airline or the military to include at least 3000 hours as a pilot-in-command (PIC) of a large civil or military aircraft

 

Five (5) years experience in an aviation organization in a managerial position directly associated with the development, implementation of operating standards and procedures, operating manuals and flight and ground procedures for flight safety

 

Minimum of 3 years experience as a Training Captain/Designated Examiner

 

Computer Literate

 

Good command of the English Language

 

Good understanding of human relations skills and respect of regulations and procedures

 

AVIATION SECURITY/AERODROMES INSPECTOR

 

REQUIREMENTS:

 

Five (5) years experience in aviation industry, with exposure to aviation security and airport operations

 

Tertiary qualification and professional qualifications in Aviation Management or Airport Management

 

Sound knowledge of the requirements of ICAO Annexes 14 and 17

 

Working knowledge of the Civil Aviation Regulations

 

Familiarity with airport operations

 

General working knowledge of the requirements of relevant ICAO Annexes

 

Sound judgement and to work on own initiative, with minimum supervision

 

Computer literate and familiar with Microsoft Office Suite

 

 

The successful candidate will be working with a team of Aviation Safety Inspectors providing oversight of the aviation industry and specifically in the areas of aviation security and aerodrome safety.

 

SINTEFs rapport. Se hovedkonklusjon punkt 1, samt vedlegg A.

 

Skal vi nå slutte å tro alt som skrives i VG? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vist vi skal tolke det rett, så vil det si at de klager over at de ikke har nok kvalifiserte søkere, sammtidig som at de opplyser på sine egne nettsider at de ikke har noen ledige stillinger ""

 

Makan til dobbeltmoral og tjenesteforsømmelse skal man pinadø lete lenge etter "" Jaggu på tide at ledelsen i LT får et spark bak, og ut på gata. Å aldri får komme inn i varmen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tippe at det er som i alle andre bedrifter, man lyser ut X-antall stillinger med frist y/z-200X, og når den dagen kommer trekkes utlysningen for behandling. Man har gjort 2 slike runder virker det som.

 

Man har vel ikke vedtatt når man skal lyse ut neste runde.

 

Om noen tror at søknadene vil stømme på om Skogstad slutter, så tror jeg man kan få seg en og annen overraskelse i fremtiden.

 

SINTEF rapporten var jo ellers interessant lesing.

 

edit: Kom på noe mer,se her:

 

"Det er for tiden ingen ledige stillinger i Avinor"

 

hentet fra www.avinor.no

 

Det er omtrent like sant, men det er ikke noen åpen utlysningsrunde nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har heldigvis Stortinge begynnt våkne opp.

En rekke politikere går nå ut å ber enten Statsråd Torild Skogsholm gå.

Eller så må hun få fjernet luftfartsdirektør Per A Skogstad fra sitt verv omgående.

Det som desverre noen av dere over her ikke har fått med seg er nå oppfattet blant politikerne.

At Skogstad drivere ren sabotasje for å misslykke flyttingen. Mens Torild Skogsholt fortsatt ikke har skjønt alvoret i saken der hun sitter på gjerdet å ser i luften om siste fly har gått snart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat VG:

 

- Luftfartsdirektøren bør gå!

 

Tidligere administrasjonsminister Victor Norman (H) ber nå luftfartsdirektør Per Arne Skogstad om å vurdere sin stilling, melder NRK.

 

Tidligere statsråd Norman sier at Skogstad må vurdere å la andre overta jobben.

 

-Hvis Skogstad mener at han ikke kan eller vil sørge for flyttingen, er det unaturlig at han blir sittende i jobben, sier Norman.

 

Victor Norman mener det er Skogstad selv som har skapt usikkerheten og gjort altfor lite for å skaffe kvalifiserte folk til Bodø.

 

 

Sitat Nettavisen:

 

"Per Arne Skogstad har snudd og er optimistisk til flytting av Luftfartstilsynet etter dagens krisemøte med samferdselsministeren."

 

Berge sitt eget skinn?

 

 

Sitat Aftenposten:

 

Ansatte reagerer

 

-Luftfartsdirektøren på julebordet nylig sa at "Seieren var innen rekkevidde"

 

-Hovedverneombudet går ut mot flyttingen uten å ta kontakt med de som jobber i nord.

 

Sitat AN

 

Det er ikke bare på Stortinget at politikerne har fått nok av en luftfartsdirektør de oppfatter som en ren sabotør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, det er mulig jeg har gått glipp av noe her, men etter å ha fulgt med i denne debatten her på Flightsim.no om hvor det er mest bekvemt å slå seg ned for å kunne yte luftfarten best mulig tilsyn drister jeg meg til å spørre om noen kan forklare meg den gode grunnen til hvorfor man har bestemt seg for å flytte LT til Bodø? Jeg skjønner ikke helt denne "plutselige" desentraliseringen av de forskjellige tilsynene. Jeg skjønte like lite av flyttingen og etableringen av vårt nasjonale flymuseum for en del år siden også for den saks skyld, men det er vel kanskje en annen skål....

 

Ikke misforstå, klart at jeg synes det er fint at myndighetene forsøker å stimulere og styrke distrikts Norge og dermed forsøker å unngå å samle alt i unnarennet til Holmenkollen, men jeg klarer bare ikke helt å se den åpenbare og gode grunnen til denne Tilsyns-desentraliseringen (både denne og de forrige). Man får jo ikke dette til, kaos og frustrasjon får som resultat satt seg skikkelig, og det vil ta lang tid å få gjenopprettet verdiskapende arbeidsforhold i disse Tilsynene. Dette røret som nå tilsynelatende er et faktum er også svært betenkelig når vi tenker på at disse Tilsynene faktisk har en svært viktig funksjon i samfunnet vårt og derfor være velfungerende. Jeg synes faktisk at Oslo som hovedstad og hovedsete for våre folkevalgte godt kunne fortsatt å ha Tilsynene innenfor sine bygrenser, det hører liksom litt sammen dette med Departementer og Tilsyn synes nå jeg. Hvis dette kaoset får fortsette ender det vel med at man må opprette egne Tilsyn for Tilsynene samtidig med at kongehuset kanskje flyttes til Kautokeino. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel tilsynet jobbet hardt for å skape forvirring om tall her. De uttaler hele tiden at de bare har fått noen få ansatt til stillingene som er utlyst og setter det opp mot de 160 som skal jobbe i Bodø. Saken er vel det at de stillingene som er utlyst er de det er vanskeligst å finne søkere til, men det de "glemmer" å fortelle er at disse bare utgjør en liten del av de ansatte i tilsynet.

Det jobber 2500 mennesker med luftfart i Bodø, men ingen har vel noen gang sagt at alle disse er kvalifiserte til å bli inspektører...

Tilsynet skriver f.eks i brevet sitt at 7 av 8 i arkivet har sluttet og at dette skaper problemer for de. Javel - hvorfor har de da ikke lyst ut disse stillingene for å få noen ansatt der? Dette er vel ikke stillinger som krever samme kvalifikasjoner som inspektørene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har heldigvis Stortinge begynnt våkne opp.

En rekke politikere går nå ut å ber enten Statsråd Torild Skogsholm gå.

Eller så må hun få fjernet luftfartsdirektør Per A Skogstad fra sitt verv omgående.

Det som desverre noen av dere over her ikke har fått med seg er nå oppfattet blant politikerne.

At Skogstad drivere ren sabotasje for å misslykke flyttingen. Mens Torild Skogsholt fortsatt ikke har skjønt alvoret i saken der hun sitter på gjerdet å ser i luften om siste fly har gått snart.

Nordlandsbenken på stortinget har våknet opp fordi sakens realiteter begynner å komme for en dag: Man kan ikke flytte LT til Bodø og opprettholde samme nivå på flysikkerheten både under og etter flyttingen. Og dette var forutsetningen for flyttingen til Bodø. Om Torild Skogsholm virkelig ser alvoret i situasjonen, stopper hun flyttingen av tilsynet. Ikke omvendt.

 

Les for øvrig: Halv lønn hvis han hvis han tar jobb i Bodø som står i Aftenopsten i dag. (Den bør Furuhatt få med seg også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette rotet kan vi takke Victor Normann for. I et anfall av "distriktsvenlighet" og i mangel av noe annet knstruktivt å bruke dagene sine på, fant han ut at det skulle flyttes og omrokerese på en masse statlige tilsyn og etater. Resultatet ser vi nå. Da er det jo beleilig at han ikke lenger sitter å statsrådstolen men sitter i Bergen og roper over seg.

 

Det er helt utrolig hva denne regjeringen har fått til av rot og kaos. LT flyttes, Røyken nedlegges bare for å ta det siste sakene som har vakt mest oppsikt.

 

Når LT nå først skal flyttes så har ikke Skogstad ivret for det og burde kanskje funnet seg annen jobb og Toril Skogsholm burde funnet annen jobbe for lenge siden. Et større rotehue skal man lete lenge etter.

 

Etter min mening er hele flyttesaken av statlige virksomheter som fungerer et kjempemessig skuespill. pengene som dette koster kunne vært brukt på andre måter som hadde kommet distriktene til gode.

 

Jeg sier som jeg alltid har sagt: Bli politikker så kan du bestemme i hytt og pine uten måtte ta ansvar for dine beslutninger.

 

Hadde noen i det private næringsliv holdt på slik vi ser en del av disse folkene holder på, hadde de fått sparken så fort at de hadde luktet svidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Les for øvrig: Halv lønn hvis han hvis han tar jobb i Bodø som står i Aftenopsten i dag. (Den bør Furuhatt få med seg også.)
Jeg leser Aftenposten hver dag. Og denne artikkelen sier ikke annet enn at flyvere som tar seg bakkejobb må gå ned i lønn. Det er vel ikke realistisk å tro at ansatte i LT kan regne med millionlønn, enten LT blir i Oslo eller Bodø????? Forøvrig mener jeg fremdeles at tilsynet kan flyttes UTEN at det går ut over flysikkerheten. Men først må man ha på plass en ledelse som respekterer det norske Stortinget, og som ØNSKER å gjennomføre flyttingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kompetansekravene, så er de basert på anbefalinger/krav fra ICAO, EASA og JAR. Kravene refereres det til i SINTEFs rapport. Et eksempel:

 

ICAO DOC 8335-AN/879 Chap. 9.4.3

9.4 QUALIFICATIONS OF THE INSPECTOR (cont)

A flight operations inspector, for example, should have not less experience as 5000

hours as pilot-in-command of air transport type civil or military aircraft. The CAA

inspector should be required to hold current airline transport pilot’s license…should have

held previous appointments either in operational management, as an airline pilot or

training instructor, or as a military pilot where experience in air transport

operations would have been acquired.

 

Jeg har noen eksempler fra andre land:

 

FLIGHT SAFETY INSPECTOR, OPERATIONS

 

QUALIFICATION/EXPERIENCE

 

Degree/diploma in management studies or post secondary training

 

Be the holder of a valid Airline Transport Pilot License including at least one type rating on large turboprop or turbojet transport category aircraft and class rating on single and multi-engine aircraft

 

10 years experience as a pilot in an airline or the military to include at least 3000 hours as a pilot-in-command (PIC) of a large civil or military aircraft

Det er jo interessant å se at de i dette eksempelet fra et annet land kun krever 3000 timer.

 

I SINTEF rapporten har de analysert stillingstekstene, og de har jo en merknad som er verdt å notere seg:

Internasjonalkrav anbefalinger ”should” er tolket som ”shall”.

Det det her anvises til er "A flight operations inspector, for example, should have not less experience as 5000" - altså bør man ha 5000 timer, men detter er ikke noe krav.

Jeg hører jo nå på radioen søkere som tidligere har hatt disse stillingene og som nå blir forkastet siden de ikke oppfyller dette absolutte kravet på 5000 timer som LT nå har satt og ikke praktisert tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og at kompetansen som kreves av et slikt tilsyn skal bygges opp i Bodø.

 

Kompetanse er dessverre ikke noe man kan vedta, Ernst ""

Og det tar tid, lang tid, å få den erfaringen som trengs for å fylle disse jobbene. Ikke misforstå, helt ok at de desentraliserer noen Oslo-jobber, men er totalt uenig i måten dette er gjort på. Så derfor er jeg enig med en annen vesteråling her (Einar H.) at om det var noen som skulle "henges" så er det en herr Norman som har behandlet dette på en utrolig klønete måte.

 

Jeg er ansatt i et tilsyn som skal flyttes ut av Oslo, men vår sjef er lojal og arbeider for vedtaket, men har samtidig sagt fra at når flytteprosessen er over, er også hans tid i denne jobben over. Vi merker allerede store ringvirkninger av at folk i stort antall "rømmer". Riktig nok får vi ansatt noen unge datafolk, men det er erfarne jurister på spesialfelt vi trenger og de vokser nok ikke på trær.

Når vi har slike problemer så kan jeg tenke meg hvordan de har det i LT som styrer med sikkerhet for liv og helse. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere Aftenposten: "Også i Storbritannia var det lenge store vanskeligheter med å få nok kvalifiserte inspektører. For å løse problemet valgte britiske myndigheter å øke lønnen til inspektørene, til samme nivå som flykapteiner. I tillegg ligger hovedkontoret i London hvor største delen av luftfartsvirksomheten i Storbritannia foregår. Nå er det kvalifiserte søkere til inspektørstillingene.

- Når man betaler halv lønn, flytter hovedkontoret til Bodø og i tillegg skal få flykapteiner til å flytte ut av cockpit og inn på et kontor, så har man skapt seg et gigantisk problem, mener Christoffersen, som fremdeles tygger på tilbudet fra Luftfartstilsynet." (sitat slutt)

 

Jeg tror at hvis man hadde latt LT fortsette å ligge i Oslo hadde man kanskje hatt en rimelig sjanse til å ansette folk i spesialiststillinger på lavere lønn enn det de kanskje hadde i tidligere stilling. Det hadde vel kanskje heller ikke vært en særlig aktuell problemstilling siden rekrutteringen først er blitt et problem etter at det ble bestemt at LT skulle til Bodø.

 

Når vi nå engang har bestemt oss for at Oslo er hovedstaden og at Gardermoen er vår hovedflyplass og store flyknutepunkt med gode forbindelser til resten av verden, hvorfor skal man da rive opp LT og sine ansatte med roten for å sende dem i retning Nordpolen. Ikke et vondt ord om Bodø, jeg virkelig elsker Nord Norge, men landets knutepunkt ligger ikke akkurat der for å si det slik. Jeg mener at LT burde ligge mer sentralt, og det gjelder faktisk samtlige Tilsyn. Spredt som de nå er antar jeg at de også går glipp av en del viktige synergieffekter og "stordriftsfordeler" enn hvis Tilsynene heller hadde vært noe mer samlet.

 

Denne desentraliserte løsningen blir på sikt en dyr løsning, tror jeg. Blandt annet kommer sikkert reisevirksomheten mello Bodø og Oslo til å øke kraftig pga. denne utflyttingen da jeg antar at LT fortsatt vil måtte forholde seg til hovedstaden og resten av verden. De kan vel ikke bare satse på netmeeting og telefonkonferanser.....

 

Opprinnelig postet av Ernst K. Furuhatt:

Forøvrig mener jeg fremdeles at tilsynet kan flyttes UTEN at det går ut over flysikkerheten. Men først må man ha på plass en ledelse som respekterer det norske Stortinget, og som ØNSKER å gjennomføre flyttingen.

 

Sikkert, men det hjelper ikke mye med en omstillingsvillig ledelse så lenge man mangler motiverte og omstillingsvillige ansatte som er villige til å bli med på flyttelasset for å ivareta LT's oppgaver, og det har tilsynelatende ikke LT i dag. I tillegg går det jo ikke akkurat unna med rekrutteringen av lokalbefolkningen i vår nordlige landsdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne artikkelen sier ikke annet enn at flyvere som tar seg bakkejobb må gå ned i lønn. Det er vel ikke realistisk å tro at ansatte i LT kan regne med millionlønn, enten LT blir i Oslo eller Bodø?????

 

Och hur realistiskt är det då att tro man kan anställa personer med många tusen timmar fartygschef erarenhet, om man inte kan matcha lönen som fartygschefer med många tusen timmar erfarenhet har, per i dag? ""

 

Om erfarenhets kraven ökar så ser man fort att lönskraven ökar motsvarande..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...