Gå til innhold

Hva er vitsen?


Martin Svarstad

Anbefalte innlegg

ATC i Norge

Callsign Navn

ENBD_V_CTR Stig Sandnes

ENBR_V_APP Gunnar Grønlien

ENTR_V_CTR Christian Sager

 

Piloter i Norge

Callsign Navn Fra Til

SAS072 Peter Nielsen ENGM ESSA

SAS156 Jesper Larsen ENGM ESSA

SAS476 Mathias Tangvall EKCH ENGM

SP-ANL Marcin Bieluczyk EPWA ENVA

SVO213 Dmitry Teplov UUEE ENGM

TCA3156 Ruud Op De Weegh EKCH ENGM

 

 

Ser ut som om alle unngår atc'ene...

Bodø, Bergen og trondheim online, og et av seks fly velger å fly i et av de tre luft rommene. Det blir for dumt.

Vet det er skrivd mye om dette i det siste, men måtte bare få fram at når programvaren er elendig, er det vel ikke så mye igjen utenom atc??????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan si meg ening at det får hodebry for en hver ATC. Litt tideligere i dag ca kl 2000 så tokk jeg meg en tur fra ENGM - ESSA. Hadde ikke Einar vært pålogget som ATC på ENGM så hadde jeg ikke tatt den turen. Det gjelder å støtte oppunder den ATCèn vi har her i Norge. Nå er det nesten alltid logget på en eller flere ATCèr her til lands, så hvorfor ikke ta seg en tur ?

 

En oppfordring til alle er å fly der det er ATC og hovedsaklig i Norge!!

 

 

God natt !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om alle unngår atc'ene...

Bodø, Bergen og trondheim online, og et av seks fly velger å fly i et av de tre luft rommene. Det blir for dumt.

Må bare si min mening her. Selv er jeg ikke serlig aktiv på VATSIM.

 

Det tar nærmere 1 time fra en hardcore flightsimmer (som meg "") bestemmer seg for å ta en flytur til han er klar for å starte motoren. Denne tiden går med på å velge hvilken rute man skal fly, planlegge iht vær, fuel, performance osv. Videre tar det litt tid å starte opp FS og alle nødvendige tilleggsprogrammer før man kan gå i gang med å forberede flymaskinen. Så er tiden kommet og man kan skrive FP og logge på VATSIM, starte servinfo og som fryktet ser han at ATC har logga av og gått til sengs.

 

Han kan da velge om han bare skal si til passasjerene at "beklager, men vi kan ikke fly for flygelederene har gått å lagt seg" (dette er ikke en innledning til diskusjonen om flygelederene som sykmeldte seg). Eller han kan prøve ut sine flygeferdigheter som forbannet flyger og fly med MS-ATC.

 

 

Den røde tråden: På VACCSCA-siden står bookinglisten for ATC med oppetid. Men jeg kan ikke huske å ha sett noen norske ATCer som har skrevet klokkeslett...

 

Som du sier over her: flyene flyr ikke der det er ATC.

Jeg skulle tro det var lettere for ATC å hoppe mellom kontrollområder enn det er for en flyger å skifte destinasjon på kort varsel.

 

Og jeg er så hjertens enig med de ATCer som velger å feie flere kontrollområder under seg samtidig. Stå på, fortsett med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg flyr dit jeg har bestemt for å fly kanskje en time i forveien, værtfall en halvtime. Tar jaggu lang tid å sjekke kart, metar, rute ..etc. Jeg vet jeg hater å gå på et fly til Ålesund, og det må lande i Molde pga. tåke eller no, det er kjipt det. "" Kanskje bedre om ATC kom til trafikken, og ikke omvendt? Men det er jo en del arbeid det med, værtfall for min del som ikker er særlig mye på som controller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal ta det til etterettning, bruke booking-sidene til SCAVACC!

 

Er kanskje fordi at enkelte flygeledere føler seg mer til nytte når de kontrollerer et område de er kjent i, enn at man hopper til en flyplass man aldri har sittet på før pga. at det er dit 2 fly skal? Er i alle fall grunnen min for at jeg ikke hopper etter flyene ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Stig, bedre at dere skriver dere opp på booking systemet på vaccsca. Jeg sjekker det nesten hver dag, men det er sjeldent det står noen der (hvertfall i Norge). Og det er bedre enn at dere logger dere på et sted hvor dere ikke kjenner værken området eller chartene.

Men, bruk booking systemet, da kommer det flere fly... """"""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnen så er jeg både enig og litt uenig i det som blir sakt her.Man må for all del ikke glemme at det er en "hobby" vi driver på med her.For noen er det ett "fett" når man kan sette seg ned og kose seg med en flight eller ATC,for noen er nesten umulig og beregne når man har tid til dette.For min del så er jeg en familie og ta hensyn til, og da sier det seg selv at man må la den gå i første rekke, og heller sette seg ned når man har litt tid til rådighet.For mitt tilfelle så blir det enten å logge seg på som ATC eller ta seg en flight. Derfor er bookingsystemet uaktuell for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skrev litt om dette i et tidligere innlegg, men det er godt at denne årets faste diskusjon kommer opp igjen.

Jeg er helt enig med Einar om at det er som regel enkelte perioder man kan sitte foran skjermen, og da er det ikke alltid man har mulighet til å logge dagen før.

 

Den røde tråden: På VACCSCA-siden står bookinglisten for ATC med oppetid. Men jeg kan ikke huske å ha sett noen norske ATCer som har skrevet klokkeslett...

Siden flightplanning er såpass nøyaktig, vil jeg vise til en bookingside hos VATSIM hvor man kan prefile FP lenge før man skal fly. Det hadde kanskje vært en ide for flere piloter å bruke denne samtidig med at ATC bruker Eurobook systemet. Jeg kan ikke huske å ha sett mange norske piloter som har benyttet seg av dette systemet, selv om utlendingene er flinkere.

 

Jeg er helt uenig i at ATC skal "hoppe" mellom forskjellige luftrom bare for å tilfredstille piloter som ikke (av en eller annen grunn) kan tenke seg å lande på en betjent flyplass. Det er en grunn til at man velger å kontrollere ett område. Som regel er man kjent der og kjenner prosedyrer, terreng, flyplass osv. Hvilken realisme gir det for en ATC og hoppe mellom alle posisjoner fra ENGM APP til ENBO GND bare for at et fly vil følge den ruten?

 

Jeg er både pilot og ATC og flyr for VCA. Vi har faste ruter som skal flys, men Einar har enda ikke halshugget meg fordi jeg tok en landing på en flyplass som lå et litt annet sted enn det ruten sa jeg skulle lande på... Tror dette er et lite problem å overvinne dersom alternativet er ubemannede luftrom i Norge.

 

Når det gjelder den angitte dagen så tror jeg faktisk den er beskrivende. Jeg satt som ENOS en periode og hadde ett fly på Værnes, ett i ENAL, ett på svenskegrensen og Mathias som kom fra Danmark. Om jeg så hadde hatt en 44 tommers plasmaskjerm, hadde jeg ikke fått ansvarsområdet inn på denne. Dette er også årsaken til at jeg ikke vil sitte som ENOS. Det er umulig å holde oversikt over hele området og det er ingen god følelse for en luftromskontrollør.

 

Som noen andre har sagt her, tar jeg til etterretning at man skal prøve å bruke bookingen mere. Det skal bli interessant å følge med utover nå om pilotene da dukker opp på bemannede flyplasser, og om piloter også kan prøve bookingsystemet. Da har man ihvertfall halvert forberedelsestiden.

Ellers så begynner jeg å bli veldig lei av å bruke en hel kveld på 2-3 fly mens alle andre flyr rundt. Det er kanskje på tide med en annen hobby. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig! Det er mange nordmenn som sitter atc virtuelt og ikke får lønn av noe slag men gjør det fordi det er gøy mens Avinor har for lite flygeledere som får betalt. De burde kanskje se litt på hva vatsim dreier seg om, selv om det ikke er HELT korrekt i forhold til real så er det nok mange som har potensiale til å bli ekte flygeledere ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...