Gå til innhold

Når bør man begyne med flightsimulator?


Andreas F Berger

Anbefalte innlegg

Hehe, nice Morten! ""

 

Personlig synes jeg det er litt unødvendig å starte med simulatoren før du er interissert i å lære deg det, og at du forstår hva du selv driver på med.

Selv var jeg 6 år da pappa viste meg flightsimulator, og da var det bare et kunstverk å ta av.

Etter at jeg hadde tatt av var det ikke så mye å gjøre heller, etterhvert utvilket jeg evne til å fly igjennom røde ringer, som jeg i ettertid har lært var glidebanen, å lande klarte jeg faktisk i en alder av 7-8.. ""

Når jeg var 12 kjøpte jeg min første simulator, FS98, og det var da jeg ble kjent med 737'ern.

Det gikk ikke lange tiden før jeg faktisk klarte å stille inn ILS frekvensen.

O'Hare ble da en flittig besøkt flyplass, det var meget spennende med de statiske flyene som var der.

I en alder av 13 fløy jeg faktisk fra Bergen til Australia, da selvfølgelig med 16x speed, og landet når motorene stoppet grunnet lite fuel.

Navigasjonshjelpemiddlet var da MAP VIEW! ""

FS2000, en simulator i framskritt!

Det var her jeg fikk kjennskap til multiplayer, scenery og addons fly.

Mye Concorde flygning ble det også, og det tok ikke lange tiden før "DIRECT GPS" ble lagt til side og vi navigerte via navigasjonsfyr som VOR og NDB.

Resten av historien forløper seg noe likt, blir mer og mer kjent med hvordan det fungerer, og etter noen timer med meget amatørmessig flygning på VATSIM, ble jeg kjent med FMC som gjorde at jeg kunne fly airways. ""

Etter det har det utviklet seg gradvis, og føler at jeg har noe god innsikt i det jeg holder på med.

 

Kort sagt, den passende alder for å starte med simulatoren er da man har muligheten for å forstå det man holder på med, og vilje til å lære.

Kan jo også nevne at jeg har lært det meste jeg kan om simulatoren med testing og feiling, bruker manualene er nesten ikke rørt. ""

Noe har jeg også plukket opp fra mine cockpit turer, og selvfølgelig min flykamerat, Julian Barratt-Due, vi lærer bort mye til hverandre! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte min simming med FS5 i 1993 eller 1994, altså som 11-12åring. Greit, var ikke særlig avansert nivå på flyvingen min, men jeg brukte nå nav-hjelpemidler så godt jeg kunne, og fant nå fram. Jeg var til og med nesten rundt jorda i Lear-jet'n! (greit, måtte jo jukse litt for å ikke gå tom for fuel.) Jeg satt da og navigerte med verdensatlas, det var jo ikke spesielt mange vor's og ndb's i fs da akkurat... Hadde addon for japan og newyork. Etter noen år dabbet interessen av, før den igjen blomstret da Fs98 kom. Jula kom, og fs98 havnet på pc'n min, og jeg var fortapt. Også begynte jeg jo å laste ned da, da gikk det enda mer tid. Husker godt at Norway 98 og en dash-8 fra widerøe var blant det første jeg fikk lastet ned og installert.

Så kom FS2000 pro, og jeg begynte å repainte så smått, med en A340 som endelig resultat, og en Widerøe Dhc-3, RNoAF Seaking og F9F Panther som havarerte prosjekter. Her begynte jeg også å navigere etter charts. Ble også med i forumet her da for en kort periode (men så glemte jeg brukernavn/passord, defor jeg ble med igjen ifjor.)

Så dabbet interessen av igjen atter engang, før den igjen dukket opp i fjor sommer, med FS2004. Dæsken så mye tid det gikk med i høst til alt med AI og sånt:S

 

Hvor gammel må en være for å drive med flysimulator? Mitt svar: Så gammel som en må være for å skjønne at dette ikke er et spill hvor målet er å skyte ned så mange andre som mulig, da varer ikke moroa så veldig lenge. Skal dette være gøy må en ta dette seriøst, og være interessert i å lære. Dette er det vel ikke akkurat noen aldersgrense på, men noen ekstra år på baken hjelper nok litt på når det gjelder å ta noe som FS ordentlig seriøst.

 

Og når det gjelder hvor gammel en må være for å være med i forumet, vel, det har jo tidligere vist seg at alderen ikke har så mye å si for hvor seriøs en er. Sier ikke mer om den saken jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har altid været interesseret i fly, og opdagede FS98 i butikkerne som 14-årig. Fik FS98 til min 15-års fødselsdag i 1999, og var solgt med det samme. Fløj med keyboard og mus et års tid, og købte joystick sommeren 2000. Lærte den grundlæggende flyvning og VOR-navigation i FS98.

Fik først en god pc i 2001, hvor jeg omsider fik installeret FS2000, og begyndte at flyve længere ture med flightplanneren.

Til min 18-års fødselsdag blev det FS2002. Opdagede ved et tilfælde flightsim.no samme år, og fandt ud af hvor enkelt det var at installere fly og sceneries. Der blev lastet ned til uendelighed, testet, sorteret fra osv. Fandt ud af hvilke add-ons der var gode at gå efter, og meldte mig ind i forumet.

Fik FS9 i julen 2003, og indså det var tid til en major pc upgrade ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...