Gå til innhold

VFR?


Christer R Johansen

Anbefalte innlegg

Modern har i helgen vært på hundeutstilling på Hamar å i den anledning så må man ta litt fly""

 

Og på hjemmover turen i dag med sk374 så hadde kaptein gått ned fra marsjhøyde å hatt "Sightsing" opp over norge ca fra Trondheim til Tromsø.

Kapteinen svingte fra side til side i "lav" høyde i følge muttra så alle skulle få se naturen,mens han forklarte å jabbet over intercomen.

 

Modern og de andre syntes selfølgelig det var topp, men er dette lov da? Har ikke SAS lover som bare tilater IFR og ikke VFR? Jeg vet WF har lov å fly VFR på ruter når været tillater det? Hørtes i allefall meget kult ut:)

 

 

Er dette vanlig? """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christer..

 

Jeg opplevde det samme noen ganger i sommmer da jeg reiste med min eminente Braathens Sommertrøye.

 

Flere ganger på turen Trondheim -> Bodø eller Tromsø gikk piloten ned (ene gangen hadde jeg gps'en på, og den viste 4000meter) og kommenterte det ene og andre.. Svingte litt hit og dit også, for at vi skulle se bedre.. Kan jo nevne at det var CAVOK disse dagene dette skjedde. Ble litt nedtur å fly sørover etterpå, hvorpå det eneste du hørte fra cockpiten var "Ja, mine damer og sverrer, vi er nå på blablabla.." ""

 

Da jeg dro fra Svalbard, fløy piloten i 1000fot fra Longyearbyen, til Barentsburg, og videre utover Isfjorden, og passerte Kapp Linnè på behørig avstand mens han kommenterte det ene og andre.. Litt turbulens, men gøy. ""

 

Widerøe har også noen ganger overrasket med fin lavflyging utover Lofoten. ""

 

Jeg antar dette ikke er så sjeldent, men det er vel kanskje ikke helt etter instruksen?

 

Uansett er det alle tiders å få oppleve sånnt.

 

Mvh,

Thomas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene for IFR sier ikke noe annet enn at du skal holde minstehøyden din, som er terrengets høyde + 1000 / 2000 fot på leggen. Og terrengets høyde er høyeste punkt på leggen innenfor en radius av 10NM på hver side av ruten.

 

Så 4000 meter som det snakkes om, som tilsvarer en 12000 fot rundt regnet går veldig bra de fleste steder her i landet uten å bryte loven. De fleste steder kan du vesentlig lavere enn dette også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ganske vanlig at fly starter på visuelle innflyginger tidlig for å "kikke litt rundt"... I fjor høst hadde jeg en Boeing fra SAS som fløy i ca FL100 fra Bodø til Tromsø, og videre til Kirkenes. Og på tilbaketuren var det samme opplegget.... De bruker også å be om å få visuelle utflyginger med lav climb-rate i godt vær... Men de flyr jo fortsatt IFR selv om de er på visuell inn/ut-flyging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor sommer når jeg fløy ifra Bodø Til Skagen med Widerøe.(Satt i Cocpitt)Ba piloten om å få gå ned ifra 12000ft til 4000 fot. Så når vi fløy gjennom rafsundet var det fjel på begge sider av maskinen "". Det var en utrolig opplevelse. Han ba også om VFR, noe han også fikk. Det var klart, vindstille og varmt. 20 grader halv ni om kvelden. Det var visuel innflyging på bane 27 den dagen.

 

Med vennlig hilsen

Steinar Grindstein ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes litt merkelig at en maskin skulle fly visuelt så langt som fra Trondheim til Tromsø.

Først:ALL passasjer/rutetrafikk som VFR er forbudt i Norge.

Widerøe har IKKE lov å fly VFR selv om været er bra.

VFR flyging:Da foregår hele flygingen etter de visuelle flygereglene

IFR:tilsvarende Instrument flygereglene.

En visuelle innflyging til en flyplass er i hovedsak en IFR men at en del av flygingen foregår med visuelle referanser til bakken/vannet.

Er litt forskjell mellom disse.Nyanse forskjeller vil kanskje noen si.

Vet også at det i sommermånedene (her nordpå)blir gjort visuelle utflyginger for så å ha neste flyplass i sikte,og dermed starte en visuell innflyging.Dette kan nok oppfattes som VFR i praksis (og kanskje er det det også),men altså:visuelle innflyginger osv er lovlig for passasjer tfc,mens VFR er FORBUDT.

Mens det enda var lov med VFR,sa ofte flyet:"Cancelling my IFR,proceeding VFR"

Men det skjer ikke lengre

 

Asbjørn Furu

AFIS'n

Fortsatt Avinor ansatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare nyanseforskjeller... Som flygeledere er vi ansvarlige for å separere fly på visuell innflyging fra andre IFR-flyginger, uavhengig av om de flyr etter SID eller STAR eller Enroute, eller visuell innflyging. Når det gjelder IFR (og med visuelle innflyginger) kontra VFR så separerer vi ikke, vi bare informerer (helt til de entrer landingsrunden).

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Når Widerøe "vikarierte" for LN-WND under Dakota Norway sin opplevelsedag for kreftsyke barn, for et par år siden, så gikk turen med Dash 8-300 innover Oslofjorden og deretter "coastwise" ned til Risør... ...i 1000 ft og deromkring, og tilbake til Torp for overflyging...

 

Tviler på at det var IFR... ""

 

Syns forøvrig at dette var en kjempeflott innsats fra bla. Widerøe og Statoil for å redde dagen for barna når Dakotaen snagget...

 

Crew og stuere kom på fritiden, WF stillte fly, Statoil stillte fuel, og om jeg minns rett så avkrevde TRF ingen landingsavgift for flighten...

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens?

 

Lurer på det samme som Anders her, når ble det forbudt med Passasjer Transport VFR.

 

Dette er helt vanlig f.eks langs kysten vår. Der helikoptertrafikken fra Nordsjøen ofte kansellerer IFR dersom forholdene tilsier det, så det letter trafikk bildet etc inn mot flyplassene. Surt for en stor Boeing å sånn å komme som nr 6 bak f.eks fleregamle Sikorsky eller Puma på tur i 115- 135 kts ikke sant?

 

Finnes mange andre eksempler

 

Hvilken Perm var det igjen?

 

god helg

 

Roger K Larsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har inte hört om förbud mot VFR PAX transport...

Men WF har fått company procedure som förbjuder det.

 

I SAS har vi haft det förbudet länge.

 

Men vi kan få tillåtelse i speciella tillfällen för Ferry flights till teknisk bas, t.ex.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være verdt å nevne at selv om man flyr på IFR flightplan, så betyr ikke det at man må fly en rett linje fra a til b. På samme måte som når man flyr VFR kan man få klarering til å fly andre routings, avvike fra trekk eller hva man nå ellers måtte ønske. Vil man fly lavt kan man f.eks be om minimum safe IFR altitude. I Nord-Norge vil 7000' være høyt nok på mange ruter. Det kan være bakdeler med å fly så lavt, f.eks fartsbegrensninger samt at drivstofføkonomien til jet-kjerrene går i dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...