Gå til innhold

Jagerpiloter som "skyter" oss som mål...


Jim Vold

Anbefalte innlegg

Selv om det og få 2 F-15 susende forbi seg så nært som dette kan føles litt skremmende, og det ville det sikkert ha vært for en 737 pilot også. Men jeg tviler på det var noe nesten kollisjon i det hele tatt, vil anta at F-15 pilotene var 100% klar over at den cessnaen var der. Han obersten (tror det var det han var) på NRK nyhetene i går selv om det virket som han helst ville hysje det ned så sa han noe veldig viktig og det var at dette var et ukontrollert luftrom og verken cessnaen eller jagerne brøt noen regler ut i fra de bildene vi så. Men jeg er jo selvfølelig enig at F-15 flyene burde tatt litt hensyn til at den gjennomsnittlige cessna pilot ikke føler seg så vel med jagerfly susende forbi.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hørt om vingetippvirvler eller Jetstråler?

Det var vel bare flaks at Cessnaen ikke havna i vingetippvirvlene eller Jetstrålen fra motorene til F15 flyene. Cessnaen kunne blitt blåst til [sensurert] eller havnet i sterke nedadgående luftstrømmer hvis de ikke hadde hatt flaksen på sin side.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USAF pilotene hadde nok full kontroll over situasjoenen, disse flyene er utrolig til å reagere. Disse pilotene er trent opp til å fly f.eks under radar deking, unngå anti aircraft missiler osv.

 

Ikke moro for sivilister sier du, jeg må si det er mye mer moro å se på jagerfly suse forbi enn småfly putre bortover... ""

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg såg berre opptaket på nyhetene i går. Såg noko spektakulært ut. Skremande for dei som puttra rundt i Cessnaen.. JA. Full kontroll? NEPPE. Du har ikje full kontroll uansett kva du driv med. Og om dei vart nytta som "mål" så var det litt rart at ikkje dei braut av før? Eg veit ikkje. Kjenner ikkje dei aktuelle prosedyrane på slikt. Men tryggleiksmessig sett burde dei jo brota av mykje tidlegare nettopp for å eliminere faren for at Cessnaen skulle hamna i jetstråla/vingetippturbulensen til F-15 flyet.

 

Litt anna sak, men eg har sjølve vorem ed på å verta nytta som mål av militæret. Dog i båt. Satt ute og fiska for haltvanna år sidan då ein liten militærbåt av den hurtiggåande klassen. Då eg såg den nerma seg, så sette eg i refleks igang motoren og kom meg vekk derfrå fortare enn f***. Men dei vende samme veg som eg køyrde og dt resulterte i at me var ca 10 meter frå kvarandre og min båt vart halvegs fyllt opp med vatn. Dei i marinebåten trudde og dei hadde full kontroll heilt til dei fant ut at eg fkatisk ikje var statisk, men i god stand til å flytte meg nokså kjapt. Og dei var ektremt heldige at dei ikkje traff meg. Hadde dei gjort det, er det nokså sikkert at eg ikje hadde skrive dette her. Så dette visar jo at sjølve om du trur du har 100% kontroll, så kan det FORT oppstå situasjonar du har 0% kontroll over. Så å seia at dei to F-15 pilotane hadde full kontroll er nok å overdriva. Kva om Cessnaen brått hadde svinga ein veg som gjorde at det kom på kollisjonskryss med jagarflya? Då trur eg at det hadde vore duka for nok ei flyulykke i Geirangerfjorden. Desverre.... Det burde vere totalt forbod mot å bruke sivile fly som treningsmål for militære luftkampfartøy. Sjølvsagt bør det vere lov å trene med radarfylgjing og slikt, men ikkje kampteknikkar. Dei veit aldri kva som er i flyet. Det kan vere student med instruktør som skal ut på fytime. Då kan det føra til at studenten vert så skremd at han ikkje vil ta flysertifikat....

 

Nei det som skjedde i Geirangerfjorden i går burde ikkje skjedd.... så enkelt er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nå ikke at de to F-15ene brukte Cessna'en som mål...i følge øyenvitner kom Cessnaen flygende inn i fjorden først, og en liten stund senere så kom de to F-15ene inn i fjorden...så sannsynligvis så drev de vel kun med lavtflyging, og var ikke klar over at Cessnaen var der før det var "for sent".

 

Men det er feil som Geir sier før i tråden her...F-15 er en fighter only (bortsett fra Strike Eagle, og utifra det jeg så av opptakene var dette enten A eller C modeller.), og de opperer på relativt store høyder i forhold til angreps flyene...så lavtflyging er nok ikke noe disse kara kan 100% og hvis det i tillegg var Air National Guard piloter, så...I rest my case...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er feil som Geir sier før i tråden her...F-15 er en fighter only (bortsett fra Strike Eagle, og utifra det jeg så av opptakene var dette enten A eller C modeller.), og de opperer på relativt store høyder i forhold til angreps flyene...så lavtflyging er nok ikke noe disse kara kan 100% og hvis det i tillegg var Air National Guard piloter, så...I rest my case...

 

Kanskje ikke det de driv med, men de har nok opplæring og erfaring med det. Hvis dem sender rookier til å fly lavtflyging i Norske fjorder så skjer det et uhell ganske snart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke det de driv med, men de har nok opplæring og erfaring med det. Hvis dem sender rookier til å fly lavtflyging i Norske fjorder så skjer det et uhell ganske snart....

Ja. Det jeg ser at slike ulykker kan bli hysjet kraftig ned at det skyldtes et militær fly eller si at det ikke var noen militære fly (særlig utenlands) innblandet!

 

Jeg syns selv det er kul å bli "skutt"/forbiflydd av militære fly, men ikke at dersom det skjer noe og ingenting blir sagt med sanne ord. Derfor er det en veldig bra dokumentasjon av han Arne Småge som beviste og noe militæret/flyovervåking hevdet det ikke fantes noen flyging!

 

Nye slike nye ulykker (f.eks cessna mot F-15) kan bli lik som Mehamn-ulykken! (Jeg selv vil tro at militær var innblandet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere hørte etter på repotasjen så var cessnaen leid. Og æ trud f*** ikke at verken norske eller utenlandske jagerfly hadde tilatelse å fly i ukontrolert luftromm evt. så sku de vært innformert om det av de som hadde kontroll over flightplan til jagerflyan om at de ville komme i nærheten av cessnaen. Og uansett så sku F-15 pilotan sett på radarn og oppdaga cessnaen vis de ikke var klar over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere hørte etter på repotasjen så var cessnaen leid. Og æ trud f*** ikke at verken norske eller utenlandske jagerfly hadde tilatelse å fly i ukontrolert luftromm evt. så sku de vært innformert om det av de som hadde kontroll over flightplan til jagerflyan om at de ville komme i nærheten av cessnaen. Og uansett så sku F-15 pilotan sett på radarn og oppdaga cessnaen vis de ikke var klar over den.

 

Tror ikke radardekkningen er så grusomt god inne i fjorden der...ihvertfall ikke når du flyr low level selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det der var noe å skrike for høyt om. Ett spektakuært syn, ja, men tipper jagerpilotene hadde rimelig kontroll på situasjonen.

 

Og, for å øve taktisk flygning (lavflygning) med jagerfly eller helikopter, må de nødvendigvis under kontrollert luftrom. Radardekning finnes det høyst sannsynligvis ikke inne i trange dalsøkk, men mener det burde vært påbudt for jagerpiloter å ha radar på ved all flygning. Nå vet jeg ikke hva ett jagerfly er utstyrt med, men hastigheten er såppass stor at "for nær" flygning kan være vanskelig å unngå.

 

Om det kanskje finnes cowboy-tendenser blandt enkelte jagerpiloter blir jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-15E "Strike-Eagle" ja.. Den "feite" ørnen (pga. de ekstra fueltankene på utsiden av kroppen/luftinntakene, også kjent som "conformal fueltanks")....

 

[image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/31278.jpg[/image]

 

[image]http://www1.airpics.com/avimg/thumb/8046.jpg[/image]

(Bilder: Anders Pesterud på henholdsvis Farnborough 2002 og Gardermoen 1994)

 

Forøvrig så er conformal tanks på F-15 betydlig mer diskret enn på F-16... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det der var noe å skrike for høyt om. Ett spektakuært syn, ja, men tipper jagerpilotene hadde rimelig kontroll på situasjonen.

 

Og, for å øve taktisk flygning (lavflygning) med jagerfly eller helikopter, må de nødvendigvis under kontrollert luftrom. Radardekning finnes det høyst sannsynligvis ikke inne i trange dalsøkk, men mener det burde vært påbudt for jagerpiloter å ha radar på ved all flygning. Nå vet jeg ikke hva ett jagerfly er utstyrt med, men hastigheten er såppass stor at "for nær" flygning kan være vanskelig å unngå.

 

Om det kanskje finnes cowboy-tendenser blandt enkelte jagerpiloter blir jo en annen sak.

 

Selve radardekningen er relativ til topografien i det området hvor flyet opererer. Ved dette tilfellet foregikk flygningen i et dalområde, tilsynelatende under "dekket" (minimum effektiv høyde for dekning hos bakkebaserte radarsystemer pga. topografiske forhold), med hensikt å unngå deteksjon. Av taktiske grunner vil jeg anta at F-15E-mannskapene benyttet TFR (Terrain Following Radar) ved denne flyprofilen. Så vidt jeg vet forutsetter aktiv bruk av TFR at flyets angrepssystemer er innstilt/konfigurert i air-to-ground master mode. Dersom mannskapene benyttet TFR, medførte det at de ikke kunne bruke air-to-air-radar (TWS, RWS etc.), følgelig var de ute av stand til å registrere Cessna'ens tilstedeværelse og posisjon annet enn ved visuell observasjon. En potensiell kombinasjon av disse faktorene kan ha bidratt til redusert situational awareness hos F-15E-mannskapene og dermed relativt sen reaksjonstid for iverksettelse av unnvikende manøvrer.

 

For øvrig ønsker jeg ikke å spekulere for mye vedrørende påstanden om at F-15E-mannskapene kan ha benyttet Cessna'en som øvingsmål i en situasjon som hos enkelte kunne minne om en avskjæring. Ideelt sett ønsker jeg å avvise denne påstanden som noe usannsynlig, siden flere faktiske forhold medvirker til direkte avkreftelse:

 

- Avstanden(e) mellom Cessna'en og de to F-15E'ene samt de unnvikende manøvrene iverksatt av F-15E-pilotene, slik de fremgår av videoopptaket, indikerer en potensielt sen reaksjon hos F-15E-pilotene. Dette skyldes sannsynligvis, som nevnt tidligere, dårlig situational awareness og mulig uvitenhet om Cessna'ens tilstedeværelse og posisjon i forhold til F-15E'ene, hos F-15E-mannskapene. F-15E-mannskapene er høyst sannsynligvis godt kjent med hvilken veritabel risikofaktor jetstråler og vingetippvirvler representerer.

 

- CA (counter-air) inngår ikke primært som oppgave hos F-15E. F-15Es fremste operative formål er interdiction; offensiv angrepsvirksomhet med hensikt å uskadeliggjøre/ødelegge fiendens militære potensial på bakken før det kan bli anvendt offensivt mot vennlige bakkemål. I tillegg vil all A/A-øving normalt foregå over medium flight level (10 000 ft. AGL - 25 000 ft. MSL).

 

Operative forutsetninger som disse bidrar altså til å formelt avkrefte påstanden om en nokså ureglementert og potensielt risikabel avskjæring. Påstanden tilsier følgelig at F-15E-mannskapene realiserte en impuls i strid med ROE ( Rules Of Engagement) for fredstid, noe som bør medføre displinære tiltak.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-15E "Strike-Eagle" ja.. Den "feite" ørnen (pga. de ekstra fueltankene på utsiden av kroppen/luftinntakene, også kjent som "conformal fueltanks")....Forøvrig så er conformal tanks på F-15 betydlig mer diskret enn på F-16... ""

 

Må pirke litt på det du sa der.. F-15C/D kan også bruke de samme "conformal fueltanks". Men det er ikke så mange våpen fester på disse som det er på de som blir brukt av E'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-15E "Strike-Eagle" ja.. Den "feite" ørnen (pga. de ekstra fueltankene på utsiden av kroppen/luftinntakene, også kjent som "conformal fueltanks")....Forøvrig så er conformal tanks på F-15 betydlig mer diskret enn på F-16... ""

 

Må pirke litt på det du sa der.. F-15C/D kan også bruke de samme "conformal fueltanks". Men det er ikke så mange våpen fester på disse som det er på de som blir brukt av E'en.

 

For all del, du har helt rett... Men F-15E bruker dem som standard, og C/D-modellene bruker dem stortsett ikke, siden dette er vekt de ikke kan slippe om de havner i dogfight...

Med andre ord så er det uvanlig at C/D-modellene bruker conformal fueltanks på annet enn lengre "transport-flygninger"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeep, vanlige droptanker er mer praktiske hvis det blir luftkamp (kan droppes). Har sett bilder av israelske F-15 C/D som brukte "conformal fueltanks" som standard under forrige Red Flag på Nellis.

 

Over til noe annet, Dwight Booth er nå snart ferdig med en payware Bell 412SP i norske merker. Basis modellen er kanskje ikke den beste, men den duger for meg. Poster bilder senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...