JM Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Hei. Så dette BA flyet som sirklet rett over meg her, i ca 3 kvarter stad, og foretok en sikekrhetslanding på OSL ca kl. 22:45, og lurte på om noen vet åssen flytype det var?! Hadde i allefall motorene plassert på skroget... Ble litt nysgjerrig, men klarte ikke å tyde det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Var et fly som foretok en sikkerhetslanding på ENGM da det ene dekket eksploderte. Landingen gikk fint. PS: Herlig med FS.NO tilbake, endelig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard C Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Overdramatisk i TVNorge nyhetene da de meldte om nødlanding av BA flyet på Gardermoen pga dekkpunktering..... stakkars passasjerer.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Thomas Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Dette gikk unna veldig udramatisk, heldigvis. Glad jeg ikke var i deg flyet! Det var av type Embraer. Hvaslags Embraer, vet jeg ikke men jeg tror det var ERJ-145. Er vel de som pleier å fly den strekningen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Dere kan jo sjekke linken i signaturen min for mer info Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JM Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Takk for alle svar, folkens! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge Bø Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Overdramatisk i TVNorge nyhetene da de meldte om nødlanding av BA flyet på Gardermoen pga dekkpunktering..... stakkars passasjerer.... Jeg får hetta av slike innlegg...der man flirer av det hele, og forsøker å gjøre det til en liten bagatell. Du hadde neppe vært særlig høy i hatten selv, om du satt i det flyet. Passasjerene var veldig redde, men besetningen gjorde en glimrende jobb. Kapteinen foretok, iflg ham selv, en "emergency landing" fordi han fryktet at rester av dekket hadde gått inn i motorene. Når dere er så opptatt av disse begrepene nødlanding eller sikkerhetslanding så er det jo en fordel at de brukes riktig da. Her skal ordet nødlanding unngås for enhver pris, det blir for dumt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NN Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 huff da, jeg som bare trodde det var sas som hadde nødlandinger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ilan Sharoni Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Hvordan viste de at dekket eksploderte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Kanskje de så at de lå gummi igjen,eller at de så at dekkene eksploderte! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JM Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Tja, det er vel litt vanskelig å se fra cockpit, eller hva?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K F Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Hvordan viste de at dekket eksploderte? Hørte smellet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Tidlig på 70 tallet under T.O. fra København til Bangkok følte vi i cockpit et svakt dunk.Alle instrumenter indikerte normalt så vi visste ikke hva som hadde skjedd før flykontrollen fortalte at det lå dekkrester etter oss på banen. Vi hadde strenge instrukser om det å fortsette til dest. eller returnere.Da vi fortsatt hadde normale instr. avlesninger etter ca. ca. 10 min. ble det bestemt at vi ville fgortsette og bytte hjul i Dehli. Kapteinen gikk på public address "God morgen mine osv" da jeg så at hydraulic quantity var på vei ned.Så kapteinen forandret sin annonsering mens jeg requested område/tillatelse til å dumpe fuel og senere return CPH. Ved landing var det fullt oppbud av brann og sykebiler. Når et dekk har eksplodert vet en ikke hva mer som kan ha blitt ødelagt f.eks. i motor eller i hjulbrønn. Så ikke å behandle dette som en emergency ville være kriminelt-spesielt når man alikevel har utstyr og mannskap på plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard C Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 ok siden Helge fikk "hetta" av innlegget mitt så innrømmer jeg at det nok var mer dramatisk enn det hørtes ut som. Men når jeg skrev det innlegget visste jeg ikke om flyet hadde landet og tenkte at dette kom til å gå veldig bra for passasjerer og mannskap.. Og ikke vet jeg om det har skjedd alvorlige ulykker tidligere bare pga en dekkeksplosjon?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Hei Baard. Innlegget var ikke myntet på deg og ikke ment som kritikk. Vi cockpit var mest bekymret for den lange arbeidsdagen vi ville få.Flybytte,ny catering osv osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Er du pilot i SAS ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Var, er pensjonert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Dekkeksplosjon og alvorlige ulykker; her er jo Concorde havariet i Paris et godt eksempel. http://aviation-safety.net/database/2000/000725-0.htm mvh HS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Thomas L....rå fin side da......jeg bøyer meg nokk en gang i støvet,,ps...jeg digger bildene dine.....stå på... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NN Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 *kremt* jeg har designa siten for dem *kremt* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Forresten.....jeg var på Cargo engm i dag, og der sto det en flott TU-204 og en gul 757,,,,,den 757 skragla det noe enormt i høyre motor på, flyet var tomt og det så ut for meg som det var skader i motor, noen som vet noe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Alle cargoflya fra ENGM har tatt av uten problemer.. hva som har skjedd etter ENOS_FIR vet jeg ikke, men i opp kom de.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 OK....jeg er ganske sikker på at det var ett eller annet med det flyet,,,,,,,og når turbinene så vidt går rundt på kunn en motor, etter at motorene er skrudd av, er det da trykkluft lekasje som driver turbinen sakte rundt? det skrangla som om det rulla rundt et panser inni motoren, både tu204 og den andre 757 og a300 sto også slik, men uten lyd....men men...noen som vet hvorfor den ene turbinen står og rusler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Andre Lindanger Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Hei Jeg kjenner ikke alle detaljer i saken. Punkteringer er som det er skrevet tidligere dramatisk. Som det også er skrevet tidligere ken det gjøre store skader i hjulbrønnen der hydraulikksystemer ofte har sitt "hjerte". En kan oppdage pukteringen på mange måter men det er ikke uvanlig å ha trykk sensorer i hjulene som gir en varsling på EICAS. På 737NG er det faktisk installert en liten tett rørstuss som stikker ut på siden av hjulbrønnen. Dersom maskinen punkterer på TO får en kast i dekket og det knekker av denne rørstussen. Det fører igjen til at supplytrykket til MLG retract blir dumpet og MLG ramler ut igjen til down and locked. Mvh. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Andre Lindanger Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Du mener sikker at det var fan som roterte. At det skrangler er ganske normalt sidene fanbladene har litt bevegelses frihet. På en slik fan som 737 345hundre har der bladene har høy aspect ratio er det vanlig med en slags support midt på bladet. Dersom det ikke skrangler kan det være et tegn på at noe har truffet fan under flyging og bladene har "skinglet" seg. På nyere motorer har fanbladene gjerne litt lavere aspect ratio og er dermed mer rigide slik at en slik support ikke er nødvendig. Dette gir følgelig en mindre skranglelyd siden bladene ikke slår mot hverandre når vinden dreier fan. Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Du mener sikker at det var fan som roterte. At det skrangler er ganske normalt sidene fanbladene har litt bevegelses frihet. På en slik fan som 737 345hundre har der bladene har høy aspect ratio er det vanlig med en slags support midt på bladet. Dersom det ikke skrangler kan det være et tegn på at noe har truffet fan under flyging og bladene har "skinglet" seg. På nyere motorer har fanbladene gjerne litt lavere aspect ratio og er dermed mer rigide slik at en slik support ikke er nødvendig. Dette gir følgelig en mindre skranglelyd siden bladene ikke slår mot hverandre når vinden dreier fan. Mvh Riktig at det var fan som roterte, men på høyre motor på alle flyene, det stoppet også og rotere når maintance fyren kobla til ett eller annet, under ved nese hjulet....så det er vinden dette altså...ja ja ..livet er en skole..man lærer noe støtt og stadig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Andre Lindanger Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Som du sikkert skjønner har jeg liten peiling på 757. Mulig at du er inne på noe. Håper noen som har greie på typen kan gi et tips. Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 *kremt* jeg har designa siten for dem *kremt* Kremt.. du har designa layouten.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.