Gå til innhold

BA sikkerhetslanding


JM

Anbefalte innlegg

Hei.

Så dette BA flyet som sirklet rett over meg her, i ca 3 kvarter stad, og foretok en sikekrhetslanding på OSL ca kl. 22:45, og lurte på om noen vet åssen flytype det var?! Hadde i allefall motorene plassert på skroget...

Ble litt nysgjerrig, men klarte ikke å tyde det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdramatisk i TVNorge nyhetene da de meldte om nødlanding av BA flyet på Gardermoen pga dekkpunktering.....

stakkars passasjerer.... ""

 

Jeg får hetta av slike innlegg...der man flirer av det hele, og forsøker å gjøre det til en liten bagatell.

 

Du hadde neppe vært særlig høy i hatten selv, om du satt i det flyet. Passasjerene var veldig redde, men besetningen gjorde en glimrende jobb. Kapteinen foretok, iflg ham selv, en "emergency landing" fordi han fryktet at rester av dekket hadde gått inn i motorene.

 

Når dere er så opptatt av disse begrepene nødlanding eller sikkerhetslanding så er det jo en fordel at de brukes riktig da. Her skal ordet nødlanding unngås for enhver pris, det blir for dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig på 70 tallet under T.O. fra København til Bangkok følte vi i cockpit et svakt dunk.Alle instrumenter indikerte normalt så vi visste ikke hva som hadde skjedd før flykontrollen fortalte at det lå dekkrester etter oss på banen.

Vi hadde strenge instrukser om det å fortsette til dest. eller returnere.Da vi fortsatt hadde normale instr. avlesninger etter ca. ca. 10 min. ble det bestemt at vi ville fgortsette og bytte hjul i Dehli.

Kapteinen gikk på public address "God morgen mine osv" da jeg så at hydraulic quantity var på vei ned.Så kapteinen forandret sin annonsering mens jeg requested område/tillatelse til å dumpe fuel og senere return CPH.

Ved landing var det fullt oppbud av brann og sykebiler.

Når et dekk har eksplodert vet en ikke hva mer som kan ha blitt ødelagt f.eks. i motor eller i hjulbrønn.

Så ikke å behandle dette som en emergency ville være kriminelt-spesielt når man alikevel har utstyr og mannskap på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok siden Helge fikk "hetta" av innlegget mitt så innrømmer jeg at det nok var mer dramatisk enn det hørtes ut som.

Men når jeg skrev det innlegget visste jeg ikke om flyet hadde landet og tenkte at dette kom til å gå veldig bra for passasjerer og mannskap..

Og ikke vet jeg om det har skjedd alvorlige ulykker tidligere bare pga en dekkeksplosjon??

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten.....jeg var på Cargo engm i dag, og der sto det en flott TU-204 og en gul 757,,,,,den 757 skragla det noe enormt i høyre motor på, flyet var tomt og det så ut for meg som det var skader i motor, noen som vet noe?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK....jeg er ganske sikker på at det var ett eller annet med det flyet,,,,,,,og når turbinene så vidt går rundt på kunn en motor, etter at motorene er skrudd av, er det da trykkluft lekasje som driver turbinen sakte rundt? det skrangla som om det rulla rundt et panser inni motoren, både tu204 og den andre 757 og a300 sto også slik, men uten lyd....men men...noen som vet hvorfor den ene turbinen står og rusler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg kjenner ikke alle detaljer i saken. Punkteringer er som det er skrevet tidligere dramatisk. Som det også er skrevet tidligere ken det gjøre store skader i hjulbrønnen der hydraulikksystemer ofte har sitt "hjerte". En kan oppdage pukteringen på mange måter men det er ikke uvanlig å ha trykk sensorer i hjulene som gir en varsling på EICAS. På 737NG er det faktisk installert en liten tett rørstuss som stikker ut på siden av hjulbrønnen. Dersom maskinen punkterer på TO får en kast i dekket og det knekker av denne rørstussen. Det fører igjen til at supplytrykket til MLG retract blir dumpet og MLG ramler ut igjen til down and locked. Mvh. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener sikker at det var fan som roterte. At det skrangler er ganske normalt sidene fanbladene har litt bevegelses frihet. På en slik fan som 737 345hundre har der bladene har høy aspect ratio er det vanlig med en slags support midt på bladet. Dersom det ikke skrangler kan det være et tegn på at noe har truffet fan under flyging og bladene har "skinglet" seg. På nyere motorer har fanbladene gjerne litt lavere aspect ratio og er dermed mer rigide slik at en slik support ikke er nødvendig. Dette gir følgelig en mindre skranglelyd siden bladene ikke slår mot hverandre når vinden dreier fan. Mvh ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener sikker at det var fan som roterte. At det skrangler er ganske normalt sidene fanbladene har litt bevegelses frihet. På en slik fan som 737 345hundre har der bladene har høy aspect ratio er det vanlig med en slags support midt på bladet. Dersom det ikke skrangler kan det være et tegn på at noe har truffet fan under flyging og bladene har "skinglet" seg. På nyere motorer har fanbladene gjerne litt lavere aspect ratio og er dermed mer rigide slik at en slik support ikke er nødvendig. Dette gir følgelig en mindre skranglelyd siden bladene ikke slår mot hverandre når vinden dreier fan. Mvh ""

 

Riktig at det var fan som roterte, men på høyre motor på alle flyene, det stoppet også og rotere når maintance fyren kobla til ett eller annet, under ved nese hjulet....så det er vinden dette altså...ja ja ..livet er en skole..man lærer noe støtt og stadig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...