Gå til innhold

- Det er en katastrofe!


Helge Bø

Anbefalte innlegg

De siste regnskapstallene fra SAS viser et underskudd på 1,7 milliarder kroner. Resultatet er katastrofalt for SAS sa konsernsjefen på en pressekonferanse i dag.

 

Men når det gjelder påstanden om at Norge er taperen i sparetiltakene så la jeg merke til følgende som Lindegaard sa: Av 35000 SAS-ansatte i Skandinavia så jobber 15000 i Norge. Kanskje på tide at den norske delen begynner å dempe seg...

 

Mer om saken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en katastrofe ja, ingen ting annet.

Får inderlig håpe styret klarer å gjennomføre plan C, med valuta for pengene nå.

 

Angående antall ansatte i Norge, så har de kanskje telt med både WF og BU ansatte? ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,SAS kan jo begynne med å legge ned Braathens,så blir antall norske ansatte kraftig redusert... ""

 

Ja 15000 ansatte inkluderer vel alle SAS-selskap i Norge, men er likevel en stor andel av de 35000 i hele Skandinavia. Og de fleste av disse vil bestå på tross av omfattende sparetiltak etter det jeg forstår. Da blir det jo feil å påstå at SAS går inn for å rasere arbeidsplasser i Norge.

 

Men at SAS går konkurs er det vel ingen her som ønsker, da kan vi like gjerne slå denne hobbyen konkurs også ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående ansatte i Norge.

Braathens delen var det ledelsen i SAS som absolutt skulle kjøpe opp.Jeg tror de fleste ansatte i SAS norge kunne ha sett seg godt foruten dette oppkjøpet.

 

En annen ting,hvis Jørgen klager over antallet i Norge,så får han da begynne å se vestover mot Stavanger også.De lever i sin egen lille verden,med sin egen lille base.Er ikke rart det blir mange ansatte her i norge.

 

Jeg har stor respekt for de ansatte i Braathens,har jo jobbet der selv.Men jeg mener det blir feil hvis den tekniske basen på Sola skal bli uberørt i denne situasjonen.

 

Så med respekt for ditt arbeid Jørgen,du ville ha Braathens ,ikke vi ansatte i SAS Norge. ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nå at disse store flyselskapene (Braathens og SAS) skal begynne å passe seg for Norwegian. Håper Norwegian knuser dem. Det hadde de hatt godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok the bets are on, når går SAS under?

 

Jeg har alltid vært en SAS supporter, men nå begynner jeg å gå lei av hvordan SAS driter i den Norske delen.

 

Gjør dem? SAS-Group flyr da fremdeles i Norge, gjør dem ikke?

 

Jeg syns virkelig at vi burde dele SAS opp i nasjonale deler igjen. Braathens og Widerøe slått sammen i et Norsk flyselskap hadde vel ikke vært å forrakte?

 

DET hadde vært noe å forakte det.... Er ikke pent med WF-fargene på en Boeing (men Boeingene er igrunn ikke pene uansett hvordan man vrir og vrenger på det)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg det ikke...nå begynner også de ansatte i SAS-selskapene internt å krangle. Stakkars Lindegaard ""

 

Så vidt jeg vet så går Braathens Tekniske med et solid overskudd, hvorfor skulle han da rive ned dette?

 

STS går vell også med overskudd, etter hva jeg har forstått...(korekt meg vist jeg tar feil) Og det så jo ikke ut til å være noen hindring for å flytte litt av virksomheten til Stockholm

 

Den største ugiftsposten i SAS konsernet heter faktisk Scandinavian Airlines, selve "mor selskapet" En del av skylden kan vi gi sars, og Irak krig. Men det forklarer ikke alt, desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere glemt at om det ikke hadde vært for SAS så hadde BU vært konkurs for lenge siden? De kan jo ikke forvente at når selskapet har kommet seg på bena igjen skal det utskilles fra konsernet igjen... Latterlig. SAS gir ikke fra seg de deler av konsernet som går best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS er uten tvil på vei nedover, men det kommer sikkert bedre tider.

SAS må først sparke flere tusen ansatte, kvitte seg med overflødige Braathens.

Så fort de har gjort det , så kommer de opp i +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS er uten tvil på vei nedover, men det kommer sikkert bedre tider.

SAS må først sparke flere tusen ansatte, kvitte seg med overflødige Braathens.

Så fort de har gjort det , så kommer de opp i +.

 

Overflødige Braathens?

 

Du er vell klar over at BU er et av de veldig få selskaper i konsernet som faktisk går sånn noelunde? (til tross for et heller labert kvartals resultat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke engasjer meg i en slik at tåpelig diskusjon Helge!

La oss holde fakta på bordet.Braathens ER eiet av SAS,kjøpt opp før de rakk å bli konkurs.Få det inn i nøtta,før vi kan diskutere det videre.

Da nytter det ikke å legge til grunn at ;ja men,Braathens tjener penger,Braathens teknisk tjener penger bla.bla.

Vet du hva,det er faktisk flere som tjener penger innad i SAS,men det hjelper så fryktelig lite når SAS Airline ikke tjener penger.

Jeg begynner å bli rimelig drita lei av argumenter som Braathens tjener penger,jamen Braathen går det bra med.

Etter at SAS kjøpte opp Braathens,fikk braathens omtrent monopol på en hel del ruter i norge.Klart det går bra med de.Det burdet det gjøre.

 

SAS er i en krise,helt klart.Noe må gjøres,og noe gjøres.

Mye er selvforskyld,mye skyldes eksterne faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Svein, kanskje du bør følge med litt før du begynner å jamre...og holde fakta på bordet da.

 

For Braathens tjener nok heller ikke penger, i perioden der SAS Airline hadde et underskudd på 1,7 mrd så hadde Braathens et minus på 107 mill. Alle selskapene sliter...

 

Men Braathens Tekniske isolert sett har kontrakter med utenlandske selskaper, og gjør god butikk på vedlikehold av 737. Det siste Lindegaard gjør er å begynne å tukle med dette, det lille som faktisk går bra i konsernet.

 

Og vet du hva jeg er lei av? Å stadig høre at SAS reddet Braathens og bla bla. Om SAS ikke hadde overtatt Braathens så er jeg temmelig sikker på at det hadde dukket opp andre løsninger, myndighetene hadde gått inn om nødvendig fordi vi hadde ikke råd til å miste Braathens. Husk at SAS måtte fire på kravene sine før de i det hele tatt fikk overta Braathens.

 

Så det argumentet holder ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg tror vi kan si det så enkelt at dinosaurenes tid er forbi. Små fleksible selskaper som ikke har en haug av aksjonærer som forlanger utbytte og høy aksjekurs, vil overleve denne vanskelige tiden. Det vil bli større fokus på verdiskapning av hver ansatt, og de ansatte vil ha mindre og mer realistiske forventninger til selskapet. Det er på tide at politikerene griper inn og regulerer, for Norge blir regelrett screwed i alle ender. 80% av kapitalen på Oslo børs er utenlansk og bl.a derfor tør/kan de ikke gripe inn. [color:"red"] [/color] Kanskje blir det litt mer langsiktig tenking fra bedriftsledere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og holde fakta på bordet da.

 

......

Om SAS ikke hadde overtatt Braathens så er jeg temmelig sikker på at det hadde dukket opp andre løsninger, myndighetene hadde gått inn om nødvendig fordi vi hadde ikke råd til å miste Braathens.

 

Fakta på bordet? Neppe!

Synsing? Ja!

 

Uansett, om BU har hatt et dårlig kvartal nå, så er ikke det noen krise. Første kvartal er statistisk sett dårlig.... Vent og se hva som skjer utover året...

 

Får håpe yielden til BU går opp, det er den som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det e greit Helge,men for min del og mange andres del innad i SAS,har vi sett det best at vi aldri kjøpte Braathens.Så at vi skriker om at vi reddet Braathens er vel ikke akkurat rett.

Braathens har kunnet drevet det mye billigere enn SAS når det gjelder turnaround tid,og der har SAS mye å lære.Det kan godt være grunnen til at de kjøpte det.

STS i Oslo har også i lang tid tjent penger,om vi har gjordt det siste kvartal vet jeg ikke da jeg ikke har sett tallene.

En annen ting når du snakker om andre løsninger.

Pr.def er vel braathens mistet i myndighetenes øyne,det ligger jo under SAS.Men det er jo en annen sak,myndigheten har jo i det tilfellet strakt ut en hjelpende hånd til Norwegian.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere glemt at om det ikke hadde vært for SAS så hadde BU vært konkurs for lenge siden? De kan jo ikke forvente at når selskapet har kommet seg på bena igjen skal det utskilles fra konsernet igjen... Latterlig. SAS gir ikke fra seg de deler av konsernet som går best.

 

Joda. SAS reddet braathen, men det var synd at det gikk så langt at de måtte kjøpes opp av SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...