Gå til innhold

Senior Controller CPT


Jan Kristiansen

Anbefalte innlegg

I morgen kveld Søndag 13.4.2003 fra kl:20:00 lokal tid utfører vi en Senior Controller test i Sør-Norge

 

 

Er du pilot kan dette innebærer problemer for deg om du vil fly til Gardermoen - Molde eller Stavanger i løpet av Søndag 13.4.2003 etter kl . 20:00.

Da kan du forvente å bli re- routed til annen flyplass eller holdt i holding p.g.a det som vil foregå.

 

PLEASE fill up with FUEL this Sunday.

 

IKKE LOGG OPP PÅ ENGM FRA KL.20:00 SØNDAG KVELD

Du vil ikke få klarering til å ta av, så lenge testen pågår på ENGM.

 

CPT testen tar alle ATC posisjoner på Gardermoen ENGM.

VI BER OM AT INGEN ATC LOGGER OPP PÅ ENGM Søndag fra kl: 20:00 og utover. Takk.

 

Vi vil selvfølgelig forsøke å gjøre dette så skånsomt som mulig for deg som pilot, men hvis du tenker å lande på ENGM mellom kl: 20:00 - 21:30 vil du nok ikke komme inn.

 

Du vil nok se ENOS CTR online - Den kontrolleren DU skal kontakte er ENOS_S_CTR eventuelt ENOS_N_CTR om den er åpen.

 

IKKE KONTAKT ENOS_T_CTR

 

Vi håper på din forståelse for at vi er nødt til å gjøre dette for en periode utover Søndag kveld.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er vel vaccn NORWAY i nøtteskall. Ta en sånn test på en av de mest trafikkete dagene, og i den beste tiden og på hovedflyplassen, osv.

 

 

 

For det første, n'en i VACCN står for Norway "".

 

Men så vidt jeg vet så spurte de test-pilotene når det passet best for dem, og det ser ut til å være i morgen på den tiden. Den mest trafikkerte tiden er dessuten som regel torsdagene! (Pga. Nordic Flyin). Grunnen til at ENGM er med er fordi at det på testen er en 30-40 test-piloter, og ATC skal vise at kan takle avganger, ankomster og optimal bruk av to rullebaner, og ENGM er eneste flyplassen i Norge dette kan vises på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke jeg...

 

men noen skrev at de har stengt for alle andre piloter, for å IKKE ha amatører o.l. ute å lufte vingene under testen. MEN, er ikke ganske mange på nettet, som vi controllere må guide hver dag amatører a? Så det er vel ikke så dumt å ha med de i testen? da du må vite hva du skal si.. gjøre.. osv for å få de ned på bakken? SÅ hvorfor da utelukke dem?

 

Og i en slik test, burde alt være åpent, fordet om noen kunne fått spesielle oppgaver.. alt i fra brann til feil parkering.. så burde alle, og alt slags fly fått lov å komme og gå. Det hadde ivhertfall lagt en belastning på kandidaten, som han vil få da han sitter alene en kveld...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er vel vaccn NORWAY i nøtteskall. Ta en sånn test på en av de mest trafikkete dagene, og i den beste tiden og på hovedflyplassen, osv.

 

 

 

For det første, n'en i VACCN står for Norway "".

 

Men så vidt jeg vet så spurte de test-pilotene når det passet best for dem, og det ser ut til å være i morgen på den tiden. Den mest trafikkerte tiden er dessuten som regel torsdagene! (Pga. Nordic Flyin). Grunnen til at ENGM er med er fordi at det på testen er en 30-40 test-piloter, og ATC skal vise at kan takle avganger, ankomster og optimal bruk av to rullebaner, og ENGM er eneste flyplassen i Norge dette kan vises på

 

Veldig mye pirke på ja, forresten er du en kaptein? "" Og jeg skrev "på en av de mest trafikkete dagene", noe som også betyr det er mye trafikk også på andre dager.

 

Skal en sånn controller skal jo greie å "handle" alle sånne problemer? Da må man jo tåle litt vanlig trafikk, blir det da litt for komplisert kanskje?

 

 

Dere har ikke min forståelse hvertfall....og si ifra dagen før er også veldig proft "" Og grunne til jeg er litt forbannet er at jeg hadde en avtale med flere BAV piloter å fly til engm, fra EGLL. Ellers hadde jeg orket å bry meg om en så latterlig ting.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i en slik test, burde alt være åpent, fordet om noen kunne fått spesielle oppgaver.. alt i fra brann til feil parkering.. så burde alle, og alt slags fly fått lov å komme og gå. Det hadde ivhertfall lagt en belastning på kandidaten, som han vil få da han sitter alene en kveld...

 

Forsåvidt det jeg vet, så "test-pilotene" erfarne piloter, og de fleste (vet ikke om det er alle) har MINST STU rating som ATC.

De pilotene som har blitt valgt ut, har fått tilsendt et eller flere mission hver!

For noen dager siden mottok jeg en mail over min flightplan og mine "oppgaver" som flyger.

Hvorfor lage så mye oppspinn rundt akkruat dette?

Det er fortsatt flere hundre flyplasser og flere titalls "storflyplasser" igjen å fly til!

Det er snakk om èn kveld i 2-4 timer, jeg tror nok at dere klarer dere uten Gardermoen, Molde m.f de timene!

Det er jo ikke for det jeg vet, lagt inn flyforbud over ENOS, men dere må regne med å bli dirigert rundt akkruat OSL hvor det er nok trafikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UPS - DET VAR DA VOLDSOMT!!!!!

 

Som flere har vært inne på har vi våre egne "CPT piloter" til å hjelpe oss her. Derfor vil vi Ikke ha inn flere under selve testen. Dette er ikke noe vanlig test. Den er forhåndsbestemt - Piloter har informasjon om hva de skal gjøre - så det er ikke bare å komme inn, derfor ber vi om forståelse for at vi er nødt til i en liten periode å holde annen trafikk uten for CPT - område.

 

Vi regner med at mellom kl:20:00 - 21:30, det er da du har størst problemer med å komme inn til ENGM.

 

Vi vil selvfølgelig åpne ENGM så snart det lar seg gjøre, og vi ber igjen om litt forståelse for dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved gjennomføring av CPT, følger VACC Norway de retningslinjer som er gitt for slike tester. Testene er lagt opp etter et forutbestemt mønster slik at alle aktuelle eventualiter vil bli testet for vedkommende.

 

Men samtidig tar vi den kritikken som er kommet her til etteretning og vil i ettertid vurdere om vi kan finne løsninger som i mindre grad påvirker andre.

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved gjennomføring av CPT, følger VACC Norway de retningslinjer som er gitt for slike tester. Testene er lagt opp etter et forutbestemt mønster slik at alle aktuelle eventualiter vil bli testet for vedkommende.

 

Men samtidig tar vi den kritikken som er kommet her til etteretning og vil i ettertid vurdere om vi kan finne løsninger som i mindre grad påvirker andre.

 

Hilsen Eirik

 

Sounds fear synes jeg! ""

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den største katastrofen jeg har opplevd inne på VATSIM. Dette er noe av det tetteste jeg har hørt om noen gang.

 

Alvorlig talt! Spist noe fælt i dag eller? ""

 

VATSIM er en utrolig oppfinnelse "", og vi må huske på at alle controllerne og serverene står oppe GRATIS (om du ikke betaler tellerskritt eller for internetttilkoblinga di), 24 timer i døgnet. De må da få lov til å teste i noen få timer, uten at du skal hisse deg så grusomt opp!

 

Er dette takken du gir dem ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den største katastrofen jeg har opplevd inne på VATSIM. Dette er noe av det tetteste jeg har hørt om noen gang.

 

Alvorlig talt! Spist noe fælt i dag eller? ""

 

VATSIM er en utrolig oppfinnelse "", og vi må huske på at alle controllerne og serverene står oppe GRATIS (om du ikke betaler tellerskritt eller for internetttilkoblinga di), 24 timer i døgnet. De må da få lov til å teste i noen få timer, uten at du skal hisse deg så grusomt opp!

 

Er dette takken du gir dem ""

 

Må si meg enig i Eirik her.

Overreagerer du kanskje ikke litt?

Kan ikke se at du er så mye å flyr i hovedsak, så hvorfor komme med slike kommentarer mot mennesker som har gitt deg denne muligheten?

 

No affence pal!

God påske! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, denne må jeg bare svare på. Her var en del usaklig kritikk synes jeg.

 

For det første så er en CPT-test en test for ATC som ønsker den høyeste ratingen for ATC på VATSIM. Det innebærer at det er en mengde ulike elementer som kandidaten skal testes på. Derfor blir det plukket ut piloter som har en vis kunnskap om onlineflyvning slik at de utfører det ordrer som gis uten nøling. Det legges også opp til en veldig tett trafikk i det aktuelle tidsrommet, alle pilotene som deltar har fått tilsendt egne flightplaner og instrukser om hva de skal gjøre. ATC skal vise at han/hun kan løse de ulike situasjoner som kan oppstå og samtidig få god flyt i trafikken. Derfor stenges den flyplassen som benyttes i denne perioden. Dette gjelder ikke bare i Norge, men i hele VATSIM når det er CPT-tester på gang.

 

Dersom noen ikke kan akseptere dette så her de et problem. Jeg har lagt merke til at de i den siste tiden ikke har vært alt for mye trafikk, selv på en søndag, og da synes jeg det er urettferdig at slik kritikk skal komme nå. Alle piloter ønsker vel at vi skal ha gode ATC og da betinger dette at vi må gjennomføre en del praktiske tester.

 

Vil også minne på at det er en mengde andre flyplasser som kan benyttes i stedet for Gardermoen for de som ønsker å ta en flytur søndag.

 

For de av dere som gjerne ønsker å delta som piloter i forbindelse med en controllertest, hvorfor kommer dere ikke når vi har tester for STU+ og CTR1?? Disse er åpne for alle og blir annonsert her på forumet i forkant.

 

Kom gjerne og fly på søndag alle sammen, men vær forberedt på at ENGM er stengt i en kort periode og at dere kan bli rerutet til andre flyplasser. Det kan jo være en avveksling bare det.

 

Prøv heller å se det positive i at det skjer noe for å bedre controllerstanden i Norge i stedet for å "ta helt av" og slenge ut en mengde, tildels usaklig, kritikk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at noen reagerer på at det gjennomføres tester på VATSIM sine servere eller i norsk luftrom.

 

Det som undertegnede og flere reagerer på, er hvordan enkelte tar seg til rette og ekskluderer brukere fra luftrommet i en begrenset periode.

Jeg kan ikke forstå at dette (slik Eirik Sørensen hevder), skal være i tråd med "de retningslinjer som er gitt for slike tester" (I beste fall er det VACC Norway sine egne regler som ruler her).

 

Det finnes ingen hjemler i VATSIM sitt regelverk som godgjør en slik kollektiv utestengelse som det her er snakk om, ei heller begrenset adgang til luftrommet for en kortere eller lengre periode.

 

Dersom VACC Norway ikke forstår at det også finnes andre gyldige synspunkter, er det de som har problemer! (Eller hva Einar?)

 

Jeg forutsetter at luftrommet forblir åpent i den aktuelle perioden, og at VACC Norway finner legale metoder for avvikling av sine tester (enten med "alle" til stede, eller på f.eks treningsserveren).

 

Skulle jeg finne på å ta eg en flytur i det aktuelle tidsrommet, og følgelig bli hindret i dette (slik som annonsert) vil jeg selvfølgelig vurdere å rapportere dette til VATSIM som en "fiendtlig handling". (-og det bør også andre gjøre).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at det er litt dumt, men det er ingen grunn til å hisse seg grenseløst opp for det ""

 

Om du så absolutt skulle (for det er vel over for denne gang) fly til f.eks Molde den kvelden, så er det vel ingen som TVINGER deg til å fly online? Skaff deg AI traffic, og skru av Vatsim. Eller logg deg inn på FS.no's multiplayerserver, om du har en trang til å fly online i den perioden en slik test varer.

 

Selv om Vatsim ikke er det største demokratiet som finnes i verden, er det vel heller ikke et nådeløst diktatur som legger ned retningslinjer på når og hvor du skal fly ""

 

Så roer vi oss litt ned, og koser oss i påska. En ferie er ikke det beste tidspunktet for en sånn krangel ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I have followed this discussion with interest, and have these comment to the whole thread....

 

The rules and requirements for CPT´s are described on VATEUD´s training pages and this CPT in Norway follow these rules. As a result of this, local rules can only set these aside, if the are MORE strict... not the other way around.

 

On the other hand, I also have sympaty for the pilots that is not part of the CPT and want to fly in the area...

You can do that, but you have to expect some holdings, either on ground or in the air, so you won´t interfere with the CPT and make it unfair to the candidate... it´s hard enough as it is ""

That is also why there will be additional controllers online in the area.

 

To make a few examples...

1) You are inbound ENGM at the same time as the Candidate have 10-15 pilots inbound too. Then you can expect to be put on hold by the "normal" controller and first be given further clearence when the CPT traffic have room for it.

 

2) You are on ground in ENGM and want to depart to EKCH.

If the traffic permits, you will be given clearence to depart, but you might be getting special departing instructions, so you will not interfere with the CPT traffic.

If traffic do not permit your departure, you will be given a hold on ground with an estimated departure time.

 

The way you should look at this CPT, if not being part of it, is like a small flyin, where holding also will be used.

 

The only thing that will NOT be accepted is, if anyone are trying to interfere or disrupt the CPT in an unacceptable way... then you will be 1) given a warning and/or 2) disconnected from the network, by the Examiner, the Obs-Examiner or a Supervisor online.

 

I know that many of you think that the CPT can be made on the closed Norwegian server, but these kind of servers don´t exist in other parts of the VATSIM world, so to make it even for all, the CPTs will be made on the ordinary servers.

 

As VATEUD Chief Examiners, I will of course take all your comments/ideas under consideration for future CPTs, both in Norway and all other European VACCs.

 

I hope that we all can have a good evening... both the ones participating in the CPT and the ones that are flying as usual.

 

Regards

Jon Klose Larsen

VATEUD Chief Examiner

VATSIM Supervisor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg også lest igjennom VATUDS Senior Controller CPT/CFT Checkride Guide for VATSIM-Europe Examiners som du selv kan finne under denne linken

Jon Klose Larsen sin påstand: The rules and requirements for CPT´s are described on VATEUD´s training pages and this CPT in Norway follow these rules. er utifra dette i beste fall en misforståelse, i hverste fall et falsum.

 

Det finnes så langt jeg erfarer intet som regulerer den utestengelsen fra luftrommet som både VACC Norway og nå også VATEUD hevder de har hjemmel for å gjøre.

 

Er det rart at stadig flere velger å fly med IVAO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The following is copied from the description of the CPT Checkride guide found on VATEUD´s training pages,

http://users.hol.gr/~chatos/VATSIM/TM/VAT-EUR%20SC%20CPT-CFT%20Guide.htm

 

part 7:

 

"Another controller who will take over entire CTR and will not allow traffic to fly to checkride used airports, by asking politely the inbound traffic to "remain clear" of checkride's used airports because "SC CPT is in progress"

 

But as I stated in my earlier posting, other pilots will be permitted to fly to/from the area, if they don´t interfere with the CPT.

 

Jon Klose Larsen

VATEUD Chief Examiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen kveld Søndag 13.4.2003 fra kl:20:00 lokal tid utfører vi en Senior Controller test i Sør-Norge

 

 

Er du pilot kan dette innebærer problemer for deg om du vil fly til Gardermoen - Molde eller Stavanger i løpet av Søndag 13.4.2003 etter kl . 20:00.

Da kan du forvente å bli re- routed til annen flyplass eller holdt i holding p.g.a det som vil foregå.

 

PLEASE fill up with FUEL this Sunday.

 

IKKE LOGG OPP PÅ ENGM FRA KL.20:00 SØNDAG KVELD

Du vil ikke få klarering til å ta av, så lenge testen pågår på ENGM.

 

CPT testen tar alle ATC posisjoner på Gardermoen ENGM.

VI BER OM AT INGEN ATC LOGGER OPP PÅ ENGM Søndag fra kl: 20:00 og utover. Takk.

 

Vi vil selvfølgelig forsøke å gjøre dette så skånsomt som mulig for deg som pilot, men hvis du tenker å lande på ENGM mellom kl: 20:00 - 21:30 vil du nok ikke komme inn.

 

Du vil nok se ENOS CTR online - Den kontrolleren DU skal kontakte er ENOS_S_CTR eventuelt ENOS_N_CTR om den er åpen.

 

IKKE KONTAKT ENOS_T_CTR

 

Vi håper på din forståelse for at vi er nødt til å gjøre dette for en periode utover Søndag kveld.

 

 

 

Når man ser på ordbruker les. "Sherriff mentalitet" er det liten tvil om at det er stor og vesentlig forskjell mellom hva VACC Norway hevder er i tråd med "retningslinjene" og hva som faktisk står skrevet: Another controller who will take over entire CTR and will not allow traffic to fly to checkride used airports, by asking politely the inbound traffic to "remain clear" of checkride's used airports because "SC CPT is in progress" Jeg kan ikke utifra dette se at noen "har spurt pent" og heller ikke forstå at en "Checkride guide" for VATEUD's eksaminatorer med dette blir å forstå som VATSIM eller VATEUD's retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forsåvidt det jeg vet, så "test-pilotene" erfarne piloter, og de fleste (vet ikke om det er alle) har MINST STU rating som ATC.

De pilotene som har blitt valgt ut, har fått tilsendt et eller flere mission hver!

 

 

Rart at jeg har ikke fått noe da.

Har 1100 timer online på VATSIM som pilot og har deltatt i mange tester, senest i dag på en SC test i Polen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den største katastrofen jeg har opplevd inne på VATSIM. Dette er noe av det tetteste jeg har hørt om noen gang.

 

 

Største katastrofen ?

Latterlig Sondre. Det er helt vanlig. Ser ikke noe negativt med det jeg, klart at de ikke vil ha newbie's som ødelegger bare under slike tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et nådeløst diktatur som legger ned retningslinjer på når og hvor du skal fly ""

 

 

Her tar du feil.

Man har ikke lov å fly til Irak i det hele nå på VATSIM.

Gjør man det , får man AUTOMATISK ban fra VATSIM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...