eddie6413 Skrevet 7. juni 2022 Skrevet 7. juni 2022 Jeg liker å fly 737 800, men har ikke funnet så mange enda. Vet at PMDG kommer snart, men hvilket fly bruker dere i mellomtiden? Liker å fly med Norwegian paint og så realistiske ruter som mulig. Til nå bruker jeg Bredok, men får den ikke til å funke helt siden jeg aldri kommer opp i ønsket høyde og får heller ikke hastigheten jeg vil ha. Noen tips? Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 7. juni 2022 Skrevet 7. juni 2022 Anbefaler PMDG 737-700. Den jeg flyr mest for tiden. www.pmdg.com 1 Siter
eddie6413 Skrevet 7. juni 2022 Forfatter Skrevet 7. juni 2022 33 minutter siden skrev Jan Reidar Storelvmo: Anbefaler PMDG 737-700. Den jeg flyr mest for tiden. www.pmdg.com Har ikke råd til den akkurat nå....hva brukte du før den kom? Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 7. juni 2022 Skrevet 7. juni 2022 41 minutter siden skrev eddie6413: Har ikke råd til den akkurat nå....hva brukte du før den kom? Da brukte jeg PMDG 737-800 i P3D Ville isåfall ventet til jeg hadde råd til PMDG. Alternativt kan du hoppe over til X-plane og laste ned Zibo 737-800 helt gratis (den er faktisk enda bedre enn PMDG akkurat nå). Siter
eddie6413 Skrevet 8. juni 2022 Forfatter Skrevet 8. juni 2022 Den 7.6.2022 klokken 22.16 skrev Jan Reidar Storelvmo: Anbefaler PMDG 737-700. Den jeg flyr mest for tiden. www.pmdg.com Tok av sparepengene og har anskaffet meg den 🙂 Men..nå har jeg slitt hele dagen med å lære oppstart fra cold and dark. Lager flightplan i navigraph og legger den inni både msfs og i pmdg. Men når jeg trykker autopilot og vnav så skjer det ingenting? den følger ikke flight planen? Noen enkle tips? Siter
eddie6413 Skrevet 8. juni 2022 Forfatter Skrevet 8. juni 2022 1 time siden skrev eddie6413: Tok av sparepengene og har anskaffet meg den 🙂 Men..nå har jeg slitt hele dagen med å lære oppstart fra cold and dark. Lager flightplan i navigraph og legger den inni både msfs og i pmdg. Men når jeg trykker autopilot og vnav så skjer det ingenting? den følger ikke flight planen? Noen enkle tips? VNAV lyser ikke når jeg trykker på den.... Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 8. juni 2022 Skrevet 8. juni 2022 2 timer siden skrev eddie6413: Tok av sparepengene og har anskaffet meg den 🙂 Men..nå har jeg slitt hele dagen med å lære oppstart fra cold and dark. Lager flightplan i navigraph og legger den inni både msfs og i pmdg. Men når jeg trykker autopilot og vnav så skjer det ingenting? den følger ikke flight planen? Noen enkle tips? Trenger ikke legge den inn i MSFS, kun i FMC. Her vet jeg dessverre alt for lite for å kunne hjelpe deg. Aner ikke hva du har gjort og ikke gjort. Sjekk ut youtube. Finnes masse videoer der som viser deg PMDG 737 fra cold and dark og mer til. Prøv det først. Alternativt må du nesten legge ut en video her så jeg ser hva det er du prøver å gjøre. Jeg glemte kanskje å si at lærekurven kanskje kan være litt bratt med produkter som PMDG og enkelte andre, men her fungerer det meste som det gjør i det virkelige flyet. 1 Siter
Kjell-Erik Aarsheim2 Skrevet 8. juni 2022 Skrevet 8. juni 2022 Har du satt opp alt korrekt i FMC? Tenker da på V1, VR, V2 hastigheter, vekt, CI, CG osv. Aktivert AT?, FD? - Jeg flyr 737 hele tiden nå, og har ingen issues. Men basert på tidligere erfaringer, når VNAV ikke kunne aktiveres, var det alltid fordi jeg hadde glemt en liten detalj..... Siter
Kjell-Erik Aarsheim2 Skrevet 8. juni 2022 Skrevet 8. juni 2022 Den 7.6.2022 klokken 22.50 skrev eddie6413: Har ikke råd til den akkurat nå....hva brukte du før den kom? Før PMDG slapp 737, brukte jeg Flybywire sin A320 mod (gratis).... Altid vært Boeing fan, og aldri rotet med Airbus før, men i påvente av PMDG var Flybywire sin A320 det nærmeste man kom en god airliner i msfs2020, og jammen ble jeg ikke glad i bussen også på den ventetiden. Så glad, at jeg bare måtte kjøpe Fenix A320 også når den kom.... så nå har jeg plutselig to fantastisk bra simulerte airlinere i stallen..... luksusproblem 😛 Siter
eddie6413 Skrevet 9. juni 2022 Forfatter Skrevet 9. juni 2022 Jeg har ikke så mye peiling på PMDG så jeg trodde det bare var å importere flight planen så ble alt innstilt sånn som på andre fly men der tok jeg feil 🙂 Det eneste jeg gjorde i FMC var å klikke på request flight plan og importerte denne. Så for å få autopiloten til å fungere så må alt legges inn? Har prøvd å finne videoer på youtube, men dem jeg har funnet viser ting altfor raskt og jeg får ikke med meg noe. Noen som har en video hvor jeg får dette inn med teskje? Siter
Premium Medlem Chr. L Skrevet 9. juni 2022 Premium Medlem Skrevet 9. juni 2022 Denne kanalen er di n venn: https://youtube.com/channel/UCJku5jC23Y0MkmPqU7CZhog Emanuel, som han heter, er pilot på 737-800, og jobber også frivillig på PMDGs tech team Siter
Rolf Thorsen Skrevet 9. juni 2022 Skrevet 9. juni 2022 (endret) Her er en hel haug med tutorial videoer fra en som kaller seg British Avgeek. Har sett en god del av dem og de er ganske gode. https://www.youtube.com/playlist?list=PL-4y7fmOeA-VPr87Qgk_KQMkc0doUlg6 Du bør kunne finne noe her 🙂 Lykke til. 737-700 er egentlig ganske enkel å sette opp, og så snart du har funnet flyten vil det nok gå ganske greit. Endret 9. juni 2022 av Rolf Thorsen 1 Siter
eddie6413 Skrevet 9. juni 2022 Forfatter Skrevet 9. juni 2022 Fikk det til nå, men når jeg kom i en viss høyde så begynte en alarm å gå og den stopper ikke. Jeg har pa autothrottle og LNAV, VNAV og speed er satt til 229. Det lyser rødt hvor det står cabin altitude...hvordan blir jeg kvitt dette? Siter
Premium Medlem Arne Lockert Skrevet 9. juni 2022 Premium Medlem Skrevet 9. juni 2022 Se på denne: https://www.youtube.com/watch?v=eGrRRhHEzXE Pass på at bryteren til høyre for Land Alt står på AUTO slik at lufttrykket i kabinen holdes på riktig nivå. Sjekk også at Packs er slått på etter motorstart. Siter
eddie6413 Skrevet 9. juni 2022 Forfatter Skrevet 9. juni 2022 9 minutter siden skrev Arne Lockert: Se på denne: https://www.youtube.com/watch?v=eGrRRhHEzXE Pass på at bryteren til høyre for Land Alt står på AUTO slik at lufttrykket i kabinen holdes på riktig nivå. Sjekk også at Packs er slått på etter motorstart. Hvor er den bryteren? Siter
Premium Medlem Jan Gunnar Nystrøm Skrevet 9. juni 2022 Premium Medlem Skrevet 9. juni 2022 Her er det en med samme problem: https://forum.pmdg.com/forum/main-forum/pmdg-737-for-msfs/188498-cabin-altitude-warning Bruk checklist hvis du er usikker på hvordan du setter opp en 737,det er lett å glemme en bryter eller to 🙂 Det kan være lurt å se igjennom videoer på youtube,får svar på det meste der Siter
Rolf Thorsen Skrevet 9. juni 2022 Skrevet 9. juni 2022 36 minutter siden skrev eddie6413: Fikk det til nå, men når jeg kom i en viss høyde så begynte en alarm å gå og den stopper ikke. Jeg har pa autothrottle og LNAV, VNAV og speed er satt til 229. Det lyser rødt hvor det står cabin altitude...hvordan blir jeg kvitt dette? PACKS ON, APU Bleed OFF, Flt Alt til Cruize høyde og Land Alt til høyde over havet for flyplassen det landes på. Eksempel : Siter
eddie6413 Skrevet 9. juni 2022 Forfatter Skrevet 9. juni 2022 ok. Takk så mye 🙂 Men det var visst ikke problemet. Vet enda ikke hva det var. Startet en ny flight nå for å sjekke...så langt går det bra men mye : brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr lyd men regner med det er speed. Forresten...hva er vanlig cruise altitude innenriks feks fra enml til engm? Og hva har dere som takeoff speed, cruise speed og arrival/ landing speed? er feks 150 for mye for 737 700? (landing speed) Siter
Full Member Tor Arild Danielsen Skrevet 10. juni 2022 Full Member Skrevet 10. juni 2022 Det finnes ikke fasitsvar på det du spør om. Takeoff speeds, v1,vr og v2 kalkuleres av FMC foran hver tur, det samme gjelder flight level. Verdiene varierer avhengig av vekter, vær og rullebane mm. Det legges også inn økonomiske kriterier i performance som kan være ulike for hvert flyselskap, og avhenge av bla. fuelpriser. Det finnes videoer på youtube som forteller deg hvordan du bruker FMC, og PMDG har tutorials hvor du lærer å bruke den. Det er lurt å lære seg dette grundig, for da går alt så mye lettere seinere. Lykke til. Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 10. juni 2022 Skrevet 10. juni 2022 17 timer siden skrev eddie6413: ok. Takk så mye 🙂 Men det var visst ikke problemet. Vet enda ikke hva det var. Startet en ny flight nå for å sjekke...så langt går det bra men mye : brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr lyd men regner med det er speed. Forresten...hva er vanlig cruise altitude innenriks feks fra enml til engm? Og hva har dere som takeoff speed, cruise speed og arrival/ landing speed? er feks 150 for mye for 737 700? (landing speed) Brrrrrrrrrr lyden du sikter til regner jeg med er stall warning. Da er du i ferd med å steile ut flyet, dvs. at løftet er i ferd med å brytes, noe som resulterer i tap av kontroll. Optimal cruise speed finner du enklest i FMC. Samme med hastigheter. Hastighet for avgang og landing varierer med hvor tungt flyet er samt andre faktorer, så det må du sjekke i FMC som regner det ut for deg. Cruise speed gjøres også automatisk av flyet basert på cost index og styres av autopilot med mindre du overstyrer, noe du kan gjøre om nødvendig. Siter
eddie6413 Skrevet 10. juni 2022 Forfatter Skrevet 10. juni 2022 Ok, begynner å skjønne litt 🙂 Men ... Når jeg har lnav og vnav samt auto throttle...vil da flyet automatisk gå til approach og landing speed? Selv bruker jeg speed og setter den til 150 ved landing som har fungert...mellom 140 til 150. Siter
Full Member Tor Arild Danielsen Skrevet 10. juni 2022 Full Member Skrevet 10. juni 2022 I FMC har du to sider, Takeoff og Appoach, som gir deg hastigheter for Takeoff og Landing. Landingsspeed V ref er avhengig av hvor mye flaps du regner med å bruke under landing. Autothrottle setter ikke vref automatisk. Du må selv redusere hastigheten etterhvert som du setter flaps. På speedtapen ser du hvilke hastigheter du kan fly ned til med valgt flaps. Landingshastighet settes normalt til vref+5knop. Siter
eddie6413 Skrevet 11. juni 2022 Forfatter Skrevet 11. juni 2022 Takker for svar 🙂 Har et spørsmål til... PMDG 737 700 bruker veldig mye FPS. Til vanlig ligger jeg på 40 -60 fps, men med PMDG så ligger jeg på 20-25. Har dere noen tips for å øke FPS i pmdg? Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 12. juni 2022 Skrevet 12. juni 2022 36 minutter siden skrev eddie6413: Takker for svar 🙂 Har et spørsmål til... PMDG 737 700 bruker veldig mye FPS. Til vanlig ligger jeg på 40 -60 fps, men med PMDG så ligger jeg på 20-25. Har dere noen tips for å øke FPS i pmdg? Hos meg flyter PMDG veldig bra. Faktisk bedre enn mange småfly. Isåfall må du bare skru ned litt på grafikk innstillinger i simmen. Her er en liten guide som viser hvor mye alt trekker i grafikk innstillinger. Brukt den mye selv, selv om den ikke har vært oppdatert på en stund. https://forums.flightsimulator.com/t/how-to-graphics-settings-and-performance-guide-su5-complete-retest-8-2-2021/132407 Siter
Stian Rolandsen Skrevet 12. juni 2022 Skrevet 12. juni 2022 Vil bare legge til her at det ligger en nokså detaljert tutorial som kan være lurt å gå gjennom i mappen til PMDG. ...\Community\pmdg-aircraft-737\Documentation\PMDG_737_MSFS_Tutorial.pdf Da jeg var fersk brukte jeg å utføre disse slavisk minimum en gang når jeg hadde skaffet meg et nytt fly. Du kan bruke denne som en "sjekkliste" på hvilken som helst rute til det sitter. Når alt er på plass kan du begynne å tilpasse deg til vanlige sjekklister. Når det gjelder FPS så er det lurt å teste deg frem med hvilke innstillinger som har mest effekt på FPS. Jeg bruker også MSI Afterburner eller lignende for å se hvor mye de forskjellige innstillingene påvirker CPU og skjermkort. Hvis CPU feks ligger å banker på 100% hele tiden så vil FPS begrenses av den. Vær oppmerksom på at skjermkortet vil ligge nært opp mot 100% uansett hvis du ikke låser FPS. 1 Siter
eddie6413 Skrevet 14. juni 2022 Forfatter Skrevet 14. juni 2022 Prøver alt jeg kan finne , men sliter litt. Får til Oppstart, takeoff og cruise. Men....det virker som at ATC vil at jeg skal descende altfor tidlig i forhold til det som står i FMC. Må legge til at jeg har lagt inn flight plan både i MSFS og i FMC ( Navigraph). Kan det være derfor? Blir ruten registrert i ATC hvis jeg ikke legger den inn i MSFS? Og et annet spørsmål.: Har sett litt på 737NG Driver sine videoer og prøver å gjøre det samme. Dette er Descend . Han har vnav og lnav aktivert og ikke noe annet som jeg kan se..og han setter altitude og flyet begynner descent. Men når jeg gjør det samme så skjer det ingenting. Eneste han gjør er å skri i altitude....Noen tips?Vil jo at flyet skal følge FMC.... Siter
Ole-Chr Larsen Skrevet 14. juni 2022 Skrevet 14. juni 2022 (endret) Du må importerer flightplan til MSFS for at ATC skal fungere og legger den inn i FMC for at 737 skal vite hvor den skal. Hvis ATC ber om en tidlig descent så setter jeg inn den høyden ATC klarerer, og trykker ALT INTV knappen på MCP. Da vil flyet cache opp den planlagte descent profilen av seg selv. Du kan også bruke ALT INTV for å starte descent hvis du er for sen med å legge inn klarert høyde. Jeg bruker speed brake aktivt for å holde descent profil best mulig. Mener at flyet skal følge descent profilen av seg selv så sant du har satt en lavere høyde i MCP, men hvis ikke så trykker du ALT INTV, så vil descent starte. Er forøvrig ikke så nøye med å følge MSFS ATC - prøver heller å følge restriksjonene i STAR's og approach chart. Endret 14. juni 2022 av Ole-Chr Larsen Siter
Rolf Thorsen Skrevet 14. juni 2022 Skrevet 14. juni 2022 3 timer siden skrev eddie6413: Prøver alt jeg kan finne , men sliter litt. Får til Oppstart, takeoff og cruise. Men....det virker som at ATC vil at jeg skal descende altfor tidlig i forhold til det som står i FMC. Må legge til at jeg har lagt inn flight plan både i MSFS og i FMC ( Navigraph). Kan det være derfor? Blir ruten registrert i ATC hvis jeg ikke legger den inn i MSFS? Og et annet spørsmål.: Har sett litt på 737NG Driver sine videoer og prøver å gjøre det samme. Dette er Descend . Han har vnav og lnav aktivert og ikke noe annet som jeg kan se..og han setter altitude og flyet begynner descent. Men når jeg gjør det samme så skjer det ingenting. Eneste han gjør er å skri i altitude....Noen tips?Vil jo at flyet skal følge FMC.... Når du er i CRZ høyde (f.eks 310 FL). Setter alt til FL10, så vil FMC starte decent til FL10 så snart du når T/D. Dersom ATC vil at du skal starte tidligere så må du bruke ALT INV. Du kan også prøve å trykke VNAV av og på igjen. FMC starter ikke descent før T/D. Dersom du starter før T/D vil flyet/AP starte med rate of DEC på 1000 f/m til T/D hvor AP øker rate of descent. ATC pleier å følge brukbart med, men på korte flighter f.eks ENHD til ENGM, så er det sjangseløst å bruker ATC, rekker ikke å følge med, så der flyr jeg kun VFR. På lengre flighter går det bedre. Dersom du laster flightplan i MSFS så vil ATC følge denne. FMC tar ikke hensyn til denne. Du må laste flightplan via FMC. Denne kan du generere i Simbrief, eller legge inn manuelt i FMC. Anbefaler virkelig videoene til British Avgeek. https://www.youtube.com/playlist?list=PL-4y7fmOeA-VPr87Qgk_KQMkc0doUlg6 Jeg slet med å følge 737NG sine videoer. Synes det gikk litt for fort. Lykke til videre ! Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 14. juni 2022 Skrevet 14. juni 2022 5 timer siden skrev eddie6413: Prøver alt jeg kan finne , men sliter litt. Får til Oppstart, takeoff og cruise. Men....det virker som at ATC vil at jeg skal descende altfor tidlig i forhold til det som står i FMC. Må legge til at jeg har lagt inn flight plan både i MSFS og i FMC ( Navigraph). Kan det være derfor? Blir ruten registrert i ATC hvis jeg ikke legger den inn i MSFS? Og et annet spørsmål.: Har sett litt på 737NG Driver sine videoer og prøver å gjøre det samme. Dette er Descend . Han har vnav og lnav aktivert og ikke noe annet som jeg kan se..og han setter altitude og flyet begynner descent. Men når jeg gjør det samme så skjer det ingenting. Eneste han gjør er å skri i altitude....Noen tips?Vil jo at flyet skal følge FMC.... Tips: Drit i ATC. Den har alt for store feil og mangler per dags dato til at jeg vil anbefale noen å bruke den til å fly passasjerfly. I virkeligheten får du for eksempel: "when able, descend FL 180" med mindre du flyr i tettpakka luftrom som f.eks i og rundt London. Da starter du descent når det passer deg. I MSFS er ikke dette et alternativ pluss mye annet som er helt bak mål. 1 Siter
Tom Knudsen Skrevet 14. juni 2022 Skrevet 14. juni 2022 1 time siden skrev Rolf Thorsen: Dersom ATC vil at du skal starte tidligere så må du bruke ALT INV. Tja, du må jo ikke bruke ALT INT.. Du kan bruke FMC funksjonen DES NOW, du kan også bruke LVL CHG eller rett og slett bare sette snuta nedover med VS dersom MCP altitude er resettet da (ny høyde). Du kan også disconnecte AP og starte descenten din manuelt ved å dytte spaken forover Poenget er at det er flere måter å starte en descent på enn ALT INT og MCP og FMC er bare nyttige verktøy som man kan bruke for å fly flyet. Ved lavere høydere er det også kanskje mer gunstig å bruk VS enn ALT INT, da man normalt ikke skal descende så mye av gangen f.eks. VS 1000.. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.