Andrew Thomsen Skrevet 16. januar 2021 Del Skrevet 16. januar 2021 Utålmodighetsversjon av Gardermoen, last ned her: Bit dere merke i følgende: ************************ - Dette er en Alpha versjon, basert på min siste FSX versjon. - Nei som vanlig til å lage animerte gates, da jeg ennå bruker gamle Gmax, og ellers venter på paywaren. - Jeg kommer ikke til å lage perfekte taxiways eller ground merking. Venter på paywaren der og. Trur eg 😛 Kjente feil: ********** En hel masse. Toppen av tower er bak frem, taxiways passer ikke til underliggende foto og tusen ting til. Hensikten med denne alpha opplastingen er kun (for min del) å få mine modeller inn, samt min afcad som er rimelig bra kodet for fremtidens AI trafikk, med takk (som alltid) til Steinar Grindstein. Sceneryet kan ikke brukes kveld og natt, ser da ikke ut. Minst en ukes jobbing for å få dette i orden, og vet ikke hvor langt jeg går med den saken. On the Bright Side: ****************** Her er ENGM som jeg i alle fall kjenner igjen sånn noenlunde. Jeg kommer til å fikse litt på tårnet, justere noen parkeringer, men ellers avvente. Sceneryet er hovedsaklingen laget med Airport Design Editor Alpha 13. Deretter ble Services lagt inn i FS editor, med takk til Kjetil Garpestad for info om Services. En stor takk går til ADE utvikler Jon Masterson (Scruffyduck) som konverterte bgl'en for meg. Hævv fønn! 16.01.2021 https://drive.google.com/file/d/1Xy4qGVr-5VVn8m-cgfBUgoXwfbNhEUUf/view?usp=sharing 10 9 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lennart Arvidsson Skrevet 17. januar 2021 Del Skrevet 17. januar 2021 Andrew detta verkar lovande. Skall ta ner programmet och se hur det fungerar. Att bygga med MSFS inbyggda program gillar jag inte alls. Så detta kan bli ett trevligare alternativ att leka med. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 17. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2021 Det fungerer foreløpig bra for afcad, aprons, modeller og excludes. Det gjelder å gjøre så mye som mulig ferdig, da ADE ennå ikke kan gjøre alt det som jeg gjør i Editoren. Jeg fikk ikke ikke åpnet min gamle ENGM FSX bgl, får heller ikke åpnet de gamle prosjektfilene, men fikk hjelp av ADE utvikler til å få inn ENGM prosjektet. Det er fordi jeg har Steam versjonen av FS20 at jeg sliter litt ekstra. Anyway, når fornøyd med prosjektet i ADE, kjøre Build. Deretter ta backup, for resten (exclude beacon og legge til Services) måtte jeg gjøre i Editoren, og etter det kan jeg ikke gå tilbake til prosjektet i ADE. Nå sliter jeg med for mye snø, ser knapt taxiways. Noen som kjenner til spesifikke aprons eller taxiways som er bedre ryddet om vinteren? 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
per berge Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 Flydioten i meg kjenner ei dragning til å bygge FS PC, konvertere til de nye plattformer og bare nyte herligehetene som VR verda gir oss. Å sitte med synet av OL bakken uttafor stuguvindu mens en er på tur fra Kjevik til Flesland. Seinere den lørdan booka en gjerne en flight London - New York. Savne detta ja. Tida kommer vel en dag 😉 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil WombiiActual Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 18 timer siden skrev Andrew Thomsen: Nå sliter jeg med for mye snø, ser knapt taxiways. Noen som kjenner til spesifikke aprons eller taxiways som er bedre ryddet om vinteren? Sist jeg testet handlet det bare om fargeverdiene. Mørk tekstur hadde mindre snø. Er ADE alpha tilgjengelig for alle eller fortsatt i lukket testing? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 18. januar 2021 Del Skrevet 18. januar 2021 1 time siden skrev Kjetil Garpestad: Sist jeg testet handlet det bare om fargeverdiene. Mørk tekstur hadde mindre snø. Er ADE alpha tilgjengelig for alle eller fortsatt i lukket testing? Jeg lastet den ned i går uten store problemer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 19. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2021 Alpha 12 og opp er offentlige ja. Jeg har patchet 12 til 13, og versjon 14 kommer om ikke lenge, og da kan jeg kanskje åpne prosjektfilene mine. Har ellers forsket litt på belysning, og med sveitserkniven ModelConverterX fikk jeg til pærer i egne lysmaster sånn plutselig. Brukte Object Hierarchy for å slette de gamle mastene, og skrudde i pære (Attached Objects Editor), deretter utplassering og ny Build med ADE. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Skrevet 20. januar 2021 Del Skrevet 20. januar 2021 Ehhmm... hva er forskjellen (evt fremtidig forskjell da det er alpha) på denne og... den som allerede ligger ute:https://flightsim.to/file/624/oslo-airport-2020-engm 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Kristoffersen Skrevet 20. januar 2021 Del Skrevet 20. januar 2021 14 minutter siden skrev Morten: Ehhmm... hva er forskjellen (evt fremtidig forskjell da det er alpha) på denne og... den som allerede ligger ute:https://flightsim.to/file/624/oslo-airport-2020-engm Den som ligger på flightsim.to er laget med default mfs scenery objekter, dvs at den ikke ligner på gardermoen som den ser ut i virkligheten med byggene og tårnet osv. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Skrevet 20. januar 2021 Del Skrevet 20. januar 2021 6 minutter siden skrev Erik Kristoffersen: Den som ligger på flightsim.to er laget med default mfs scenery objekter, dvs at den ikke ligner på gardermoen som den ser ut i virkligheten med byggene og tårnet osv. Aha! Okay, det er kult! ENGM er "hovedbasen" min, så flott at den pimpes ytterligere! Håper man får til ground services helt, da det irriterer meg når kommers flyplasser bare har støtte for GA... ENGM har vel egentlig lys signal fremfor en gubbe som vinker flyet på plass... sånt er gøy. Realismen ligger i detaljene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 20. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2021 Kommer ikke til å gå for smådetaljer modellmessig, men jeg laster vel opp en ny versjon om ikke lenge der night begynner å ligne noe, i alle fall på main apron. Kommer litt ground merking og, da jeg oppdaget jeg kunne tegne store elementer og bare copy-paste de. Så slutt på tullete taxiway kantstriper (som i AoN) på main apron i det minste. Er litt opp og ned med simmen for tiden, men scenerydesign delen har blitt kraftigere og enklere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 22. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2021 Etter litt banning og steiking og en whiskey, kommer det i alle fall noen ortho edge lines på plass. 8 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 22. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2021 Da kan ny versjon lastes ned. Denne har fungerende nattbelysning, nytt gressdekke her og der, samt nye kantlinjer på main apron. Kommer ellers ikke videre med snøproblemet før jeg har en nyere utgave av ADE. Nytt bilde og ny link i første innlegg. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil WombiiActual Skrevet 22. januar 2021 Del Skrevet 22. januar 2021 Dersom jeg får til å lage noen dusin stand nummer for maling på bakken, med .material filer og guids, ville du være interessert i å motta og plassere de ut? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 22. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2021 Med fornøyelse. Men det vil ta tid å få det på plass om jeg da (trolig) må fjerne alle taxi path centerlines og tegne de som painted lines. Vurderer å fuske her ser du, ikke slite meg i hjel for at AI flyene skal svinge perfekt, bare tegne painted lines korrekte. Men det er jo som vi gjorde på ENCN når jeg tenker over det. Og selv om jeg er en AI-junkie, bryr jeg meg lite om de svinger litt feil av og til, er mer opptatt at de har korrekte distanser for takeoff og landing, samt ikke kjører ut i gresset etter backtracking (fikk til dette på ENTC, ENCN og ENTO). Planen vil da bli at jeg plasserer ut alt dette. Så overfører prosjektet for godt til editoren. Da kan jeg nemlig gjøre alle hovedtaxiways til paths uten surface, og tegne opp dekket som aprons etter MS ground fotoet. Håper Mass Edit kommer på plass i ADE før jeg kommer så langt. Jo her peiser vi på, Kjetil. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil WombiiActual Skrevet 23. januar 2021 Del Skrevet 23. januar 2021 (endret) Ja, jeg gjør nå så mye som mulig visuelt med paintedlines. Det eneste som i noen tilfeller er lettere å få riktig med taxiway er lighted centerline. For edge lights bruker jeg painted edge_solid_lighted. Hvis det skal være edge lights uten edge line så gjør jeg det samme, men med en tom custom texture. Dersom du har behov for å grave ned approach lights i blast pad på runway så gjøres det automatisk hvis man legger til et lite taxiwaysegment av valgfri type over blastpad. Endret 23. januar 2021 av Kjetil Garpestad Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 23. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2021 Jepp, kommer til å bruke MS centerline og lys på de lange taxiwayene, så blir det endel småplukk med resten. Kunne faktisk ta delvis mass edit i ADE, så hele greia er nå bare paths uten striper og texturer. Har og et bakrunnsfoto, men det er uskarpt. Har likevel tegnet opp nye taxiways M og N som aprons. Får rette på det siden ved å sette inn mindre bilder (som jeg tar fra Finn Kart med snipping tool). Kan dessverre ikke bruke mitt gamle georefererte foto, da det er håpløst utdatert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 23. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2021 Blodslit dette, å tegne opp etter småbilder jeg snipper fra finn kart og norgeibilder. Men ADE har linjaler og slikt så jeg får det snorrett. Taxiway M og N og litt til er nå klar for painted lines. Det originale MS systemet kan man bare glemme, bugsene fra FSX ble aldri gjort noe med der. Blodslit ja, men når jeg har holdt på med ENGM siden Fly! og ennå får greia til å leve, er det jo artig. Stahet er nøkkelordet. Nå svir det i øya etter en lang session og musearmen verker, ja mon tro om det verker i musa og? Tid for en single malt 😉 7 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 24. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2021 Tilbake til AoN nivå i Airport Design Editor, og langt forbi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Baardsen Skrevet 24. januar 2021 Del Skrevet 24. januar 2021 (endret) Legger stadig på seg, det barnet 💥 Endret 24. januar 2021 av Dag Baardsen 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 24. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2021 Tenkte jeg ikke skulle gjøre så mye mer med Gardermoen, men så kom ADE på banen. Så dette barnet kommer til å bli foret opp 😉 2 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristoffer Rivedal Skrevet 24. januar 2021 Del Skrevet 24. januar 2021 Jeg er glad hver gang du kommer på mer du har lyst å pirke på. Er det noe håp for at broene dine kommer til MSFS også? 2 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 24. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2021 Jeg har en bro "i gang" ved Tromsø Langnes. Prøveprosjekt for å endre texturene (noe jeg har måttet gjøre med hele AoN). Med FSX måtte jeg gjøre alle texturene lysere enn nødvendig. Så er FS2020 her og jeg må gå tilbake på alt, og det er svært tidkrevende. Så egentlig har jeg ikke noe fornuftig svar å komme med, tiden vil vise. Pirking på diverse fortsetter dog 🙂 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffen Andre Hustveit Skrevet 25. januar 2021 Del Skrevet 25. januar 2021 Utrolig flott og imponerende rett og slett. Er så mange timer med klikking og som du sier, verkende mus som ligger bak her 🙏 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 28. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2021 En liten oppdatering. Afcaden er snart ferdig (grunnleggende aprons, taxiway føring, etc). Alt er mekket med Airport Design Editor Alpha 15; jeg har ikke et øyeblikk brukt MSFS Editoren. Likevel er det vanskelig, fordi default fotoet i FS er elendig når det gjelder Rwy 01R/19L, så mye prøving og feiling hører med. Jeg kommer ikke til å ta hensyn til det fotoet der det er "bulkete", men kamuflere feilene med gress, for å beholde presisjonen jeg jobbet så hardt med i det originale prosjektet. 10 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag Baardsen Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Ah, stooor forskjell fra forrige sneak peek! Dette begynner å lukte fugl! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 28. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2021 Det originale prosjektet mitt var 100% georeferert, basert på et foto jeg kjøpte til noen kilokroner, satt på plass med profesjonelle GIS verktøy (blant annet GlobalMapper). Men fotoet er i dag utdatert. Fotoet vi har i simulatoren er like utdatert (upresis google elendighet som alltid), og jeg jobber sånn passe i blinde, men får det likevel på plass ved å blande fuggel med fisk. Det er hva scenerydesign handler om. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 29. januar 2021 Del Skrevet 29. januar 2021 Tilogmed JEG ser forbedringene!!! Du får si fra når og hvor vi får tak i oppdatering 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 29. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2021 Vi får se hva jeg rekker, lite tid igjen nå før jeg igjen skal kastes rundt i nordsjøen. I forhold til ADE løpet jeg har kjørt i det siste, blir jobben rett ut sagt avslappende 😂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2021 Fant ut det går an å måke snø. Ved å slå av Live Weather og sette snødybde cirka 15 cm... 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.