Fredrik Edvardsen Skrevet 30. juni 2018 Skrevet 30. juni 2018 Rolig kveld i går, så jeg satt opp et kjapt mission for å trene litt formasjonsflyging - selv om Horneten nok er den enkleste maskinen i DCS å fly formasjon med. Satt opp en flight med en Hercules og tre C101 fra Patrulla Aguila, som jeg skulle møte opp med ute over havet og sammen skulle vi gjøre en fly by i formasjon, før jeg brekker av og lander. Begynner å bli ganske godt kjent i kontoret til Horneten nå, til forskjell fra f.eks Sovjetiske maskiner så er ting lagt opp veldig logisk og der man forventer å finne det. I tillegg er veldig mye automatisert. Preflight check completed, startup er en veldig "straight forward"-prosedyre, det meste er automatisert. Alt man trenger å gjøre for å starte motorene er å skru på batteriet og skru på APU-en. Når APU-en har nådd riktig RPM "crank'er" man først den høyre motoren, og når den har nådd en RPM på rundt 20% flytter man throttle ut av idle, da tilføres fuel til motoren og den starter av seg selv. Start up complete taxiing to runway 08. En (av mange) ting som er litt interessant med Horneten er at den har to forskjellige "modes" for nesehjulsstyring - standard mode gir deg normal nesehjulsstyring, og kontrolleres med en enkel av\på-knapp, mens NWS HI gir deg muligheten til å snu nesehjulet opp til 75 grader, for å skru på NWS HI holder man bare knappen for nesehjulsstyring inne (med mindre man har vingene "folded", da slår den inn automatisk). NWS HI er selvfølgelig ment å brukes på hangarskip hvor det er trangt opp plassen, men kommer også godt med på land når man trenger å gjøre skarpe svinger. Lined up and waiting runway 08 - legg merke til posisjonene på styreflatene. Når man velger take off trim i cockpiten trimmer FCS-en automatisk høyderorene til +12 grader. Siderorene vendes innover for å presse halen ned og løfte nesa. Full burner take off - take off med etterbrenner er standard prosedyre for Horneten, selv om en Hornet som ikke er tungt lastet fint klarer å ta av med bare mil power (full power uten etterbrenner). Med take off trim satt er det i utgangspunktet ikke nødvendig å røre stikka før man er i lufta, når farta blir høy nok vil Horneten selv ta av. Cleaned up - flaps and gear up og setter kursen mot resten av formasjonen. Det tar ikke lang tid før jeg finner dem på radaren, symbologien i HUD-en viser meg "closure speed" og avstanden. 60VC forteller meg at siden jeg ligger noenlunde rett bak dem så flyr jeg 60kts fortere enn dem. 3,8RNG er avstanden fra meg til dem i nautiske mil. Noen heldige sjømenn får et lite avbrekk i hverdagen med et lite airshow. In formation. Når jeg ligger på omtrent den samme høyden som de jeg skal fly formasjon med kan jeg sette autopiloten i altitude hold, slik at jeg bare trenger å konsentrere meg om å holde riktig hastighet. Horneten har også en "Auto Throttle", men den er ikke like presis som om man gjør det manuelt. Breaking formation. Vapor over LEX-ene (Leading Edge Extensions) er veldig karakteristisk for Horneten, så jeg er kjempeglad for at Eagle Dynamics implementerte dette, "over wing vapor" og til og med en full "shock cone" (slik man ofte ser på videoer av Horneter som går supersonisk over vannet) er også på vei. Legg merke til at piloten brukere en JHMCS-hjelm (Joint Helmet Mounted Cueing System) på det nederste bildet. Den er ikke implementert i modulen ennå, men er også på vei. Jeg er litt tung, så jeg bestemmer meg for å bråke litt over flyplassen før jeg lander, for å brenne av litt fuel. Horneten er også et av relativt få kampfly som kan dumpe fuel, dette for å slippe å sirkle i lange tider hvis man er for tung når man skal lande på et hangarskip. Gear down, flaps down, established on final. Som mange andre moderne kampfly landes ikke Horneten med en gitt hastighet, men ved hjelp av AoA (angle of attack). Korrekt AoA er 8,1 grader, noe som ikke alltid er like lett å treffe, men heldigvis har man hjelpemidler både i HUD-en og ved siden av HUD-en til å se hvordan man ligger an. I HUD-en har man noe som kalles en E-bracket, er man "on speed" skal velocity vectoren (den lille sirkelen med vinger) ligge på den midterste streken i E-bracketen. AoA indexer-lysene på venstre side av HUD-en viser deg kort fortalt den samme informasjonen. Har du en kul sirkel er du "on speed". Vertikal hastighet ved touchdown kan være så mye som -750 fot i minuttet i Horneten, dette takket være det robuste understellet som ble designet for å tåle landinger på hangarskip. Håper bildene falt i smak! 1 Siter
Kim Kristensen Skrevet 30. juni 2018 Skrevet 30. juni 2018 Artig, finnes det finske texturer for Horneten enda? Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 30. juni 2018 Forfatter Skrevet 30. juni 2018 (endret) Det gjør det! Alle land som opererer C- og A-modellen er representert. Det følger med en standard finsk skin, men jeg har lastet ned noen flere fra nettsidene, da får man skins for alle de finske skvadronene Endret 30. juni 2018 av Fredrik Edvardsen 2 Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 4. juli 2018 Premium Medlem Skrevet 4. juli 2018 Vanskelig å sette ord på hva vi ser her . Nesten så æ ikke turte å scrolle nedover bildene, man kan nesten ikke begripe at det er fra en "hjemme-simulator". DCS leverer realisme over fatte-evne, og det er sykt imponerende hva enkelte her inne klarer å utnytte av muligheter. Fredrik har en lang merittliste i så måte ! Siter
Magnus F. Meese Skrevet 8. august 2018 Skrevet 8. august 2018 Vakkert, det er fare for at denne blir julegave fra meg til meg, selv om den ikke er en F-16. Forøvrig, hvis jeg kan være litt vanskelig; Å bruke autopilot er litt selvmotsigende dersom oppdraget er trening på formasjonsflyging, det er en skill som trenger regelmessig vedlikehold både foran skjerm og i virkeligheten, og det å ta snarveier hindrer mer enn det hjelper. Har forsåvidt liten tvil om at du er klar over det selv, Fredrik, men det er greit for folk som eventuelt plukker opp sin første combat-sim etter denne flotte bildeserien å vite at raskeste vei til fin formasjon er null automasjon og mye banning! Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 8. august 2018 Forfatter Skrevet 8. august 2018 Har fløyet nok av moduler uten autopilot til å ha vendt meg til å fly formasjon, ja Horneten er flott den, i hvert fall mens vi venter på den kommende F-16-modulen... Siter
Magnus F. Meese Skrevet 8. august 2018 Skrevet 8. august 2018 Hvor ligger håpet an der, forresten? Er det hvisking om faktisk fremgang, eller står den på en to-do-liste? Kan man regne med at den kommer i løpet av de neste fire-fem årene? Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 8. august 2018 Forfatter Skrevet 8. august 2018 Ja, det vil jeg absolutt tro - det er ikke så lenge siden Eagle Dynamics\Belsimtek sa at de ned-prioriterer Phantomen, fokuset ligger nå på å få ferdig Horneten, så F-16, Hind og Cobra, før de tar fatt på Phantomen. Så det virker som den ligger an til å bli neste modul ut. Men de vil sikkert ikke si for mye om den før Horneten er så og si ferdig. Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 8. august 2018 Skrevet 8. august 2018 Cobraen kommer til å bli kjøpt dag 1 Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 9. august 2018 Forfatter Skrevet 9. august 2018 Avhengig som jeg er så er det fint lite som ikke blir kjøpt dag èn, endte til og med opp med å kjøpe Yaken den dagen den kom Siter
Premium Medlem Torbjørn M Skrevet 9. august 2018 Premium Medlem Skrevet 9. august 2018 Gleder meg til utrolig mye til F-14 og F-16. Så er alt av helikoptre fra Belsimtek på automatisk betalingsliste Jeg vet ikke hvor mange hundre timer jeg har klokket inn i UH-1H1 til nå, men det er ikke rent lite. Men F-16 blir nok veldig spesielt. Om vi også får dynamiske oppdrag som i FBMS, så er vi ikke langt unna Nirvana. Gutter og jenter, vi har ventet i mange år på en "resurrection" av simulator-sjangeren, men jeg tror jaggu meg vi er midt i den akkurat i dag! Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 9. august 2018 Forfatter Skrevet 9. august 2018 Enig med deg Torbjørn, jeg tror vi er på vei inn i en ny "golden age of flight simulators". Det er så mye bra ute allerede og så mye spennende på trappene, Tomcaten er vel sannsynligvis neste modul ut, og den tror jeg virkelig blir noe for seg selv. 1 Siter
Marius Sparby Skrevet 26. oktober 2018 Skrevet 26. oktober 2018 Snadderbilder, som får det til å klø kraftig i hendene etter å komme meg tilbake i DCS! Må bare finne ut av server-situasjonen igjen, sånn at vi kan ha vår egen lekegrind Det er to ting som jeg har øverst på ønskelista mi for fremtiden: - En DCS-level F16-modul (let's face it: jeg kommer ikke til å fly annet noensinne igjen, og jeg kommer til å fly med The Bitch som livery på den!) - Nordeuropa med Norge/Skandinavia-landskap! Kommer til å bestille Tomcat'en når vi nærmer oss release, såklart. En såpass ikonisk maskin MÅ jo være med i hangaren! Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 26. oktober 2018 Premium Medlem Skrevet 26. oktober 2018 DCS er sinnssykt pen, ingen tvil om det! 😍 Putter man inn kvalitetsmodeller som FA-18 blir den helt vanvittig! Nydelig bildeserie! 😊 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.