Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rolig kveld i går, så jeg satt opp et kjapt mission for å trene litt formasjonsflyging - selv om Horneten nok er den enkleste maskinen i DCS å fly formasjon med. Satt opp en flight med en Hercules og tre C101 fra Patrulla Aguila, som jeg skulle møte opp med ute over havet og sammen skulle vi gjøre en fly by i formasjon, før jeg brekker av og lander.

01.thumb.jpg.42dfdaaa2be63e32132741525ef6329d.jpg

Begynner å bli ganske godt kjent i kontoret til Horneten nå, til forskjell fra f.eks Sovjetiske maskiner så er ting lagt opp veldig logisk og der man forventer å finne det. I tillegg er veldig mye automatisert.

02.thumb.jpg.6bcd3b0aeb7c594e09447e4cba2cb5d1.jpg03.thumb.jpg.14cb4fb712b5805268bf733842793306.jpg

Preflight check completed, startup er en veldig "straight forward"-prosedyre, det meste er automatisert. Alt man trenger å gjøre for å starte motorene er å skru på batteriet og skru på APU-en. Når APU-en har nådd riktig RPM "crank'er" man først den høyre motoren, og når den har nådd en RPM på rundt 20% flytter man throttle ut av idle, da tilføres fuel til motoren og den starter av seg selv.

04.thumb.jpg.3f1e1e5d8cb9f7afd0d40e8681140a76.jpg

Start up complete taxiing to runway 08. En (av mange) ting som er litt interessant med Horneten er at den har to forskjellige "modes" for nesehjulsstyring - standard mode gir deg normal nesehjulsstyring, og kontrolleres med en enkel av\på-knapp, mens NWS HI gir deg muligheten til å snu nesehjulet opp til 75 grader, for å skru på NWS HI holder man bare knappen for nesehjulsstyring inne (med mindre man har vingene "folded", da slår den inn automatisk). NWS HI er selvfølgelig ment å brukes på hangarskip hvor det er trangt opp plassen, men kommer også godt med på land når man trenger å gjøre skarpe svinger.

05.thumb.jpg.376b626591d4ead6f6cd4a4507a3c858.jpg

Lined up and waiting runway 08 - legg merke til posisjonene på styreflatene. Når man velger take off trim i cockpiten trimmer FCS-en automatisk høyderorene til +12 grader. Siderorene vendes innover for å presse halen ned og løfte nesa.

06.thumb.jpg.9ecb50b396e717068c747f4457eba51c.jpg

Full burner take off - take off med etterbrenner er standard prosedyre for Horneten, selv om en Hornet som ikke er tungt lastet fint klarer å ta av med bare mil power (full power uten etterbrenner).

08.thumb.jpg.279a0c253921b29ae6f9f1bc01f95994.jpg

Med take off trim satt er det i utgangspunktet ikke nødvendig å røre stikka før man er i lufta, når farta blir høy nok vil Horneten selv ta av.

09.thumb.jpg.2bfdb618e61394352560d77448aeeef4.jpg

Cleaned up - flaps and gear up og setter kursen mot resten av formasjonen.

10.thumb.jpg.1f15fc29de7615e35312eca96fabfd2b.jpg11.thumb.jpg.aac215c5a9f2b09aea19004c5efb1faa.jpg

Det tar ikke lang tid før jeg finner dem på radaren, symbologien i HUD-en viser meg "closure speed" og avstanden. 60VC forteller meg at siden jeg ligger noenlunde rett bak dem så flyr jeg 60kts fortere enn dem. 3,8RNG er avstanden fra meg til dem i nautiske mil.

12.thumb.jpg.ec20ed9227f873dbf6253450feae35e0.jpg

Noen heldige sjømenn får et lite avbrekk i hverdagen med et lite airshow.

13.thumb.jpg.24a8d47fe8f67961597170b029151219.jpg14.thumb.jpg.8b223805263e833f4c9df283b80d3801.jpg

In formation. Når jeg ligger på omtrent den samme høyden som de jeg skal fly formasjon med kan jeg sette autopiloten i altitude hold, slik at jeg bare trenger å konsentrere meg om å holde riktig hastighet. Horneten har også en "Auto Throttle", men den er ikke like presis som om man gjør det manuelt.

15.thumb.jpg.c48bf49863aee88d9da4314d2ee164ac.jpg16.thumb.jpg.72e894260d76e0cf2fa92b5d55eff52b.jpg

Breaking formation. Vapor over LEX-ene (Leading Edge Extensions) er veldig karakteristisk for Horneten, så jeg er kjempeglad for at Eagle Dynamics implementerte dette, "over wing vapor" og til og med en full "shock cone" (slik man ofte ser på videoer av Horneter som går supersonisk over vannet) er også på vei. Legg merke til at piloten brukere en JHMCS-hjelm (Joint Helmet Mounted Cueing System) på det nederste bildet. Den er ikke implementert i modulen ennå, men er også på vei.

17.thumb.jpg.401e3aa37798f25caa190bcac7bb0651.jpg18.thumb.jpg.c8af5355a1684eee3eae9490067c6893.jpg

Jeg er litt tung, så jeg bestemmer meg for å bråke litt over flyplassen før jeg lander, for å brenne av litt fuel. Horneten er også et av relativt få kampfly som kan dumpe fuel, dette for å slippe å sirkle i lange tider hvis man er for tung når man skal lande på et hangarskip.

19.thumb.jpg.764fcd0711820f44b88e9bb7c69e9f0c.jpg20.thumb.jpg.4a78915ce5d4d892b8cd127d2ca35140.jpg

Gear down, flaps down, established on final.

21.thumb.jpg.c3006c701300d4ad0bf7ed3e0453af4b.jpg

Som mange andre moderne kampfly landes ikke Horneten med en gitt hastighet, men ved hjelp av AoA (angle of attack). Korrekt AoA er 8,1 grader, noe som ikke alltid er like lett å treffe, men heldigvis har man hjelpemidler både i HUD-en og ved siden av HUD-en til å se hvordan man ligger an. I HUD-en har man noe som kalles en E-bracket, er man "on speed" skal velocity vectoren (den lille sirkelen med vinger) ligge på den midterste streken i E-bracketen. AoA indexer-lysene på venstre side av HUD-en viser deg kort fortalt den samme informasjonen. Har du en kul sirkel er du "on speed".

22.thumb.jpg.38765b206cb8f14f3fc5e46b907d0f24.jpg23.thumb.jpg.e874242fe8f0748ac17e0be395304874.jpg

Vertikal hastighet ved touchdown kan være så mye som -750 fot i minuttet i Horneten, dette takket være det robuste understellet som ble designet for å tåle landinger på hangarskip.

Håper bildene falt i smak!

07.jpg

  • Like 1
Skrevet (endret)

Det gjør det! Alle land som opererer C- og A-modellen er representert. Det følger med en standard finsk skin, men jeg har lastet ned noen flere fra nettsidene, da får man skins for alle de finske skvadronene :)

 

fin02.thumb.jpg.1952468eb92fc80b8711520e3693313c.jpgfin01.thumb.jpg.8ebe598d2f5a6fe3c03c6a0dace52bd8.jpgfin03.thumb.jpg.0e6d45ddd6a68be617c4386b43f19760.jpg

Endret av Fredrik Edvardsen
  • Like 2
  • Premium Medlem
Skrevet

Vanskelig å sette ord på hva vi ser her :o . Nesten så æ ikke turte å scrolle nedover bildene, man kan nesten ikke begripe at det er fra en "hjemme-simulator".  DCS leverer realisme over fatte-evne,  og det er sykt imponerende hva enkelte her inne klarer å utnytte av muligheter. Fredrik har en lang merittliste i så måte !

Skrevet

Vakkert, det er fare for at denne blir julegave fra meg til meg, selv om den ikke er en F-16.

Forøvrig, hvis jeg kan være litt vanskelig; Å bruke autopilot er litt selvmotsigende dersom oppdraget er trening på formasjonsflyging, det er en skill som trenger regelmessig vedlikehold både foran skjerm og i virkeligheten, og det å ta snarveier hindrer mer enn det hjelper. Har forsåvidt liten tvil om at du er klar over det selv, Fredrik, men det er greit for folk som eventuelt plukker opp sin første combat-sim etter denne flotte bildeserien å vite at raskeste vei til fin formasjon er null automasjon og mye banning!

Skrevet

Ja, det vil jeg absolutt tro - det er ikke så lenge siden Eagle Dynamics\Belsimtek sa at de ned-prioriterer Phantomen, fokuset ligger nå på å få ferdig Horneten, så F-16, Hind og Cobra, før de tar fatt på Phantomen. Så det virker som den ligger an til å bli neste modul ut. Men de vil sikkert ikke si for mye om den før Horneten er så og si ferdig.

  • Premium Medlem
Skrevet

Gleder meg til utrolig mye til F-14 og F-16. Så er alt av helikoptre fra Belsimtek på automatisk betalingsliste ;) Jeg vet ikke hvor mange hundre timer jeg har klokket inn i UH-1H1 til nå, men det er ikke rent lite. Men F-16 blir nok veldig spesielt. Om vi også får dynamiske oppdrag som i FBMS, så er vi ikke langt unna Nirvana.

Gutter og jenter, vi har ventet i mange år på en "resurrection" av simulator-sjangeren, men jeg tror jaggu meg vi er midt i den akkurat i dag!

Skrevet

Enig med deg Torbjørn, jeg tror vi er på vei inn i en ny "golden age of flight simulators". Det er så mye bra ute allerede og så mye spennende på trappene, Tomcaten er vel sannsynligvis neste modul ut, og den tror jeg virkelig blir noe for seg selv.

 

01.thumb.jpg.ef89d514a4537a7835968dc6b1c066a9.jpg

  • Like 1
Skrevet

Snadderbilder, som får det til å klø kraftig i hendene etter å komme meg tilbake i DCS! Må bare finne ut av server-situasjonen igjen, sånn at vi kan ha vår egen lekegrind ;)

Det er to ting som jeg har øverst på ønskelista mi for fremtiden:

- En DCS-level F16-modul (let's face it: jeg kommer ikke til å fly annet noensinne igjen, og jeg kommer til å fly med The Bitch som livery på den!)
- Nordeuropa med Norge/Skandinavia-landskap!

Kommer til å bestille Tomcat'en når vi nærmer oss release, såklart. En såpass ikonisk maskin MÅ jo være med i hangaren!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...