Gå til innhold

Diskusjon om stemningen på forumet


Morten Ruud

Anbefalte innlegg

Aviser har et varsomhets-plakat på kontoret, fordi de skal tenke etter føre. Ja jeg vet, også jeg burte ha et slikt plakat, men tull og tøys til side. Kanskje ville det være greit åt ha følgende regel, f.eks i dette fallet med NGX (men kan brukes til alle add-ons) FØR man spør.

 

1.

Har jeg lest manualen? Hvis ikke, kanskje jeg burte det.

2.

Har jag gjort tutorialflighten? Hvis ikke, kanskje jag burte det.

 

Eller så kan jeg ha følgende rubrikk på min tråd:

 

"Jeg gidder ikke lese manualen men lurer på....." da kan gamle gretne gubber og andre la være å lese tråden og svare på en måte som noen finner støtende.

 

:eek: :grin: :D :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Tror vi kan summere opp hele tråden med at det er mer HVORDAN budskapet blir formidlet, enn hva som faktisk blir sagt.

 

Selv hadde jeg blitt utrolig provosert om jeg hadde fått slengt RTFM! i trynet, uansett hvor dumt spørsmålet mitt måtte være. Til vanlig jobber jeg som supportgjøk for ca. 600-700 brukere (ikke kunder, heldigvis), og får de samme spørsmålene snørrogførti ganger i løpet av en arbeidsdag. Men på tross av dette ørevafler jeg ingen, og selv om det hender at jeg ber folk om å sjekke selvhjelpspostene på intranettet, så er det alltid på en måte som ikke får de til å føle seg komplette idioter. Humor er en fin ting, folkens!

 

Det er ikke alltid manualer er like enkle å fortså, selv om man ikke er dyslektiker. Og SPESIELT ikke manualer som er skrevet ut ifra et standpunkt hvor det kanskje kreves at folk kan terminologien på rams. Som for eksempel nybegynnere i flightsim-verdenen, som kanskje hverken har engelskkunnskapene eller riktig "mindset" til å tolke/forstå/oversette hva som står i manualen over i et format som de selv kan visualisere og se sammenhengen av.

 

For å gjøre en lang post kort: Tenk over hva man sier. Og om man ikke kan svare på en skikkelig måte: Hold kjeft. Forferdelig enkelt, egentlig. Pluss at folk her snart er NØDT til å slutte å oppføre seg som treåringer som har blitt snakka til hver eneste pokkers gang en Moderator sier noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt innslag du kommer med her Carl. Og som du sier, vi har alle vært amatører en gang. For min del var dette forumet det som gjorde att jeg kom tilbake til flightsim. Kjøpte første versjon rundt 02-03 men etter å ha feila så mye i starten gikk den i glemmeboka. Mange år etterpå feia jeg støvet av 2004 versjon, og senere kjøpte FSX etter å ha funnet dette forumet. Fikk mye og uvurdelrilig hjelp men som du sier oplevde jeg også en og anna kjekkas som ba meg lese manualen. Som deg er jeg svak på dette med lesing. Ikke forståelsen av det jeg leser med det tar så mye krefter og tid.

Bottom line er nok flightsim.no forumet det som fikk meg tilbake til denne fantasitiske hobbyen.

 

;)

 

PS: For en som vokste opp med papir mellom henda er PDF til tider ett fryktelig troll. :crazy:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Hvordan reagerer de fleste av oss hvis vi møter en person ansikt til ansikt med ett spørsmål. Tipper de fleste av oss ikke ber vedkomende om å komme seg hjem å lese manualen.

 

Når det er sagt, har jeg aldri blitt møtt med annet vennnlighet og fått god hjelp. Men tipper endel kvier seg med å be om hjelp,desverre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Terje, var du på FLG? :)

 

På FLG er alle hyggelige og trivelige uansett hva. Stemninga er på topp, selvom folk går i flettene på hverandre her inne!

 

Kommer frem mye punkter i denne posten, og det er flott det blir diskutert litt røft uten at moderator bryter inn og stenger posten.

 

Lund sa noe fornuftig. Prøv søkemetoden i PDF-dokumentet, det fungerer glimrende. Eller er det kanskje slik med oss mannfolk... Man ser ALDRI i manualen før man prøver? :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Christian.

 

Det å svare med uinformative anbefalinger i en oppgitt/spydig tone er bare tåpelig, da er det langt bedre å la være å svare i det hele tatt.

(En hyggelig henvisning til hvor en kan finne løsningen på problemet er ikke å regne som svada)

 

De som er så himla opptatt av å lese manualen kan gjøre nettopp det istedenfor å kritisere folk for ikke å gjøre det samme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ville det være greit åt ha følgende regel, f.eks i dette fallet med NGX (men kan brukes til alle add-ons) FØR man spør.

 

1.

Har jeg lest manualen? Hvis ikke, kanskje jeg burte det.

2.

Har jag gjort tutorialflighten? Hvis ikke, kanskje jag burte det.

Hvorfor ?

Det er jo ingen tvinger deg (eller andre) til å svare på spørsmål du finner innlysende at vedkommende burde vite svaret på. (Såvidt jeg vet er det ingen som er betalt for å svare her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Nei det var jeg ikke, tviler ikke på att det er god stemmning, og en hyggelig atmosfære. :)

 

Og jeg liker takhøyde :) Veldig godt :) , men De som spør om hjelp her har ikke rammla bort i flightsimming for så å kaste interressen vekk etter 3 uker regner jeg med :) .

 

Er vel relativt oppegående mennesker med særlig interesse og fasinasjon for fly, som bruker tid å ressurser på dette, men

jeg tror det er viktig å ikke skremme noen vekk :)

 

Rekruterings-kontoret melder forøvrig om att de må kutte 16 av 24 årsverk i 2012 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville frem til da jeg tok opp dette, var at vi mennesker er forskjellige, og vi sliter med hvert vårt når det gjelder dette med å lese manualer. Da jeg gikk ut å fortalte at jeg lider av dysleksi, var jeg så flau av å fortelle dette, at jeg ønsket jeg datt igjennom et hull i gulvet. Jeg lurte på hvordan jeg skulle fortelle om dette leseproblemet mitt, for jeg innså at her var jeg nødt til å gjøre noe, når enkelte så bastant kom med "LES MANUALEN DA MANN". Ikke sant? Jeg tenkte med meg selv at "nei, dette forumet melder jeg meg helt ut av". Når det skal sies så sa en her inne at jeg burde si ifra om dette. Det er for mange dysletikere svært vanskelig å gå ut å fortelle om sitt problem offentlig. Men for en mann i min alder er det ikke lett og jeg skal fortelle dere hvorfor. Da jeg gikk på skolen på 70 tallet, ble de som var ordblinde sett på som hva skal jeg si? Tilbakestående er vel det rette ordet. Jeg fulgte så godt med som jeg kunne på skolen men lærerne slengte med leppa seg imellom, og jeg hørte mer enn en gang at "han der er jo ikke helt med eller hva?" . Da tenkte jeg at for å bli akseptert i samfunnet så må jeg holde kjeft om min dysleksi. Det gjorde jeg ifra 1976 og frem til igår da jeg gikk ut med det her på forumet. Jeg krever ikke og vil overhode ikke ha sympati for noe men jeg vil bare at dere skal vite at bak enkelte tastatur og dataskjermer sitter det mennesker som er flyinteresserte og som vil være med i fellesskapet, men som ikke tør å fortelle om sin lidelse i frykt for å bli sett på som "raringer". Og når sånne harde kommentarer med "LES MANUALEN!!" kommer, ja da er det sannelig ikke rart disse trekker seg bort. Vel, jeg ville bare si dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen etter eller 2, etter NGX ble sluppet ut, så var det en eller annen som sa følgende etter et spørsmål om NGX. "LES MANUALEN!!! Makan"

 

Javel... Iflg PMDG, så følger det med to FCOM manualer, den første på 1035 sider og den andre på 1240 sider som tilsammen utgjør 2275 sider itillegg til NGX Introduction på 132 sider, PMDG Totorial på 94 sider og NGX QRH på 452 sider. Alt i alt, altså 2953 sider fordelt på 5 PDF'er.

 

Da blir det veldig søkt med å si til vedkommende som spør, om "LES MANUALEN!!!! Makan". Da kan man like greit la vær å skrive noe som helst igrunn og heller smøre seg med tolmodighet frem til andre kan gi et mer konkret hint om svar eller hvor man kanskje spesifik finner svaret på spørsmålet i en av manualene.

 

Synes det er helt greit hvis jeg spør om en ting og får en referanse om å slå opp i NGX QRH side 123. Da har jeg iallefall et referanse punkt å forholde meg til for å kunne gi meg svar på mitt spørsmål. Enklere kan det ikke gjøres faktisk.

 

Som noen er innepå, så tviler jeg sterkt på om personen hadde svart med "LES MANUALEN, MAKAN" hvis man møtte vedkommende face to face på et hyggelig treff. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler vel ikke bare om "les manualen", men mer om generell oppførsel. Det kunne like gjerne vært "Svaret står tidligere i tråden!" (det hender relativt ofte folk spør uten å gå igjennom foregående siden en tråd- på mange forum).

 

Min mening er at folk enten bør svare skikkelig eller ikke i det hele tatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke, men som jeg tydelig skrev tidligere. Dette handler om andre forumister sin innsats i og finne ut noe, og ikke minst formulere spørsmål. Noen ganger renner det over.

Jeg kunne uten tvil spart meg for posten, men slettet den ikke.

Med mindre moderator vil gjøre det. For det blir jo et prakteksempel på hvordan bryte nye regler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ?

Det er jo ingen tvinger deg (eller andre) til å svare på spørsmål du finner innlysende at vedkommende burde vite svaret på.

Jeg vil også gjerne vite hvorfor det er et problem at det spørres?

 

Jeg forstår rett og slett ikke tankesettet bak dette at man helst skal ha et høyere nivå her enn på PMDGs supportforum. Spør ikke her før alt annet er prøvd' date=' og la oss ha så få poster som mulig her, gå et annet sted med problemene dine. :crazy:

 

Er det dette som er det ultimate for dere som ikke tåler spørsmål det finnes svar på andre steder? Jeg ser det nemlig 100% omvendt.

 

 

Vil forresten legge til at jeg selv elsker manualer, og leser SVÆRT MYE manualer, fagliteratur, NTSB-rapporter, datasheets, og alt som faller inn under mine nokså snevre interessefelter.

 

Jeg mener at hele poenget, kjernen, og det vakre med et forum, er den felles fordelen vi kollektivt har av at jeg har lest mine manualer fra perm til perm, og har min erfaring, og kan dermed dele det essensielle med deg, [b']du[/b] deler det essensielle fra de manualene eller den erfaringen du har.

 

Hvis alle vet alt fra alle manualer, eller ikke kan snakke om det her før de gjør det, så blir det kun igjen å diskutere hvilken farge på livery som er finest. Det blir utenfor mitt interessefelt, men skal ikke hindre dem som vil, på samme måte som jeg forventer å ikke bli hindret i å spørre om hva som helst fra de manualene jeg ikke har lest enda.

 

Om du vil svare eller ikke blir opp til deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om visse personer fremdeles ikke skjønner! Jeg eller andre her inne som lider av ordblindhet har IKKE mulighet til å "lete litt" i manualen. Ja ja tror jeg trekker meg stille og rolig bort fra dette forumet så får heller forståsegpåerne fortsette å terrorisere de som gjerne vil ha svar på et spørsmål. Det er lett å se at eliten av visse veteraner her inne sitter med fasiten og svar på alt. Før jeg sier takk fro meg vil jeg bare si: Lær dere folkeskikk! Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. De fleste har fått med seg dette med ordblindhet nå, men det må da være lov å komme med uttrykk som "lete litt i manaualen". Men dette er vel demokratiets tyranni som slår til. Det er faktisk andre uten dette problemet som bruker dette fora. Men forsett å stå på krava og få fjerna substantivet "manual" fra det norske språk. Heretter skal jeg bruke bruksanvisning ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

For det første så må jeg si at forumet her på FS har hjulpet meg utrolig mye. For meg så har den fungert som en flott data base når det er noe jeg lurer på, så jeg har brukt mye tid på å lese innlegg her, blant annet fra flere av dere i denne tråden på forumet, og faktisk lært mye ;). Og ikke minst så har jeg fått god hjelp når jeg har spurt om noe jeg lurer på, og den største gleden når C.paulsen klokka opp maskinen min, når jeg var på randen av å kjøpe ny. Jeg har utrolig stor respekt for alle dem som har deltatt med all den tid her på forumet, og andre steder for det bidrag som har blitt lagt ned for at et sim-samfunn skal kunne eksistere, til glede for alle. Faktisk bare med å lese denne tråden så har jeg snappet opp hint ang "Angle of Attack" fra posten til Fred, og ikke minst at Andreas lager tutorial filmer. Så har jeg funnet ut at Tom har postet over 13750 innlegg, som garantert ikke bare henviser til manualer :)

 

Da jeg startet denne "NGX support" tråden, var rett og slett pga av at enkelte poster i "NGX Release" tråden begynte å bli nokså ubehaglige å lese. Personlig var jeg ikke involvert (heldigvis for det). Det som er mest frustrerende er når man følger en tråd av interesse, der hvor mye interessant står skrevet fra dyktige mennesker, og så blir hele tråden snudd opp ned på grunn av at det kommer spørsmål som klinger surt i ørene hos enkelte, som igjen ender opp med at folk begynner å slenger dritt til hverandre pga en "manual", ja da mister iallefall jeg fokus. Derfor startet jeg "support" tråden for å holde den ren, der folk kunne stille spørsmål uten dumme svar med fokus på NGX (med og uten manual).

 

Opp gjennom åra så har jeg deltatt i mange forskjellige forum av andre interesser jeg har. På de fleste forum oppererer de med "nick names". Det blir noe helt annet, da kan enhver slenge med leppa, og tingene blir ikke tatt så personlig. Det blir noe helt annet her på FS, for her opererer alle med navnet sitt, da har masken falt, og gjør man en feil (i andres øyne), ja da kan det gå på stoltheten løs i påsyn av alle som deltar i tråden. Det kan ikke være noe behagelig følelse. Det bør ikke være slik at brukere av et slikt forum som dette skal spille "russisk rulett" hver gang de stiller spørsmål, i redsel for å treffe feil mann som ligger klar i tønna som svarer. Og det kan da heller ikke være slik at folk må strekke seg så langt at de må fortelle at de er ordblinde for å forsvare spørsmålene sine (?).

 

Egentlig så burde jeg vel hode kjeft, for jeg er nokså ny her inne, men så lenge jeg startet tråden "NGX support" med "Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar" så trodde jeg at de fleste forsto hintet, noe som egentlig alle gjorde til slutt ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Blir helt feil at enkelte skal trakasere og andre føle seg trakkasert pga.at noen spør her inne.ALLE er ikke gitt å skjønne alt som Carl Waylon Nelson sier

Jeg mener selv at han og andre dyslektikere må få lov å spørre om tips og råd her inne uten å nærmest bli hudflettet fordi de ikke har lest manualen eller evner å forstå den.

Syntes enkelte her bør gå i seg selv å tenke seg om før de svarer.

Alle bør få en sjanse i livet og ikke bli kastet/mobbet ut fordi de våger å spørre :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kverulerer dere rundt det jeg skriver.

 

Jeg skriver at det "går an å prøve seg frem" før man spør om alt mulig. Det er greit man kan spørre, for all del, men når posten når 10-15 sider på under en uke (ja, både svar og spørsmål) så er det kanskje mye man kunne prøvd ut selv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten og forsvare noe mer av det jeg har sagt vil jeg bare nevne at dere drar jaggu alle under samme kam her.

 

Selv om jeg og flere har skrevet "les manualen" svar en gang i tiden betyr ikke det at jeg skriver og mener det i alle svar. Jeg vet ikke hvem eller hva som har truffet deg så hardt Carl, og håper ikke det er meg, ettersom jeg vet godt hvem svaret mitt var ment til.

 

Jeg holder meg for god for slike svar i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvorfor* skrive du det slik, Mads? Det er vel ingen som er uenig i at det er godt at addons blir publisert sammen med manualene, men det er ikke det denne tråden handler om. Har du konkrete eksempler som viser hvorfor du føler behov for å si at man må prøve i mer enn ti minutter med manualene før man poster? Er det noen som har stilt et spørsmål som du tenker gjør det veldig lurt å påpeke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten lyst til å påpeke at det finnes en haug av atc studenter som venter på å få kommet i gang med treningen sin. Det finnes en drøss med manualer på nettet man kan og bør studere før man begynner. Tror du alle gjør det (selv om det kan ta et halvt år før man kommer i gang med treningen)?

 

Nei

 

Tror du jeg kan irritere meg litt over det? Jepp.

 

Tror du jeg ber dem lese manualene før jeg hjelper dem?

 

Nei. Vi får begynne der folk faktisk er. Grunnleggende sosial teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...