Gå til innhold

SAS Teknisk inkompetent på flyhjul


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Denne glupe dansken på toppen av SAS-styret har funnet ut at han skal spare penger, koste hva det koste vil.

 

Et av tiltakene er å avvikle ettersyn og vedlikehold av selskapets 737-hjul hos Braathens verksted på Sola, det er nemlig dyrt å frakte hjulene dit. Istedet vil han opprette et slikt ettersyn på Gardermoen, men problemet er bare at SAS Teknisk ikke har peiling på hvordan disse hjulene skal vedlikeholdes...og ikke har de nødvendig utstyr heller. Så derfor må jo SAS kjøpe dette utstyret, og lære opp personellet...fant dansken ut.

 

En representant fra verkstedet på Sola har foreslått overfor Lindegaard at det kanskje ville vært en smule mer kostnadseffektivt å sende hjulene med egne fly, fremfor å sende dem med Linjegods, eller å opprette et nytt verksted...tydeligvis uten å nå frem.

 

Verdien på dette vedlikeholdet utgjør 1,5 million i året, men det er jo helt ok å bruke 5 millioner på utstyr og opplæring så lenge man kan spare 200.000 i frakt. Men hvem vet...om Lindegaard er heldig så har han kanskje spart et par tiere innen utgangen av 2008 "[stort

 

Er det rart at SAS sliter... "[Rullende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, et regnestykke (dette er er bare fiktive siffer)

 

Vedlikehold på sola = 500000 / år

Inkjøp av utstyr til vedlikehold på OSL = 1000000 kr (engangs avgift)

 

La oss si at de låner 1 mill til utstyr, som de må betale av ca 500000 / år = 2 år før alt utstyr er betalt.

Deretter er all vedlikehold fortjenste, blir det ikke sånn Helge ?

 

Poenget mitt er, i lange løpet så er det sikkert lønsomt å ha det på OSL istedet for Sola.

 

[ 30.12.2002, 18:37: Endret av: Timmy Brandt ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

___________________________________________________________

Helge Bø skriver;

...men problemet er bare at SAS Teknisk ikke har peiling på hvordan disse hjulene skal vedlikeholdes...og ikke har de nødvendig utstyr heller. Så derfor må jo SAS kjøpe dette utstyret, og lære opp personellet...fant dansken ut.

___________________________________________________________

 

Du viser svært liten insikt om SAS, - som du har lagt for hat Helge!

 

For din info; SAS har vedlikeholdt alle selskapets flyhjul i mange år "[stort . Det er rutine ved hjulskift at disse sendes med SAS sin egen transport service (cargo) til SAS i CPH for regummiering og vedlikehold av felger, bolter etc.

 

Godt Nytt år!

Mvh

Fred Vonstett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo for exempel ta et scenario fra la oss si en 737-400

Bare for å nevne nesehjulet: DET MÅ VÆRE I SENTER dvs

rett frem for å få truket det opp i "brønna"...

Det samme gjelder for å få hjulet "down and locked"..

Blir jxxxxxlig forbanna når jeg ser at SAS går for en

sånn løsning... som helt klart går på sikkerheten løs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok riktig som Johnny og Andreas sier, verkstedet på Sola har utført dette arbeidet meget bra siden 737 ble tatt i bruk her i landet, t.o.m. fått ros av Boeing.

 

Men så vil SAS-sjefen fjerne dette og starte med blanke ark på Gardermoen, med folk som er ukjent med rutinene og må læres opp...det sier seg selv at sikkerheten blir berørt. Men det er like ille at det vil ta flere år før det blir lønnsomt, og da blir det snakk om småpenger i SAS-sammenheng. "[Rullende

 

Nå fraktes disse hjulene med innleid biltransport, det må jo være langt mer å spare på å frakte dem med egne fly...

 

[ 01.01.2003, 14:30: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fred Vonstett:

Du viser svært liten insikt om SAS, - som du har lagt for hat Helge!

For din info; SAS har vedlikeholdt alle selskapets flyhjul i mange år
"[stort
. Det er rutine ved hjulskift at disse sendes med SAS sin egen transport service (cargo) til SAS i CPH for regummiering og vedlikehold av felger, bolter etc.

Nei hør her! Hvem er du for en fluefjert som antyder at det er bullshit jeg serverer her?

 

Som sagt så utføres dette arbeidet av Braathens på Sola også, på 737-maskiner for SAS. Og det er dette jeg snakker om, kan henvise til artikler om saken i Stavanger Aftenblad om det måtte være nødvendig...SAS Teknisk på Gardermoen er pr. i dag ikke kompetent til å gjøre denne jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Svein Hansen:

Javel Helge og javel Johnny.Dere Ruuuler helt klart når det gjelder vedlikehold på fly.Bøyer meg i støvet.

 

(Er det bare meg,eller blir alle andre også i dårlig humør når folk som ikke har peiling later som om de har peiling)
"[sur]"

Er ikke bare deg nei.

 

Jeg er ganske sikker på at SAS ikke skulle gjøre noe ugjenomtenkt, som i sin tur kan gå ut over sikkerheten.

At det på kort perspektiv ikke er så lurt kan jo være sant, men på lang sikt så tror jeg nok SAS vet hva de driver med, og hvordan de på best måte skal få selskapet til å gå rundt.

 

Og en sak til.. det er vel ikke bare "Denne glupe dansken på toppen" som Helge så fint beskriver Herr Lindegaard som bestemmer, så vidt jeg vet så har alle firmaer et styre, der alle har sitt å si? "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

(Er det bare meg,eller blir alle andre også i dårlig humør når folk som ikke har peiling later som om de har peiling)


Må bare beklage hvis du føler deg støtt over mine innlegg

her ang. serving/rep av SAS sine flyhjul...

Braathens har et utmerket verksted på Sola.....

Det tar TID å utdanne nytt personell på sånne ting...

(Koster masse penger også)...

Bare for å forklare litt:

JEG synes det er tull og tøys å forandre på ting som funker så bra som rep/serv.. av SAS sine flyhjul....

PS: Vet ABSOLUTT meget godt hva jeg prater om.!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har jeg lest alle innlegene og jeg kan ikke se at folk har blitt enig...Men kan si at under min arbeidsuke på flesland i fjor så fløy SAS in mekanikere fra Oslo for vi hadde lite folk i Bergen...Kanskje de har tenkt og fly inn Hjulfolkene fra Stavanger ?...Det kan jo vere lønnsomt, så kan jo de lære opp folkene i Oslo mens de er der...Hvem Vet ? "[Cool]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Helge skrev:

SAS Teknisk på Gardermoen er pr. i dag ikke kompetent til å gjøre denne jobben.

Dette vil jeg gjerne at du underbygger Helge.

Hvilke kilder er det du legger til grunn for denne uttalelsen?

Du vet tydeligvis noe ikke jeg vet om personellet på understellsverkstedet i SAS Teknisk på GEN.

Jeg jobber sammen med disse gutta og trodde jeg viste hvilket topp teknisk nivå de ligger på, både personellmessig og utstyrsmessig.

Synd at jeg skulle ta så feil,for det er vel riktig det Helge skriver,vi har jo alle sett hvor opprørt han blir hvis noen sier ham imot.Det må jo komme av at han VET han har rett....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å kapitulere her Vidar,Johnny har helt klart peiling på hva han prater om.

Har du noe som kan underbygge dette Johnny,vil jeg gjerne høre om det, eller er du bare nok en som er irritert over at SAS har kjøpt opp Braathens,eller er du kanskje en tidligere Braathens ansatt.I så tilfelle kunne jeg forstått din motvilje mot SAS.Men er det her et forsøk på å underbygge den påstanden du kom med,synes jeg du har lite å fare med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Postet 01.01.2003 03:45 av johnny molund

Har bare 1 spm. til deg Fred...

Server/repper dere bremsene til de omtalte hjulene?

Og hva med "main bearing" dvs. hovedlagret på

nesejulet... SPES. viktig på 737...

Er mye rett i det Helge sier...

Den dansken er VIRKELIG glup....


Hei Johnny

 

Svaret på ditt spørsmål er ja.

 

Vedr. B737 hjul, så er det korrekt at det i fra medio 2002 dukket opp B737 hjul på GEN med serviceable tagg fra BRAATHENS. Hjullagrene følger,- som du helt sikkert vet, med hjulet til service og blir inspisert samtidig.

 

Jeg har riktignok ikke hatt sertifikat på B737 serien i mer enn 18 mnd. og kan ikke huske fra sert. kurset at det er pinpointet noe ...SPES med B737 neshjulslager kontra andre flytyper jeg har sertifikat på. Dette blir av BRAATHENS utført av dyktige medarbeidere etter gjeldene underlag utgitt av flyfabrikanten eller vendors.

 

Det virker som du her sitter på mer info og viten enn SAS og BOEING tilsammen, - så vær vennlig å beskriv dette nærmere Johnny.

 

Jeg er enig med deg i at Helge til tider har noe rett i det han sier, - men mye er "bullshit" fra det hjørnet.

 

Den dansken er VIRKELIG glup....

Dette har du (og Helge) selvfølgelig helt rett i.

Lindegaard har faktisk bidratt positivt til selskapet. Mulig han og hans team tenker langsiktig for å bidra til alles beste, - det er ikke alle som klarer å innse dette.

 

Håper dette var noe oppklarende.

 

Mvh

Fred V.

 

[ 04.01.2003, 00:37: Endret av: Fred Vonstett ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Postet 01.01.2003 04:11 av johnny molund

 

Kan jo for exempel ta et scenario fra la oss si en 737-400

Bare for å nevne nesehjulet:
DET MÅ VÆRE I SENTER dvs
Det samme gjelder for å få hjulet "down and locked"..


Unnskyld meg Johnny om jeg tar feil men...., er ikke dette ganske vanlig med de flyene som her er omtalt (SAS sine inklusive)????

 

quote:

Postet
02.01.2003 03:38 johnny molund

Bare for å forklare litt:

JEG synes det er tull og tøys å forandre på ting som funker så bra som rep/serv.. av SAS sine flyhjul....

PS: Vet ABSOLUTT meget godt hva jeg prater om.!!!


Er helt enig med deg i det å forandre på ting kan være tull og tøys , - for å bruke ditt eget uttrykk. Nå har det seg faktis slik at SAS også har kompetent personell (inklusive tidligere ansatte hos BRAATHENS). Hva er så stor forskjell på vedlikehold av B737 hjul kontra andre flytyper?

 

SAS har meget stor kompetanse på området i CPH og det er mulig økonomisk å flytte denne kompetansen (inklusiv andre flytyper) til GEN siden dette er hovedbasen for vedlikehold av SAS sine mellomdistansefly. SAS har et eget understellsverksted på GEN med ansatte (b.la. også medlem i dette forum) med meget høy kompetanse på understell (komplett overhaling), nose/main gear. Det er mulig at Hr. Lindegaard med sitt team, er noe mer framtidsrettet i sitt syn enn hva du, jeg med flere er?

 

Mvh

Fred V.

 

[ 04.01.2003, 00:39: Endret av: Fred Vonstett ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Vidar Øverli mener at klubbleder Jone Killingland i Braathens Tekniske på Sola lyver når han sier at SAS på Gardermoen ikke har kompetanse til å utføre dette vedlikeholdet?

 

Vel det overrasker meg ikke at det kommer noe slikt fra en representant fra SAS Teknisk. Lindegaard sier i tillegg at man må som Killingland påpeker investere i nytt hjulverksted og opplæring på Gardermoen for at vedlikeholdet skal overføres dit. Jeg er ikke i tvil om hvem som har rett her.

 

Ja man bør heller diskutere hvorvidt denne toppsjefen i SAS er smart eller ikke, der han sitter å snur på 50-ører mens millionene ruller ut. Denne saken er et typisk eksempel på hvorfor SAS går i store underskudd. Man bruker stadig store ressurser for å spare noen usle kroner, som i tillegg går på bekostning av sikkerheten. Det sier seg selv når man som i dette tilfellet slutter med å utføre ettersyn av 737-hjul på et verksted som har gjort dette arbeidet trygt og sikkert i en lang årrekke, og istedet overføres til en gjeng rookies.

 

Det er også dette Johnny er inne på, han behøver ikke å forklare noen påstander som dere prøver å få frem, fordi dette simpelthen er fakta i saken.

 

Timmy Brandt, det SAS-styret du sikter til har jeg null tillit til...i likhet med mange andre tidligere SAS-kunder.

 

Det sier forøvrig endel om moralen blant ansatte i SAS når de stadig kun deltar for å urettmessig angripe andre debattanter når saker om SAS diskuteres her. Og hjelper ikke det så trekker de seg ut fra forumet med halen mellom beina... "[Rullende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge

De som har motsagt deg her er mennesker som har jobbet med dette i mange år, og kan dette mye bedre enn deg. Så hvis ikke du har en ukjent fortid som flymekaniker foreslår jeg at du holder deg til dit fagområde, og ikke kritiserer noe du aldeles ikke har peiling på.

 

Sikkerheten står alltid høyest i flyselskaper, det må du forstå. Alt personell som har med dette vil nok få god opplæring for noe blir gjort, og på et flyverksted blir alt kontrolert nøye før noe blir godkjent.

 

[ 03.01.2003, 03:20: Endret av: Rune Valestrand ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Postet 03.01.2003 03:05 av Helge Bø

Timmy Brandt, det SAS-styret du sikter til har jeg null tillit til...i likhet med mange andre tidligere SAS-kunder.
Det sier forøvrig endel om moralen blant ansatte i SAS når de stadig kun deltar for å urettmessig angripe andre debattanter når saker om SAS diskuteres her. Og hjelper ikke det så trekker de seg ut fra forumet med halen mellom beina...
.

 

___________________________________________________________

Postet 01.01.2003 14:51 av Helge Bø

 

Nei hør her! Hvem er du for en fluefjert som antyder at det er bullshit jeg serverer her?


Hei Helge,- du må ikke tro på alt som står i pressen!

 

Hva du mener, begynner etterhvert å bli uinteressant, - i allefall for en del på dette forumet. Du er etter min mening så selvopptatt av dine egne innlegg og meniger at det står klarere fram etterhvert, - å besvare dine innlegg er bortkastet tid!

 

Enkelte her på forumet har i lang tid forsøkt å komme med saklige argumenter sett fra "deres ståsted i bransjen som piloter, sertifiserte flyteknikere osv." uten at du i "din lille verden" klarer å evne å besvare deres innlegg med saklige motargumenter.

 

Du er og vil bli oppfattet på dette forumet som en oppvigler. Når det er sagt, - så har du selvfølgelig enhver rett til å stå opp å debatere på lik linje med oss andre.

 

Rett skal være rett Helge, - dine innlegg fører til mange friske diskusjoner og det er bare sundt, men å kalle mennesker på dette forumet, som forsøker å kommentere med erfaring fra bransjen med dritt slenging,- er ikke ønskelig på dette forumet.

 

Du angriper selkapet SAS og deres ansatte over en lav sko (inklusiv tidligere BRAATHENS ansatte) som innkompetente amøber, tiltross for lang utdanning, godkjente tøffe kurser og tester (det samme som BRAATHENS ansatte må igjennom)osv.

 

Vi som har frekventert dette forumet siden starten og sett hvilken medfart du til tider gir debatanter her (spesielt de SAS ansatte) og som med din, til tider usakelige og innkompetente holdning, har klart å "jage/skremme" folk fra dette forumet,- så foreslår jeg at du blir ved din lest og holder deg til distribusjon av VG, - det er det du kan.....

 

Vi andre som jobber med fly, får forsøke etter beste evne å holde de i luften med de midler vi rår over for ettertiden. Jeg garanterer deg at vi (i samarbeid med Braathens eminente kollegaer,- og andre) vil gjøre alt som står i vår makt for at flyparken skal vedlikeholdes etter gjeldende forskrifter/bestemmelser for å tilfredstille alle kunder, - innsklusiv deg Helge!

 

Med ønske om ett GODT NYTT ÅR og trygg ferdsel i luften i årene som kommer.

 

MVH

Fred V.

 

[ 03.01.2003, 06:55: Endret av: Fred Vonstett ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så skal de sette munnkurv på meg igjen, det er den eneste direkte kommentaren jeg har til det siste innlegget ditt Fred. Er jo synd, fordi du har sikkert brukt mye tid på å formulere dette innlegget ditt. Men det er egentlig helt uinteressant for meg, det er selve sakene jeg er opptatt av.

 

Og det er spesielt saker vedrørende sikkerhet og økonomi i flyselskapene som engasjerer meg, og da særlig norske selskaper, der alle de store inngår i SAS unntatt Norwegian. Når man så forsøker å sensurere mine innlegg i et offentlig forum fordi man ikke liker negativ omtale av sin arbeidsgiver så er man på fullstendig gal kurs her.

 

Jeg har vært aktiv i dette miljøet i 25 år, har bl.a en stor samling fagbøker, og har nærmest daglig kontakt med personer i lokalmiljøet. Det ville ikke vært særlig lurt av meg å spre ren løgn i slike saker, særlig saker som omhandler sikkerheten i et flyselskap. Men jeg velger å ikke kommentere noe her av hva jeg måtte vite før media eventuelt griper fatt i det.

 

Om noen er blitt skremt bort herfra på bakgrunn av mine innlegg i disse sakene så er jo det synd, men jeg lar meg ikke skremme fra å engasjere meg og si min mening etter slike innlegg som utelukkende går på min person, det burde de aktuelle her etterhvert skjønne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Helge skrev:

Jeg har vært aktiv i dette miljøet i 25 år, har bl.a en stor samling fagbøker, og har nærmest daglig kontakt med personer i lokalmiljøet.

Se det!Så du er nærmest fullbefaren flymekaniker du Helge!Det skulle du ha fortalt før,så hadde jeg kanskje prøvd å ta deg på alvor.

quote:

Det sier forøvrig endel om moralen blant ansatte i SAS når de stadig kun deltar for å urettmessig angripe andre debattanter når saker om SAS diskuteres her. Og hjelper ikke det så trekker de seg ut fra forumet med halen mellom beina...

...og det sier mannen med uttalelser som:

quote:

Vel jeg gidder ikke en ny kranglerunde med dere fjøsnisser

quote:

Nei hør her! Hvem er du for en fluefjert som antyder at det er bullshit jeg serverer her?


Hurra! Stå på Helge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo du som gjør i buksa Vidar når du påstår at lederen på golvet hos Braathens Tekniske, som også tilhører SAS, farer med løgn her.

 

Hva skal vi på utsiden tro da, når dere internt driver å krangler om hvilket vedlikehold dere er kompetente til å utføre. Meget betryggende...

 

Hadde vært mer passende om du kan utdype dette istedet for å bare gå til angrep på meg her, det nytter ikke likevel...preller av som vann på nybonet lakk ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...