Gå til innhold

Stor-orde til Boeing, fra Kina denne gang


Gjest Eivind Oterhals

Anbefalte innlegg

Gjest Eivind Oterhals

Da er det Boeings tur til å få en stor-orde. Totalt 200 stk B737 og B777 bestilt fra Kinas regjering.

 

SEATTLE, Jan. 19, 2011 /PRNewswire/ -- Boeing (NYSE: BA) is pleased to have received final approval today from the Chinese Government confirming a $19 billion aircraft agreement.

China's approval of airline contracts for 200 orders covers aircraft to be delivered over a three-year period, 2011-2013. The approval helps Boeing maintain and expand its market share in the world's fastest growing commercial aircraft market. Comprised of 737s and 777s, the agreement positively impacts more than 100,000 jobs including those at Boeing and with its thousands of suppliers throughout the U.S.

"We value China's support for our products and its confidence in Boeing," said Jim Albaugh, president and CEO, Boeing Commercial Airplanes. "With the outstanding support provided by the United States Government, this deal is a win-win for the Boeing-China partnership, which is approaching its 40th anniversary."

Today, Boeing jets are a mainstay in China's air travel and cargo system, representing more than 50 percent of all commercial jetliners operating in China. Over the next 20 years, Boeing projects that China will need 4,330 new airplanes, worth more than $480 billion, and will be Boeing's largest commercial airplane customer.

 

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Litt rart dette, når Airbus får godkjennelser/bestillinger/order osv blir det store skriverier her inne, men det motsatte når Boeing får godkjennelser/bestillinger/order osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en analyse over forventa nykjøp i luftfarten de neste årene world wide og det var ikke småtterier akurat. Husker ikke tallene men det sier seg jo selv når flere land i så stor grad øker sin økonomiske utvikling slik som Kina, India og Brazil har gjort.

 

Ser ikke bort ifra att pilot yrket vil komme tilbake til gamle høyder fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart dette, når Airbus får godkjennelser/bestillinger/order osv blir det store skriverier her inne, men det motsatte når Boeing får godkjennelser/bestillinger/order osv.

 

Folk er vell mer intreserte i europeiske computere, fremfor amerikanske stålklumper :grin:

 

Det er 100% opptil enhver hva man vil skrive om. At Kina fikk godkjent sine 200 bestillinger er vell og flott de. Fint å høre at det går fremover med Boeing også, nå som de ligger på andre plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da Eivind, Boeing er definitivt ikke

størst. Som Even også sier, så har Airbus nå

for tredje året levert flere fly enn Boeing.

I tillegg har de nå levert sitt 10.000 fly:

 

Airbus passerte 10.000 solgte fly i 2010 - og for tredje året på rad passerte flyprodusenten Boeing i antall.

 

Airbus har solgt 644 fly verd mer enn 84 milliarder amerikanske dolars til listepris i 2010. Det er 19 flere en Boeing. For det åttende år på rad leverte de også flere fly enn sin amerikanske rival med en rekord på 510 mot Boeings 462 fly.

 

Dette kan leses flere steder, bl.a. her:

 

Boarding: "Passerte Boeing for tredje år på rad":

http://www.boarding.no/art.asp?id=44641

 

 

Mer detaljert, engelsk versjon her:

 

 

"Airbus celebrates its 10,000th order with Virgin America’s 60 A320 deal":

http://www.boarding.no/art.asp?id=44636

 

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boeing er en gammel stålklumb fra 80 tallet. Ikke noe særlig spennende spør du meg.

 

Airbus derimot! Det er nok der fremtiden ligger.

 

Nåja. Airbus A320 er et ekte 80 talsprodukt.

 

Ifra Wikipedia.

Airbus A320:

 

First flight 22 February 1987

Introduced 28 March 1988

 

Og med tanke på at alle Airbuser i ettertid foruten A380 er basert på den samme teknologien, kan man nok kalle alle Airbuser fra og med A318 til og med A340-600 for rene 80talsprodukter.

 

Hva gjelder framtiden vil nok Boeing 787 og Airbus A350 sette en standar tenker jeg. Teknologisk sett i Cocpitt er det mindre og mindre som skille dem. Husk nå på at Airbus ikke har kunnet levert VSD før de kom med A380, og er fortsatt den eneste Airbusmaskina som har dette. Boeing kan levere det på Boeing 737 og 777, samt at B787 vil få det.

 

Nei det som skille Airbus og Boeing mest teknologisk sett er nok sidestikka til Airbusen. Systemene ellers begyner å bli veldig like, selv om cocpittene forsatt har sine typiske Boeing og Airbus løsninger.

 

Hva gjelder lekker cabin har fortsatt Airbus MYE å lære av sin Amrikanske konkurent. Har enda til gode å se en Airbusmaskin med like flott cabin som Boeing 777 har. Tenker ikke da på farvevalg osv da det er selskapene som styrer det, men mere det med lyssetting og utforming av bagasjehyllene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder lekker cabin har fortsatt Airbus MYE å lære av sin Amrikanske konkurent. Har enda til gode å se en Airbusmaskin med like flott cabin som Boeing 777 har. Tenker ikke da på farvevalg osv da det er selskapene som styrer det, men mere det med lyssetting og utforming av bagasjehyllene.

 

Det er da personlig. Blir det samme som å si at minimalisme er det eneste som er fint. Alle har sin egen smak. Noen liker Audi, noen liker BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da personlig. Blir det samme som å si at minimalisme er det eneste som er fint. Alle har sin egen smak. Noen liker Audi, noen liker BMW.

 

Både ja og nei.

 

Faktisk er boeing 767 og 777 de eneste flyene som leveres standar med nedtrekkbare hattehyller. Hos Airbus er dette et valg kundene må ta på sine A380 maskiner. Sånn sett risikerer man at man får en A380 med hattehyller som ikke kan senkes ned. Blant annet Air France har valgt hattehyler som IKKE kan senkes. For A330 og 340 serien kan man ikke engang velge dette hos Airbus. Mens Boeing har oppdatert sin B767 med B777 style cabin.

 

Men selvsagt blir det personlig om man foretrekker en A330 eller B777 cabin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da henger vi oss ikke opp i tallene. Du mener ikke å si at Airbus sin teknologi er gammel fordi den ligger på NG tiåret til Boeing?

 

Ja, alle systemene er like fra A3180-340. Det samme gjelder forøvrig Boeing sine NG også.

 

For øyeblikket da ligger det 1 - 0 til Airbus, ding ding ding, og der går vi inn i runde 2! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener ikke å si at Airbus sin teknologi er gammel fordi den ligger på NG tiåret til Boeing?

 

Teknologien er "gammel", men på mange måter overlegen Boeing sin (som helt sikkert er gjensidig).

Airbus sin teknologi har blitt oppgradert oppover årene, man har bl.a byttet ut CRT skjermene med LCD, ECAM har blitt oppgradert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnede snakket aldri om analoge instrumenter heller.

 

Jeg skrev "gammel". Software fra 1988 er pr. definisjon gammel (hvertfall innen mitt fagområde).

Men jeg vil tro at hardwaren som står i computerene på en A318 er oppgraderte i forhold til en 1996 A320.

 

Er visstnok noen små forskjeller på ECAM mellom en Airbus fra '90 tallet, og en Airbus fra etter år 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er nytt eller gammelt innen flyindustri er kanskje ikke du rette mannen til og avgjøre Even :)

Det er forskjell på Ipod/PC og et fly vet du jo.

 

Det er gjort modifikasjoner selvfølgelig. Selve teknilogien i en Airbus er noe helt annet en hva NGene til Boeing er. Uten tvil. Det kan nevnes i fleng. Håper samt at også Tobjørn eller andre Airbus piloter kan støtte meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du i det hele tatt?

(hvertfall innen mitt fagområde).

 

 

Sier ikke at en Airbus og Boeing er like i systemene, tvert imot. Jeg har alltid ment at Airbus er mye mer teknologisk overlegne enn det Boeing er. Men det går ikke ann å bruke det som argument at Airbus sin software er fra 1988. Blir det samme med f.eks XP, som har blitt forbedret i hele tre servicepacks.

 

Man kan selvfølgelig ikke sammenligne softwaren til Airbus med XP.

 

Vet du hvilke CPUer Airbus bruker? Ffortsatt Intel 80186, 80286 og Motorola 68010, eller har de oppgradert? :)

 

 

BTW: Ikke veit jeg hvorfor du nevner iPod, men det får du selv stå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even. Nå må vi nok oppklare en del ting før vi fortsetter.

 

Grunnen til at jeg åpnet innlegget mitt slik jeg gjorde var egentlig fordi at det er veldig irrelevant om software fra 1988 innen ditt fagområde. For nå er det nemlig snakk om fly. (mitt fag område om du vil)

 

Grunne til at jeg dro frem Ipod var fordi at det fantes nemlig ikke i 1988, og det har skjedd EKSTREMT mye innen elektronikk siden den gang. Det kan man vel ikke si om luftfart. Og det vet jo du også. Hva slags CPUer Airbus bruker kan jeg ikke uttale meg om. For det vet jeg ikke.

 

Software fra 1988 innen er "ny" teknologi. Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Software til ditt fagområde er laget av folk på mitt fagområde, så det syns jeg ikke er veldig irrelevant.

 

Hva slags CPUer Airbus bruker kan jeg ikke uttale meg om. For det vet jeg ikke.

Ok, regnte egentlig med at de bruker andre typer nå, og ikke noen som ble produsert på begynnelsen av 80 tallet.

 

Det har faktisk skjedd utrolig mye innen luftfart de siste 20 årene! Bare se på mye av det Lufthansa Technik viser frem. Og den elegante kabinstyrings greia som Airbus har. Der man via en stor touch skjerm styrer alt i kabinen (for cc). Sånne finesser har ikke 737 ;)

 

Noen som forresten vet hvem som skal ha disse 200 flyene? Regner ikke med at alle skal til ett selskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det dere kragler om, eller burde krangle om, er strengt tatt hardware.

Software blir oppgradert støtt og stadig, også i flyverden. Det er feks ikke uvanlig som en følge av ulykker eller hendelser, at man omskriver og oppdaterer software slik at flyet, eller et system, oppfører seg anderledes under bestemte forhold.

 

Ny software i flysystemene er til og med i enkelte tilfeller simulert i MS-Flightsim, (mitt fagområde :grin: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da henger vi oss ikke opp i tallene. Du mener ikke å si at Airbus sin teknologi er gammel fordi den ligger på NG tiåret til Boeing?

 

Ikke direkte gammel. Men heller ikke den nyeste i bransjen. Husk på at den teknologien som er i B737NG er inspirert av Boeing 777. Da Boeing utviklet NG serien brukte dem faktisk B777 som mal da dem utvikla cocpitten. Men for å gjøre overgangen ifra Classic lettest mulig måtte dem lage et kompromi mellom Classic sin teknologi og B777 sin teknologi. Men Airbus vinner nok her om man ser på A32X serien kontra B737 pga FBW systemet. Noe Boeing ikke fikk før B777 kom.

 

Men kan noen fortelle meg hvorfor ikke Airbus har VSD som option på sine A318 til A346? Jeg vet at pilotene elsker VSD. Da det gjør blant annet VOR DME app mye enklere, og mindre stressende da dem ikke i den grad som før trenger å tenke VS, tid og høyde får å komme riktig på alle punktene. Nå kan dem bare justere VS slik at profilen treffer punktet på VSD skjermen, og så er det bare å ligge å korigere hele veien ned.

 

Men dette finner dere ut når NGXn er sluppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...