Gå til innhold

Ny TV-serie, Flyinkasso


Christian Paulsen

Anbefalte innlegg

Sikkert noen som så første episode, men vil bare tipse om en litt spesiell serie som har startet på Discovery, for dem som måtte være interessert.

 

Det handler om Nick Popovich og hans firma som har spesialisert seg på å rett og slett stjele tilbake fly (alt fra business-jet til Boeing 747), fra selskaper/privatpersoner som ikke har overholdt betalingsfrister for sine fly.

 

Selvsagt mye spaning og etterforskning for å finne flyene, tips fra spottere osv, og deretter finne ut av hvorvidt de er flyvedyktige nok til å hentes, eventuelt fikse dem, for til slutt å (forhåpentligvis uten å treffe eieren) fly avgårde med dem. Står en artikkel om denne Nick Popovich som ble lei av "bussjåfør-livet" som charter-pilot, og startet med dette isteden her; "Grab the Airplane and Go"

 

En nisje jeg ikke en gang ante at fantes, og ganske spennende program. ;)

 

Discovery, Flyinkasso -sendeplan/repriser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett denne serien på Discovery. Syntes den er festlig. En ting jeg sliter med og forstå. De som eier flyene har jo ikke betalt for seg som de skulle, og Nick Popovich og hans firma drar å tar flyene tilbake. Men såvidt jeg forstår så får han selv beholde flyet, og selge det på markedet. Men skjønner ikke helt hvorfor Nick så enkelt får rett til eierskap på flyet, bare for at noen ikke betaler avdragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven takk for tipset Paulsen. Denna ska jeg følge opp.

 

Henning, jeg tror det ligger noe i resalg og finansiering der opdragsgiver kan hente innteker etter att inkassobyrået har gjort jobben. Du som kreditor gir altså innkrevingsbyrået en rettighet til gjenstanden med visse forbehold for ettersalg etc i kontrakten. De slipper utlegg av noe slag og får betalt om innkrever greier jobben. En vinn vinn avtale med andre ord. For noen kreditorer er alt bedre enn alternativet, nemlig ingenting.

Litt det samme som Bounty hunters der staten slipper utleg men "tjener" på det om noen greier jobben for egen regning i første rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett som Per B sier Henning.

Nick beholder flyene og selger dem for høyest mulig pris. Men mesteparten av pengene går så tilbake til den rettmessige eier. Eieren taper masse penger på dette, for med opp til 60 mann i sving, temmelig høy risiko, flyvninger hit og dit med business-jet, samt at Nick også alltid gjør opp regningen på den basen han henter flyene, så er det åpenbart ikke billig moro å be dette firmaet hente tilbake et fly. Det er visstnok også derfor det går mest i business-jet, 737, Airbus, og dyre saker, små private Cessna vil koste mer å hente enn flyet er verdt.

 

For eieren er det som Per nevner likevel bedre å tape en million på denne uthentingen, enn å fortsette å ikke få noenting. Og får han ikke hentet flyet, så taper han svimlende summer, så det er jo litt av spenningsmomentet.

 

Beklager at programmet går kl 23.30 (repriser 03.00), lurer litt på om den sendeplanen jeg fant ikke er komplett, for mener jeg så det på et annet tidspunkt. Er ikke sikker. Jeg tar det opp, men får ikke opp noe tidspunkt for neste episode i EPG på MediaCenter-PC enda.

 

Programmet heter i hvertfall som det blir sagt Airplane Repo på engelsk, og det skal være 8 episoder tilsammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens episode, høres i hvertfall meget interesant ut:

 

Flyinkasso

Internasjonal krise

Nick Popovich og hans mange samarbeidspartnere drar til Tyrkia og Frankrike for å lete etter to Airbus A320 som skal inndras.

 

Men neste uke, finner jeg faktisk ikke dette programmet

oppsatt overhodet. Verken dagen episoden skal gå (6. januar),

eller reprisen dagen etter - merkelig...

 

(I tillegg finnes absolutt ingen informasjon om denne serien

på de norske Disovery-sidene. Programmet heter "Flyinnkasso"

i Norge, men man finner dog ikke et dugg info - om denne serien

fortsetter eller ei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelske/US-navnet er: "Airplane Repo", i Norge

heter serien "Flyinnkasso". Fram til nå (rettere sagt,

t.o.m i dag) har serien gått hver torsdag, kl: 23:30.

Reprisen har gått dagen etter fredag (eller rettere

sagt natt til lørdag pga. klokkeslettet), kl: 03:30.

 

Men ser ut som den tar seg en pause nå, skal være

totalt åtte episoder - men neste uke vises den ikke

i følge sendeskjemaet.

 

Andreas: har lett litt, men har ikke funnet noe

støtte for web-avspilling enda - desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser (desverre) ut til, at alle episodene er sendt.

Riktignok skal det ha vært bestillt langt flere episoder

fra Discovery opprinnelig, men slik det ser ut nå -

er det kun laget totalt tre episoder. Dette opplyser

også Discovery Channel i Norge, og det er ikke fler

episoder som er planlagt å sendes. Så man får bare håpe

at fler blir laget etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...