Gå til innhold

CTP til Oslo Gardermoen, trenger DIN stemme!


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

altså hvorfor skal ikke en S2 kunne sitte GND/DEL?

han kan jo være like flink som en C1.

har i mine øyne ingen ting med hvilken rating en har så lenge en kan sakene sine.

Nå kommer jeg sikkert til å bli oppfattet som noe arrogant (ja, jeg har C1 rating), men la gå;

Grunnen til at det er ønskelig med flere C1/C+ ATC-er på CTP og færre S2 ATC-er henger nettopp der; erfaring og evne til å ta unna trafikk/priorotere trafikk. De som har slik erfaring går gjerne videre opp i systemet av S2, S3(SS), C1, osv... Resultatet er at det er ytterst sjeldent at en S2 er i nærheten av samme nivå som en med C1 med tanke på å kunne opprettholde en jevn trafikkflyt både på bakken og i luften. Og CTP bringer også et unormalt høyt trafikktall i forhold til selv en "vanlig" OTS på Gardemoen.

 

Faktum er; statistisk er det en ganske god sammenheng mellom rating og kvalitet på tjenesten. Ja, unntak finnes, men det er ofte folk med virkerlig erfaring som står for de unntakene. Nettopp det å få de beste på plass under CTP kan bli viktig, både for VACCSCA's renomé på VATSIM generelt, men også for muligheten til igjen å få ha deltagende flyplasser på CTP.

 

Glemm alt dere har sett på Gardemoen Overload, CTP er i en helt annen liga! Til VACCSCA vil jeg bare si følgende; sørg for at ukulturen med "alt for siste liten handoff" er eliminert før CTP dersom det ikke allerede er gjort, og vær nøye med hvordan handoff til Director blir gjennomført. Akkurat det har jeg nemlig dårlige erfaringer med... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sørg for at ukulturen med "alt for siste liten handoff" er eliminert før CTP dersom det ikke allerede er gjort, og vær nøye med hvordan handoff til Director blir gjennomført

 

Helt rett Gunnar, trenger man ikke trafikken lenger, send avgårde! Og rutinen mellom app og director må avtales og planlegges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså hvorfor skal ikke en S2 kunne sitte GND/DEL?

han kan jo være like flink som en C1.

Generelt sett, nei. En S2 har ofest alt for liten fartstid (les: Erfaring) på VATSIM for en slik trafikkmengde, ikke minst i forhold til C1+. Utsjekken på TWR er litt som sertifikatet på bil; Du er fremdeles under opplæring, bare at du nå sitter alene, if you catch my drift :) Innen man har erfaring nok til å kunne takle en såpass massiv trafikkmengde, har man som regel klatret høyere i gradene. Det finnes jo selvfølgelig unntak fra denne regelen, men som Gunnar sa, så er dette som oftest folk med erfaring fra virkeligheten, evt. nedsatt rating.

 

Jeg er enig i at det burde velges de med mest erfaring til et evt CTP på Gardermoen, slik at vi får flest mulig med høyest mulig rating. S3+ eller C1+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen! Gratulerer til VACCSCA og ikke minst de norske controllerne! Dette skal bli kjempemorro.

 

Nå gjelder det å holde eventet varmt mot 30. oktober, og forsøke å få med så mange norske piloter som mulig på CTP.

 

Kanskje vi til og med skulle lage en egen tråd, der informasjon om NAT, North Antlantic crossing og prosedurer kan informeres og læres.

 

Kanskje vi til og med skulle gjøre en prefligt i forkant av eventet slik at flest mulig føler seg trygge til den store dagen.

 

For dette må vi virkelig markere vi norske piloter! Så sett igang, les og lær om alt du kommer over ang. et slikt event og en North Atlantic crossing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi til og med skulle lage en egen tråd, der informasjon om NAT, North Antlantic crossing og prosedurer kan informeres og læres.

 

Kanskje vi til og med skulle gjøre en prefligt i forkant av eventet slik at flest mulig føler seg trygge til den store dagen.

 

For dette må vi virkelig markere vi norske piloter! Så sett igang, les og lær om alt du kommer over ang. et slikt event og en North Atlantic crossing

 

 

Kjempe bra tiltak Jan Arild. Helt enig med deg, til og med jeg er rusten når det kommer til NAT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at eventen blir lagt til ENGM, men hadde det ikke vært fint å "lyst" opp hele Sør-Norge med masse flyplasser online også slik at de som f.eks (les meg) ikke orker en tur helt over dammen med NAT. da kunne man fått en drøss med innenriks trafikk også?

 

dette vil jo bli en minneverdi dag!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg søkt perm 30. oktober, event-dagen! Jeg krysser fingrene for at Garden klarer seg fint uten min vaktstøtte denne helgen.

 

Jeg syns også det er en god idé og f.eks ta en group flight, hvor folk som er usikre på hvordan NAT (north atlantic track) gjennomføres, får trening og hjelp av andre. Kunne selv ha godt av en crossing av dammen i nær fremtid.

 

Booking starter i natt, 01. oktober!

 

http://www.vatsim.net/news-details/cross-the-pond-eastbound-2010/43847d0e17/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med på den! Holder på å lese meg fram på fuel planning på 747ern, og for så vidt også prosedyrer på kryssing av hav. Det blir en helt ny erfaring for meg, men samtidig ser jeg at dette kan bli spennende! :D Bare å si ifra ang tid og sted, så skal jeg se ha jeg har klart å lære til da. Blir nok å prøve offline først, så jeg er sikker på hva jeg gjør for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...