Gå til innhold

DCS: Warthog


Fredrik Edvardsen

Anbefalte innlegg

For de som ikke har fått med seg hva dette er, så er det altså snakk om den andre modulen i "Digital Combat Simulator"-serien til Eagle Dynamics, og denne gangen er det A-10C som er hovedpersonen. DSC: Warthog er en sivil versjon av desktop simulatoren som Eagle Dynamics har utviklet for Air National Guard, og vil i så måte være den mest realistiske representasjonen av A-10C som vi har sett hittil.

 

Eagle Dynamics slapp nylig den første "Producer's Note'en" til Warthog, dette er videoer hvor de går igjennom alt fra start up-prosedyrer til forskjellige våpensystemer. Den første "producer's note'en" er bare en introduksjon til A-10C, men personlig syns jeg det allerede nå ser helt utrolig ut.

 

[video:youtube]3D-_kpBE1OY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å si noe her. I Win 95/DOS tider, fløy jeg EF2000, tilmed på nett. Kameraten var opptatt av kun air to air og formasjonsflygning. Jeg fant begge deler kjedelig. Jeg er og blir ikke noe spesielt god i de grenene, selv om jeg hadde en og annen nedskytning til tider.

 

DID (Digital Image Design) var et firma som egentlig laget ting for RAF. En liten periode gikk de ut og laget EF2000. En simulator som var så til de grader lik the real thing at det var helt nifst, og på toppen av det hele ble den første versjonen av EF2000 lagt til Norge, med hovedbase Gardermoen.

 

Den gangen var EF2000 på linje med Falcon3 (tror jeg), men simulering av luft til bakke systemer var milevis foran Falcon. Gulfkrigen kom, og jeg så nøyaktig de samme bildene med EF2000 og IRIS-T, som filmingen fra Gulfkrigen. Kliss likt! Masse grønnfarger og et kryss, ingen forskjell fra simulator til TV.

 

Jeg forlot raskt air to air, og lærte meg å sette en GBU i norske demninger. Lærte meg å avfyre en antiradarrakett fra null høyde, nede i en dal. Fint våpen, de stiger opp, henger der og venter. En stakkar på bakken starter opp sin radar, og BANG. Var det Shrike det hette? Kjent teknikk fra Vietnam om jeg husker rett.

 

Noe annet med EF2000 var tanking, fra basket. Jeg ble så forbannet, at jeg holdt på å knuse hele PC'en. Men ettter uker med trening, fikk jeg det til. Det var bare det at det forbaska tankeren, hadde en lei tendens til å legge seg i en sving mens jeg hang i basketen. En dag ble jeg lei dette, og skjøt ned faenskapet. Og oppdaget noe nytt: Da hørte jeg flapp, flapp, flapp, og så hele mannskapet hoppet ut!

 

Når jeg selv ble skutt ned, hoppet jeg ut. Det sa FLÆPP, og jeg kunne styre fallskjermen hele veien ned til bakken.

 

Bottom line: Jeg vet ikke hva som finnes i dag...men jeg savner EF2000. Den var svært så livlig, og hadde en sinnsvak realisme. En følelse av å være der. God lyd fra cocpit, fra wingman, fra suset i fallskjermen, og thumpe'et fra beina mine når jeg landet (minus en stk. Ef2000 :grin:). EF2000 hadde noe som var rundt ørene mine, som involverte, som jeg ikke har opplevd siden. Men så har jeg heller ikke prøvd det som kom etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de lengste oppdragene, gikk fra nord i landet, via Finland. Der møtte man gjerne et par Su-27. Enten snek jeg meg vekk fra de, eller skjøt de ned, via utmerkede BVR (Beoyond Visual Range) våpen. Skyt de ned før du ser de, og før de ser deg. F-14 Tomcat og AIM-54 Phoenix (6 stk pr fly), er et godt eksempel på dette. Husker jeg rett, gikk USA bort fra de til fordel for Amraam, og Iran var de siste som hadde AIM-54 i bruk. Jepp, Iran :grin: Ellers var EF2000 sin utrolig ryddige cocpit var en avgjørende faktor til å klare oppgavene. Fra Finland og tilbake innover Sverige, på kurs mot Norge, måtte jeg igjen gjennom Sovjetiske jagere. Jeg pleide å løse problemet ved å fly så lavt at jeg fungerte som en gressklipper. Av og til fikk jeg inn en SU-27 bak meg. Tok da en halv loop og gikk face to face. Når jeg gikk tom for raketter, klarte jeg av og til, å følge SU-27 vertikalt til begge ikke hadde noe igjen, og fikk ned motstanderen ved hjelp av the good old cannon. En F-35 tviler jeg på klarer noe slikt, men så er den heller ikke bygd for den type oppgaver.

 

Jeg hadde også F-22 utgaven. Den var morsom, man kunne enten sitte i AWACS eller på bakken og kjøre hele løpet, eller hoppe inn i enhver F-22. Men det var der og da det ble mer enn jeg gad svelge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EF2000 og Super EF 2000 overgikk daværende Falcon i mine øyne. F-22 greia tilførte ting jeg ikke ville ha. Husker jeg rett kaltes den Tactical et eller annet.

 

Prøvde selv Jane's F-18 til og fra hangarskip, men ga det ikke tid nok. Enda morsommere var US Navy Fighters. Glemmer aldri den alltid stressede stemmen til LFO (Landing Officer), som alltid klarte å gjøre også meg nervøs. Med US Navy Fighters, jeg fikk så god kontroll på Sea Harrier (eller AV-8), at jeg via "whiffing" (vektor thrust), klarte å komme meg på innsiden av envelopen til Mig-23, og skyte de ned. Det var en mission, der det kom to rett imot, før jeg hadde tatt av, med min trofaste AV-8. Pleide å ta av vertikalt, henge der, blæstet vekk de to første, dykket ned for å få fart og omstille thrusten, steg opp og tok resten. Sikkert fiction, men som vi sier her på sørlandet: "Æ har mine metoder" (Fleksnes film, 70-tallet) :grin:

 

US Navy Fighters var ikke bare US. Det var den fineste porno, der jeg kommanderte 6 Flankere i 1024x768. Synd jeg ikke har screenshots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte meg å avfyre en antiradarrakett fra null høyde, nede i en dal. Fint våpen, de stiger opp, henger der og venter. En stakkar på bakken starter opp sin radar, og BANG. Var det Shrike det hette?

 

Det var nok ikke Shrike du brukte. Det var en ALARM! Genial rakett :). De brukte Shrike under Vietnamkrigen, og den kunne være så-som-så, siden den stort sett bare traff radarer som var påslått helt til raketten traff. Hvis operatørene slo av radaren når de så at det ble avfyrt en Shrike, var oddsene gode for at den bommet.

 

Jeg husker også EF2000 veldig godt. Det var den og TFX som gjorde meg hekta på flysimulatorer (selv om jeg ikke ble "aktiv" på området før Jane's F-18 Super Hornet, og siden har det bare ballet på seg...). Jeg falt helt pladask for det å slippe laserstyrte bomber :). Utrolig morsomt, og det synes jeg den dag i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Folkens

 

Spilte også EF2000 endel, faktisk mest i MP sammen med en kompis her fra forumet :) Utrulig morsomt!

 

Et annet spill jeg har logget mange timer i er Janes Apache Longbow 2 (tror det var 2'en) Hadde der tilgang til både Longbow, Kiowa og Blackhawk. Og en fantastisk MP som tillot at to stykker kunne fly samme heli. Elsket eskorte mission og recon mission'ene husker jeg.

 

Men tilbake til A10C, dette er et spill jeg har ventet lenge på, og for å være helt ærlig er jeg ikke så interresert i hva DCS tenker på å lage neste gang enda, ser bare at A10C skal klare å tilfredstille mine behov lenge før jeg begynner å savne noe nytt :)

 

Snakkes karer, og kanskje klarer vi å samle en liten norsk gjeng for litt kriging når det kommer :) Må jo huske at DCS serien har et ganske bra norsk miljø, og deres video mann numero uno "Glowing Amraam" faktisk er norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster litt forsinket, ikke lett å holde orden på trådene.

 

Øyvind,

 

Ja, ALARM var det. Morsom rakett, spesielt med alle de fine "weapon views" som fantes i EF2000. Sendte den opp nede fra gresset, og overfløy så området. Radarbesetningen våknet opp, og det gjorde også ALARM, *blæmm* :grin: Og jeg er ellers helt enig hva laserstyrte våpen angår. Og husker jeg rett, gjorde DID ting så realistisk, at forsvarssmyndighetene i Old England ønsket å legge en demper på det. Jeg hadde forresten direkte kontakt med DID en periode, med tanke på å gjøre Norge mer realistisk, men som alltid, døde det ut på grunn av mangel på gode data fra våre eminente myndigheter. Men husker jeg rett, var det ennå kald krig på den tiden, så OK da.

 

Audun,

 

Har irritert meg litt at DCS (korriger meg om jeg tar feil), hadde i starten mest russiske fly, etc. Personlig ønsket jeg meg det jeg kjenner litt, som AV-8, F-14, F-16, F-22. Men som før sagt, laserstyrte våpen er GØY, og en A-10 er robust, og en "tank" i lufta, som tåler masse juling. Motorene kan byttes på rekordtid, og Pontius Piloten sitter i et "badekar" laget av titanium. Not bad!

 

Når jeg får tid, skal jeg gå fullt og helt inn for DCS med alle begynnelser og forlengelser.

 

I mellomtiden, blir det "RL" flyvning (såfremt vindstille), med nyinnkjøpt mikro modellfly. Muligens inni "min" hangar på Lista, om det blåser for mye på utsiden. Testa den netopp i stua, den lettet, og stoppet så i en blomsterpotte :grin:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Eagle Dynamics har fokusert på russiske fly så langt er rett og slett fordi de er russere, og i så måte har lettere tilgang på dokumentasjon på russiske maskiner enn på amerikanske. Grunnen til at vi nå får en A-10-modul er fordi ED har laget en A-10C simulator for US Air National Guard, og de har også fått tillatelse til å gi ut en versjon av denne for hjemme-pcer. Men jeg er helt enig med deg i at jeg gjerne skulle ha sett flere vestlige maskiner, spesielt F-16 eller F/A-18, men vi får håpe det kommer etter A-10 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, Fredrik. Jeg er en så "steil" person at jeg har vanskeligheter med å forlate det jeg kjenner. Men er det så rart? Man skal sette seg inn i det ene flyet etter det andre, og det vi simmere driver med, er langt tøffere enn Chuck Yeager. Han hadde tross alt bare noen få fly å fly, mens vi simmere lett går i "overload". Hva DCS angår, skal jeg fire litt på mine krav, og heller nyte det som tilbys. Jeg er OK med F-16, men vil alltid savne EF2000, med sin lettbetjente copcit. Dette er ting jeg vet mye om, sett fra havet og 24 års seiling. Titusner av knapper er FEIL vei å gå. Samle alt i en god MFD (multififunksjons-display)...og da går både flyvning og bøyelastoperasjoner lettere. Både fly og skip, må få en betjeningsform, som gjør begge deler like lett å operere, som vaskemaskinen. Tro aldri på de som sier "we need to get more educated". Bullshit, feil vei å gå. Ingeniørene bør komme seg mer ut blant folk, og lære seg å se ting fra den vanlige mann sin side. Først da kan, vi begynne å snakke om en fornuftig utvikling, uansett om det dreier seg om en ny mobiltelefon, eller en F-35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaarrggggh!! :D

 

Begynner å bli litt for mye nå, først kom FCA2 og compabilitets patch til BS, så kommer plutselig Arma2 med Operation Arrowhead addonet sitt (utrolig morsomt forresten) PMDG er på vei med baby grisen sin, og tilslutt DCS A-10.....

 

Hvordan skal jeg få nok timer til å rekke over alt ?!?!? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kjøpe hver modul for seg ja, men du velger selv hva du vil kjøpe. Hvis du f.eks ikke er interessert i å fly A-10, så kan du droppe den modulen, men fortsatt fly Black Shark online sammen med andre som flyr A-10. Black Shark kommer til å bli oppdatert etterhvert slik at grafikken og alt er det samme som i Warthog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...