Gå til innhold

SAS-piloter strømmer til Norwegian


Jan Arild Gjemble

Anbefalte innlegg

Det kan da ikke være så ille i Norwegian når så mange SAS-piloter ønsker å jobbe der eller?

 

Fra Dagens Næringsliv:

 

Bare siden årsskiftet har Norwegian ansatt 30 tidligere SAS-piloter. De fleste er ofre for SAS´ sparekniv.

 

- Jeg var litt skeptisk til hvordan de nye kollegene mine ville reagere, siden vi SAS-piloter kommer fra en helt annen selskapskultur. Men jeg ble tatt godt imot og stortrives som "fersking", sier Svein Helge Stadsvik (42) - Norwegian-pilot siden februar.

 

Link til mer om dette:

 

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1916404.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i motsetning til SAS/Braathens-kulturen hvor det tydeligvis var krangling og ville tilstander, så viser det seg tydeligvis at Norwegian-ansatte faktisk er vennligstilte ovenfor nye kolleger uansett hvor de kommer fra. Endelig noen som er modne nok til å behandle kolleger som kolleger, og ikke fiender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer nok. Jeg satt i cockpit med en NAS 737 classic fra Bergen til Oslo for ca 2 uker siden. Der satt det en noe yngre Norwegian Kaptein og en litt eldre Styrmann. Det viste seg at Styrmannen hadde gått fra SAS og tidligere SAS/Braathens systemet. Her var det kjempe stemning, men det jeg la godt merke til var en veldig "mutual respect" inne i cockpit. Har sittet i cockpit en del ganger før og det er som regel ingen macho tilstander. Men her var det så veldig åpenlyst at kapteinen hadde stor respekt for styrmann.

 

Tror nok ikke det er så ille å jobbe i Norwegian som det noen ganger fremstilles som, jeg har så og si bare positive erfaringer derfra. Untatt en del forsinkelser i blandt. Men ikke verre en at jeg har overlevd med god margin ;)

 

Uansett så var det to veldig hyggelige piloter som stortrivdes med å fly i Norwegian, og jeg hadde en kjempe tur over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kryr ikke akkurat med jobber i Norge/Norden, og dersom man mister den jobben man har, så tar man det som er tilgjengelig.

Det er ikke alle som vil til Midt Østen, Kina, Japan, India eller Korea. Det er stort sett de andre options som er tilgjengelig og du finner eks SAS piloter i flere airlines rundt om i verden. Jeg tror de har en stor gruppe i EK.

SAS har sagt opp over 300 piloter de siste årene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Greit nok det. Men du syns det er bra at SAS-piloter begynner i NAX istedenfor? For meg virker det som at noe bør forbedres kraftig i cockpiten hos SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste ang den saken om isfronten mellom SAS og BRA piloter er at administrasjonen i SAS har løst det med å la SAS-piloter og BRA-piloter fly i hver sine turnusteam, i stedet for f.eks. å ha seminar om akkurat denne problemstillingen, med møteplikt. Jeg skjønner godt at andre piloter søker over til NAX, når arbeidsmiljøet tydeligvis er bedre der. (Det er ihvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest innleggene) Vet ikke om det er pga arbeidsmiljøet, men jeg syns kabinansatte i NAX også er hyggeligere enn hos SAS. Føler meg mer velkommen i et NAX fly, merkelig nok.

Da jeg leste overskriften, så trodde jeg at det handlet om at SAS piloter sluttet til fordel for NAX, men det er jo snarere at de begynner i NAX fordi de er blitt oppsagt i SAS. Vil strengt tatt ikke si at de er SAS-piloter da. Å bruke frasen "tidligere SAS-piloter" ville for min del vært rett å bruke i denne sammenheng. Vel, det var mine tanker om dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke overrasket i det heletatt.

 

SAS kutter i staben stort sett over hele linja, mens NAX ekspanderer, og kan veldig fort bli større en SAS i Norge.

 

NAX har også en meget vellutstyrt Cocpitt i sine B738 med blant annet EFB og VSD. Noe så vidt jeg vet ikke SAS har.

 

VSD er etter pilotenes egne utsangn noe av det beste hjelpemiddelet av de Option tillegene NAX har valgt.

 

Edit: Her kan dere se bilder av VSD og EFB i NAX sine B738: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=66682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen kutter i staben og andre samtidig tilbyr, så er det ikke mye å bli overrasket over, uansett hvem som er "good" or "bad". De som kutter blir naturligvis oppfattet som "bad". 24 år world-wide har lært meg det. Heldigvis har jeg alltid klart å flytte meg før DE flyttet meg :grin: Uansett, i en slik situasjon er jeg ikke det minste interessert i hva de tilbyr av utstyr. Det er irrelevant. Jeg er kun interessert i en trygg og varig arbeidsplass, som ikke tapper blodet av meg. Men når det er sagt...hvor i helsike finner man noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak, jeg vil gjerne se begrunnelsen din for at du mener at det er feil. Jeg har en kollega som har en bror som flyr i SAS, og han fortalte at det stikker så dypt at de ikke vil fly i lag med hverandre. Jeg er rimelig sikker på at det er sånn, og jeg vil ikke støtte et selskap som styres på en tungvint måte, og hvor arbeiderne må lide for alt for mange topplederes grådighet og dårlige administrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tante som er gift med en som har en svoger som har en sønn som kjenner en som flyr i SAS, og han sier at de flyr sammen. Så da må det være sant. :grin:

 

De fløy ikke sammen i den første tiden etter sammenslåingen, dels pga forskjellige prosedyrer, dels pga forskjellige avtaler, dels pga "kulturelle" forskjeller, men de har delt cockpit i mange år nå. Det er ikke noe jeg må begrunne, det er bare fakta. Det de ikke har greid å gjøre, er å slå sammen foreningene, og så vidt jeg vet har ikke eks BU tilgang til langrutene i SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Den påstanden der er litt hevy Aslak. Jeg har nemmelig en kompis som kjenner en i kristiansand som har ei tante på toten som er gift med en i fra bergen, som har en bror som er gift med søstra til en som sto i innsjekken til sas en gang, der prata han med en kar som hadde prata med kona til en flyger som kjente en i sas. Så hmmmm skeptisk.... :grin: have a nice day.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, bare fordi jeg kjenner noen med nærmeste familie i SAS, betyr ikke det at dere trenger å mobbe meg for det jeg skrev! Jeg ville bare vite om du kunne begrunne det, og forventet ikke slik oppførsel! Håper du skjerper deg, for det er slike idiotkommentarer som får folk til å trekke seg fra forumet, når det egentlig er årsaken til at de sletter seg, som skulle vært fjerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven som ting kan vries til. For det første, når SAS kjøpte opp det konkurstruete Braathen fulgte det med en god del gamle - 400 og 500. SAS har aldri eid en CL så derfor hadde vi selvfølgelig ikke noen piloter heller, og Braathen hadde nok. Kanskje det var helt naturlig at de ikke ble mixset. Sånn etterhvert ble det en utjevning på NG i SAS Norge men noe videre gikk ikke integrering i SAS og hvorfor? SAS oppererte på 3 AOC og derfor. Nå derimot er vi over på en AOC og mixing er fult mulig over hele linja på NG, men geografisk ikke særlig lønsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at en ny ansatt pilot i ett hvilket som helst selskap, blir behandlet eller sett som en "fersking",er litt ille spør du meg.

 

Hvordan skulle de fleste uerfarne utdannede piloter fått seg jobb i selskapene da?

 

Dersom det er slik at man går etter mest "erfaring" og det f.eks. er 10 som søker stilling som Application first officer i Norwegian, hvorav 9 er tidligere SAS piloter og den ene nyutdannet; Hvordan skulle da den ene hatt sjangs til å bli ansatt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven som ting kan vries til. For det første, når SAS kjøpte opp det konkurstruete Braathen fulgte det med en god del gamle - 400 og 500. SAS har aldri eid en CL så derfor hadde vi selvfølgelig ikke noen piloter heller, og Braathen hadde nok. Kanskje det var helt naturlig at de ikke ble mixset. Sånn etterhvert ble det en utjevning på NG i SAS Norge men noe videre gikk ikke integrering i SAS og hvorfor? SAS oppererte på 3 AOC og derfor. Nå derimot er vi over på en AOC og mixing er fult mulig over hele linja på NG, men geografisk ikke særlig lønsomt.

 

Amen. Men Braathens hadde vell noen NG (700maskiner) da SAS kjøpte dem opp, eller kom disse i ettertid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da Braathen hadde NG -700 men med en del andre options og løsninger både i cockpit og cabin. Litt kursing og fiksing orda det seg så her ble det ganske raskt mixet crew. Etter min erfaring som faktisk var med på det hele gikk integreringen på teknisk og i Cockpit bortimot smertefritt. Men så nokk desverre mye dritt rundt omkring. Det var nok vanskelig for noen Braathen ansatte å innrømme at alternativet hadde vært konkurs, men det var nok også en del drittsekker i SAS som hoverte over dette og trodde de hadde seiret over Braathen noe som var helt feil. Det at Braathen var nære konkurs var ene og alene deres egen feilslåtte strategi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...