Jakob Arne Brønstad Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Fly ruten TGA UM609 MES Norpo ligger forran TGA så det er ikke noe problem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Ingen problem. Jeg liker å følge strekene. Jeg skjønner at det kan bli komplisert for dere. Altså: NORPO DCT TGA UM609 MES. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Jepp, du bare kobler sammen NORPO og TGA Du filer TGA UM609 MES som vanlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Takker! Greit å få inn sånt med teskje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Hmmm dette frister stort, men det spørs hvordan det evt blir å få plass til min 747-800 der oppe med all denne trafikken? Hva tror dere? Den trenger jo "noe" plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Hmmm dette frister stort, men det spørs hvordan det evt blir å få plass til min 747-800 der oppe med all denne trafikken? M1 og M2 er plasser som du kan bruke så vidt jeg vet. Om du setter en 172 der eller en heavvy så er de fortsatt opptatte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 He he. Joa sant det Eivin. Tja hvorfor ikke. Det er jo helt noe annet å fly når man har mye trafikk, kunne jo vært gøy. Hvis ikke 40 års laget jeg skal på lørdag tar fullstendig av, så detter det muligens ned en Virgin der oppe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Håper det. Litt variasjon på størrelser er jo også bra. Litt korrigerering: Det later til at M1 også er delt inn i M1, M1A og M1B men M2 skal fortsatt være mulig å bruke. Mulig ATC har noe å utsette på dette men Værnes har gjort det mange ganger irl og skal være i stand til å ta imot "sværinger" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Hvor er M2? Finner ikke denne på kartene til hverken Avinor eller Jeppesen? Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jakob Arne Brønstad Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 M1 er De-ice. M2 og M3 ligger bak den eller på høyrehand ved Taxi til rwy27 on Y. Men kan også parkerer en b748 på mil parking da:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Finnes det noe kart som viser dette? Ser det ikke på disse to: http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENVA/EN_AD_2_ENVA_2-1_en.pdf http://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENVA/EN_AD_2_ENVA_2-3_en.pdf Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Er uten får område til kart 2-3, men er på 2-1 uten tekst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Se der ja. Vi har tilogmed en M3. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Skulle gjerne komme, men sliter med at FS fryser i tide og utide. "Den var ikke sånn før"... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Flott Jan Tore! Takk. Da vil TWR og GND ha dem tilgjengelig i sectorfilen under eventet, sammen med taxiway A2. Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Da vil TWR og GND ha dem tilgjengelig i sectorfilen under eventet. Bra! Det kommer nok sikkert et par store innom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Har akkurat gjennomført en trenings tur ENGM ENVA 748 og joda. Det er plass. Såvidt. He he. Men jeg har ett lite tillegs spørsmål. Etter at -800 kom ut har jeg lett og lett i flytype registeret inne på Vatsim. Der finnes kun 744 Internasjonal med Winglets. Nå spiller ikke dette noe stor rolle for meg, men den er jo noe større og jeg veit ikke hvor mye dette har å si for dere som sitter ATC? For noen dager siden var det en ATC som ville dobbeltsjekke hva slags flytype jeg faktisk flydde med, og da han fikk info om dette gjorde han om flytypen for meg slik at det sto -748. Er dette noe jeg kan få fiksa hvis det er spørsmål om det? Eller må jeg bare vente og se om -800 dukker opp på Vatsim? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Squawkbox? I equipment textfila som ligg i SB sin mappe, legg til denne linja: B748,BOEING,747-800,L,J Good luck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Mener Gunnar Seljeseth hadde funnet noe info om dette tidligere. Angående FL fra ENGM til ENVA, den skal være ODD og ENVA-ENGM even! Her er det mange som kjører omvendt meg selv inkl. da dette fravirker fra normal WEST/EAST regel, men la merke på i dag at når vi reiste real nax flight ENGM-ENVA så fortalte de fra cockpit at marsjhøyde var FL270. Hvordan skal man praktisere denne marsjhøyden mellom ENVA/ENGM på vatsim? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Dette dokumentet i AIP Norge forteller hvilken retning en skal fly Even eller Odd på de forskjellige airwayene. ENR 3.3 - RNAV Ruter Dersom du søker på UM609 kan du se at de ønsker odd nordover og even sørover på den airwayen. Eivind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Om man ser på selve airwayen en flyr så blir det fornuftig, TOMBO UL996 er jo NE og TGA UM609 MES er jo SW. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Genial link! Takk for det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 På banneret for fly-in'et (på f.eks Vroute) står det at eventet foregår 16-22Z, men det ser ut som folk har booket 16-20Z, det må være trykkfeil på banneret? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Er desverre en trykkleif på banneret i vroute. Banner på alle andre sider skal vise 16-20z. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Må igrunn innrømme det blir litt surt å ikke delta hverken som pilot eller ATC på dette eventet, men det kræsjet jo skikkelig med kalenderen som fotball-supporter denna gangen! Håper atc får en heftig og trygg kveld på scopet og alle piloter happy landings and good tail winds! Enjoy! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 TOMBO UL996 er jo NE og TGA UM609 MES er jo SW. Ikke helt riktig. At UM609 er SW/NE stemmer, men UL996 er faktisk SE/NW. Så fra GOTUR i sør til TRM i nord fraviker faktisk UL996 den vanlige "EVEN/ODD" regelen, så vestover blir "ODD" mens østover blir "EVEN", eller en "ODD/EVEN" regel om du vil... Sør for GOTUR er det "business as usual", så trafikk fra eksempelvis Gøteborg til Gardemoen vil komme på "EVEN". Men ja, resultatet blir at ENGM-ENVA (TOMBO UL996 RBU) skal flys på "ODD", mens ENVA-ENGM (TGA UM609 MES) skal flys på "EVEN", stikk i strid mot det som har blitt "normal praksis" på VATSIM. Tilbake til eventet: da jeg ikke stoler på at FS vil holde seg stabil velger jeg heller å tillby ATC tjenester i Manchester for de pilotene som ønsker seg en lengere tur ut fra Værnes nå opplegget går mot slutten, noe som vil si at EGCC_TWR vil være på frem til 2300z (0100 norsk tid, 2400/0000 UK tid) :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Elvheim Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Korrekt Gunnar, var bare ES som lurte meg litt på tracket ang UL996 fra Tombo til Rbu, "feil side av 360*" :crazy: "Gru"gleder meg til i kveld hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Elvestad Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 ICE326 kommer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Vil oppfordre kveldens flygeledere til å logge det som skjer og kanskje dele det med resten når dagen er omme? Euroscope har en funksjon som Gergely best beskriver selv på denne måten: Whenever you have an active session (direct or simulation) simple select a file name in the Logfile edit and press Start logging. From that moment all data around your session is saved to the selected file. Even your primary voice communication is saved to a file with the same name and an additional .vvl extension. When finished just press Stop logging. Important: Your authentication information is never stored in the file so that you can send it to others without publishing your password. But everything else is stored there so all your private chat communications can be played back later! Det er veldig enkelt: Når du skal logge på din sektor trykker du bare på "Start logging" før du trykker på Connect. Når du er ferdig trykker du på Stop logging (eller stenger ned ES) og du vil få tre filer, mest sannsynlig i din C:/ mappe, om du ikke endret denne før du starta logging. En .txt fil, en .vvl fil og en .vvlA fil. Alle vil ha samme navn forran punktum og disse kan du bruke til å se alt som skjedde så mange ganger du vil, pause, spole osv Dette kan du naturligvis bruke til å lære av feil og se hva som ble gjort bra! Les mer her: Logging and Playback Enjoy! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Det skal i hvertfall jeg gjøre ...Om jeg skal sitte ATC da... Vi skulle prøve å få til OTS ratingen min på ENGM innen i dag, men har ikke fått noe svar fra Henriksen enda. Kanskje det blir en trening i kveld isteden, men det er altså veldig usikkert om jeg får sittet ENGM_APP i kveld, da jeg ikke har hørt fra Anders siden tirsdag forrige uke... :crazy: Edit; aah, det ble Anton ja... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.