Gå til innhold

FS video i 3D uten 3d briller


aleksander rødland

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fant en artig fs video som man kan se i 3D uten å bruke 3d briller. For å kunne se denne så trengs det litt øving. Noen klarer det veldig fort, mens andre bruker mer tid. Ikke gi opp! Dette er vel verdt å øve på. I filmen er det to like filmer plasert rett ved siden av hverandre. Man skal på en måte kjegle med øynene slik at du ser en tredje film i midten. Du lurer på en måte hjernen til å sette sammen de to filmene til en film og slik ser du den i 3D. Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men den ene filmen blir spilt av noen millisekunder tidligere enn den andre og når du setter krysser øynene og gjør de til "en" film så improviserer hjernen din og du føler det vises i 3D. Dette er nok ikke helt korrekt, men det er slik jeg tror det virker.

 

Jeg linker dere filmen for dere må se den i HD og full størrelse for å få "the full experience". Jeg anbefaler å sitte et stykke fra skjermen og.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Har så vidt sett litt på det der selv, og har ikke helt fått det til tror jeg :/

 

Det som skjer er at to filmer sett fra to forksjellige vinkler med ca 10cm mellomrom er satt ved siden av hverandre. Når man sjeler med øynene blir de to satt sammen til ett bilde hvor man ser objektene fra to vinkler. Akkurat som man gjør i virkeligheten med to øyne. Vet ikke om det var noe god forklaring men... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mycket fin 3D-effekt. Har man som jag själv övat en del tidigare på stillbilder med denna teknik så har man lättare att se effekten snabbt. Har man svårt att se "mitten-rutan" så gör så här: håll upp ett finger ca 10 cm framför näsan med fingerspetsen i mitten och nederkanten på filmen. Fokusera på fingerspetsen och håll hela tiden kvar fokus på din fingerspets. Justera avståndet mellan fingerspetsen och din näsa fram eller tillbaka sakta tills en filmruta i mitten växer fram, först suddigt men håll kvar fingret så kommer så småningom hjärnan att "låsa" på mittenfilmen i full skärpa. Då kan du ta ner fingret.

Och som sagt - en del behöver mer övning för detta, andra "greppar" 3D-bilden snabbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För att se HELA filmen om man nu lyckats "låsa" fast på 3D-rutan en bit in i filmen, gör så här: lägg högra handen på piltangenterna. Sedan när du hittat 3D-rutan är det bara att backa filmen med vänster-pilen. Du kan också pausa filmen med mellanslags-tangenten om man vill titta lite extra på någon speciell scen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Stilig, men nå vil ikke jeg virke blærete, men jeg har 46 tommer 4 generasjons 3D skjerm hjemme, og det er ikke en sjans i helv....til og kunne sammenlingnes....pass på så dere ikke får vondt i hodet, det får jeg når jeg ser ekstrem 3D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk jeg det til jeg også! :D Sykt fett! Det som er rart er at øynene fortsetter å holde seg krysset uten at man trenger å tenke på det - og man kan bare slappe av og nyte filmen! Og det blir et utrolig skarpt bilde! Men må trene litt, for det er ikke enkelt å få det til i starten.

 

Tips: det er viktig at man holder hodet helt rett slik at ikke bildene blir skeive i forhold til hverandre. Jeg brukte en penn oh holdt opp foran øynene mine og tok den fram og tilbake til jeg kunne skimte tre hvite vinger (satte på pause i videoen). Når de tre vingene er omtrent like store fjerner du pennen langsomt uten å forandre på krysningen av øynene. Så er det bare å vente litt, så skal det etterhvert komme i fokus. Bare pass på at du ikke begynner å se direkte på bildet før det er i fokus - bare hold øynene krysset og ikke bry deg om detaljer. Når det etterhvert kommer i fokus kan du se rundt på bildet som du vil. Pass bare på så du ikke ser utenfor det skarpe bildet. Da må du starte på nytt igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen Tom! Synd at du ikke får sett det for er virkelig en opplevelse! Jeg har gjort dette så mye nå at jeg kan se det med omtrent alt.. ser jeg et rutenett på en vegg så kan jeg får det til å se ut som rutene ligger noen cm utenfor veggen osv. :P På avslutningseksamen i matte fant jeg ut at man kan tegne sånne selv.. der gikk jo det fort en time av emksamen hehe. Men for dere som er mer interresert så er det bare og google stereogram så finner dere noe litt andre ting. Da er det ikke to bilder, men ett. Det fungerer på samme måten. Du skal gjøre det samme med øynene dine. Kan sende noen linker. Jeg vil anbefale og gå litt unna skjermen om du ikke får det til.

 

http://www.3dwonderstuff.com/Images/big_images/stereogram_distorted_sphere.jpg

 

http://aimore.net/skechers/image/Artik_en_la_Ciudad.jpg

 

http://4.bp.blogspot.com/_XPqM1G8LkZE/SwKptG1PESI/AAAAAAAAAVc/0-GwJVp543A/s1600/soniko-no-bra-by-kouki-kuu-stereogram.jpg

 

http://www.3dwonderstuff.com/Images/big_images/stereogram_ripple_b_1.jpg

 

http://www.theathertons.info/wp-content/uploads/2009/06/azul-airplane-stereogram.jpg

 

http://www.eyecanlearn.com/random7.jpg (denne eg ganske kul)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Jonas, men det er ikke bare det som skal til desverre.. Filmene bør være litt forskjellige altså kanskje de er spilt av med noen millisekunders forskjell eller de er klippet litt forskjellig så du ser litt mer av det som er til venstre på ene filmen og litt mer av det til høyre på andre.. det bør være en forskjell på de for å få full 3D effekt. Det med at filmen hakker er pc'en eller nettleser din sitt problem for det er ikke filmen som er slik

 

Geir: Poenget var ikke å vise at jeg hadde funnet den beste 3D effekten som finnes. Jeg ville bare vise det fordi jeg syntes det er fasinerende. Er klar over at det ikke føles som om du får hele filmen i fleisen, men syntes det er artig å se hvordan hjernen fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...