Gå til innhold

NEIA fratatt flygerutdanningslisensen


Halvdan Hellenes

Anbefalte innlegg

Nå er vel ingen studenter blitt lurt slik jeg har skjønt saken, men det handler om att alle som driver skolevirksomhet skal ha en viss egenkapital i ryggen. Tvert imot ser det heller ut til att enkelte elever har falt skolen i ryggen ved å utelate betalinga.

 

Får bare håpe for alle innvolverte att det ordner seg med både frisk kapital og videre drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter, om du ikke kan fremlegge harde fakta for dine påstander vil jeg anbefalle deg å være meget forsiktig med hva du sier offentlig. Det du sier her er tross alt det rake motsatte av hva som kommer frem i media. En annen ting er att vi snakker tross alt om ett komersilet selskap her. Skaden ved å bli utsatt for falske rykter kan være veldig ødelegende og bety kroken på døra bare av den grunn alene. Det er noe med å stå ansvarlig for sine påstander vet du så pass på sparepenga dine. kan fort bli dyrt å måte en advokat i døra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, det er alltids to sider av en sak. I denne saken skal jeg ikke uttale meg for meget, men jeg kjenner personer som har tatt utdannelse via nevnte selskap og som har betalt inn beløp for utdannelse som de ikke har fått. Det at daglig leder går ut i media og avdramatiserer det med at studenter som skylder dem penger er en av grunnene til at de sliter...meget betenkelig! I min korte tid i bransjen har jeg enda tilgode å høre om noen skoler som lar elevene fly på krita ;) Så da gjenstår det å se hvem som har rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har NEIA slått seg konkurs, og har følgende melding til nåværende elever:

This is a information note to all NEIA students who are doing courses through NEIA at any

given time.

It is with deep regrets to notify, despite full believe and maximum efforts, the Company

couldn’t handle their economical responsibilities. We feel especially sorry for all students

at Pelican Flight Training Center, who have spent a lot f money on this; and still will get

charged for accommodations and flight training. [...]

 

Det er synd at det har gått slik som det nå har gått, men det har vel vært klart en stund at det har vært lite sannsynlig at skolen overlevde. Spesielt synd for de elevene som nå er i USA eller holder på å gjøre ferdig utdanningen i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Men hvordan kan dette går til da? Per Berge hadde jo langt på vei friskmeldt de!!! Per nå skjerper du deg, ellers må jeg finne meg en ny bedrifts rådgiver.... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke friskmeldt noen jeg Geir, men jeg har heller ikke hengt ut noen parter uten å legge ved klare fakta. Trodde nå det var åpenbart for de som leser mitt innlegg. Jeg har heller ikke noen inngående kjenskap til saken annet enn det som fremkom i media så jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal "henges" her. Om en konkurent av deg innen din bransje satte ut falske rykter om deg og ditt selskap hadde du da latt det forgå i stillhet?

jeg har kansje litt mer erfasring med "bygdatrollet" enn folk flest så jeg er kansje litt mer ute med piggene når jeg værer andre blir utsatt for det samme. Og det er en egenskap jeg slett ikke har tenkt å unskylde.

 

Eneste jeg vet om denne saken, og som jeg vel poengterte var att saken ikke var så ensidig som enkelte andre fremla den.

 

PS: jeg har derimot notert meg att enkelte som påb eroper seg inngående kjenskap til firmaet og deres forhold til elever har valgt å unlate denne innformasjonen videre. Betyr det da att dennes påstand ikke helt henger på greip? Det er hvertfall den første tanken som slår meg. Men jeg vet ikke, og de som påberoper seg å vite vil heller ikke dele sine erfaringer så der står saken, ikke på hvor mye eller lite jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Når du går så hart ut mot folk som har dette under huden, så for du f. finne deg i at noen fleiper med deg. Ikke vanskeligere en det. her har du ikke snublet, men gått på trynet, med moralske ovenifra og ned holdninger. Så det så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager forsvarer du påstanden din om att jeg har gått på trynet Geir? Jeg har kun påpekt det som jeg trodde du også stilte deg bak, nemlig att å si A men ikke følge opp med B kan være jævlig ødeleggende for enhver næringsdrivende om "hintene" ikke har sammenheng med sannheten.

Jeg refererte til hva som kom frem i pressen og jeg regner det som sansynlig inntil det motsatte er kommet frem att begge parter ble forespurt for komentarer. DET var hva jeg brukte som grunnlag. Nå syns jeg du skal komme med klare konkrete henvisninger på hva du legger i din beskyldning mot meg. Skal ikke si hva jeg egentlig har mest lyst til å si nå men heller telle til ti og la deg forklare.

 

Det er godt mulig dette selskapet er/var en cowboy aktør, for de finnes etter hva jeg har skjønt i stor grad innen flyskole bransjen. Eneste jeg la til grunn var altså det som er blitt sagt offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør meg om det kan være enkelte her som har personlige motforestillinger til dette selskapet av en eller annen grunn? Er det noen som har mista en levering eller tjeneste av ett eller anna til dette selskapet tru? Bare som ett eksempel,,tjaa,,,en leveranse av Boards, skjermer eller anna Audio-Video utstyr som gikk til en konkurent eller på andre måter gikk skeisen? Eller er det kansje noen som har feila under sin eksamen og skylder dette på skolen? Jeg bare spørr i og med alle er så kritiske til meg og har gjort jeg meg til den store synderen.

Pussig egentlig all den tid jeg bare påpekte fakta som var tilgjengelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feila eksamen? :grin:

Regner med at det er meg du hinter til. I fare for å virke kvalmende kan jeg meddele at jeg bestod 14/14 ATPL-eksamener med et snitt på 93%.

 

Kort sagt er historien at dette firmaet ikke har levert produkter de tar betalt for, klart dette må få konsekvenser.

Bla. skylder de mange elever kr. 50.000,- pr. stk. for utgifter elevene måtte betale for to ganger, da NEIA hadde brukt opp pengene de hadde fått innbetalt..

Som sagt, ønsker du detaljer får du sende meg en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men der kom det jo mer utfyllende innformasjon. tenk om du kunne kommet med det tidligere istedefor å prøve idiotforklare andre som tross alt bare stiller naturlige spørsmål?

Du og geir har tydligvis satt dere fore å idiotforklare meg så er det da rart jeg girer meg opp?

Du kunne feks, avslutta med en beklagelse for denne idiot forklaringa av meg så hadde du vist deg mye mer redelig.

Om jeg hinta? kansje, kansje ikke, men det hjalp ihvertfall med litt "direkte tale/press" for å få frem hva du og Geir hinta om og som jeg etterspurte hva dere la i. Selv hater jeg hinting men den regelen bør jeg kansje begrense til å gjelde kun for de som selv ikke hinter.

"Bygdaslarv" er etter mitt syn noe av det simpleste i vår kultur.

 

Så til selve saken:

Har de elevene som da har betalt men ikke fått det de har betalt for stilt krav overfor konkursboet?

Ikke att de kan forvente så mye tilbakebetalt kansje men det bør nå uansett rettes krav i slike saker for det høres jo nesten ut som svindel om en skal tolke deg rett. Alle kan selvfølgelig gå konkurs, mener ikke anna men hva ligger til grunn for konkursen er av stor interesse for de innvolverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare svare Per på en skikkelig måte med en gang?

Er det ikke betimelig å spørre hvorfor når, noen beskyldes for lureri?

 

Hvis man ikke har til intensjon å begrunne eller på noe vis klargjøre en grov påstand, så bør man kanskje vurdere om det er lurt å komme med den på et diskusjonsforum. Det er påstandene som bør tas på PM, ikke begrunnelsene.

 

Jeg har forøvrig fått med med at det har vært ytret misnøye mot denne skolen før av tidligere diskusjoner, men husker lite av saken så kan ikke ta stilling til hvorvidt denne konkursen er en gladnyhet eller ikke. Men syns debatten/debatt-teknikken var litt lavmål.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Hei Per. Jeg bare syntes du gikk litt høyt ut og var veldig formanene, men beklager om du blei såret. Jeg prøvde og fleipe litt med deg , ref bedriftsrådgiver etc.....men jeg legger meg flat om du ble såret av det, det var ikke min intensjon. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som fikk med seg TV2 21 nyhetene?

 

Hovedsak, og de første 4 minuttene handlet om denne saken. Om elever som sier seg svindlet, ble kastet ut av sine leiligheter, og nå må ta opp nye lån til utdannelsen. Og ikke minst om bedriftslederen som er oppriktig lei seg, og syns det er trist at elevenes penger er tapt.

 

Noen jeg lurer litt på i denne saken er hva som generelt har vært motivator for folk til å velge akkurat denne skolen. Er det veldig billig, veldig bra faglig, eller noe sånt?

 

Selv har jeg ikke, og har aldri hatt, noe ambisjoner om å bli pilot, men som tidligere nevnt mener jeg det er rimelig lenge siden jeg fikk med meg at denne skolen ble hardt kritisert, og advart mot. Dette da uten å aktivt undersøke, noe man formodenlig gjør før man melder seg på noe sånt.

 

Så husker jeg feil, blander NEIA med noe annet, eller er jeg bedre informert enn de som går der i dag, lurer jeg jo litt på nå når jeg ser alle de unge triste skjebnene på nyhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...