KJ Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Ned til 9 meter er det ingen dekompresjon, det vil si at du kan være der så lenge du har luft. Går du over den dybden må du begynne å tenke på dekompresjon. En grei huskeregel som er godt innefor marginene er at du kan være på 20 meter i 40 min. En annen ting er at endringene i trykket som du kjenner presse mot trommehinna, er større fra 0-10 meter enn det er fra 30-40 meter. Allerede på 30 centimeters dyp må du begynne å utligne trykket i mellomøret når du går ned. Venter du til du begynner å kjenne trykket er det nesten for sent, i den forstand at det begynner å bli veldig vanskelig å få det til. Eneste løsning er å gå opp igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enok Liknes Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Dekompresjon forutsetter at du også har tilført kroppen en pustegass på et høyere trykk enn 1 atm. I dette tilfelle tviler jeg på at de har hatt tilgang til luft i det omgivende trykket som er der helikopteret ligger nå. Uten å være for bråsikker, så mener jeg at det er rundt 40 minutter eller noe slikt som er det lengste en person noen gang er blitt gjenopplivet fra etter drukning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KJ Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 0 meter=1 atmosfæretrykk 10 meter=2 ------"------ 20 meter=3 ------"------ osv..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Ruud Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Update: Helikopteret som de trodde at de hadde funnet har de allikevel ikke funnet. Mannskapene har nå flyttet seg ca. 700 m lenger ut for å fortsette søket. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=588808 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 0 meter=1 atmosfæretrykk10 meter=2 ------"------ 20 meter=3 ------"------ osv..... smile Altså, 10 meter opp = 1 bar ? Er det samme under vann også? Beklager avsporing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KJ Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 På havoverflaten er det 1 atmosfæres trykk, 10 meter ned i dypet og det er 2 atmosfæres trykk osv. Går vi f.eks i 100 meters høyde over havet, vil lufttrykket her ha minket med ca. 1,3 kPa. Fortsetter du utover så ender du opp med totalt vakum. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svale Andre Leren Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 har ikke lest så mye rundt ulykken, så skal ikke si så mye om det.Men personen i den dokumentaren visste de ikke hvor lenge hadde vært i den redningsflåten når de fant ham, pluss at der var han over vann, her er de under. i denne sammenheng kan personene få lungene sine fylt med vann og da blir vel situasjonen en litt annen?! Men det jeg var ute etter er at man aldri bør gi opp, uansett hvor tomt det begynner å bli. vi kan jo dra tilbake i jordskjelvet i Haiti nå, og der finner vi personer som har overlevd i ruinene i over en uke, men det igjen, blir en litt forskjellig historie igjen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Man skal alltid ha håp. Men personlig så tror jeg at det desverre ikke er mulig å finne overlevende etter denne ulykken dersom de har gått i vannet (og ikke ligger bevisstløs en helt annen plass). I denne situasjonen gjør det meg ingenting om jeg tar feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enok Liknes Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 0 meter=1 atmosfæretrykk10 meter=2 ------"------ 20 meter=3 ------"------ osv..... Joda, men det var dekompresjonen som jeg reagerte litt på her. Så lenge du ikke tilfører kroppen ny pustegass ved større omgivende trykk enn 1 atmosfære, så vil ikke dekompresjon være en faktor ettersom de ikke har tilført kroppen pustegass. Så om disse har blitt med helikopteret til havets bunn, så har de neppe pustet inn luft der nede, og dermed eliminert vekk faren for trykkfallskader ved et direkte trykkfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 HORTEN/OSLO(VG Nett) En mannlig pilot (34), to menn på heholdsvis 31 og 41 år og en kvinne (28) er savnet etter helikopterstyrten i Horten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Arne Nygård Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Med dei siste vitenobservasjonane (vingling og rusing av motor), er det vel mykje som kan minne om problem med halerotor? Ser at det i ein blogg blir kommentert at det var IFR forhold i området, noko desse helikoptera ikkje er godkjende for? Men om det er frostrøyk ligg vel dette berre over vatn og i lav høgde? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 De 4 savnede er sett inne i helien av dykkere.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian-Mikkelborg Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jupp, de er lokalisert i vraket.. Dette er så trist, atte jeg har gått å tenkt på dette i HELE dag. Er en EKKEL tanke å tenke at folk faktisk ligger ute i så kaldt vann.. Men det er nå det jeg synes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian-Mikkelborg Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Det er bekreftet at de 4 personene er funnet omkommende i vraket.. navnene er også publisert. http://www.nettavisen.no/nyheter/article2814543.ece Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Ble litt anti-klimax dette her, var godt å lese at jeg ikke kjente noen som døde der, med tragisk å lese navnene på de som døde i denne tragiske ulykken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Navnene er nå gitt ut av VgNett. HORTEN/OSLO(VG Nett) Det var Haakon Hassel Bergerud (34), Frode André Bjørkli (31), Nikolai Bleness (41) og Beate Tangstrøm Rutledal (28) som omkom i helikopterulykken utenfor Horten onsdag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Kjærstad Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hvil i fred. Ufattelig trist. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas R.Pettersen Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 trist. lar mine tanker gå til de etterlate. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Hassel Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Dette var trist! Hvil i fred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Er vel første helikopterstyrten på LENGE i Norge hvor det faktisk har gått liv tapt. Hvil i fred.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Rønning Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Huff da, trist nyhet, hadde lenge troa på at de faktisk kunne klare å redde de, da de var i kaldt og nedkjølt vann. Dette var trist. Hvil i fred. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Merch Grønmyr Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Leit med slike hendelser! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Er vel første helikopterstyrten på LENGE i Norge hvor det faktisk har gått liv tapt. Hvis du regner under 1 år som lenge så...og et 3 år før det, og en året før det igjen... Tror du bør re-searche litt mer.... Ulykker med helikopter på såkalte innlandsoperasjoner er noe av det mest vanlige i Norge. Så ille at Luftfartstilsynet har det som spesielt fokusområde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hmm.. My fault. Trist sak uansett.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Huff dette var en trist sak. Disse viftereim drevne heliene 22 og 44, har vell en liten historie om jeg ikke tar feil. For en del år siden.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Eik Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Tragisk sak.. Rart hvordan media blåser opp denne saken her, men når tilsvarende ting skjer på veien, da er det bare liten artikkel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Flak Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Vraket er nettopp hevet, og et bildei Aftenposten viser at det var LN-OCV. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3489226.ece Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Har ikke hørt noe om at Robinson-helikopterne har noe større ulykkesrate enn andre, er tross alt større og turbindrevne helikoptere som har havarert mest i Norge de siste årene. Umulig å si hva årsaken var, men om de fløy i formasjon(usikkert hvor tett) i de forholdene, så kan det jo være noe med det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Rognlien Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Kjedelig at det skal gå sånn Rart hvordan media blåser opp denne saken her, men når tilsvarende ting skjer på veien, da er det bare liten artikkel. Enig! Og det er dette som gjør at enkelte folk blir livredde for å fly Helt forferdelig. Har hørt at i en av disse store byene i Asia dør det vel en 50 stykker i trafikken om dagen - Gjennomsnittlig i hele verden døde det litt over 2 personer om dagen i flyulykker i, om jeg husker riktig, 2008. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian-Mikkelborg Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvil i fred. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.