Gå til innhold

Helikopter gjennom styrtet gjennom isen!


Gjest Aleksander Milde

Anbefalte innlegg

Gjest Aleksander Milde
(VG Nett) Et helikopter med fire personer om bord har styrtet utenfor Horten.

 

Stein Solberg, redningsinspektør bekrefter at et helikopeter med fire personer om bord har havarert i Fyllingen, nord for Horten.

 

- Jeg så propellen treffe vannflaten og gikk under isen. Et annet helikopter henger over stedet. Det er rundt 200 meter fra land ved Hortenstranda.

 

Dette kan ha gått riktig ille! Håper de overlever!

 

 

 

Link til VGNETT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

http://www.gjengangeren.no/nyheter/helikopter-styrtet-utenfor-horten-1.2128298

 

 

Politi, brannvesen, ambulanse er på stedet. Bastø 1 er rekvirert, og simrad-båten er ute, og helikopter flyr over horten. Jeg begynte å lure når jeg gikk hjem fra jobb, hørte sirener og helikopterlyder overalt, og når jeg kom hjem titta jeg på nettet.. Kjempe synd dette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis kan ein klare seg utan oksygen i opptil fleire timar i vintervatn ettersom kroppen vert så raske nedkjølt. Så det er fortsatt håp om at folk kan overleve om dei kjem raskt nok opp no :) Men diverre raknar håpet litt etter litt etterkvart som tida går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huffda, dette ser rett og slett ille ut, men som Torstein her nevner er det slik jeg har forstått det at kroppens "prosesser" stopper opp, og dermed kreves ikke mye oksygen.

 

Første gang jeg så dette fenomenet var på en dokumentar om et barn som falt igjennom isen, og vannet var jo selvsagt kaldt, barnet lå under vann i 3-4 timer før brannvesenet fikk tak i barnet.

 

Men det som er litt problematisk er at det vist nok er litt problematisk er jo at det er 20-25 meter dypt vann på stedet, men ser på tv nå, dykkerne er på plass og de skal prøve å gå ned nå. De har nå også identiteten til de som var ombord.

 

Her er data over helikopteret:

 

Helikopteret var registrert LN-OAL.

Owner: Midtnorsk Helikopterservice AS

Operator: Midtnorsk Helikopterservice AS

Manufacturer: Robinson Helicopter Company

Model: R44 II

Serial no: 11239

Max TOW: 1134 kg

Base:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde
Fra VGNett:

Han sier at hvis de om bord i helikoptrene har gått gjennom isen, er det lite håp om å finne dem i live.

Det begynner jo å bli en stund siden det skjedde nå. 1 time er mye under vann. Sjangsen for å finne noen levende begynner vel å minke meget nå.

 

Er det mulig å finne den sorte boksen som tar opp alt som blir sagt i cockpiten, hvis helikopteret har det?

 

Selskapet Midtnorsk Helikopter AS eier helikopteret som styrtet.

 

Får håpe på det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Lurer på om de flydde med redningsvest? Vet ikke hvor vansklig det er å få opp døren under vann, men det kan vel være meget ødeleggende hvis cockpiten fyller seg med vann og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg så at i ett av programene til 330-skvadronen (som gikk på nrk1 for en liten stund siden), at de var ute på et oppdrag i nordsjøen, en person der som var livløs når de tok han ombord, men de begynte gjennopliving på grunnlag av at kroppen til personen var så sterkt nedkjølt, kroppstemperaturen var visst på 20 grader på det kalleste, at de begynte gjennoppliving og at det var en sjanse for at personen skulle overleve. Noen dager senere, etter å ha vært tilkoblet til hjerte-lunge maskin våknet han opp igjen og ble frisk igjen til slutt :) så er fremdeles en sjanse for overlevelse her også, men den minsker selvfølgelig, jo lengre tid det tar før de blir funnet. Får bare håpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Hmm, det er ikke så dypt. Men på 10 meter begynner man å kjenne trykket. Lungene får jo mye mindre kapasitet når man er under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...