Gå til innhold

A400M er airborne!


Even Moe Egenes

Anbefalte innlegg

Ekstremt mye negativt det var her i gården da!

Syns det var ett fint fly jeg. Men det er jo selvfølgelig opp til personlig smak. Og heldigvis spiller jo ikke utsende noen rolle for når en regjering (eller flyselskap) skal kjøpe fly, Boeing kunne jo gått konkurs! :)

 

[video:youtube]9MT2HjJcdYY&

Andreas, ta og sammenlign 360´n og A400M. Jeg ser ingen likhet, bortsett fra de som alle har til felles! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Designmessig ingen likheter... Men begge flyene får meg til å se på med et spørsmålstegn. Var designeren på jobb? :)

 

However - det ser litt imponerende ut med de propellene - og de roterer motsatt vei (nr 1 og 3 samme vei, 2 og 4 andre veien). Fikk mistanke av videoen og det ble bekreftet av en bruker på et naboforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes den var innmari kul, og gleder meg til en FSX-produsent lager flyet slik det skal være, slik at jeg får ta del i gleden av å fly det.

 

(Vet at Wilco har en, men usikker på om jeg tør kjøpe. IKKE lag en tråd om Wilco og 400M her, det kan vi gjøre andre steder.)

 

Hva er årsaken til at propellene går motsatt vei av hverandre?

 

I tillegg syntes jeg at flyet så litt baktungt ut enkelte ganger, men det var vel fordi den fløy sakte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Det kan hende det har noe med critical engine å gjøre... Prop-fly med flere motorer har en critical engine fordi effekten av å miste den ene vil være større enn å miste den andre. Jeg er rimelig sikker på at du finner fine animasjoner eller illustrasjoner og årsaker på Wiki eller liknende. Kort fortalt så vil propellbladene ha større vinkel i forhold til luftstrømmen når bladet går nedad. Det gir mer trekkraft på akkurat den siden av propellen. F.eks. hvis propellen går ned på høyre side (om propellen går mot klokka) så vil propellen ha større kraft på høyre side sett bakfra på begge sider av flyet. Siden høyre side av høyre motor får en kraftigere arm enn venstre motor på grunn av avstand til flyets lengdeakse (kraft x arm), vil det gi større effekt om venstremotoren ryker enn om nøyremotoren fungerer. (Kjapt og vanskelig - Wikipedia blir din venn her tror jeg!)

 

Det kan hende det har noe med det å gjøre, selv om jeg ikke har tenkt så nøye på summen av momenter på fire motorer som parvis spinner i hver sine retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Syns ikke flyet ser så alt for gale ut.

Men den er veldig lik C-17 spør du meg.

Får håpe den kommer til å gjøre det bra for å si det sånn :) Men som sagt, det er jo Airbus :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nok ut som A400M forblir kun med en prøvetur, da det spøker for hele prosjektet iflg Financial Times, har sjefen for Airbus moderselskap EADS, Thomas Enders,underrettet selskapets styre om at han ikke lenger tror på prosjektet og at han har innledet forberedelser for å avslutte det..

 

http://e24.no/utenriks/article3449726.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...