Gå til innhold

Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika


Even Moe Egenes

Anbefalte innlegg

Dette skal være hovedpunktene i de globale planene til Kjos:

 

* En flåte med fire langdistansefly fra Airbus eller Boeing, som raskt blir bygget opp til 15 fly.

 

* Først ute er ruter fra Oslo til Bangkok, New York og Beijing. På mellomlang sikt inntil 10-15 ruter fra Skandinavia, med tilførselsruter fra dagens nettverk i Norwegian.

 

* Virksomheten vil bli skilt ut i et eget datterselskap.

 

Norwegian vil ha flyene i luften senest i 2011. Hvis verdensøkonomien bedrer seg raskt, er de på vingene allerede neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snasn pain Tom.

 

Men så er det jo snakk om 4 fly som de skal starte med da. Hadde vært litt kult om de fikk til dette, men tror neppe det skjer. Tillegg hvis man ser på start destinasjonene så ligner det stygt mye på Feel sitt rute grunnlag. Mulig Kjos vil skremme Feel vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er foreløpig snakk om 4 fly som raskt skal økes til 15. Skal ikke se bort ifra at dette er et lite skudd mot Feel sine oppstartsplaner. Men nå er riktignok Norwegian allerede et etablert flyselskap i Norge enn hva Feel er. Dessuten står Norwegian sterkere utrustet økonomisk og kan evt. dekke sine tap på Long-Haul strekninger via dagens flyruter. Men jeg vil tro at Norwegian foreløpig har planene i skuffen sin og vil ta løpende vurderinger om de skal satse eller ikke satse på disse strekningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg protesterer på valget av flyene de ønsker å fly med! De skulle heller satset på Boeing 787 eller A350 hvis de ville ha et utvalg fra Boeing eller Airbus!

 

Nå har det seg slik at de naturligvis har begrenset med økonomi. Og i tillegg er det lang ventekø på disse to flytypene du nevner.

De vil ha maskinene raskt og billig.

 

Det er enten snakk om leasing. Emirates har vært involvert. Men også snakk om å få billigere fly fra Airbus som skulle gått til en kunde som kansellerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lad os tage et helt andet eksempel omkring det med flytyper og ventetid.

 

Arik Air i Nigeria i Afrika, ville gerne starte flyvninger til f.eks. USA og Europa. De ville bruge B777'ere, fordi de passede mere ind i Arik Airs planer.

 

Men desværre var der ikke nogen B777'ere på leasing markedet. Også måtte de kigge efter andre fly. Derefter valgte de 2 A345 som Kingfisher fra India ikke havde taget imod alligevel.

 

De blev lejet af Airbus, ogs¨blev de mye hurtigt malet om i Arik Air farver (var nemlig allerede i Kingfisher livery).

 

Nu har Arik Air så bestilt B777'ere hos Boeing, men først når de kommer, vil A345'erne blive sendt tilbage til Airbus, og der går hvertfald en 2-3 år inden de får deres første B777.

 

Så i dette tilfælde var det mere at der ikke lige var den flytype som Arik havde kig på. Derfor måtte de kigge andre steder.

 

For Norwegian lyder A330 eller B767 som et rigtig bra valg. A350 og B787 kan hvis de bestilte i dag, først komme om 3-5 år. Og det er lidt for mye i forhold til deres planlægning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det går fort fram med Norwegian nå, både med levering av nye fly og planer. Ikke at jeg skal være negativ, for jeg ønsker at de lykkes, men jeg tror de skal passe seg så de ikke går på en reeal smell etterhvert her.

 

Artig at de vil etterhvert vil satse mer enn braathens gjorde i sin tid, eller det har de vel forsåvidt allerede gjort i europa, men kontinentalt tenker jeg. Men tror Kjoser'n skal passe seg så han ikke går på noen smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...