Gå til innhold

VATSIM, Norway og Viper Control, servinfo update!


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Som mange av dere allerede vet så har vi fra og med idag fått to nye control sektorer i Norge på Vatsim. Disse er Norway og Viper Control.

 

Norway Control (ENOR_CTR) dekker HELE Norge, fra mehamn i nord til Kjevik i sør. Denne kan også deles i to, Norway South Control (ENOR_S_CTR) som dekker fra Værnes og sørover, og Norway North (ENOR_N_CTR) som dekker fra Hovden/Røros og nordover.

 

Viper Control er en militær possisjon som dekker kort og enkelt sagt militær trafikk i Norge der hvor det ikke er sivil kontroll pålogget.

 

Mer om disse possisjonene kan du finne her eller her.

 

I denne forbindelse så vil servinfo være utdatert for Norge sin del, da værken Norway eller Viper vil vise som pålogget på kartet eller i infoen under Norway.

 

Derfor har jeg laget en update som vil vise dette, denne kan lastes ned HER

 

Bilde nedenfor viser servinfo kartet over Norge med Norway og Oslo control online.

servinfo_norway.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å gjøre det enda enklere å skjønne:

 

 

På natten blir Bodø TWR og APP slått sammen, TWR dekker APP tjenester.

 

Samtidig blir CTR sektorene i ENBD slått sammen fra ENBD_E/_N/_C/_H/ til ENBD_CTR (Slik jeg har skjønt det) men ENBD_S er fortsatt på på natten. :)

 

 

Edit: Knut, så det vil si at på natt og rolige tider så slåes ENBD_N og ENBD_E sammen til ENBD_N_CTR og ENBD_C og ENBD_H til ENBD_C? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel med å tilpasse virkeligheten mot vatsim...

Hvis virkeligheten innebar å ha 5 fly i hele Norge som vi store deler av uken har på Vatsim, så hadde nok denne possisjonen blitt opprettet i RL også...

 

Det samme har de gjort i Sverige, 118.400 Sweden Control er blitt utvidet til å dekke hele Sverige, er for dumt å måtte begrense ATC til å dekke en hjørnestein av landet når man kan telle trafikken på en hånd.

 

Vi skal streve etter "as real as it gets" men samtidig beholde sunn fornuft og ha det gøy med hobbyen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt er vel ikke helt riktig, de har utvidet ESOS til å dekke hele Sverige, i og med de fikk ESMM. Men uansett er resultatet alikevel det samme som i Norge, man ønsker å dekke hele landet med å logge seg på en possisjon.

 

Når det er sagt så er det fullstendig frivillig å bruke Norway control og dens undersektorer, vi har bare nå gitt en mulighet til å dekke en større del eller hele landet hvis man ønsker dette. Er en grunn til at de i virkeligheten slår sammen sektorene på kvelden/natta, nettopp fordi det er lite trafikk og ingen grunn til å måtte dele opp sektoren.

 

Samme på Vatsim, er det normal trafikk i Norge 5-10 fly så kan en ATC som ønsker det dekke en større del og dekke alle flyene eller velge å ta feks Oslo å kanskje sitte igjen med 3 av de. Fritt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg hørt fra de som har sittet ENOR_CTR at feedback fra piloter er kjempe bra! Som Anders sier så er det helt feil at det på VATSIM i Norge skal kreve 5 C1 Rated Controllere på for å dekke hele Norge med 5-6 fly. En C1 Kontroller i Norge vil fint klare å handle 20-30 fly+ på CTR alene. See my point?

 

As for Military, så er den veldig realistisk da den fins i Virkeligheten. Det er også snakk om at VNoAF skal komme inn på banen igjen denne gangen VSOA godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mats Brendesæter

Helt seriøst Tom Knudsen. Det er jo top at de slår sammen de her. Virkelighets følelsen ligger jo ikke i hvor sectorene er og hva de heter. Det har med HVA de gjør! Og hvis vi har en mulighet til å gjøre dette hvor du får en mye større mulighet til å ha kontroller hver gang du flyr inn Norge er jo det kjempe. Hvis du vil ha slik det er i virkeligheten. Er tipset å fly virkelig! Dette er en hobby og da legger man selvsagt opp til at den skal være best mulig. Og jeg vil si det er mye med real med ATC enn uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelighets følelsen ligger jo ikke i hvor sectorene er og hva de heter.

 

Det er jo nettopp det det er, litt av poenget og virkelighetsfølsen er jo å fly i kontrollerte luftrom med hand over til ulike ATC posisjoner. Nettopp også det som er VATSIM essensen og hva VATSIM har hatt som mål om å få til. Det er også dette VATSIM ledelsen skryter av når de på sidelinjen jobber knall hardt med å få til store avtaler med ulike firma i håp om at virkelige training center tar i bruk VATSIM for å utøve trening. Og det finnes x antall ulike slike scenarioer som det jobbes konstant mot.

 

http://www.mitre.org/news/envision/spring_09/sogandares.html

http://www.caasd.org/comm/news_details.cfm?item_id=645

 

Når dette er sagt så ser jeg også nytten av å ha ENOR_CTR når trafikk bildet er lite og servicen den yter til de som er ute å flyr, alltid kjekt å ha ATC de få gangene man er ute å flyr.

Men jeg er vel kanskje litt gammel dags og kjedelig i min oppfatning av hva realisme er og for oss da som ikke har eller får muligheten med det første å fly på ordentlig grunnet alt fra familie forhold til økonomi osv, så ønsker man å kunne sitte i fred foran pc og heller "late" som man flyr på ordentlig til den grad det går og da for kosen sin skyld og roen i sjelen fra alt mas i hverdagen.

 

At man da forsøker å oppnå mest mulig realisme i form av "nyeste" fly med råeste system simulering, mest realisme i form av bakke grafikk, gps data for veier og byer samt at været skal være så og si likt med hva man ser ut av vinduet, eller at passasjerer og bakke personell er mest mulig simulert nær virkeligheten.

 

Hva er galt i det?

 

Er det da så useriøst og kreve eller forvente i beste grad at man også online har denne mulighet?

 

Nei mener nå jeg, for skal man nå begynne å tulle med noe som til nå har vært et alternativ til "mulitiplayer" plattformen hvorpå man i bunn og grunn kan gjøre som man ønsker og fly med og uten atc hvor man selv ønsker, det synes jeg er litt feil

 

Misforstå meg rett, jeg er fan av service men elsker realisme i den grad jeg kan oppnå dette.

 

Det er også ingen ting som fryder meg mer en når man har ground, tower, departure/approach, control, clearance, director osv. Eller bare ATC hele veien fra oslo til f.eks trondheim.

 

Tross alt litt mer realisme i det å ta kontakt med alta tower fremfor Oslo control eller Norge kontrol eller hva det nå enn skal hete

 

Og hvordan blir oppsettet? Om dette så er frivillig, hva da når ENOS_CTR er online og en annen logger på som ENOR_CTR, blir han da ansvarlig for alt annet en ENOS eller overlapper dette hverandre..

 

Gidder vel egentlig ikke å tenke mye på det eller gjøre noe med det, men antar det er flere en meg som liker realisme og heller kunne ønsket en større prosentvis aktivietet på VATSIM kollektivt enn å begynne å dele og lage nye sektorer som i bunn og grunn ikke finnes der fra før.

 

Hva blir så neste, skal vi finne på våre egene SID og STAR også?

 

Eller kanskje man også tar det enda lenger å sier at i Norge får man lov til å bestemme selv når og hvor man skal fly uavhenging om ATC sitter online eller ei..

 

Vel litt å ta i selvsagt men poenget var å illustrere forskjellen på VATSIM og multiplayer, jeg føler og synes Vatsim er og må bli så realistisk som overhode mulig og det tror jeg de fleste er enig i..

 

Satt forleden å fløy en tur fra Vigra til Oslo med en kaptein i Norwegian på besøk, tok han gjennom hele sullamitten fra start til stopp og var heldig å ha ATC hele veien som ytet god og realistisk service uten feil.

 

Tilbakemeldingen var at dette var så nære virkeligheten det bare kunne bli, han la også vekt på VATSIM delen hvor han smilte hver gang jeg ble handet over til neste konroll.

 

PS.. PMDG var også godt simulert men savnet et par ting selvsagt.

 

Så totalt sett føler jeg meg litt delt her og synes denne inndelingen er et tveegget sverd for å si det mildt.

Jeg ser nytten av å dekke Norge når trafikken er liten, men blir lei meg når VACCSCA går nye veier for å lage sine egne

prosedyrer og kontroll soner når det går ut over realismen på VATSIM..

 

Tror dette må diskuteres på et høyere plan i nær fremtid....

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siste par dagene logget ca. 12 timer som Norway Control, og har hatt en del fly, og da veldig mye utenlandske. De fleste var åpenbart klar over at Norway var en ny posisjon, og jeg har utelukkende fått positive kommenatarer på denne posisjonen.

 

"It great that you can control all of Norway under one position, I'll definetley fly alot more in Norway now"

 

Sånne kommentarer og lignende er det jeg har fått. Jeg ser godt det at folk liker realisme i form av handoffs og lignende, men 90% av tiden i Norge er det bare en kontroller på. HVa er da mest realistisk, bli sendt over til Unicom etter 20 minutter, eller få ATC service hele veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig med Tom. Det å logge på en posisjon som er er så langt fra virkeligheten som mulig er ikke akkurat noe jeg føler at jeg har så lyst til.

 

I Sverige så har de jo "Sweden Control", og da er det jo realistisk å bruke dette på Vatsim også.

 

Det å logge på Sweden Control, som er en ekte sektor, og dekke hele Sverige er jo mye mer realistisk enn å logge på som Norway Control som ikke eksisterer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med at vi får en sektor som dekker hele Norge. Vi har altfor lite trafikk i forhold til andre land, og det er som Werner sier at nye utelandske piloter kommer og flyr i Norge pga av sektoren. Det sitter altfor sjeldent på controllere i Norge, og hvis det først gjør det dekker de jo bare 1/4 av norge, noe som er dumt.

 

Jeg mener at konseptet er bra og dette gjør at vi får mere trafikk. Jeg vil nok tro at den sektoren så klart ikke blir brukt hvis ENOS_CTR og ENSV_CTR osv logger på.

 

Og til dere som ikke liker det så er det ingen som nekter dere og logge på ENOS_CTR eller hva dere ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager men........ jeg synes at det er topp at det er blitt laget en sector som dekker hele norge. er kipt å få høre hele tiden, unicom on 122.8........ er dette som in real life? nei, men hva gjør det? ingen ting. er dette så inmarrig viktig å krangle om da?

 

vi må prøve å få trafikk mengden opp i Norge. Norge er ett utrolig flott land å fly i.

Hvordan kan vi få mer trafikk til Norge? man må begynne en plass, å lage en sektor som dekker hele landet er en god start:)

 

Men som sakt, trenger ikke å benytte ENOR da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENOS_CTR ENSV_CTR ENBD_CTR har høyere prioritet en ENOR_CTR så hvis noen av disse logger på vil ENOR_CTR miste det området.

Jeg ser at mye bra blir skrevet her om dette både fra de positive og negative :-) Jeg har sett flere av dere som har sittet på ENOS_CTR som har skrevet i atisen deres at dere dekker ENSV_CTR og ENBD_S_CTR er det realistisk? Jeg er enig at man skal tilstrebe seg å simmulere så likt som mulig men det må være rom for noen tilpassninger. Jeg vet at flere klager over dårlig dekning på atc utenom Gardermoen. Da det dessverre er en hobby vi driver og ikke får betalt for det, så må vi dra på jobb, holde kone/mann/kjæreste med selskap og andre viktige ting i det virklige liv. Dette gjør at vi lite med tid til å drive med hobbyen vår. Det er ikke akkurat venteliste på atc i ukedagene. La oss nå prøve ENOR_CTR en stund og se om det funker før vi dømmer det! Det er mulig å forandre dette hvis det viser seg at det ikke funker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unicom on 122.8........ er dette som in real life?

 

I Norge, nei i USA og Canada ja

 

UNICOM står for Universial Communication

 

USA

 

In the United States, radio frequencies made available by the Federal Communications Commission for use as UNICOM are:

 

* 122.700 MHz

* 122.725 MHz

* 122.800 MHz

* 122.950 MHz

* 122.975 MHz

* 123.000 MHz

* 123.050 MHz

* 123.075 MHz

 

Canada

 

In Canada, the radio frequencies assigned for UNICOM are:[1]

 

* 122.7 MHz

* 122.8 MHz

* 123.0 MHz

* 123.3 MHz

* 123.5 MHz

* 122.75 MHz

* 122.95 MHz

* 123.35 MHz

* 122.725 MHz

* 122.775 MHz

* 122.825 MHz

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I luftrom G har man vel i Norge TIZ og TIA om jeg ikke tar skammelig feil, noe som tilsvarer det samme som UNICOM?

 

Så rett skal være rett skulle man i Norge blitt sendt over til disse eller i det minste hatt en slik funksjon/frekvens.

For VFR har vi jo 123.456 men ikke noe for Luftrom G eller hur?

 

Ville ikke det vært mer realistisk å implementere noe i den duren fremfor å finne opp kontroll soner som ikke har noe basis i virkeligheten å gjøre ( enda )

 

Bare spør jeg av nyskjerrighetens skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...