Gå til innhold

VATSIM, Norway og Viper Control, servinfo update!


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

Jeg er også enig med Tom. Det å logge på en posisjon som er er så langt fra virkeligheten som mulig er ikke akkurat noe jeg føler at jeg har så lyst til.

 

I Sverige så har de jo "Sweden Control"' date=' og da er det jo realistisk å bruke dette på Vatsim også.

 

Det å logge på Sweden Control, som er en ekte sektor, og dekke hele Sverige er jo mye mer realistisk enn å logge på som Norway Control som ikke eksisterer.[/quote']

 

Helt enig med Daniel over..

 

Sweden Control er så langt fra realistisk, det de har gjort i Sverige er som vi i Norge skulle latt 118.870 Oslo Control dekke hele landet. Det er en possisjon som eksisterer men de har ganget ansvarsområdet opp en del ganger når det er kun denne som er online.

 

Hele sverige er ESAA FIR. Under denne finner vi AOR'ene ESMM og ESOS. Når possisjonen ESOS dekker hele Sverige er det som om ENOS skulle dekket hele ENOR (Norway FIR).

 

Jeg ville la det samme være mulig i Norge som i Sverige, men ville beholde alle sektorene som de var og ikke låst feks Oslo til å dekke hele landet som de gjorde i Sverige.

 

Istedenfor laget vi en possisjon som fikk navnet ENOR_CTR da alle de små AOR'ene vi har ligger under Norway FIR. Ved å kalle den det så beholder vi alle de andre sektorene så realistisk som mulig.

 

Det dere med andre ord ønsker er en possisjon som eksisterer slik som ENOS og la denne dekke hele Norge for det er mye mer realistisk? hehe kjøper ikke helt den...

 

Så ikke kom her å fortell meg at Sweden controll er realistisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Tom Knudsen:

 

Det eneste som har skjedd i Norge på VATSIM er følgende:

 

Når vi har liten trafikk så kan vedkommende logge opp på ENOR_CTR som er en sammenslåing av alle AOR'ene i Norge. Du nevner følgende:

 

Det er jo nettopp det det er' date=' litt av poenget og virkelighetsfølsen er jo å fly i kontrollerte luftrom med hand over til ulike ATC posisjoner[/quote']

 

Hvis trafikken er lav så har jeg aldri i mine dager på VATSIM observert at ENOS, ENSV, ENBD-S og ENBD er pålogget for å "tilfredstille" de få flyene slik at alle får service.

 

Det gir vi muligheten til med ENOR_CTR.

 

ALTSÅ ENOR_CTR er INGEN erstattning av Oslo, Stavanger og Bodø controll men heller ett alternativ når trafikken er lav da en flygeleder fint kan ta hele Norge.

 

Du nevner videre:

 

Er det da så useriøst og kreve eller forvente i beste grad at man også online har denne mulighet?

 

Nei mener nå jeg' date=' for skal man nå begynne å tulle med noe som til nå har vært et alternativ til "mulitiplayer" plattformen hvorpå man i bunn og grunn kan gjøre som man ønsker og fly med og uten atc hvor man selv ønsker, det synes jeg er litt feil

 

Misforstå meg rett, jeg er fan av service men elsker realisme i den grad jeg kan oppnå dette.

 

Det er også ingen ting som fryder meg mer en når man har ground, tower, departure/approach, control, clearance, director osv. Eller bare ATC hele veien fra oslo til f.eks trondheim.[/quote']

 

Når pilotene ikke stiller opp så stiller heller ikke ATC'en opp. Det er derfor vi har stille peaker iløpet av uken hvor ikke vi har 10 atc'er online.

 

Det er som du sier en fryd å begynne med delivery og gå hele veien opp til CTR. Men det er ikke det vi snakker om, er det?

Hadde det vært sånn at om jeg kunne valgt at på ukedager når det er under 10 fly i Norge samtidig så stilte vi ATC'er mannsterke med å fylle hele gardermoen og samtlige control sektorer, ja så hadde jeg gjort det :)

 

Jeg synes det er mer realistisk at det en derfor kan tilpasse seg etter trafikk mengden (som de gjør i virkeligheten ved sammenslåing av sektorer ved stille peaker) å logge seg på ENOR_S_CTR som er en sammenslåing av Bodø Sør, Stavanger og Oslo slik at alle i sør norge får ATC enn at kun Oslo er pålogget.

 

Når vi er inne på dette med realisme så burde vi forbydd alle å dekke hele Oslo utenom mellom 21.00 og 06.00. Skal noen sitte på Oslo utover det får de logge seg på Skagerak, sør, vest, øst eller nord sektoren for det gjør de jo i virkeligheten mellom 6 på morningen og 9 på kvelden.

 

Ser dere hvor dumt det blir å gjøre det sånn? Er jo akkurat det samme prinsippet med ENOR.

 

At du videre Tom, sammenligner Vatsim med multiplayer finner jeg litt hårreisene...

 

Tross alt litt mer realisme i det å ta kontakt med alta tower fremfor Oslo control eller Norge kontrol eller hva det nå enn skal hete

Det skal jeg være helt enig i' date=' men si meg har noen sagt noe annet? Kan vi forvente at Alta Tower er pålogget en onsdags formiddag med 5 fly i Norge?

 

Da er det mye mer realistik å få ATC via neste ledd som er bodø kontroll. Er det realistisk å forvente at denne også er online denne onsdags formiddagen? Kanskje, kanskje ikke. Det som er mer fornuftig å håpe på er at enor_ctr er pålogget og gir deg ATC oppe i Alta.

 

Possisjonen heter Norway Control, Tom. Oslo Control er som den alltid har vært.

 

Og hvordan blir oppsettet? Om dette så er frivillig, hva da når ENOS_CTR er online og en annen logger på som ENOR_CTR, blir han da ansvarlig for alt annet en ENOS eller overlapper dette hverandre..

 

Hadde du orket å sett 2 sekunder på servinfo bildet i førsteinnlegget så finner du svaret der....

 

Gidder vel egentlig ikke å tenke mye på det eller gjøre noe med det' date=' men antar det er flere en meg som liker realisme og heller kunne ønsket en større prosentvis aktivietet på VATSIM kollektivt enn å begynne å dele og lage nye sektorer som i bunn og grunn ikke finnes der fra før.[/quote']

 

Dette er jo nettopp gjort for å øke aktiviteten. Piloter kommer om det er ATC dekning. Under stille perioder er det fornuftig å ikke splitte Norge i 4 kakestykker og la den ene atc som er pålogget dekke en av de.

 

Hva blir så neste' date=' skal vi finne på våre egene SID og STAR også?[/quote']

 

Ærlig talt, hvor barnslig går det ann å være selv om en er uenig ...

 

Jeg ser nytten av å dekke Norge når trafikken er liten' date=' men blir lei meg når VACCSCA går nye veier for å lage sine egne

prosedyrer og kontroll soner når det går ut over realismen på VATSIM..[/quote']

 

Som jeg har nevnt mange ganger før så er Norway Control en sammenslåing av alle eller enkelte AOR's i Norge når dette er fornuftig pga trafikkmengden.

 

Hvordan det går ut over realismen og hvilke nye prosedyrer som er oppfunnet må du nesten svare meg på.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALTSÅ ENOR_CTR er INGEN erstattning av Oslo, Stavanger og Bodø controll men heller ett alternativ når trafikken er lav da en flygeleder fint kan ta hele Norge.

 

Alternativer er fint, godt forslag til Avinor også for da sparer de masse penger på sikt..

Men det er jo som i virkeligheten, hva da om det kommer mye fly? Skal han da logge av fordi han ikke har oversikten som C1 rated ATC eller skal en måtte f.eks stå å Alta og vente 15 minutter på clearance bare fordi det er mye trafikk i Stavanger eller Oslo?

 

Hva med de som faktisk ønsker å fly på UNICOM så langt det lar seg gjøre? Må da de allikevel forholde seg til sittende ATC eller hva om du har en gruppe på 5 stykker som skal fly fra flyplass til flyplass og i bunn og grunn har da krav på ATC både ved take off, landing, cleance osv. Selv på ATIS flyplasser så lenge ENOR_CTR er online, blir ikke det også travelt for den ene stakkaren som sitter med 5 fly på oslo, 4 på kjevik, 4 i tromsø, 9 i bergen osv.

 

Litt tatt i selvsagt da jeg ser poenget med at Norge sjelden med unntak av flyinn og event ikke klarer å etablere mer fly en max 10 på en hvilken som helst dag.

 

Det er som du sier en fryd å begynne med delivery og gå hele veien opp til CTR. Men det er ikke det vi snakker om, er det?

 

Som service har jeg også sagt at jeg ser gevinsten i det men ikke realismen og det var vel det vi snakket om her eller hva?

 

Når vi er inne på dette med realisme så burde vi forbydd alle å dekke hele Oslo utenom mellom 21.00 og 06.00. Skal noen sitte på Oslo utover det får de logge seg på Skagerak, sør, vest, øst eller nord sektoren for det gjør de jo i virkeligheten mellom 6 på morningen og 9 på kvelden.

 

Nå snakker du realisme ja

 

Ærlig talt, hvor barnslig går det ann å være selv om en er uenig .

 

Nå finnes det ikke dumme spørsmål bare dumme svar, og bytter vi ut barnslig med dum så passer det også her?

 

Mitt spørsmål synes jeg var helt nøktern og langt fra barnslig ment. Hva jeg siktet til derimot var om VACCSCA faktisk kan gjøre som de ønsker i denne forbindelse, hvilke regler gjelder for VATSIM her? Er det slik at VACCSCA kan endre sektorene for Norge når VATSIM i bunn og grunn har det overordnede ansvaret og reglementet eller er dem allerede informert om saken?

 

Med det kan en stille enda et barnslige spørsmål og det er om dere da kan finne på nye SID og STAR bare fordi VACCSCA mener at man f.eks skulle kunne trenge et par nye gitt at det også gikk an å endre NAV databasene til Navigraph på den måte at dette kunne vært et "nytt" alternativ i Norge bare fordi trafikk bilde her tilsa at det sjeldent til aldri fløy fly på den strekningen eller det var nok mennesker som ønsket denne nye "ruten" ?

 

 

Hva da om vi faktisk skulle øke realismen her til lands og si at vi kutter ut å bruke UNICOM, kan VACCSCA da bare gjøre dette for Norge?

 

Bare spør siden jeg ikke vet helt hva reglene her sier?

 

Er forresten VATSIM informert om denne nye FIR inndelingen, vet VATSIM sentralt om denne endringen dere nå har implementert?

 

Som jeg har nevnt mange ganger før så er Norway Control en sammenslåing av alle eller enkelte AOR's i Norge når dette er fornuftig pga trafikkmengden.

 

Hvordan det går ut over realismen og hvilke nye prosedyrer som er oppfunnet må du nesten svare meg på.

 

Som nevnt tidligere, jeg er for alternativer men også svært for realisme som de fleste sikkert har skjønt til nå he he.

Jeg mener at ENOR FIR i bunn og grunn ikke er noen controll sentral i virkeligheten og derfor burde den ikke være dette på VATSIM heller..

 

Jeg er jo av den typen som ønsker at man skal ha det mest mulig realistisk når man flyr og hadde det vært opp til meg og mine drømmer hadde vi hatt like mange ATC online hver dag som det faktisk er i virkeligheten, det har vi ikke og i alle fall ikke likt antall piloter.

 

PS.. Ville blitt bare tull, rot og en jævla mange ulykker i så fall.

 

Jeg støtter opp om servicen og alternativet men jeg står på min mening om at dette er langt fra realistisk i den grad vi diskuterer dette.

 

Det må jeg få lov til å mene og si.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, du kaster stein i glasshus her. Du vil ha det så realistisk som mulig, noe som betyr ATC i kontrollert luftrom, AFIS-fullmektig i TIZ/TIA og rapportering på freq 123.5 for VFR i luftrom klasse G utenfor TIZ/TIA. Alikevel er du imot ENOR. Nei, ENOR er ikke en realistisk posisjon i den forstand, men det blir alikevel det nærmeste vi kommer her på VATSIM. Om man skulle påtvingt at VATSIM-ATC skulle dekke alle posisjoner til enhver tid så ville ikke VATSIM fungert, fordi det er ikke noe man har tid til.

 

Om man som ENOR får så mye trafikk at han ikke lenger har kapasitet til å dekke ENOR, ja da er det hans plikt å bytte til en posisjon han har kapasitet til å dekke om han vil fortsette å kontrollere. Man kan rett og slett ikke ha et overload på OSL og i tillegg kontrollere trafikk på Vestkysten og i Nord-Norge alene.

 

Om du synes at det er bedre å fly fra Vigra til TUVIG på UNICOM når ENOS kan dekke deg (da utenfor det som er realistisk) så er det opp til deg, men da har du bommet litt på meningen til VATSIM. UNICOM er vel så urealistisk som at ENOS strekker seg til å dekke hele Norge sør av Værnes, eller at ENOR sitter på

 

Og til slutt, om VACCSCA hadde gjort disse forandringene uten å få godkjent dette med VATEUD så hadde det blitt skikkelig bråk her, så jeg synes at du bare skal gå utifra at VACCSCA-staffet kan jobben sin og følger reglementet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som faktisk ønsker å fly på UNICOM så langt det lar seg gjøre?

Hva i all vide verden gjør slike på VATSIM? Tips: Multiplayer-server eller offline....

Var mer med tanke på at man tar av fra f.eks Vigra uten atc og atc er online f.eks i oslo, de som da ønsker å benytte unicom frem til sektor grensen slik det er/var i dag.

Etter de gamle reglene kan Oslo fremdeles utvides til ENBD_S og ENSV. Om jeg kan få ATC dekning i steden for UNICOM, så sier jeg JA TAKK!

Skal han da logge av fordi han ikke har oversikten som C1 rated ATC eller skal en måtte f.eks stå å Alta og vente 15 minutter på clearance bare fordi det er mye trafikk i Stavanger eller Oslo?

Det vil være et tegn på at vedkommende ATC har gapt over mer enn han kan bite av. Å redusere dekningsområdet kan være å anbefale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvfølgelig godkjent i fra VATEUD, denne prosessen har vart siden april måned å ble satt ikraft nå 24. september.

Er mange instanser man må igjenom og masse arbeid som må gjøres får noe slikt er ferdig.

 

Skal også nevnes at ENOR_S_CTR og ENOR_N_CTR er langt fra nytt på VATSIM, de har kun fått et eget navn og frekvens nå.

 

Mange som har bemannet Oslo Controll opp igjennom har også dekket ENBD_S og ENSV i tillegg. Det er ikke lett for pilotene og vite dette så nå har denne extended verisjonen av ENOS fått et eget navn ENOR_S_CTR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ventet lenge på :grin:

 

Hvis det er noe som ødelegger realismen så er det, i min mening som pilot, å få beskjed at det ikke finnes noen flere flyledere utenfor Østlandet og at man må overvåke UNICOM.

 

Det skal mere trafikk enn Norge vanligvis har for å overskride kapasiteten til en C1 og jeg kan garantere deg at hvis Norge begynner å oppleve så mye trafikk, så kommer flyledere være oftere online enn de er nå. For det er ikke spesielt motiverende å ha sittet online i 6 timer og bare behandlet 4 fly.

 

Nå fikk jeg også lyst til å "videreutdanne" meg til Controller når jeg får tid til det. Det var rett og slett ikke noe særlig poeng i det for meg da den eneste forskjellen mellom å sitte Oslo Approach og Oslo Control var at jeg fikk flyene på frekvensen min litt tidligere og kanskje et ekstra fly som var på transitt mellom USA og Europa via Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig å få positive tilbakemeldinger også :)

 

Dette er jo gjort i beste mening, ATCene kan dekke et større området og pilotene får mer ATC-dekning istedenfor unicom 122.800. Jeg mener ihvertfall det er en vinn-vinn situasjon.

 

Veldig bra at dette inspirerer deg til å ta et steg videre Rolf, vi trenger flere C1 i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er denne forandringen egentlig tatt imot hos controllerne? Det er veldig sjeldent og se ENOR staffet og det skuffer litt at blandt annet under realtime så uteble denne posisjonen store deler av tiden ihvertfall kveldstid! Det er stadig å se kontrollere på som dekker ENOS og lignende med lav trafikkmengde sammenlignet med hjelp fra andre kontrollere og hva en CTR1 innehar av kunnskap og nivå til å håndtere så jeg lurer på om dette er noe som ikke fungere like bra i praksis som teori hittil? Og hva som evnt må til for å få flere til å dekke ENOR?

 

Viper Control har jeg vel til i dag kun observert pålogget 1 gang så i første omgang er jeg mest nysgjerrig på hvordan ENOR fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår jo selvfølgelig at det er helt valgfritt om man ønsker å dekke f.eks kun ENSV_ctr fremfor ENOR men jeg undrer jo litt på hvorfor ENOR ikke blir brukt mere så da må man jo kanskje spørre seg hvorfor den ikke har blitt brukt mere enn hva tilfelle er etter det ble gjort mulig.

 

Og på et event som ENGM-realtime så ville det jo vært genialt benyttet denne sektoren for å gi service til domestic pilots! Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...