Gå til innhold

Ulovlig å lytte?


Vegar Mikalsen

Anbefalte innlegg

Teleloven ble endret i 2001.

§4-2 første ledd omhandler rett til å besitte, omsette og ta i bruk radio- og teleterminalutstyr.

Riktignok har OT-proposisjonen av '87 fortsatt en noe motstridende tekst, men tror dette bare er treghet i systemet.

 

Hele loven kan leses på www.lovdata.no

 

mvh

Ole-Jørgen Søberg

 

[ 26-04-2002, 09:21: Endret av: Ole-Jørgen Søberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...alt på radiosamband luftfart berøres av taushetsloven og man trenger radiosertifikat for å bruke slikt utstyr som er utstedt av post og tele-tilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...alt på radiosamband luftfart berøres av taushetsloven og man trenger radiosertifikat for å bruke slikt utstyr som er utstedt av post og tele-tilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd du tar feil her, men la oss ikke starte en krangel om dette "[blink]" . Riktignok må du ha radiosertifikat og konsesjon for å bruke senderdelen i slikt utstyr, men du kan lytte så mye du vil, og slike åpne samband tror jeg ikke er underlagt noe taushetsløfte. Vi har nettopp gått gjennom dette regelverket og der står ingenting om det. I tilfelle må det være andre myndigheter enn PT som pålegger det, men skjønner ikke hvordan de skal kunne håndheve dette (fordi det er helt åpnet (ukryptert) og alle som vil, kan lytte på det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skriver Post- og Teletilsynet om "scannere":

"Det er imidlertid viktig å merke seg at det, dersom man ikke har spesiell brukstillatelse, fremdeles er forbudt å bruke mottakere som gjør det mulig å avlytte politiets og/eller andre konsesjonsbelagte frekvenser. Dette gjelder selv om man bare har planer om å bruke utstyret til å lytte på vanlig kringkasting."

 

Legg merke til formuleringen "og/eller andre konsesjonsbelagte frekvenser" - det finnes nesten ingen radiotjenester som IKKE er konsesjonsbelagt.

Tror ikke det holder å si at du skal bruke scanneren din til KDR (kortdistanseradio som ikke krever lisens/konsesjon) på UHF...

 

Hele dokumentet finnes her: http://www.npt.no/no/forbrukerinfo/brukerutstyr/politiradio.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Her er det ikke samsvar med Teleloven, og jeg skal prøve å nøste opp i dette. Det er mulig at Justisdepartementet holder noe igjen ("rikets sikkerhet"...o.l.), men kan ikke tenke meg at EU gir disp. her. Det internasjonale lovverket er helt klart, og for så vidt også det norske. Justisdep. må ha en lovhjemmel for å hindre slik bruk (og inntil OT-prop 87 (pkt. 4.2.2) er i samsvar med Teleloven kan de "skjule" seg bak denne).

 

[ 23-04-2002, 10:38: Endret av: Ole-Jørgen Søberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå ble det mange postinger om emnet, men..men

 

Konsesjonen er det LV som har slik at brukerne ikke må ha individuell tillatelse, men sertifiseringen er for at du skal kunne bruke frekvensene (i hht. prosedyrer, regelverk osv.), dvs. sende på disse. Den biten er ikke endret.

 

Har satt "folk" i sving i Justis- og Samferdsel for å få en avklaring på dette med lytting og taushetsplikt, men kommer neppe med et svar før til helgen (er på reise). Mulig juristene i et høyere organ enn PT har en annen tolking av lovverket "[Forvirret]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare enkelt og direkte på spørsmålet så er all bruk av scannere forbudt, fordi dem kan avlytte politifrekvenser. Blir du sett av politiet med en påslått scanner så blir den beslaglagt, uansett hva du lytter på. Dette har jo vært diskutert før her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det mye "bråk" om dette igjen "[blink]" . Kanskje dette burde ha vært flyttet til Snackbaren...

 

Først om senderdelen. Den er forbudt å bruke dersom du ikke har konsesjon/er sertifisert. Det var jo en galning i statene som tok over flydirigeringen ved en av de store flyplassene der borte. Det hele ble reddet av en kvinnelig controller før det ble en katastrofe ("obey only the female ATC" eller noe sånt).

 

Har beveget meg i de høyere sirkler i Justis- og Samferdselsdep. samt LV og LF-tilsynet og fått noen aha-opplevelser. De jeg snakket med i LV og LF-tilsynet visste ingenting overhode om R&TTE-direketivet og fri omsetning, besittelse og bruk av radioutstyr. De trodde fortsatt dette var et lukket samband. Mulig "grasrota" vet mer enn juristene/sjefene om dette.... Samferdsel vet (selvsagt) om dette, men trør svært varsomt i terrenget da det foreløpig ikke er et fnugg av lovhjemler for å hindre lytting. Tror Justisdep. jobber for å finne/lage noen lover for å hindre bruk av politiscannere (hindrer/forsinker etterforskning, av hensyn til rikets sikkerhet osv.), men foreløpig finnes ingenting. Hva LV skal finne på av lover for å hindre bruk, vet ikke jeg, men som en av juristene sa: "Det er jo ikke pent å avlytte andres "private" samtaler..." Lytting på normal ATC er helt uproblematisk (iflg. LV), men det er når det skjer "noe" at det blir vrient (av hensyn til offentlighet osv.). Avisene har jo en tendens til å blåse opp bagateller til en stor sak.

 

Så slik er "ståa", ingen lovhjemler for å hindre avlytting, men brukes utstyret i forbindelse med en kriminell handling eller brukes ulovlig på annet vis, stiller saken seg helt annerledes. Da er det inndragning, anmeldelse og full pakke.

 

Vær obs på at det kan finnes klausuler i trafikklovgivningen som forbyr bruk av slikt utstyr i kjøretøy. Men hjemme i din egen stue kan ingen (NB! foreløpig) hindre deg å lytte på ATC. Dessverre har jeg oppdaget at det finnes mye uvitenhet rundt om, men ingen lovhjemler for å hindre bruk (med henvisning til Telelovens §4.2). MEN, anbefaler likevel å ikke provosere fram en sak på dette. Det er ingen tjent med. (...eller kanskje det hadde vært interessant og fått prøvd dette for domstolene...)

 

Forslår å avslutte saken her, og så får enhver gjøre som han/hun synes best. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å lytte på ATC dersom jeg hadde bodd ved en flyplass, og politiet ville fått litt av en jobb for å finne en lovhjemmel for å ta med seg utstyret.... (vær likevel varsom med mottakere som kan scanne politiets frekvenser. Jeg er ingen jurist og kjenner ikke alle "hull" i politilovgivningen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Ole-Jørgen Søberg:

Da ble det mye "bråk" om dette igjen
"[blink]"
. Kanskje dette burde ha vært flyttet til Snackbaren...

 


Litt ris & ros "[stort :

 

Det er vel ikke nødvendig å flytte et emnet til snackbaren bare fordi det er langt eller mye som skjer her. Dette dreier seg jo om luftfart og ATC, så det passer jo helt klart inn her.

 

Ellers vil jeg bare takke deg for et klart svar, da tror jeg jeg skal gå til anskaffelse av radioscanner. Noen som har forslag til en god, en? Jeg har tenkt litt på maycom 108. Meninger om dennè? Forslag til andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel, så får det stå her da "[blink]" . Mente bare at det lå bittelitt på siden...

 

Min lille "redegjørelse" må tas med alle mulige forbehold. Enkelte jurister leser lovverket som "fanden leser bibelen" og kan kanskje finne et hull som ikke jeg ser. Men revisjonen av Teleloven (gjeldende etter 1. sept. 01) sier at radio- og teleterminalutstyr som oppfyller visse krav (CE-merket) kan besittes, omsettes og tas i bruk. Der er det ingen tvil.

 

Men jeg vil ikke henges om en overivrig polititjenestemann tar inn utstyr til kontroll. For jeg har ikke lest "politilovene" (straffeloven og straffeprosessloven) med lys og lykte, men pr. i dag finner jeg ikke noe som kan hindre bruk, heller ikke av politiscannere.

 

[ 25-04-2002, 15:31: Endret av: Ole-Jørgen Søberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

pr. i dag finner jeg ikke noe som kan hindre bruk, heller ikke av politiscannere.


Ved bruk i bil har iallefall myndighetene gjort en endring i veitrafikkloven og lagt til et nytt pkt som pr definisjon vil gjøre det ulovlig å ha med scanner i bil. I og med at man med de fleste av disse kan lytte til politiets samband - og dermed vil defineres som varslingsutstyr o.l.:

 

"§ 13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn

 

I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk.

 

Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser til presisering og utfylling av forbudet i første ledd.

 

Tilføyd ved lov 8 juni 2001 nr. 30."

 

Vet ikke hvordan den utøvende makt definerer scannere her, men det betyr vel at man må GÅ eller sykle fra butikken dersom man kjøper en scanner...?! "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Da jeg var på Svinesund sist gang, så sa mannen i butikken der at så lenge du ikke har batteri i scanneren, og hvis du plutselig blir stoppet, så kan ikke politiet gjøre noe... Det sa han ihvertfall... Hvor riktig det er vet jeg jo ikke. "[stort

 

Har også hørt om folk som får tak i en radio som kan sende, for så å 'kødde' på AMKs og politiets frekvenser. Jeg må bare få lov til å si at dette er det mest idiotiske jeg kan tenke meg!! "[Gal]" Dette fører jo bare til at de innfører det nye digitale/krypterte systemet _enda_ fortere! uff... Man må prøve å tenke litt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

Slik som jeg forstår det så gjelder ikke dene loven for vanlige radioscannere.

Jo, jeg tror du skal regne med at loven også gjelder for radioscannere, vel og merke de som kan ta inn politiets frekvenser. Men utstyret må være tilkoplet en strømkilde og være "montert" i bil. Ingen fare dersom du har dette avslått og nedpakket i en eske i bagasjerommet.

 

NB! NB! Her må jeg visst inn med en revisjon (og lære meg å lese Veitrafikkloven bedre). Det er også forbudt å besitte slikt utstyr i kjøretøy. Så da blir det sykkel eller "apostlenes hester" til butikken.

 

Takk for info Dag A. Det ante meg at de hadde fått en slik paragraf i Veitrafikkloven. Og det er slike lover som på sikt kan hindre bruk i andre sammenhenger også (intet er evig...).

 

[ 02-05-2002, 13:10: Endret av: Ole-Jørgen Søberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild Oldervold: maycom ar108 er en meget fin liten sak...eg er meget fornøgd med den...har hatt den i eit halvt år..bur på kinn som ligg 7-8 nm utanfor flyplassen i florø...hører med topp kvalitet...masse tullprat mellom pilotane og dei i tånet "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sant det du sier her Thomas.

Ingen stor overraskelse at LV (eller Tilsynet for den saks skyld) er trege med å få implementert lover og regler. Bare se på JAR-FCL. Og utstedelser av JAR-sertifikater osv. Enda verre er det kanskje at mange i etaten selv ikke vet når eller hva som skal skje..

Men, men. Stå på gutta! "[stort

 

mvh, Ole Martin

 

Edit: AR-108 er vel grei den, men da vil jeg absolutt anbefale å kjøpe ny antenne til. (lengre) I tillegg er høytaleren altfor dårlig. Virkelig ille lyd hvis man har volumet på fullt. Men håndholdt og hendig.

 

[ 01-05-2002, 20:19: Endret av: Ole Martin Walberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...