Gå til innhold

Her er en av grunnene for at jeg velger SAS.


Gjest Geir-Finstad

Anbefalte innlegg

Så nok en gang tar SAS på seg jobben med utvikling, billigselskapene sitter på ræva og venter til de kan skumme fløten uten å ha lagt ned en krone.

og derfor har de lave priser....

 

Jeg har all respekt for SAS som iallefall oppfører seg som en ansvarlig arbeidsgiver og ansvarlig operatør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Og hva legger billig selskapene igjen?

Mange arbeidsledige på bakken.

Bedritne arbeids, lønns og pensjons avtaler for de flyvende.

Reduserte antall avganger pr destinasjon.

Håpløse reisebetingelser for eldre, uføre og barn som reiser alene.

Hjelpesløse pax som mister connection på grunn av forsinkelser.

En diger haug med lost lugage, som ingen tar tak i.

En rasering av tilbudet i distriktene.

Men slik vil vi ha det, akkurat slik et av Norges partier ønsker at vi skal ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange arbeidsledige på bakken.

Bedritne arbeids, lønns og pensjons avtaler for de flyvende.

 

SAS kutter 1.500 jobber:

http://www.dn.no/forsiden/resultater/article1720582.ece

 

Norwegian: Kuttet lønnen 10 prosent - tjente 150.000 ekstra:

http://www.dn.no/karriere/article1719896.ece

 

Klar over at det du skriver er farget av at du jobber i SAS, Tor. Men i det innlegget der var det mye bullshit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel.

Hvor langt tilbake vil du gå?

Hvem bygde opp stammrute nettet?

Hvem brukte enorme resurser for å få til flyvning over polen?

Hvem testet ut aera nav?

Hvem testet ut TCAS?

Hvem utviklet bilettautomatene?

Hvem utviklet sliding carpet?

Hvem utviklet luftfartsskolen?

Hvem har utdannet de fleste piloter og teknikere?

Hvem har brukt enorme resurser på å utvikle EASA reglementet?

Hvem sitter med representanter i IATA.

Hvem har utviklet DE-Ice metoder og utsyret som brukes?

Hvem sitter med og tar kostnadene med pålagt Recovery Team?

Hvem trener og tar kostnadene med teamet.

Hvem har bygget hangarene rundt i Norge?

Og ingen ting av dette kan de sitte med for seg selv, grunnet konkuransetilsynet. Er du markedsledene må du gi ifra deg det du bygger opp. Og lavprisselskapene gliser bredt.

Sånn fort fra minnet, så har jeg ikke sett et eneste billig selskap gjøre noe annet en å skumme fløten av dette.

Og aksje verdier(papirpenger) er ikke verd en dritt før de realiseres.

Og årsaken til at SAS sier opp er vel kun fordi at billigselskapene kan fly billig på grunn av at de kom til dekka bord.

Neste blir vel at de flagger ut, slik som skipsfarten, så kan vi sitte der som sjøfolka, å se filipinere og kinesere overta det vi trodde vi var gode på.

Samme f det, bare det er billig og eierne tjener seg søkkrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning og utviklingen til SAS bestrider jeg overhodet ikke. All ære til dem for det. Det jeg reagerte på var påstandene dine i innlegget over mitt angående blant annet lønns- og arbeidsforhold, forskjellige servicetilbud angående lost luggage, UM osv. og dårlig rutetilbud. De påstandene skulle jeg gjerne sett dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein, du kan jo vertfall lese litt her.

 

1. Ryanair fagorganisering og rovdrift på ansatte

 

2. BBC artikkel angående rapport fra The Air Transport Users Council UK

 

Kan også nevne at de fleste lavprisselskaper bare selger "point to point" reiser. Dette gjør at de slipper unna ansvar dersom en kunde skal fra A til B til C. Dersom A-B blir forsinket, så må kunden kjøpe nye billetter da flyselskapet ikke har ansvar å frakte deg videre fra B til C. Da dette er snakk om 2 seperate bestillinger.

 

--thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Norwegian kjører bagasjen hjem til deg så sant de er ansvarlige for at bagasjen ikke kommer frem til riktig tid og sted. Um og videreforbindelse har jeg ikke i hodet lenger, har hatt en litt for lang pause fra jobben:) Arbeidsvilkår er regulert av nasjonale og internasjonale bestemmelser. Lønn og pensjon må nødvendigvis være på et nivå som gjør at selskapet overlever, som sitert under. Tror Norwegianpiloter er fornøyde.

 

Mats Jansson sier i artikkelen: "Det er viktig for SAS å stenge igjen kostnadsgapet vi har til våre konkurrenter. Det er rett og slett snakk om å konkurrere på like vilkår, og til syvende og sist å sørge for at SAS overlever"

 

Problemet til SAS har delvis vært for gode lønnsvilkår, noe de nå ser konsekvensene av, og nå ser de jo heldigvis ut til å ta grep.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at de fleste lavprisselskaper bare selger "point to point" reiser. Dette gjør at de slipper unna ansvar dersom en kunde skal fra A til B til C. Dersom A-B blir forsinket, så må kunden kjøpe nye billetter da flyselskapet ikke har ansvar å frakte deg videre fra B til C. Da dette er snakk om 2 seperate bestillinger.

 

Er godt klar over dette, har jobbet som handlingagent selv. Er jo som kjent nettopp derfor du kan fly billigere enn en bussbillett Bergen - Oslo. Likevel er det mye kjeft å få om flyet skulle være 10 minutter seint. At Ryanair kan kritiseres for arbeidsgiveransvaret sitt, kan vi nok enes om. Tråden her har forøvrig omhandlet situasjonen i Norge, og mine kommentarer gjelder således forholdet mellom SAS og Norwegian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde virkelig tenkt til å hoppe av diskusjonen, men.

Klart problemet til SAS har blitt at vi har meget gode arbeidsvilkår. Er det noe galt i det, javel.

Men hvorfor ikke konkurere på like vilkår, så har vi alle fornøyde ansatte?

Ryanair følger også, i prinsipp, bestemmelsene. Kansje bestemmelsene gir mulighet til en sinnsvak utnyttelse av Crew. Saken er at ingen, absolutt ingen, seriør aktør strakk bestemmelsene til bristepunktet. Bestemmelsene var ikke tiltenkt kyniske foretningsfolk, men selskap der fagforeninger og selskap jobbet sammen om sikkerhet, trivsel og arbeidsmiljø.

Og Torstein, du sier Norwegian, ikke jeg.

Norwegian er rimelig ryddige, bortsett fra at jeg ikke liker at lærlinger brukes som cabinansatte. Våre lærlinger får ikke jobbe uten tilsyn og kontroll på alt de gjør. De teller heller ikke med i produksjonen. Liker ikke måten pressen fremstiller hærlighetene deres, Du skal huske på at selv om SAS går dårlig, så er vi fremdeles særdeles seriøse aktører. Men blir fremstilt av pressen som en gjeng ubruklige idioter.

Det er andre, særdeles rufsete oppratører der ute.

Og Torstein, har du mista bagage hvor Norwegian har ansvaret? Helt sikkert ikke. Den måtte du nok ha funnet selv. Det er det bekjente som har prøvd.

Har du sett SAS sin nye lost lugage automat, (meget godt motatt av publikum) da blir det vel hos konkurentene snart også. SAS betalte utviklingen. Programert og disignet av en stuer i SGS.

Men jeg stopper diskusjonen her, jobber med mitt, og kommer ikke på tale om å senke kvaliteten på det jeg driver med, blir det et ønske eller krav, da slutter jeg i jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg når det gjelder negativ utnytting av crew, og jeg er sterkt uenig i Norwegians lærlingepraksis. Konkurranse på like vilkår er å foretrekke, og SAS har nå lagt frem enda en plan for kostnadskutt for å imøtekomme nettopp dette. Forholdene blant lavprisselskapene ute i den vide verden vet jeg alt for lite om til å diskutere, derfor kommenterer jeg bare situasjonen i Norge.

 

Og jeg mener på ingen måte at de ansatte i SAS er ubrukelige idioter! Derimot burde flere av dem som har vært innom SAS-ledelsen de siste 20 årene også vært innom et kurs i kostnadslederskap...

 

Når det gjelder bagasje og Norwegian er reglene til SAS og Norwegian tilnærmet like. Mister Norwegian bagasjen din eller forsinker den, tar de ansvaret. Dette har jeg jobbet med selv, så det vet jeg. Jeg har derimot opplevd flere passasjeren som prøver som best å legge selvforskyldte problemer over på selskapet, det være seg Norwegian eller andre... Tipper det skjer SAS innimellom også:) Lost luggage-automat har jeg ikke sett, høres interessant ut!

 

Flysikkerheten min avhenger av kvaliteten på arbeidet ditt, så den håper jeg du opprettholder!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp kommentar før jeg legger i vei;

Jeg er glad for at vi har Norwegian på det norske rutenettet. 2000,- som billigste bilett Alta - Oslo var i dyreste laget, men slik ble det altså så lenge SAS fikk lov til å melke monopol-kua, og slik kommer det mest sansynlig til å bli dersom Norwegian får lov til å leke monopolist...

 

---------

 

Så legger jeg i vei... ;)

 

Norwegian er vel og bra dersom det er snakk om en enkel tur fra A til B. Skal du derimot reise videre til C, så er den videre reisen ikke sikker før du planlegger 8 timers ventetid på "connection"...

 

Gjennomgående biletter, derimot, må du til SAS og andre "full-service" selskaper for å finne, og der tar faktisk selskapene ansvaret for å få deg frem dit du skal. Dette er spesielt godt ved lengere reiser. Selv har jeg opplevd 2 ganske gode eksempler på nettopp dette;

 

1. På tur til New Zealand i august 2003 reiste jeg med SAS via Bangkok til Singapore. Annkomsten til Singapore var forsinket, så Qantas-flyet jeg skulle videre med hadde allerede dratt til Sydney. Null problem, selskapene tok ansvar og booket oss over til et Singapore Airlines fly direkte til Auckland. Resultat; vi kom frem til Auckland 3 timer før vi egentlig skulle. Slå den! :grin:

Ville et billig-selskap gjort noe liknende? Neppe...

 

2. På slutten av November i fjor (2008) ble hovedflyplassen i Bangkok stengt på grunn av demonstrasjoner, og jeg kom "akkurat tidsnok" til å få med meg "begivenheten" fra begynnelsen av. Etter en natt, og en nokså lang dag, ble vi omsider evakuert ut fra flyplassens terminal og ut til diverse hoteller. Noen flyselskaper, deriblandt SAS, hjalp sine passasjerer med hotellrom. Da vi omsider kom oss videre til Stokholm skulle det ikke stå på SAS sin vilje for å få oss frem til våre destinasjoner, og jeg er en av antakeligvis mange som fikk en oppgradert bilett videre hjemover (Økonomi -> Økonomi Extra). Ville et billig-selskap gjort dette? Neppe...

(Btw: Thai kuttet sin hotellstøtte etter 2 dager)

 

Så lenge SAS er et selskap som er villig til å ta ansvar, så betaler jeg gjerne litt ekstra for det. Å se meg blind på 50-lapper gidder jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen koker ned til 1 ting. Norge er et Rema1000 samfunn. Vi vil ha ALT billigst mulig. Service, kvalitet på produkt o.l driter vi i, så lenge det er billig.

 

(Les handling av kjøtt på svinesund/nordby, svenskene kaller det for soptippen. Alt kjøtt som svenskene ikke vil spise, kan selges billig til nordmenn).

 

Dette fører til at aktører som satser på service & kunnskap, og er litt dyrere ikke overlever i markedet. Dette være seg SAS, spesialbutikker som feks slaktere, grønnsakshandlere, konditorier, hifi-sjapper osv. For vi bryr oss kunn om pris, handler elektronikken på Elkjøp og maten på Rema.

 

Feilen er at folk ser på flyreiser som et homogent produkt. De forstår ikke at når man kjøper billett hos SAS, så kjøper man et annet produkt enn om man handler hos hos Norwegian, og vice versa. For de så er produktet likt. Realitetene innhenter de raskt når f.eks Norwegian roter bort bagasjen, har teknisk feil på fly, kansellerer avganger osv. Si at SAS fra Roma til Oslo blir kansellert. Da tar SAS å sender sine passasjerer med alternative ruter. De kan brukt Lufthansa via Frankfurt/Munchen til Oslo osv.

 

SAS har i tillegg mye bedre tidstabell enn Norwegian. For folk som reiser mye i Norge så er korrespondansene mellom SAS fly i Norge meget bra. Se bare på -Bergen-Tromsø via Oslo.

 

Når jeg snakker om folk, så mener jeg ikke de som leser på dette forumet. Det er alle som skal på helgeturer, besøk, bryllup o.l.

 

Hvis SAS hadde vært flinke, så hadde de prøvd å få folk til å forstå at kanskje SAS er litt dyrere(stemmer ikke alltid), men man får et mye bedre produkt. Et kjøp av en flyreise er som oftest en frakt fra A til B tror folk, ikke et produkt som man kjøper. Jeg mener bestemt(subjektiv vurdering) at i Norge så selger SAS det beste produktet.

 

Skrevet i hui og hast, så beklager alle skrivefeil, håper dere forstod mitt budskap.

 

Man får det man betaler for, det gjelder også flybilletter.

 

--thomas

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar: Bedre kunne jeg ikke sagt og illustrert det selv. Som jeg skrev i tidligere innlegg: Man får hva man betaler for.

 

Den dagen SAS legger seg på nivå med Norwegian, kjøper jeg heller meg eget småfly eller tar toget.

 

Min betalingsvillighet for å ha den tryggheten og servicen jeg opplever hos SAS er stor.

 

Forøvrig, å sammenligne SAS vs Norwegian blir det samme som å sammenligne Økonomiklasse og Businessklasse hos et flyselskap. Det er 2 forskjellige produkt.

 

--thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg avslutte for min del med å si at jeg er helt enig med deg, Thomas. SAS og Norwegian er to dønn forskjellige produkter. I tillegg får man som du sier det man betaler for. Gunnar: Ønsker å påpeke at det er fullt mulig å kjøpe gjennomgående billetter hos Norwegian på de fleste strekninger. Da står Norwegian ansvarlig for bagasje og forsinkelser. Samtidig ønsker jeg å legge til at Norwegian er rammet av de samme ansvarsvilkårene som følger alle europeiske flyselskaper, som er ganske omfattende. Men utover dette setter de ikke himmel og jord i bevegelse om du har betalt 299,- for en tur til Oslo og ikke rekker flyet ditt i Oslo som skulle gått en time etter oppsatt ankomsttid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At SAS må endre kurs og kutte kostnader er et leve eller dø valg, desverre.

 

Å velge et produkt over et annet er også et politisk/verdi valg. Man kan sammenligne det med å kjøpe vanlige produkter eller fairtrade produkter. Det er en bitter smak når man vet at andre lider for at vi skal få det billig.

 

Slik er det også litt når man velger å fly med et lavprisselskap over et fullservice selskap. For selv om Norwegian følger loven og det gjør jo også Ryanair så vet vi at loven kan tydes på mange måter. Pluss at et firma kan yte mere enn det som er lovpålagt. Feks så kan et firma velge en grønn produksjonslinje selv om det vil koste de mere.

 

I SAS sammenheng så har SAS (vet ikke om det er slikt nå lenger) alltid tatt veldig godt vare på sine ansatte. Hadde feks en pilot alkoholproblemer så ble han ikke kastet på hode ut av firmaet, men han fikk behandling og muligheter til å komme seg ut av situasjoen. Tror du det skjer andre steder? Tror du det er med på å øke utgiftene til firmaet?

 

Det koster å være grei og snill, det koster og ta hensyn og høre på alle. Det er alltid mye enklere å være liten og komme etter, da slipper man lettere unna så sant man bare møter minstekravene. Det er som med SV, de gjør seg best i opposisjon, og der var det nok også mere gøy å være.

 

Muligens det høres teit ut, men faktisk så er de valgene vi tar daglig med på å bestemme hvordan vi vil at samfunnet vårt skal være. Husk å handle hos din lokale selvstendige butikk, det stemmer det ja, det finnes ikke lengere. Kun kjeder som tilbyr de samme produktene under forskjellige navn og later som de konkurerer fesk lefdal og elkjiip.

 

Tror du ikke at en Norwegian pilot aksepterte lavere lønn da firmaet var nytt? og dårligere vilkår/forsikringer/loss of license/helseforsikringer osv? Så etter som firmaet tjener bedre så vil de ha mer, de vil ha det samme som de andre selskapene har. He he, også blir det plutselig for dyrt å ha norske piloter og de får seg base i lavkostland som Polen... og tilslutt så er pilot yrke en apekatt jobb for mørkredde, overtroiske ikke engelsktalende piloter fra en annen verden. Er det det vi ønsker oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjap innpå med en liten koreksjon. De fleste er kansje ikke helt klar over det men alkoholisme (alkoholisme defineres som sykdom) er ikke ett grunnlag for avtred i en jobb i første omgang. Enhver arbeidsgiver forplikter å gjøre minst ett forsøk på å gi den syke en mulighet med den behandling som måtte være aktuel.

Ellers har du vel rett i det meste du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig selv gitt! Jeg tror oppriktig at luftfarten etterhvert kun inneholder selskaper som ryanair og norwegian (ref. billigselskaper uten merkverdig service) BA, LH og alle de store kommer etter, enten via "styrt" konkurs, eller omstrukturering. Det er synd, men forbrukerne "ber" jo om det, desverre.. Synes bare fryktelig synd på dem som er i en slik posisjon at de har jobbet hele livet i SAS, og nå ser pensjonsavtaler og forsikringer gå adundass. Ved å jobbe i den bransjen har man allerede byttet ut mange goder andre med 8-4 jobb tar som forgitt mot KANSKJE en bedre lønn, og litt bedre vilkår. Men for all del ikke arbeidstid. Den er jaggu meg ekstrem! Å jobbe i snitt 47 timer i uken (uten forsinkelser!) uten å komme hjem mellom slagene år etter år tar på..

 

Ang. Ryanair så leste jeg en artikkel i SAS sitt pilot blad en 5 siders artikkel som omhandlet hele ansettelsesprosessen der. Hårreisende! Man må gjennomsnittlig ut med 200.000kr inkl typerating på 737 for å få jobb. Man betaler et dusin hotellopphold og flyreiser, uniform og id-kort selv. Til og med så skal de ha 950kr for i det hele tatt å SE på søknaden din. Nei, jeg har aldri fløyet ryanair, og kommer heller ALDRI til å gjøre det. Betaler noen hundre eller tusen -lapper ekstra! (fakta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bransjer har jo hatt sine omstruktureringer og luftfarten kansje mer enn de fleste. Mye har vært av det gode slaget men det er selvfølgelig også endel nye fenomener som ikke er like koslige. Og kansje ikke så interesant hos kunden heller om de kunne se inn i krystall kula slik Thorild så godt referete til.

Jeg har gang på gang sagt det samme om de stadig nye reguleringene og standariserings krava vi i byggebnransjen blr til del og kundene svelger politikernes (les reguleringskåte populister) heiarop på enda mer reguleringer. Når jeg nevner att den dagen vi ender opp med kun fire fem store entreprenører som dekker skandinavia kan du som huseier stå med lua i hånda og vente dine fem seks år før en av gigantene gidder ta seg bryet med å sette opp anekset, det lille påbygget med ett soverom ekstra eller garsjen du så gjerne skulle hatt. Det siste innslaget i så henseende er kravet om såkalt "solidarisk" lønnsgaranti hos byggherre og/eller hpovedentreprenør. det høres jo så veldig flott ut der og da men så kommer hverdagen også har alle de små uavhengige lokale entreprenørene blitt borte. Hva da? Og scenariet innen alle bransjer er mer eller mindre lik.

 

Vi vil alle en dag få kjenne baksida av att verden er blitt mindre. Det vil si verden er like stor, avtsandene derimot er blitt mindre og markedsaktørene er blitt svære troll med flere jurister og makroøkonomer enn fagfolk. For ikke å glemme tåkeprat direktørene, eller informasjonsdirektør som det så flott heter,,,yukk,,, :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett hovedproblem som har forfulgt SAS i alle år er alle fagforeningene,

ca 40 stykker av dem, som har gjort SAS lite konkurransedyktige

på pris og effektivitet. I tillegg kommer streiker

og interne konflikter p.g.a fagforeningene som har kostet dyrt og ødelagt enormt i media ved mange anledninger. Leser i avisene idag at flere av dem fortsatt tydligvis ikke har forstått alvoret i situasjonen.

 

Så kan man selvfølgelig si at Norwegian kanskje har for få fagforeninger

og de ansatte blir utnyttet... .

 

M

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris er nok den mest veiede faktoren i enhver situasjon når man velger flyreise og flyselskap, skal jeg f.eks fra Vigra til Oslo driter jeg lang marsj i om jeg får servering eller ei, tross alt bare 43 minutters flytid og da tar jeg gjerne kaffen på flyplassen eller maten rett før, faktisk kan jeg stå oppreist i den tiden om det var et aktualet tema..

 

Jeg tror at SAS også på lik linje som alle andre vil måtte se denne priskrigen tilspisse seg i fremtiden på et langt høyere plan, vi kan slik jeg ser det bare kose oss med debatten og dagens prisnivå en så lenge da fremtiden byr på flere mer utfordrende pris tydninger.

 

Klima blir fremtidens store kampsak, innføres det klimakvoter i Norge slik AP og den rødgrønne regjering ønsker kan vi se langt etter "lavpris selskap" som nå opererer som markedskonger og industrielle røvere på markede, et vi da som enkelt personer må ut å kjøpe faste kvotepakker fra staten kun for å "hjelpe til reduksjon" av antatte miljøutslipp vil neppe tjene den generelle flyindustri, da med tanke på utslipp av klimagasser og andre ikke fornybare energi løsninger med tanke på drivstoff.

 

Foruten en revulusjon innen biodrivstoff tror jeg priskrigen innen luftfart vil bli kortvarig, men så langt tror jeg mange kan forsatt tjen litt på å velge lavpris selskapene enda.

 

Til nå har jeg hatt filosofien med å kun velge Norwegian etter at de igjen kom på markedet mellom Vigra og Oslo, rett og slett pga av pris, men da de igjen begynte å surre med "ekstra" latterlige tilegg på pris begynner jeg nå heller å se på SAS først og fremst så Norwegian, først må man betale ekstra for baggasje og så pina dø må man betale for å betale med visa...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...