Gå til innhold

Her er en av grunnene for at jeg velger SAS.


Gjest Geir-Finstad

Anbefalte innlegg

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Det er nok ikke selskapene selv som leverer noen korrigert raport om forsinkelser. Eller setter aktuell avgangstid etter forgodtbefinnende. I denne bransjen blir du tatt rotta på hvis du gjør noe slikt.

Det å sette Off Block er veldig ofte en oppgave som havner hos Handling agenten.

ACARS skal sende disse tidene ja. men i løpet av en dag på en flyplass kommer du borti overaskende mange avganger der avgang og ankomst, T/O og landing må settes manuelt, eller kanskje bare en av delene. Det du finner på OSL.no er et resultat av det som blir lagt inn i Opus, som oppdateres av enten ACARS, eller vedkommende som har ansvar for handling av den avgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjenner til at det blir lagt inn ukorekte off block tider, da håper jeg du har ryggrad til å melde slike avik til Luftfarts myndighetene.

Fulstendig klar over at de kan legges inn manuelt, men at de da ikke blir lagt inn korekt, det var jeg ikke klar over.

Tar jeg ikke feil blir også piloters flyvetids bok ført fra disse tidene i OPUS, også beregning av fly / hvile tid.

Vi ser generelt på slike avik som fulstendig uaksptable i seriøse avdelinger. Skremmende påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har vi hatt 100 ganger før. Jeg limer derfor inn et innlegg jeg hadde i en annen tråd :)

 

Jeg er egentlig litt lei av all hakkingen folk bedriver med SAS. Jeg reiser ganske mye med SAS for tiden, og senest i helgen var jeg i Bergen. Hadde fly hjem 1820(eller noe rundt der) fra Bergen. Jeg hadde lavprisbillett, dog på et kort med travelpass corporate fra SAS. Pga litt forskjellige omstendigheter var jeg på flyplassen allerede kl 1220. Flyet til Oslo kl 1250 hadde startet boarding. Jeg spurte betjeningen ved skranken om det var mulig å komme med denne avgangen, selv om jeg hadde "lavpris ikke fleksibel bill.". Jeg viste mitt TPC hvor billetten lå, og damen sa: Ja, det går så fint så, ha en god reise". Spørsmål: Hadde feks Norwegian/FR o.l ytt en slik service?? Nei nei og nei.

 

SAS er i tillegg det mest punktlige selskapet, de har relativt god seteplass i sine fly(sitter alltid fremst), og har det beste rutetilbudet mtp transitflygninger o.l. I tillegg mener jeg at SAS har en mye ærligere prisopplysning ovenfor sine kunder. Skal man fly feks Norwegian, så må man betale for bagasje(som jeg aldri har), i tillegg så må jeg betale kr 40 ekstra dersom jeg ønsker å betale med mitt Amex goldcard. Dette ønsker jeg jo siden jeg ikke vil binde opp mine penger(bruke visa debit), da jeg får refundert de fleste billettene gjennom arb. giver.

 

Alle disse tingene tar SAS ingen ekstra betaling for. Der vises prisen pr strektning inkl ALT. Eneste kr 25 som servicegebyr, men dette tilkommer uansett.

 

Siste tingen, Hvis Norwegian presterte så "vannvittig" bra finansielt. Hvorfor vil da ingen låne dem penger slik at de kan betale for de nye flyene sine? Kredittinstitusjonene som Norwegian søker lån hos, sitter jo på alt tallmatriellet fra Norwegian, og de har sikkert noen gode tallknusere. Se her:

http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6672776

 

Takk for meg, beklager alle trykkleif, innlegget ble skrevet i hui og hast.

 

Håper SAS aldri legger seg på norwegianlinjen, jeg vil fly med ett flyselskap som yter service og bryr seg om sine passasjerer. Når det er sagt så har tom SAS litt å lære fra f.eks Lufthansa som jeg nesten uten unntak fly IC med.

 

--thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det slutter å skje omtrent samtidig som et fly får stå urørt helt frem til anticolision lights er skrudd av.

 

He, he, ja that'll be the day.

 

Jeg lurer noen ganger på om jeg skal la det forbli på i turn-around siden ingen bryr seg likevel.

 

Vel, vel nok off-topic. Ser ikke den store krisen i noen minutter forskjell her og der i de tilfellene hvor det skrives manuelt. Eller skal vi nå alle synkronisere klokkene våre helt likt til enhver tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Å på mine to siste turer med Norwegian har begge godt før rutetid, og ankommet før rutetid

 

Sist jeg fløy med SAS dro vi noen minutter før tiden og kom frem 20 minutter før tiden :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Under siste FLG, hadde vi et foredrag fra Widerøe om nettopp dette, tenkt brukt på kortbane nettet. Så tror de har adaptet dette derifra....am not sure...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det vi hørte om på siste FLG dreide seg om hvordan få til en landing på en sikker måte. Pga høye fjell og vanskelige innflyvninger så var margibnalene små for å klare en god landing (treffe rett på rullebanene, ikke for tidlig og ikke for sent)

 

Så ved å bruke et nytt system som også er basert på satelitt så skulle de kunne klare det bedre. Jeg husker at han snakket om å ha riktig approach, kun små feil i vinkel/hastighet osv var nok til at man kan kommer feil ut. De systemene som de har er for dårlige og gir en feilmargin som er for høy.

 

Det kan godt hende at det er de samme systemene SAS bruker, men her var målet en grønn landing, ikke å treffe rullebanen på en sikker måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Det systemet tester nå er vell basert på GLS om jeg ikke tar feil, men vi har jo Tor kansje som vet noe mer om dette om han kan og vil svare. Dette må vell være på norsk en vnav profil som kontinuerlig kvalitetssikres mot et GLS system, og at dette er bygd inn i nitendoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Sitat: Nå er det ingen hemmelighet at du er farget både innvendig og utvendig av SAS farger.......! du sier du merker forskjellen, men hvis du ikke flyr Norwegian i det hele tatt, hvordan kan du da vite det??

Jeg utfordere deg til de neste 10 turene og veksle annehver gang mellom SAS og Norwegian, lag en liten logg fra hver tur og gi oss en tilbakemelding på hvordan det har gått.

 

Verden er ikke så Blå og Rød som du vil ha det til.......Sitat.

 

Hei Ole, ser du er EPSSIHDFDDS, nå har jeg skiftet til Norwegian Logo, ka du mein?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Nope ikke så mye som en millimeter.... Synes Norwegian er topp jeg, men de leverer ikke samme sakene som SAS om du er fokusert på at det bare virker. Men så betaler man jo også for det. Jeg forstår at du tenker som du gjør, men jeg er faktisk ikke der, men må være ærlig vet du...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi hørt om lenge ja. Som de skriver så er det utført tusenvis av disse. Men nå er systemet under utprøving i Norge. Geografiske hensyn blir også tatt for å alikevel kunne fly en "grønn landing" Alle informasjoner blir behandlet av FMS.

Systemet trenger enda mye kvalitetssikring og godkjenning for full implementering. Så nok en gang tar SAS på seg jobben med utvikling, billigselskapene sitter på ræva og venter til de kan skumme fløten uten å ha lagt ned en krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...