Gå til innhold

Ryanair tenker nytt?


Anbefalte innlegg

Pål Bernhardsen

Hva med å markedsføre kvalitet istedenfor kvantitet? Tror de fleste flyselskaper har mye å tjene på markedsføring så lenge dem gjør det riktig.

T Knudsens Heaven-Air prøver jo på det over her, men O`Leary tror jeg dere har rett i at jobber etter prinsippet at all oppmerksomhet er god reklame, enten det er ståplasser, nye sjokkerende avgifter, redningspakker for norske flyselskap, eller hva som helst. De får jo enormt med oppmerksomhet, og alt gratis. :grin:

 

Men han gir jo folk det folk vil ha. Dvs folk vil vel ha i pose og sekk, men kvalitet og service havner under pris på prioriteringslisten for mange, og alle forbinder Ryanair med billig. De har en flypark både SAS og Norwegian bør misunne, og uten noen alvorlige ulykker ser ikke folk noen grunn til å frykte noe annet enn litt dårlig service.

 

En ting jeg dog har lurt litt på er hvordan de kommer frem til disse "on time" beregningene som jeg har skjønt de skryter veldig av. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder deres siste utspill stiller jeg meg noe tvilende til det. Max antal pax i en B738 er 189. Er kun B739ER av B737 som er klasifisert for flere pax, med max på 219pax. Skal Ryanair få lov til å stappe inn flere pax en de alt kan så må flyene sertifiseres pånytt, og gå gjennom en rekke nye tester med tanke på evakueringstid osv.

 

Tipper kostnadene for den nye sertifiseringa blir såpass høy at interessen blant selskaper til å dele på kostnadene med Boeing setter en brå stopper for dette.

 

Tiper deres neste trekk blir å fjerne leselys og friskluftdysene over setene for å få flyene enda billigere, og redusere litt på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke bare Ryanair som tenker i de banene der Steinar. Idèen mener jeg kom fra et av flyselskapene i USA (husker ikke navn på selskapet) på de mest travligste rutene. Og jo flere flyselskaper som går til Boeing, jo mer press legger dem på fly produsenten til å få tilrettelagt diverse løsninger. Men jeg ser utfordringene du kommer med når det gjelder sertifisering og kostnadene med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Hadde feks Norwegian/FR o.l ytt en slik service?? Nei nei og nei.
Nja, si ikke det, si ikke det. For noen år tilbake skulle jeg fra Stavanger til Oslo med Norwegian, billettene ble bestilt litt i hui og hast så jeg hadde klart å velge feil dato. Så da jeg kom på Sola på søndagen så viste det seg at flyet jeg skulle være med ikke gikk før på mandag. Så der stod jeg i Stavanger, uten mulighet til å komme meg hjem, og uten noe sted å overnatte... Så jeg spurte om det var okay at jeg ble med flyet som gikk søndagkveld til tross for at jeg ikke hadde flex-billett, flyet var ikke fullt så det var ikke noe problem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man trekke frem noe positivt så må vel det være at man slipper tromboser eller på godt norsk blodpropp, selv om de fleste helt sikkert ikke ville giddet å stå så lenge uansett da...

 

Man må vel stå fastspent kun ved take-off og landing, hva skal man gjøre i mellomtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar Grindstein

Når det gjelder deres siste utspill stiller jeg meg noe tvilende til det.

Ja, de skal jo angivelig nå ha gått videre med dette til Boeing og sertifiseringsmyndigheter, og jeg er jammen ikke sikker på om de mener allvor eller ikke. Den som lever får se.

 

Men det jeg er sikker på, er at de er meget fornøyd med å atter en gang få forside på forside. Det faktum at navnet Ryanair er på alles lepper, og at over 4000 personer stemmer på VG i Ryanair- spørsmål. Selv en 5 åring vet at Ryanair, det er billig flytur det!

 

Hehe, helt genialt, og selv om mange syns det er helt hårreisende mye av det de snakker om, så er det utvilsomt mer positivt ladet enn feks SAS, som får 10 sider i lørdagsutgaven om hvor farlig de er...

 

Ellers burde Ryanair se tilbake i historien etter løsninger. For noen hundre år siden hadde man jo skikkelig peiling på dette med persontransport, på utvalgte transatlantiske ruter. Jeg foreslår liggeplass, og i hyller, samt utnyttelse av cargodeck.

Som vist her fra Airbus A300-600ST:

 

60801-004-17446DA3.jpg

 

Forslag til sengekonfigurasjon:

 

Slavetrade2.jpg

 

 

 

Ville DU hatt noe i mot å ligge på mellomdistanse, dersom det kostet halvparten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det stort sett tiden det tar å evakuere et fly som setter begrensingen på antall pax.

Dette er grunnen til at en 737-900 ikke kan ta flere pax en en -800. skulle den det måtte det en ekstra nødutgang til for å kunne holde max tid for evakuering. Selv ikke Ryanair tar på seg kostnadene ved en slik modifikasjon og ny typegodkjenning, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok som mange har sagt tidligere ett PR stunt. Den letteste måten å komme i media på idag er om det enten går rakt åt skogen med deg, eller din bedrifte, om en offentlig etat er stygg mot deg, eller og komme med hinnsidies dumme forslag som folk synest er negativt, eller bare tullete. Jeg vil plassere Ryanair i den siste.

 

Det er forresten veldig vannskelig og havne i media idag om du gjør det godt, og med grønne tall i regnskapet. Da er det ikke innteresant for aviser lenger. Men med en gang du viser røde tall, kommer de løpende enten du vil eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at en 737-900 ikke kan ta flere pax en en -800.

 

Nettop derfor ble B737-900ER utviklet. Detter er en B737-900 med en extra dør på vær sie av flyet, dermed fikk man 10 utganger, og der ble den sertifisert for 219 eller 229 om jeg ikke husker feil.

 

Men for den pengegriske Iren tviler jeg for at han blar opp x antal mill til utviklings og sertifiseringskostnader. Tviler for at Boeing vil betale hele det gilde alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...