Gå til innhold

Omårdet rundt Kjeller


Anbefalte innlegg

  • Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

At noen ikke kan lese kan man heller ikke gjøre noe med her..

 

Nei, det er litt dumt. Men jeg går på lesekurs da. Håper å kunne lese alt du skriver prikkfritt innen sommeren :)

 

 

Uten god FPS i spill har du ikke en god spill opplevelse..

 

Fint du forteller meg hva som gir meg god spillopplevelse. Men jeg får legge til da, at selv om jeg putra rundt Kjeller og tok 5-6 touch and goes og hadde rundt 18 i snittFPS - så hadde jeg merkelig nok en fantastisk spillopplevelse. Mot alle odds der altså! Poenget mitt er at folk her kanskje har forskjellige oppfatninger og ønsker. Så når du sier at fotoscenery skal man bare slette fra harddisken, så rykker det litt i pannebrasken min.

 

:D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er litt dumt. Men jeg går på lesekurs da. Håper å kunne lese alt du skriver prikkfritt innen sommeren

 

He he, strålende ;)

 

Men jeg får legge til da, at selv om jeg putra rundt Kjeller og tok 5-6 touch and goes og hadde rundt 18 i snittFPS - så hadde jeg merkelig nok en fantastisk spillopplevelse

 

Flott for deg og din opplevelse, synd du ikke har hatt samme turen med 50 da :) Hvert artig å høre hva du ville kalt det :)

 

 

Så når du sier at fotoscenery skal man bare slette fra harddisken, så rykker det litt i pannebrasken min.

 

Kunne vært spesifisert litt bedre, default photoscenery, samme som i fs9...

 

Poenget mitt er at folk her kanskje har forskjellige oppfatninger og ønsker

 

Helt sant, du om ditt og jeg om mitt..

 

PS her er forøvrig en sitert tekst fra wikipedia som forklarer godt dette med fps, kun til informasjon.

 

Tips: Prøv Crysis eller Call of Duty med 18 FPS og se hvor fantastisk den opplevelsen ville vert..

 

 

Frame rates are considered important in video games. The frame rate can make the difference between a game that is playable and one that is not. The first 3D first-person adventure game for a personal computer, 3D Monster Maze, had a frame rate of approximately 6 frame/s, and was still a success. In modern action-oriented games where players must visually track animated objects and react quickly, frame rates of between 30 to 60 frame/s are considered minimally acceptable by some, though this can vary significantly from game to game. Most modern action games, including popular first person shooters such as Halo 3, run around 30 frames a second, while others, such as Call of Duty 4: Modern Warfare, run at 60 frames a second. The framerate within games, particularly PC games, typically varies, depending upon what is currently happening in the game. When the production of a frame makes large demands on the CPU and / or GPU, the framerate falls.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser utrolig bra ut, gleder meg masse til å få testet. Er generelt utrolig takknemlig for alle som laster opp slikt, og spesielt den kvaliteten det her er snakk om. Har brukt opprinnelige kjellerX lenge, blir fantastisk å få hevet kvaliteten på omgivelsene. Har savnet å kunne velge noe annet enn active runway, bra med litt flere valg der.

 

Om man har en maskin som ikke gir full flyt med alt på maks er det vel bare å bruke sliderne for det de er verdt. Jeg kjenner meg på ingen måte igjen i beskrivelser om at photoscenery skal gi lavere fps. Skjønner godt at det blir en økt belastning her fordi det er 25 cm oppløsning, med man kan jo sette lavere om man vil, og problemet ligger da i at maskinen ikke fikser selve oppløsningen, ikke i at det er basert på fotografi. Altså om gex hadde levert teksturer i samme oppløsning ville belastningen trolig blitt det samme og fps tilsvarende lavere (ihvertfall når det er snakk om et såpass lite område photoscenery som her).

 

Ser for meg mange fine år med fsx fremover når det leveres scenery av en slik klasse, gleder meg til fortsettelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså om gex hadde levert teksturer i samme oppløsning ville belastningen trolig blitt det samme og fps tilsvarende lavere

 

GEX leverer alt i høyoppløsning, poenget var et det er ulike måter å rendre slike bilder i et spill som FSX, det igjen er stor forskjell på et rent photoscenery og måten GEX er rendret..

Et photoscenery dekker som regel et lite området, grunnen til dette er selvsagt FPS.. Klart Photoscenery kan gjøres frame rate vennelig, alt etter hvordan man gjør det selvsagt..

 

Her er f.eks de nye fjell texturene til GEX Europe.

 

http://www.tknudsen.com/forum/screenshots/080a2su5.bmp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom, når du sier høyoppløselig, mener du da 1m pr pixel? 30cm eller kanskje 9cm?

 

Du tar grundig feil når du hevder at photoscenery dekker lite området grunnet fps. Har installert hele uk og hele california med 1m/p oppløsning, og har høyere fps der enn med gex eller orbx. (grunnen til dette er selvsagt mengden autogen, kan jo teste uten autogen på begge deler, dersom en finner det interessant, jeg har aldri merket noe forskjell på det) Mulig det også har effekt på fps hvilket format teksturene er lagret i, men forutsatt at man benytter det mest hensiktsmessige for fsx, så spiller det ingen rolle om utgangspunktet er et bilde eller en tegning. Så forskjellen dreier seg om gjenbruk av bilder, som selvfølgelig kan ha en merkbar effekt på enkelte maskiner. Effekten av problemer med å få lastet in scenery fort nok bør slik jeg ser det på ingen måte være tap av fps (ihvertfall ikke med fsx sp2 og en flerkjerne prosessor), men derimot blurries. Min erfaring er at jeg ikke opplever mer blurries med photoscenery enn med generisk.

 

Begrensningen på omfang av foto-scenery (hva nå tom egentlig mener med begrensing) ligger vel først og fremst i tilgang på "rådata" (feks flyfoto), tidsforbruk ved bearbeiding og til slutt lagringsplass. Som sagt har jeg ikke merket forskjell på loading under en flight med photoscenery vs generisk. Preloading derimot er en annen sak, men har fortsatt ingen ting med fps å gjøre.

 

Nå har jeg ikke testet "nye" kjeller ennå, så kan ikke utelukke at det kan være brukt et format på teksturer som faktisk "stjeler" 20 fps, men antar at fps-tap man erfarer nok er mer knyttet til økt oppløsning og autogen. Har en mistanke om at tom kanskje har testet uten kjeller på normal autogen, og deretter med kjeller og full autogen og fått 20 fps i tap? Eller hva får du i fps-tap om du tester på normal density og 1m oppløsning?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være den første til å innrømme at det var ikke så alt for ille dette her.. Må vært noe innstillinger jeg har gjort i forkant..

 

Uansett, her er min endelige nøyaktige måling

 

Test runde:

 

Default Trike, no weather rendering, daytime

Avgang fra bane 30

Klatre til 1500ft

Turn 210 degrees

Klatre til 2000ft

Turn 120 degrees

Descent til 1500ft

Etter bro, turn 40 degree

Descend 1000ft

Final og land

 

 

Setting 1 - Uten Photoscenery

76m terrain, 1m texture oppløsning, autogen og scenery complexity satt til very dense

 

[font:Arial Black]2009-04-29 13:49:08 - fsx

Frames: 16878 - Time: 342996ms - Avg: 49.208 - Min: 33 - Max: 53[/font]

 

Setting 2 - Med Photscenery

76m terrain, 1m texture oppløsning, autogen og scenery complexity satt til very dense

 

[font:Arial Black]2009-04-29 13:56:59 - fsx

Frames: 17255 - Time: 348629ms - Avg: 48.694 - Min: 32 - Max: 52[/font]

 

Setting 3 - Med Photoscenery

19m Terrain, 15cm texture oppløsning, autogen og scenery complexity satt til very dens

 

[font:Arial Black]2009-04-29 14:05:27 - fsx

Frames: 16428 - Time: 359259ms - Avg: 40.727 - Min: 35 - Max: 52[/font]

 

Setting 4 - Med Photoscenery

19m Terrain, 15cm texture oppløsning, autogen og scenery complexity satt til extremely dense

 

[font:Arial Black]2009-04-29 14:13:13 - fsx

Frames: 14123 - Time: 363762ms - Avg: 38.825 - Min: 31 - Max: 51[/font]

 

 

Så alt i alt var dette ikke så ille som jeg påstod, men dropp i FPS helt klart og det vises her.

 

Jeg ville nok anbefale 76m terrain, 1m texture oppløsning, autogen og scenery complexity satt til very dense for best performance, men det varierte ikke særlig mye ved å sette oppløsningen til 15cm over lillestrøm

 

Det merker du ikke før du er i luften et annet sted med et annet fly...

 

Med det menes at en payware fly vil trekke mer av ressursene og da må det kompenseres fra et annet sted.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg laget 8 GA plasser sånn ca der de skal være(?) og 1 Fuel plass.

Noen som vil teste og se om det er greit? Legg meg til på MSN så tar vi der der :)

 

Laget også en liten helipad utenfor Helikopter Drift (ja jeg vet at det ikke er det, men jeg gjorde det alikevel. kan evt. legge ved en flyplassfil som ikke inneholder den ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meninga å dra opp denne igjen, men nå har jeg skkurat lastet opp nye versjonen til FS.no. Håper jeg har gjort det riktig..

 

Nye versjonen inneholder:

- Fikset de rare takene på en del bygninger

- Fungerende versjon av KjellerX av Ulf H. Aass er nå lagt med

- Har også laget noen GA parkeringsplasser + en helipad utenfor Helikopter Drift, selv det ikke er der i virkeligheten. Blir det for ille foe noen personer kan jeg sende en versjon av "Kjeller ENKJ.bgl" uten denne helipaden :grin:

 

Forresten sceneryet over Kastrup øya kommer til å ta litt tid siden det er en del eksamener som jeg selvsagt prioriterer først. Men skal prøve å få den ferdig i hvertfall før sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...