Gå til innhold

Fsx vs Ekte simulator


tomkrist

Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkelen. Den var virkelig gøy å lese.Den handler om man kan bytte pc, monitor og joysticka med en

ekte fly simulatorer som ekte piloter bruker, og kan man fly den like godt?

 

Denne karen dro til Tysklands Lufthansa og fikk seg en tur med en ekte simulator for å leke seg. Hvordan det

gikk? Anbefaler å lese det selv, her:

 

http://www.flightsim.com/main/feature/question.htm

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen mellom FSX og RL er hvordan flyet oppfører seg under landingen. Det er også den største forskjellen mellom en "virkelig" simulator og flymaskinen.

 

Dersom dere skulle få deres våte drøm oppfyllt, så vil jeg anbefale å autolande flyet vha MCP. Det burde de fleste simmere klare.

 

Å håndlande et fly er en helt annen operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak' date=' hvis du leser litt bedre, så garanterer Boeing at Simulatoren Hans-Joerg prøvde er 100% lik real. Hva annet kan man forvente når det koster 1/3 del av real pris (Simmen koster 20 millioner USD), og det blir også skrevet at samtilige piloter går rett fra sim til ruteflyvning. [/quote']

 

Vel, jeg har noen hundre timer simulator under beltet, og jeg kan fortelle deg at dette ikke stemmer. Jeg har vært ute for zero flight time simulatorer som registrerte crash når man landet den som en flymaskin. Den beste indikatoren på at simmen i denne artikkelen ikke er helt "real", er at han først gjør en litt hard landing, deretter får han beskjed om å flare i 50 ft og da går det bra. Det var medisinen i den crash simulatoren jeg fløy også.

Det er bare det at vi ikke flarer i 50 ft i virkeligheten, vi gjør det lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en episode av mythbusters på discovery skal de teste en myte om at hvem som helst kan lande et fly ved hjelp av en flygeleder sin veiledning. Den simulatoren som de testet det på var en slik stor' date=' den brukte fsx som platform :) Forresten, artig artikkel! [/quote']

 

Ganske bra episode det der ja. Men jeg tror ikke det var de dyreste simulatorene NASA hadde. Er nok ikke mange sim. som bruker FSX som grunnlag, og når jeg tenker meg om, så synes jeg ikke den simulatoren var så sykt detaljert at det gjorde noe ;)

 

Så ett eller annet på tven for en tid tilbake der det var en som hadde zero flight time, simmer, som skulle lande ett ekte fly (Selvfølgelig med instruktør på siden av). Han linet opp for landing og alt, men rett før touch-down, tok instruktøren over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en episode av mythbusters på discovery skal de teste en myte om at hvem som helst kan lande et fly ved hjelp av en flygeleder sin veiledning. Den simulatoren som de testet det på var en slik stor' date=' den brukte fsx som platform :) Forresten, artig artikkel! [/quote']

Er du nå sikker på det da? Jeg betviler sterkt at NASA bruker FSX som treningsplatform, og den du så i Mythbusters-episoden var en skikkelig full motion :) Jeg tror heller at de fløy opp igjen landingen i FSX, eventuelt at de fikk noen til å gjøre det for dem, slik at de hadde noe å vise fram på TV for å gjøre det mer seervennlig (tror ikke alle og hverman greier å se crab-angle'n og forbinde dette med crosswinds om den er filmet fra cockpit, med mindre den er temmelig stor ;) ). Jeg skal nå ikke si noe sikkert, men jeg synes ikke det høres spesielt nødvendig ut å bruke penger for å få outside view på en sim som brukes til å trene piloter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak' date=' hvis du leser litt bedre, så garanterer Boeing at Simulatoren Hans-Joerg prøvde er 100% lik real. Hva annet kan man forvente når det koster 1/3 del av real pris (Simmen koster 20 millioner USD), og det blir også skrevet at samtilige piloter går rett fra sim til ruteflyvning. [/quote']

 

Vel, jeg har noen hundre timer simulator under beltet, og jeg kan fortelle deg at dette ikke stemmer. Jeg har vært ute for zero flight time simulatorer som registrerte crash når man landet den som en flymaskin. Den beste indikatoren på at simmen i denne artikkelen ikke er helt "real", er at han først gjør en litt hard landing, deretter får han beskjed om å flare i 50 ft og da går det bra. Det var medisinen i den crash simulatoren jeg fløy også.

Det er bare det at vi ikke flarer i 50 ft i virkeligheten, vi gjør det lavere.

Hmm, det var jo litt skuffende å høre. Syns først det var hyggelig at denne fyren fikk til 8 landinger, ikke minst fordi grunnen til at jeg selv flyr Concorde i FS er nettopp for å være forbredt dersom dette flyet skulle settes i trafikk igjen, og jeg tilfeldigvis skulle være ombord idet begge piloter er satt ut av spill og vi får denne "Help, is there a captain aboard?" over PA-anlegg. Nå begynner jeg jo nesten å lure på om det har vært bortkastet tid... :(

 

Men tilbake til saken, ut fra din beskrivelse høres det jo da ut som hans første landing ville vært perfekt om det var et virkelig fly, og at hans instinkter ifht flare i utgangspunktet var riktige?

 

Ellers må jeg jo si det overasker meg litt at det er som du sier. Altså at det er en god del forskjell fra FS til en skikkelig sim tar jeg jo for gitt, og at det også vil være nyanser som skiller en skikkelig sim fra flyet er jo heller ikke urimelig syns jeg. Men at det er så grove feil på noe så enkelt, grunnleggende, og viktig, som flare-høyde, slik at man konsekvent må gjøre feil for å kompensere for avviket forbauser meg. Hva kan årsaken til at man ikke får til dette på en bedre måte være?

 

Uansett, det er jo, som artikkelen også nevner, alltid gøy og diskutere "what if" med simulatorer vs virkeligheten. Jeg har alltid hatt en formening om at det må være både lettere og vanskeligere å gjøre dette i FS vs virkeligheten. Det jeg tenker må være lettere i virkeligheten handler om referanser, dette at man har mye bedre utsyn og kjenner på kroppen hva som skjer burde jo være en fordel ifht akkurat kontroll og feeling.

 

Men det kan jo hende jeg tar feil, jeg har aldri flydd hverken fly eller skikkelig simulator. Det nærmeste jeg kan sammenlikne blir vel bilsimulator vs bil, og der disse faktorene nevnt over på mange måter gjør det lettere å kjøre en bil i virkeligheten enn på en dataskjerm.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Eneste MS simulator stuff jeg har sett som benyttes proffesjonelt er til støtte undervisning for CBT. MS er et leketøy i forhold til de sertifiserte simmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Simulatorer er utrolig viktige, og effektive. Har selv mange gode erfaringer med og operere alt i fra RC Helikopter for første gang etter sim, og andre mindre og store real flymaskiner etter trening i skikkelige simulatorer. Har en kompis som faktisk floy R-22 helikopter nesten perfekt første gang etter og bare og ha sittet i sin egen FS sim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Finnes i dag ikke meg bekjent simmer som bruker ms, om du skal ha godkjente sertifiserte simmer. Men som støtte undervisning yes, helt klart. Men du får ikke noe offentlig godkjenning på en flightsimulator snekret sim, jeg har fløyet en del forskjellige simmer, proffe simmer, og det er milevis unna, med tanke på dokumentasjon etc..korriger meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig' date=' men det er jo en simulator med dynamics som kan brukes til dette, jeg mente FS.. [/quote']

Ja, eller det er i alle fall slik X-Plane fansen ynder å oversette/tolke FAA godkjenningen...

 

Jeg har ikke satt meg videre inn i kravene selv, men slik jeg forstår de som har satt seg bedre inn i kravene, så er fly-dynamikken en veldig liten del av det, og ikke nødvendigvis det avgjørende for forskjellen mellom FS og X-Plane. Man kan jo forsåvidt også se av forskjellen på den godkjente og ikke godkjente versjonen av X-Plane at det dreier seg om ting man ikke egentlig trenger å merke når man flyr.

 

Uansett, jeg tror ikke MS har hatt noen målsetning om FAA godkjenning av simulatorer med FSX i bunn, og det er jo helt andre faktorer som har blitt vektlagt i utviklingen. Heldigvis vil jeg vel si, eller i det minste på både godt og vondt. ESP har vel hatt som målsetning å bli brukt i simulatorer med godkjenning, men det er vel lagt på is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som bruker FS motor til FTD. Flyit bruker det på sine simulatorer, http://www.flyit.com/PTH.html. Riktignok en eldre utgave. FSX tilbys også i dag som en visuell plattform for profesjonelle applikasjoner. Dvs en annen lisensmodell enn hyllevare... http://www.microsoft.com/esp/default.htm

Det finnes også de som har raffinert flightmodel, slik at de er tett opp til "the real thing". Dodosim har nok den beste helikoptermodellen basert på FS. http://dodosim.com/

 

Min første tur i en R22 viste at trening i min simulator hadde en viss effekt, selv om jeg nok ikke ville landet eller tatt av uten mer real life erfaring :-)

Her er en som ikke kunne la være å prøve. http://www.metacafe.com/watch/397909/helicopter_accident/

 

Er det noe kjent med terrenget og instrumentene?

http://www.flyit.com/flyitImages/CIMG0627.jpg

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ok, så du mener at dette greiene her er like godt som simmene til 130Mil? Samme dokumentasjon etc? Vet ikke om du er klar over rutiner og dokumentasjons krav på de store simmene er men, det er nokk hakket tøffere en dette. Men stilig er det. Som sagt mange som bruker dette til støtte undevisning for CBT etc. Men du trenger ikke dra lengre en til Rune på Brandbu for og fly Helikopter sim med FS, og den er bra den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...