Gå til innhold

SAS kutter 3000 stillinger - 5.3 mill i underskudd


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Ja det var voldsomme greier, og selvsagt tragisk for alle de som ikke lenger har noen jobb. Er det "sist inn, først ut" som gjelder i SAS?

 

Noe annet om SAS, danske fagforeninger ønsker å slå sammen alle de forskjellige avdelingene i SAS til ett selskap

Jeg må si jeg lurer på hvor god butikk det totalt sett er å bruke så mye resurser på stadige omfattende omorganiseringer. Men akkurat i dette tilfellet dreier det seg vel tilsynelatende om en ren interessekonflikt mellom fagforeninger og bedriften, så det er jo ikke sikkert motivet er økt inntjening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limer inn en oppsummering av disse SAS-nyhetene, som jeg

har laget - for et annet forum jeg er moderator på:

 

 

p200902031202-15230.jpg

(Bilde er copyright © SAS)

 

 

 

Totalt fikk altså SAS-konsernet et underskudd på svimlende 5.3 milliarder kroner, og

nå skal det skjæres helt inn til benet. Enda flere ruter blir kuttet, flere fly blir parkert,

mange ansatte skal vekk, og mer skal outsources. Dermed skal man spare

ytterligere 2.2 milliarder kroner, og ytterligere fem milliarder skal innhentes

i en såkalt "krise-emisjon".

 

Totalt må 3000 SAS-ansatte gå fra sine stillinger, selskapet skal prøve å løse

dette på best mulig måte. Slik at et betydelig antall av disse reduksjonene blir

løst ved naturlig avganger osv. I tillegg skal 5600 personer outsources til eksterne

selskaper, som ikke lenger skal være tilknyttet selve SAS.

 

Underskuddet på hele 5.3 milliarder norske kroner i 2008, er forøvrig SAS-selskapets

verste i konsernets 60-årige historie. Mesteparten av dette skyldes selskapet den

turbulente økonomiske tiden vi er inne i.

 

SAS sin nye strategiplan heter "Core SAS", og dette innebærer i tillegg til oppsigelsene

av 3000 ansatte og outsourcing av 5600 - at man skal fokusere på kjernevirksomhetene

i flyselskapet. SAS-gruppen har allerede solgt seg ut av bl.a. Spanair og AirBaltic,

i tillegg skal de nå kvitte seg med eierandelene i: Spirit, Air Greenland, BMI, Estonian Airways,

Skyways, Cubic, og Trust. Fra før har også SAS solgt seg ut fra hotellkjeden: Radisson SAS.

 

 

p200902030912-95603.jpg

(Bilde er copyright © SAS)

 

 

I denne "krise-emisjonene", inngår bl.a. 800 millioner som den norske stat skal bidra med. Dette

primært for å sikre at rutenettet i Norge skal bestå, og at så mange arbeidsplasser som

mulig sikres i SAS Norge. Den norske stat har p.t. en eierandel på 14,3 prosent i SAS.

 

Totalt skal SAS-gruppen reduseres fra dagens ca. 23.000 ansatte, til rundt 14.000

ansatte. Av disse 9000 stillingene, blir 5000 påvirket pga. salv av datterselskaper.

Ytterligere 3000 pga. Spaniar, og de resterende 3.500 ansatte i selve SAS som følge

av outsourcing, ytterlige produksjonskutt, og omorganiseringer.

 

 

SAS står foran en omorgansering, med ny struktur i hvert av de skandinaviske landene.

Det blir dermed tilbake til den "gamle" modellen, med kun ETT SAS - og hovedsetet vil

dermed ligge i Stockholm, Sverige. Dette fører til at kun ETT AOC skal brukes i alle

land, og dermed vil: SAS Norge, SAS Sverige, SAS Danmark, og SAS IC (InterContinental)

alle bli lagt under SAS.

 

Flyoperasjonene skal ellers sorteres under tre hovedbaser, som da vil bli ledet

av her sin "Chief Operating Officer" (landssjefer). I Norge blir dette Ola Strand,

mens Anders Ehrling fratrer sin stilling i Sverige, også Suzanne Larsen i Danmark

fratrer sin nåværende stilling.

 

 

 

1232960617416_346.jpg

(Bilde er copyright © SAS)

 

 

Totalt skal ytterlige 12 fly vekk fra flåten, hvor av to av disse er IC (langdistanse)

maskiner - som nok er det mest overraskende. Dermed blir det en ny overtallighet

både for piloter og kabinansatte, i alle de tre skandinaviske land. Med de reduksjonene

som allerede er planlagt, blir dermed SAS-flåten totalt redusert med hele 20 fly -

som tilsvarer en reduksjon på ca. 10 prosent av flyene som benyttes til

kort- og mellomdistanse trafikk. Kuttene i SAS IC (langdistanse) utgjør en

reduksjon på ca. 18 prosent. Det opplyses at ca. 60 ruter skal kuttes, det blir

først og fremst de fritidsreisende som vil merke dette. Det er "leisure"-delen

hvor det er alt for mange ledige seter, og dermed skal SAS satse mer på

de forretningsreisene - og ha økt kapasitet og frekvens på "business-rutene".

 

 

Totalt må ca. 400 piloter forlate SAS, av disse blir ca. 150 berørt i Norge - noe

som vil bety at ca. hver fjerde norske SAS-pilot må finne seg ny jobb.

 

 

 

Ytterligere info kan bl.a. leses her:

 

"- SAS – nu med "retro-strategi".."

http://www.boarding.no/art.asp?id=35063

 

"Krise-emisjonen" i SAS, Norge bidrar

med 800 millioner kroner:

http://www.boarding.no/art.asp?id=35061

 

"SAS: fra 23.000 til 14.000 ansatte"

http://www.boarding.no/art.asp?id=35062

 

"SAS lanserer: Core SAS":

http://www.boarding.no/art.asp?id=35060

 

"Rundt 400 piloter må slutte i SAS"

http://www.boarding.no/art.asp?id=35069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo det er riktig av staten å gå inn med så mye penger i et flyselskap.

 

Er ikke dette en konkurransevridning i forhold til andre norske flyselskaper som kunne frekventert rutene i stedet for SAS?

 

Er ikke dette å sammenligne med kunstig åndedrett for noe som i økonomisk forstand ikke har livets rett, da tenker jeg på SAS-konsernet i alle nordiske land.

 

Og om det hele ender med at Lufthansa kjøper SAS, kaster vi ikke da 800 mill i hendene på tyskerne?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Hadde vært mer rettferdig overnfor andre flyselskaper, både store og små, om staten heller hadde senket drivstoff-avgiften på fly-drivstoff. Hadde blitt likt for alle da ihvertfall.

 

Selv om staten har et eieransvar i SAS så fritar det ikke staten fra å legge "bedre til rette" for enkelt-selskaper. Aner vi et snev av dobbeltmoral her?

 

Men håper selvsagt at SAS greier seg. Med eller uten stats-støtte. Hvis lufthansa kjøper sas, så kjøper lufthansa et selskap med underskudd på 4,5 mrd istedet for 5,3 mrd hvis de 800 mill blir overført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Ryanair saksøker Norge inn for EU-domstolen pga av pengestøtten de gir til SAS.

 

Min mening er hvertfall at vi trenger SAS, men det bør bli 100% privateid uten noen innblanding fra staten. Blir helt feil når Norwegian står på som f.... for å være bedre en SAS på pris og tilbud, bare for å oppleve at når det går dårlig for konkurrenten får de penger av staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS er ikke det eneste selskapet som er eid delvis av staten. Singapore Airlines, Air New Zeland, Finnair og Thai Airways (SAS var forøvrig med å starte Thai), for å nevne noen, er også delvis statlig eid. Riktig nok så har ikke disse myndighetene gått inn å gitt penger i kassa til selskapene som jeg vet om.

 

Jeg håper indelig at SAS vil fortsette å eksistere i fremtiden. Mye pga selskapets lange og fargerike historie.

 

Viktige hendelser i SAS's historie:

 

- 1. August 1946: ABBA, DDL og DNL startet sammarbeid om lufttrafikken i skandinavia.

 

- 1951: Scandinavian Airlines System ble offesielt dannet.

 

- 1954: SAS åpnet verdens første trans-polar rute mellom københavn og L.A. Ruten var ekstremt populær, og veldig mange brukte denne ruten mye pga gode gratis transfer muligheter rundt om i europa.

 

- 1957: SAS var det første selskapet som tilbød "Verden rundt via nordpolen" rute. Dette kuttet reisetiden til tokyo med MANGE timer. (Var ikke lov å fly over russland og kina)

 

- 1959: Var det første selskapet som tok i bruk verdens første komersielle jetfly SUD Caravelle sammen med Air France.

 

- 1960: Hjalp til å starte Thai Airways

 

- 1971: Fikk sin første 747-100 "Huge Viking"

 

- 1989: Kjøpte SAS 18.4% av "Texas Air Corporation" som eide Continental Airlines

 

- 1997: SAS dannet Star Alliance sammen med bla. Lufthansa, Thai Airways og United Airlines.

 

Janne Carlzon var mannen som hadde store planer for SAS. Hans plan var å kjøpe opp hotellkjeder (Radisson SAS), reisebyråer og flyselskaper over hele verden for å danne den ultimate alliansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydlig krisemaksimering av pressen.

Det aller meste av underskuddet er avskrivingen av verdiene i Spanair.

Og statsstøtte er det ikke gitt. Det er en emisjon, en slik som Norwegian har gjort flere ganger og kommer snart til å gjøre det igjen. Dette trenger de for en "start lease" avgift, som kjent har ikke Norwegian kjøpt et eneste nytt fly, kun leasing. Har ikke penger de heller. Siste emisjon var på 400 mil, får ikke mye fly for det.

SAS ber om en emisjon fra sine eiere, staten, Walenberg osv.

To store banker garanterer for de andre mindre eierne.

Dette for å ta inn kapital tapet fra Spanair. Spanair var en katasrofe.

Men at det også trengs en oppryddning i SAS er helt klart, dette for å rette opp det reelle tapet på ca 250 milioner.

Så lenge SAS Norge hadde pluss på 250 mil så taper altså de andre ca 500 mil. Slik kan det ikke fortsette.

De som ønsker å se Norwegian som eneoperatør i Norge må nok bite skuffelsen i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

De som ønsker å se Norwegian som eneoperatør i Norge må nok bite skuffelsen i seg.

 

Hadde blitt dyrt å være passasjer hvis Kun Norwegian hadde flydd norske ruter. Håper SAS berger seg. Og det gjør de nok når de blir ferdig med alt rusket de har vært involvert i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå koster en eneste en 373-800 ca 400 mil. Skulle Norwegian ha kjøpt sine fly måtte de nok ha bedt om en emisjon større en SAS noen gang har gjort.

Norwegian eier etter hva jeg erfarer to stk 737-CL modda med winglet.

Dette kan du finne i Norsk luftfarts register.

 

At SAS skal greie dette har jeg tro på, de har en jævelig erfaring med slike krisepakker og snu opprasjoner.

 

Og skulle det hende at en annen oppratør måtte gjøre slike stunt og kutt, så husk på at "the first cut is the deepest"

Ser ikke ut til at noen selskap går klare, å sitte på sin høye hest å hovere over andres problemer, kan medføre et så stort fall at man brekker nakken.

Hvis noe selskap ikke ser nedgangstidene på grunn av finanskrisen så er slutten nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten av august 2007 informerte Norwegian markedet at de kjøper 42 nye Boeing 737-800 med leveranse i perioden 2009-2014. Disse flyene er betydelig mer miljøvennlige og vil redusere CO2 utslipp med 20-30 prosent i forhold til eksisterende flåte.

 

Sommeren 2008 har konsernet totalt 40 fly - 26 Boeing 737-300, seks Boeing 737-800W og åtte MD80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian Air Shuttle ASA har bestilt 42 nye fly av typen Boeing 737-800 med Blended Winglets. Flyene har en listepris på 3,1 milliarder dollar eller vel 18 milliarder kroner. Norwegian Air Shuttle ASA har samtidig sikret seg kjøpsrettighet til ytterligere 42 fly av den samme typen fra Boeing. Dette er kostnadseffektive fly som er i teknologisk front og vesentlig mer miljøvennlig enn dagens flyflåte. Det første flyet ankom Norge 26. januar 2008 og er nå i full drift.

 

ilmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvordan selskap ofte finansierer flykjøp kan man diskutere hvem som eier noe som helst. Jeg sier gjerne det er min leilighet og at jeg har kjøpt den, men det er stort sett banken sine penger jeg har brukt for å kjøpe den.

 

Mange flykjøp, og vel også de fleste av Norwegian sine er gjennom div. finansieringsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Satt å regna litt. SAS eier ganske nøyaktig 33 % av sine 154 fly. Resten er på leasing kontrakter.

 

Og at Norwegian får nye mer miljøvenlige fly, en den gamle driten de har i dag, på leasing, er sant, men han valgte ikke de mest miljøvenlige motorer slik som SAS gjorde på sine.SAS Norge, henger litt etter med X Braathen sine fly. Norwegian har valgt SAC motorer. Nesten bare SAS som valgte de dyreste, men mest miljøvenlige DAC motorene. Men med B K sine store glis og ukritisk presse, ser det ut til at 7-8 år gammel teknologi har blit rene frelsen for miljøet.

Og for å gjenta Norwegian har IKKE kjøpt et eneste nytt fly. De er leaset, alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Sas har vell alltid hvert langt fremme når det gjelder teknologi, HGS avansert bruk av ACARS for feilsøkning på motorer i flight etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...