Gå til innhold

Norwegian Eagles - Braathens S.A.F.E til Paris!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Norwegian_eagles_small.jpg

 

-----------------------------------------------------------

 

[size:14pt][color:#000099]Avgang fra Gardermoen, søndag 7. Desember kl. 18:00 UTC![/color][/size]

 

Braa_Av_logo_sm.jpg

 

Da er det duket for den første av flere turer Norwegian Ealges har planer om å gjennomføre i anledning temaet "Braathens". Vi vil forsøke å gjøre lett variasjon på ruter og flytyper.

 

 

 

[color:#FF0000] Det eneste absolutte kravet er at du benytter den flymaskinen som er satt opp for turen, samt at du benytter Braathens callsign (BRA, Braathens) på samtlige av turene, så fram til at annet ikke er gitt. [/color]

 

 

 

 

[color:#000099][size:11pt]Litt historie: [/size][/color]

Braathens er et tidligere norsk flyselskap som ble stiftet 26. mars 1946 av skipsreder Ludvig G. Braathen som Braathens South American & Far East Airtransport AS (S.A.F.E). Selskapet var i det meste av sin eksistens kjent som Braathens S.A.F.E., uttalt /bråtens seif/.

 

3 DC-4 Skymaster ble innkjøpt, det første flyet med registrering LN-HAV Norse Explorer landet på Gardermoen 26. desember 1946, de to neste i februar og mars 1947. Den første regulære flyvningen gikk fra Oslo via København og Paris til Kairo. Avgang var 30. januar 1947 og ankomst dagen etter.

 

--------------------------------------------------------------

 

[color:#000099][size:11pt]Rute: [/size][/color]

Gardermoen (ENGM) - Paris, Le Bourget (LFPG) via København, Kastrup (EKCH) med touch and go.

 

Ruten er delt opp slik [iD, VOR] ([FREQ] / [Dist. TIL, siden forrige VOR eller flyplass])

 

------------

Leg 1: ENGM - BAK (112.20 / 160NM) - SVD (116.20 / 86NM) - EKCH (34NM).

Tot: 280NM, 1h 20min ETE.

 

------------

 

På Kastrup blir det touch and go, før vi fortsetter kursen videre til Paris, Le Bourget.

 

------------

 

Leg 2: EKCH - LBE (115.10 / 158NM) - RKN (116.80 / 137NM) - HUL (117.55 / 115NM) - BT/LFPB (108.80 / 135NM)

Tot: 547NM, 2h 20min

 

--------------------------------------------------------------

 

[size:11pt][color:#000099]Flymaskin:[/color][/size]

 

Braathens S.A.F.E - DC-6B

Braa_DC6B_LNSUK.jpg

 

Flymaskinen lastes ned herifra: http://www.calclassic.com/dc6.htm

Repaint kan du laste ned fra www.avsim.com, "dc6braxa.zip". Denne er for FS2002, men fungerer fint med disse DC6'ene.

 

--------------------------------------------------------------

 

Scenery, Le Bourget 1960's: www.avsim.com "lfpb_1960_paris_le_bourget.zip"

Charts, EKCH , LFPG, insert

 

---------------------------------------------------------------

 

wetserviett.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å kunne delta her, men da dette er høysesong for familiesammenkomster antar jeg at min STD vil bli litt forskjøvet.

Jeg sliter også med det luksusproblemet at jeg bare har FSX på maskinen, og derfor bare bruker PMDGs 747 for tiden, så om ingen har noen innvendinger håper jeg å kunne laste Cargomaskinen opp med ribbe og pinnekjøtt og hva man nå skulle klare å få tak i fra Gategourmet, for så å komme etter dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørrtrente litt i Bodø med flyet i dag tidlig, samt en kort tur til Stokmarknes. (Deilig med tidlig vinterferie :) )

 

Jeg synes det var et kjempekult fly, og veldig uvant i forhold til at det meste der er manuelt. Selv autopiloten er teknisk sett manuell i forhold til min Wilco 737 :P

 

Tror jeg fant en fin tutorial på calclassic.com om hvordan man flyr et fly fra 1963. Den er svært omfattende (180 sider) men det går nok an å skumlese seg igjennom det viktigste. Du får si ifra om denne ikke er så bra allikevel Ivar så skal jeg ikke anbefale den :P Men regner med at den er godkjent siden den ligger på calclassic sine sider.

 

Ellers vil jeg jo bare si at jeg skal legge meg i hardtrening og fly den første etappen til København. Tror dessverre ikke jeg rekker flyvningen til Paris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer på søndag som er så viktig? :grin:

Nei, nå synes jeg dere må få litt futt i sakene, dere må forstå hva som er VIKTIG, og hva som er ett alternativ.. :grin:

 

Er det noen som er med på hele turen, eller blir jeg svirrende alene nedover Europa? :grin:

 

Beklager Petter, no DC-6, no scedule flight! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke mange timene til vi lar vingene få luft under seg! Jeg må si jeg gleder meg, dette er jo en meget spessiell tur, som krever MYE av pilotene.

 

---------------------------------------

 

>>> ENGM (OSLO/GARDERMOEN) <<<

 

METAR 071210Z 00000KT CAVOK M06/M07 Q1015 NOSIG

 

TAF 071100Z 0712/0812 VRB05KT 9999 FEW015 SCT030 TEMPO 0715/0718

2000 BR BKN004 PROB30 0718/0802 0500 FZFG VV001 TEMPO

0800/0812 2000 -SN -SG VV006

 

>>> EKCH (COPENHAGEN KASTRUP) <<<

 

METAR 071150Z 28006KT 260V320 9999 FEW015 BKN028 04/01 Q1018 NOSIG

 

TAF 071140Z 0712/0812 29008KT 9999 SCT020 BECMG 0718/0720

22008KT BKN020 BECMG 0721/0723 4000 BR BKN008 TEMPO

0723/0808 2000 BKN004 BECMG 0808/0810 23012KT 8000 NSW

BKN015

 

 

>>> LFPB (PARIS LE BOURGET) <<<

 

METAR 071200Z VRB03KT 1500 BR BKN002 03/02 Q1028 BECMG 6000 BKN010

 

TAF 071100Z 0712/0812 04006KT 1500 BR BKN002 BECMG 0712/0715

SCT015 SCT050 BECMG 0718/0721 CAVOK BECMG 0800/0803 VRB03KT

2000 BR TEMPO 0803/0809 0400 FG BKN002 PROB30 TEMPO

0803/0809 0100 FZFG VV/// BECMG 0809/0812 8000 SCT015

BKN020

 

NEW TODAY WEF 0812072100

SCHEDULE: 07 08 2100-0500

RWY 03/21 CLOSED

 

-------------------------------------------------

 

Som vi ser av værmeldingene vil det tette seg noe til på Gardermoen, forhåpentligvis kommer vi oss opp før det blir helt tett. Købenavn vil få spredte skyer og noe redusert sikt, mest sent på kvelden. Det er dårlig sikt i Paris for øyeblikket, men i følge TAF vil det bli CAVOK ved vår ankomst. Merk at bane 03/21 vil være stengt ved vår ankomst.

 

Når det gjelder fuel, så har denne flymaskinen ett forbruk på ca. 1200 kg/h. Så får dere gjøre den inviduelle utregningen herifra. Husk å ta med fuel nok til alternativ flyplass, samt 45 min ekstra.

 

Parkering og oppmøte på Gardermoen vil skje ved GA terminalen, vi har fått tildelt gate 312 - 319. Avreise er kl. 19:00 UTC!

 

Slik jeg har forstått det er det kun en person, i tillegg til meg selv som blir med til Paris. Personlig synes jeg dette er noe dårlig oppmøte, men heldigvis har vi litt flere som blir med til København. Vi får se hvor stort det reelle tallet er når man kommer til stykket. Engasjementet fra dere er tross alt avgjørende på hvor mye tid og engasjement jeg vil legge i disse turene.

 

Da håper jeg at jeg vil se så mange som mulig på Gardermoen!

 

Når det gjelder voice så vil vi være på ts.vaccsca.org -> Norwegian Eagles.

 

VELL MØTT! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å logge opp på Gardermoen om ikke lange stunden som BRA375.

 

Jeg tror det er lurt at vi tar sikte på å starte opp motorene ca. 18:45, slik at vi har litt tid på å evt. utbedre problemer eller komplikasjoner som kan oppstå ved motorstart. Er ikke akkurat verdensmester på denne flymaskinen jeg heller. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg omsider nede i Paris. Jeg må si at oppmøtet var på sitt dårligste noen sinne, vi var 3 stk. som satte hjulene ned på Kastrup, bare 6 hjul tok av igjen. Nede i Paris var det kun 3 norske hjul som fikk kjenne den Franske landjorden..

 

Jeg er interissert i å vite hva som var grunnen til det dårlige oppmøtet, var det dårlig tidspunkt, mht. eksamen etc? Var flytypen feil? Var ikke turen spennende nok? Kom med DINE innspill!

 

Vi som trosset alt annet i livet fikk uansett en meget innholdsrik tur. Det begynte på Gardermoen med to kontrollere som logget på idet vi var på vei for å taxe ut. Vi setter utrolig stor pris på de som sender oss av gårde, men det er lurt å logge på litt tidligere, så man får gjort klart alt til avgangstiden. Vi ble 35 minutter forsinket fra Gardermoen. :grin:

 

Selvfølgelig skulle også voicen slå seg vrang før jeg i heletatt hadde forlatt norsk jord. Når jeg omsider hadde kommet meg i luften ville ikke autopiloten adlyde mine ordre. Dette resulterte i en frustrert ALT+F4 handling med påfølgende PC restart. Nå ble SB reinstallert og FS startet opp på nytt. Alt så ut til å være i orden, ENDELIG! Vi fikk en spennende approach til Kastrup med 600m sikt. Dette skal sies å være en skikkelig utfordring i en dårlig utstyrt DC-6, men samtlige av pilotene kom se trygt ned. Godt jobbet! Her måtte en av laget forlate oss, og en vennligsinnet kontroller sendte to av oss nedover Europa. Vi hadde ATC hele veien fra Gardermoen til Nord-Tyskland, utrolig hyggelig! Over Brussel ble jeg forlatt, da mitt selskap måtte ta kvelden, forståelig nok når vi var 1 time etter skjema. Jeg fortsatte ferden mot Paris, ikke en eneste ATC i hele Europa, forøvrig en forbausende stille søndagskveld på VATSIM! Begynte etter hvert descent mot Paris. De kunne melde om OVC007, bane 03/21 var stengt, så ILS 07 var å foretrekke. Men før vi kom så langt var det en lowpass over Eifeltårnet som stod på agendaen. Iom. at undertegnede benytter seg av FSPAX, og ikke har deaktivert dangerzones ble dette svart med ild og full krig fra noen ikke så utrolig vennligsinnet franskmenn. Turen fikk derfor en dramatisk slutt for de nordmennene som hadde tatt den lange turen. Heldigvis lå ikke flyplassen mer enn 2 min flygetid unna, så vi kom oss trygt ned på landjorden med relativt store skader. Dette er rapporten fra hendelsen:

Incident Report:

 

the left tank developed a major fuel leak resulting in total fuel loss. One engine was damaged by small arms fire coming from the ground and ceased to function. The hydraulic system was hit by a ground shot resulting in total loss of all hydraulic systems. The aircraft was hit by anti-aircraft artillery fire resulting in a massive hull rupture. There was an exceptional pilot on board and despite the dire situation he was able to land the aircraft safely. The Captain has also declared an emergency before landing.

 

Overall, en meget innholdsrik tur. Var sinnsykt gøy å få oppleve noe annet enn FMC og full ILS. I tillegg fikk vi en del ekstra oppmerksomhet fra kontrollerne som lå merke til at vi fløy slike veteraner av noen flymaskiner, utrolig gøy!

 

Med dette avslutter jeg med å si, "synd for dere" som ikke var med. :grin: Håper uansett en god del av dere får mulighet, og har lyst til å bli med på resten av våre turer. Dere er mer enn velkommne! :)

 

---- Braathens 375, over and out! -----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:grin: :grin:

 

Artig historie du kommer med her Ivar,over Paris.

Du må gå inn på fspass mappa..config/dangerzone cfg fil tror jeg det var.Og forandre War fra 100% til 0,bak Paris eiffeltower.

 

Samme kan være lurt med London.

 

For min del var det nok flytypen som gjorde denne turen ikke var så fristende.

 

Men bevares vi skal jo på flere turer vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig Lars-Petter her,flytypen var ikke helt gjengs med hva som er fristende,men... et unntak hadde nok jeg gjort om den dc6 hadde en installer og ikke messa up systemet mitt.

Masse arbeid med å laste ned fly man ikke har og sikker aldri kommer til å bruke mer enn en gang frister ikke helt om man er av den bedagelige typen. :grin:

Jeg syns også den F-28 så lekker ut,men på systemet mitt kræsjer FS hver gang jeg prøvde å fly den,så jeg endte opp med å avinnstallere den og dc6'n. Heldigvis roa FS'n min seg ned etter det. Var en stund nervøs for at jeg mått gjøre en komplett reinstall der. :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble dette svart med ild og full krig fra noen ikke så utrolig vennligsinnet franskmenn.

He he. Zhe french and zhe funny humor. Qui qui! Fire ze mizzilez! :D

 

I tillegg fikk vi en del ekstra oppmerksomhet fra kontrollerne som lå merke til at vi fløy slike veteraner av noen flymaskiner' date=' utrolig gøy!

[/quote']

Ja, det var sjovt som ATC også. Det krævede noget koordinering mellem CTR-positioner, da der pludseligt kom nogle der ville flyve VOR-navigation! I var lige ved at blive sendt en tur over EEL i Holland. :) Så vi fik lidt grå hår i hovedet.

Og også festligt at se Braathens callsignet i luften igen. Det må vi se noget mere af. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, var det EEL dere ville sende oss til! Vi begynte fort å lure på hvorfor det tok så lang tid før vi fikk signaler fra den VOR'en. :grin: Tror det var like greit at vi fortsatte according to flightplan. Ikke at det hjalp for min kollega i det andre flyet, som pluttselig var på vei rett øst, bokstavelig talt! Slik er det når vi kun har med en navigatør. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...