Gå til innhold

Jeg kaster meg over simulatoren igjen!


Ola Haldor Voll

Anbefalte innlegg

Etter over et års opphold etter å ha solgt både MS Flightsim, yoke, pedaler og TrackIR, har jeg nå blitt antent av en flysim-gnist, og endte opp med å bestille X-Plane i går kveld. Ble litt paff da det stod at det vil ta inntil tre uker før det havner i posttkassa - men det vil vel kanskje være like greit, så får jeg litt tid på meg til å bestemme meg for hva jeg skal bestille av yoke/stikke og evt annet.. :)

 

 

Har surra rundt på nettet i hele dag og lett etter gode payware-fly og vet scenario, vær etc.. Om noen har tips - skrik ut!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer bare til å bli irritert over X-Plane. Nå har du kjøpt deg hodebry..

 

Jeg kjøpte X-Plane for noen mnd siden, å brukte den i to dager, der de to dagene ble brukt til å irritere meg halveis ihjel av hvordan det hele er oppbygd.. De fleste av flyene ser ut som henta fra FS98, ingen orntlig ATC osv osv...

 

Spør du meg, så jeg vil si at X-Plane er så mange skritt tilbake i Flightsim historie at det blir latterlig. Så til dere som ikke har kjøpt enda, men tenker på det: Styr så langt unna som mulig..

 

Har forresten en fullversjon av X-Plane som går i søppla om ikke lenge.. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter over et års opphold etter å ha solgt både MS Flightsim' date=' yoke, pedaler og TrackIR, har jeg nå blitt antent av en flysim-gnist, og endte opp med å bestille X-Plane i går kveld. Ble litt paff da det stod at det vil ta inntil tre uker før det havner i posttkassa - men det vil vel kanskje være like greit, så får jeg litt tid på meg til å bestemme meg for hva jeg skal bestille av yoke/stikke og evt annet.. :)

 

 

Har surra rundt på nettet i hele dag og lett etter gode payware-fly og vet scenario, vær etc.. Om noen har tips - skrik ut!! :) [/quote']

 

:o Her nede i statene har dem X-plane v9 til 39.95 bucks på Wal-mart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer bare til å bli irritert over X-Plane. Nå har du kjøpt deg hodebry..

 

Jeg kjøpte X-Plane for noen mnd siden' date=' å brukte den i to dager, der de to dagene ble brukt til å irritere meg halveis ihjel av hvordan det hele er oppbygd.. De fleste av flyene ser ut som henta fra FS98, ingen orntlig ATC osv osv...

 

Spør du meg, så jeg vil si at X-Plane er så mange skritt tilbake i Flightsim historie at det blir latterlig. Så til dere som ikke har kjøpt enda, men tenker på det: Styr så langt unna som mulig..

 

 

Har forresten en fullversjon av X-Plane som går i søppla om ikke lenge.. :grin: [/quote']

 

Må si meg delvis enig. Det er en ting som er overlegent i x-plane. Og det er simulering av ground handling og aerodynamikk, vindens påvirkning på flyet, turbulens, ground effect osv. Dette simuleres ekstremt dårlig i FS. Det værste i FSX er simulering av ground handling. Det simuleres ikke i det hele tatt. Grafikken i X-plane er litt bob bob, alt fra helt ok til no-no. Den ultimate simulatoren hadde vært om X-plane og MS Flightsim ble merget sammen :D Da snakker vi! Grafikk, lyd og brukergrensesnitt fra FS, og all simulering av aerodynamikk og ground handling fra x-plane ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil: For et utrolig teit innlegg.

 

Bare fordi du ikke liker grafikken og flyene, så er ikke simulatoren dårlig.

 

Det finnes folk som setter flysimulering høyere enn grafikk, noe du tydeligvis ikke gjør.

 

Noe av grunnen til at addonsmarkedet til X-plane er ganske snevert er jo pga. folk som deg og tidligere Tom Knudsen som gjør alt de kan for å slakte simulatoren.

 

Husk også at X-plane er utviklet i hovedsak av en person, det har blitt et par flere de siste årene, men på langt nær hva microsoft driver med. De har et reklamebudsjett lik null.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ening med JR over her.

 

X-plane har helt klart områder der den er helt overlegen FSX. Når man får justert ned overfølsomhet og noen småting syns i alle fall jeg det flyr mye bedre, og jeg er også ening i at man har en bedre følelse av å kjøre noe med hjul, når man er på bakken, enn hva som er tilfelle i FS.

 

Men litt avhengig av hva og hvordan man flyr, totalt sett blir desverre min dom nokså lik Kjetil sin.

 

En slags merge hadde vært perfekt, men at Microsoft skal gå bort fra sin lukkede kildekode, DirectX, og låsing til Windows, er vel ikke veldig sannsynlig...

 

Jeg for min del er bare glad hvis flere kjøper og bruker dette. Microsoft er en bedriten forbrukerfientlig bedrift, og konkurranse er bra enten man liker det ene eller andre. :)

 

Så lykke til Ola Haldor, du får eventuelt komme tilbake til det når du vet mer konkret hva du er på jakt etter. Noen i PMDG MD-11 klassen finner du ikke til X-plane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så negative vi er da folkens! ;) Jeg valgte vekk MSFS av enkle grunner som at jeg testa MSFS9 sist jul, tok meg tid til å rote frem gamle eposter med aktiveringskoder og god know what til alt mulig av add-ons. Konklusjon: MAKKVERK!!! Jeg er lut lei av jaget etter best mulig grafikk, flotteste, beste fly, og ende opp med 15-20fps på maskina mi - det er intet monster, men slettes ikke det verste man kan få tak i. Core 2 Duo 3GHz, 8GB RAM, GeForce 9800GTX (den gang var det Core 2 Duo 2.6GHz og 4GB RAM og GeForce 8800GTX) Vista x64, og egen disk til FS.

 

X-Plane skal bli et friskt pust, forhåpentligvis, og har vært innom masse sider i dag med flotte fly som er både gratis og koster en snau 50-100-lapp. Jeg var aldri på det PMDG-stadiet, ei heller AVSIM. Screw that.. Jeg er ingen A4-fyr som følger strømmen, og jeg er mest opptatt av å nyte synet fra lufta, lette og lande. Er det som er gøy. Timelange turer kan bare dra sin kos. :)

 

Men så er det valg av stikke eller yoke - og TRENGER man pedaler, sånn egentlig? Har så langt TENKT på Saitek yoke + instrumentpanel... Alternativt - en god stikke? Tips tips?

 

Og sånn forøvrig - dersom X-Plane viser seg å være noe som slettes ikke er greia for meg, vil jeg nok neppe gå i gang med det sirkuset MSFS er. X-plane eller intet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så negativ til tilbakemeldinger da Ola Haldor.. ;)

 

He he, vel FPS messig er X-plane mye snillere enn FSX, så der vil du bli gledelig overrasket. En annen fantastisk fin ting man opplever er birdstrike, som i alle fall får meg til å hoppe i stolen. :eek:

Timelange turer eller Vatsim er ikke min greie heller, men jeg liker hightech systemsimulering i airlinere, og jeg liker takeoff/landing. Samtidig er jeg glad i en tur med noe lite hangglider, helikopter, eller noe annet "lettkjørt", for å nyte den fantastiske utsikten i FSX av og til. Dette er mitt grunnlag for sammenlikning, A4 eller ei.

 

Hva man TRENGER er jo helt individuelt, hvis ingen tilbakemeldiger traff deg, er det jo også veldig vanskelig å vite hva du trenger. Nyte utsikten vil jeg påstå man gjør bedre i FSX, og skal du få utnyttet X-plane der jeg mener det er best, så bør du absolutt ha noe skikkelig å styre flyet med. Blandt annet er rorbruk noe jeg opplever som mye bedre simulert.

 

Men det kommer jo igjen an på hva og hvordan man flyr, og hva man er opptatt av. Jeg liker å lande i dårlig vær, sidevind osv, og det er jo en helt annen opplevels med ror. Men klart man også helt fint KAN fly uten denslags.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver har sine prefferanser. Selv flyr jeg FS9, og aktivt på VATSIM. Langturer er jeg heller ikke fremmed for. Så langt er "rekorden" min på rett under 12 timer, fra Narita til Heathrow. Jeg har heller ikke noe problem med å dra 20fps med AES, PMDG747, Aerosoft Heathrow (bare som et eksempel), FSInn, ActiveSky, og de aller fleste "sliderne" på maks...

(Centrino Duo 1.86GHz, winXP, 2GB RAM, GeForce GO 7900 512MB)

 

Men valget av FS (X-Plane vs. MSFS) går vel litt på "smak og behag", samt hva som er viktigst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det valg av stikke eller yoke - og TRENGER man pedaler' date=' sånn egentlig? Har så langt TENKT på Saitek yoke + instrumentpanel... Alternativt - en god stikke? Tips tips? [/quote']

 

Siden du nå har valgt X-plan som er suveren på simulering av fysikk og sier at du liker helst å bare "cruise rundt" så ville jeg nesten sagt at du bør prioritere pedaler høyere en yoke, kjøp deg heller en stikke som du kan bruke til flere spill. Det å få beina med i dansen når du flyr er veldig viktig, og mange fly har jo stikke i stedet for yoke, men alle har pedaler (det finnes vel unntak der også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil: For et utrolig teit innlegg.

 

Bare fordi du ikke liker grafikken og flyene' date=' så er ikke simulatoren dårlig.

 

Det finnes folk som setter flysimulering høyere enn grafikk, noe du tydeligvis ikke gjør.

 

Noe av grunnen til at addonsmarkedet til X-plane er ganske snevert er jo pga. folk som deg og tidligere Tom Knudsen som gjør alt de kan for å slakte simulatoren.

 

Husk også at X-plane er utviklet i hovedsak av en person, det har blitt et par flere de siste årene, men på langt nær hva microsoft driver med. De har et reklamebudsjett lik null.

 

[/quote']

 

Nå får du gi deg.. Har du prøvd slow flight i X-Plane? Har du prøvd å ta en accelerated stall? Det du ender opp med da er et fly som ikke vet hva den skal gjøre, å begynner å hoppe å danse der inne før den tilslutt finner ut at den kankje skulle stalle.. Det er kanskje bedre enn hos FSFS, men så skal det jo sies at jeg ikke driver stall og slow flight manøvrer med airlinerene jeg flyr inne i MSFS.

 

Grunnen til at jeg kjøpte X-Plane var fordi jeg hadde hørt her inne på forumet at aerodynamiken var så mye bedre enn hos Microsoft, å med at X-Plane 9 var sluppet, så var den jo like bra som MSFS. Så jeg installerte simulatoren, å det første jeg sjekka selvfølgelig var aerodynamikken. Der var jo selvfølgelig noen forskjeller i X-plane som for eksempel at jeg kunne ta en orntlig soft-field take off der du kan steile flyet på hovedhjula før farta var byggd opp. Men det var nå da også alt. Jeg skjønner ikke helt hva folk roper hurra for med den simmen der? Det eneste som var skikkelig bra der inne var jo vannet. Men jeg har da like bra viss ikke bedre vann nå i FSX enn det jeg har i X-Plane??

 

Du får ta å passe munnen din med å insinuere at det eneste jeg å kankje Tom Knudsen vil er å slakte X-Plane. For hadde det vært en bra simulator, så skulle jeg ikke ha sagt et eneste negativt ord i det hele tatt. Men når folk her inne skal skryte et makkværk av en stakkarslig simulator opp i skyene for at andre skal kjøpe den til flere hundrevis av kroner å sitte etterpå å føle at de kasta pengene sine i søppla, da må en få lov å si ifra når en uansett sitter inne med erfaringer fra denne simmen. Vi sitter jo ikke her å lyver for å gi X-Plane et dårlig rykte, men gir jo uttrykk for egne meninger å erfaringer. Så meningene mine blir jo formet etter hvordan jeg opplever simulatoren, å beklager men dette er ikke en sim for seriøse entusiaster. Mere for min 8 årige sønn.

 

Så konklusjonen min med X-Plane er denne..

 

Grafikken suger, Terreng teksturene suger, Flyene i simmen suger, Flyplassene suger, ATC suger (Du har en liten ATC strofe som er tatt opp ifra live ATC som spiller seg om og om igjen for å få "Feelingen" av ATC.) Men det er jo bare et minutts opptak. Lydene i flyene suger. Du hører faktisk at det er en lydfil som blir spillt om og om igjen. Og jo mere turtall på motoren du har, jo fortere spiller den lydfila seg. Det eneste som er noe flyvende å fint der inne er Cessnaen. Men du må fo alldel huske på at du ikke kan fly simmen med full oppløsning på skjermen din, for da vil 2D panelene forbli i default oppløsning, å du vil få store gaper på hver side av panelet.

 

Jeg klarer meg fint med Microsoft nå enn å betale masse penger til en lykkejæger som tror han skal tjene seg søkkrik på å levere oss en simulator som er litt under halvfærdig, der en har tatt seg snarveier og billig løsninger for å få færdig å putta på markedet.

 

Så til alle andre som fortsatt tenker på å kjøpe dette produktet. Ta å bruke pengene dine til et fint ad-on produkt til MSFS. Du vil ha mye mere glede av det.

Selv om kanskje groundhandling er så mye bedre i X-Plane som enkelte mener, så er det fortsatt ikke værdt det. Husk på at de fleste her inne på forumet er skrivebords piloter som sitter inne med begrensede kunnskaper om aerodynamikk og luftfart. Så ta det med en klype salt..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig (som alltid). Da jeg drev med Fly II ble jeg omtrent "hetset" her på forumet som er en veletablert MSFS kirke. Tro du meg, jeg har vært med her siden flightsim.no var bare DOS tekst. Her finnes ikke rom for annet enn MSFS, og det lureste folk som kjøper X-plane gjør, er å finne et spesifikt forum for denne simmen og *unngå* flightsim.no. Basta.

 

Fly II lå langt foran FS hva flyegenskaper angikk, og texturene var teknisk langt foran også...såfremt man visste å bruke oppgraderinger og tilleggspakker rett.

 

At noen sier "grafikken suger", kan jeg derimot til en viss grad forstå. Men måten det sies på er for billig! Det går for fan an å si at grafikken omfatter lite i forhold til FS, mindre scenery og alt det der. Alt annet enn "suger"...spar meg...

 

MEN jeg skulle altså si noe om rorpedaler egentlig:

 

De er viktige uansett MSFS, X-plane eller Fly II synes nå jeg da. Jeg hadde Thrustmaster. Fin bredde mellom bena, men følte jeg måtte ha legger som Arnold Shcwartzenegger for å bruke de. Gikk over til CH sine. Alt for liten avstand mellom føttene...ikke mer enn ca. 40 cm. Bruker nå Simped sine og de er midt i blinken. De har en hall-effekt sensor som aldri slites. Man kan velge mellom 3 forskjellige kurver: Logaritmisk (bruker den nå), Lineær og helikopter. Fin bredde mellom føttene, ingen software. Koster cirka 1500.-

 

Hej då :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er viktige uansett MSFS' date=' X-plane eller Fly II synes nå jeg da. Jeg hadde Thrustmaster. Fin bredde mellom bena, men følte jeg måtte ha legger som Arnold Shcwartzenegger for å bruke de. Gikk over til CH sine. Alt for liten avstand mellom føttene...ikke mer enn ca. 40 cm. Bruker nå Saitek sine og de er midt i blinken. De har en hall-effekt sensor som aldri slites. Man kan velge mellom 3 forskjellige kurver: Logaritmisk (bruker den nå), Lineær og helikopter. Fin bredde mellom føttene, ingen software. Koster cirka 1500.-

 

Hej då :grin: [/quote']

 

Da stoler jeg på deg og investerer i Saitek sine pedaler. :) Takk for mini-review :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig (som alltid). Da jeg drev med Fly II ble jeg omtrent "hetset" her på forumet som er en veletablert MSFS kirke. Tro du meg' date=' jeg har vært med her siden flightsim.no var bare DOS tekst. Her finnes ikke rom for annet enn MSFS, og det lureste folk som kjøper X-plane gjør, er å finne et spesifikt forum for denne simmen og *unngå* flightsim.no. Basta.

[/quote']

Jeg skjønner hva du sier, og hvorfor, men av de som har uttalt seg i denne tråden syns jeg tross alt det har vært relativt nyanserte syn, uten gjennomgående preg av MSFS religion.

 

Kjetil er veldig negativ ja, og jeg er ening med deg i at akkurat beskrivelser som "suger" er litt vel ehh.. upresist. Men han gjør jo samtidig et hedelig forsøk på å begrunne sitt syn, og det samme har vel de fleste andre av oss gjort.

 

Tror uansett du har rett i konklusjonen; dersom man ønsker hjelp med X-plane, bør man nok med fordel oppsøke steder der brukerne er fler, og entusiasmen er større enn her.

 

Vel, nok om det, jeg for min del har i alle fall ingen annen agenda enn å dele mine erfaringer, og synes det er interessant å høre andres. Man kan på dette forumet selvsagt alltid trekke "hvor mange loggførte real-life timer som PF med 747-400 har du egentlig?" kortet, men jeg uttaler meg på grunnlag av min opplevelse, og hva jeg syns føles riktig ut fra den kunnskapen jeg har. :)

 

PS @Andrew, hvilken Saitek pedaler snakker du om?

Jeg har disse,

saitek_pedals_sm.jpg

 

De har toe-brake og kan programeres med software, men det finnes kanskje mange modeller...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, var litt derfor jeg spurte Andrew, jeg har ikke sjekket grundig hva som finnes, men har ikke sett noe andre Saitek enn de, og syns da din beskrivelse var litt snodig.

 

Er i og for seg fornøyd med de jeg, men har ikke noe godt grunnlag for å utale meg på det feltet. Ikke annet enn at de er vanvittig mye bedre enn en vri-stikke, og en god del bedre enn bil-pedaler. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør det, og det er det jeg har gjort frem til jeg fikk tak i de nevnte Saitek pedalene. Det var også derfor jeg nevnte det som sammelikningsgrunnlag, det er langt fra ideelt, men vesentlig bedre enn stikke, syns nå jeg da.

 

Dessverre har jeg aldri klart å få til ror på 2 forskjellige akser, så jeg måtte bruke gass og brems, i steden for gass og clutch. Har faktisk brukt det så lenge at jeg sliter litt med å venne meg til at bena går hver sin vei når man styrer et fly... :grin:

 

Men lag evntuelt en egen tråd om du vil prøve, men ikke får det til Sindre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe' date=' var litt derfor jeg spurte Andrew, jeg har ikke sjekket grundig hva som finnes, men har ikke sett noe andre Saitek enn de, og syns da din beskrivelse var litt snodig.

 

Er i og for seg fornøyd med de jeg, men har ikke noe godt grunnlag for å utale meg på det feltet. Ikke annet enn at de er vanvittig mye bedre enn en vri-stikke, og en god del bedre enn bil-pedaler. ;) [/quote']

Ja jeg synes selv det ble en snodig beskrivelse til slutt. Spesielt når jeg søkte etter bilder og skulle finne "mine" :grin:

 

Rorpedaler er en annen verden enn vri-stikker. Mye mer presist når man venner seg til det. Og høyreneven får avlastning til andre oppgaver. Har heller ikke sansen for å måtte vri stikka midt i en luftkamp...bommer på knappene og blir djupt såra og nedskoten.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Andrew, Werner dukker vel snart opp på bruktforum med noe pedaler han ble lurt til å kjøpe, og ditt gode navn og rykte er ødelagt! :grin:

 

Hehe, neida de funker greit nok de også, og som med dine så KAN man bruke de uten å installere noe, men jeg vil absolutt fraråde noen å bruke Saitek stikke/pedaler uten å installere driverprogramvaren. Da får man nemlig trinnvis regulering av alle akser...

 

Men ok, da var det oppklart. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla Ola Haldor!

 

Så kult at du vender tilbake til virtuell flyging :)

Om det er MS elle Xplane spiller jo egentlig ingen rolle, men jeg må jo si at DERSOM du fløy MS, så kunne vi sikkert fått noen artige turer i shared cockpit. Det har jeg fortsatt tilgode å prøve.

 

Men artig at du har fått interessen igjen :D

 

Line hilser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...