Gå til innhold

Jeg kaster meg over simulatoren igjen!


Ola Haldor Voll

Anbefalte innlegg

Hyggelig det Ola Haldor, men min lille kabin er historie. Det rommet er nå blitt kontor igjen. Skal jo leie ut veit du, så da er det litt ugreit at det ene rommet er en flysimulator :)

 

Men skal lage noe bedre og penere neste gang. Men du er hjertelig velkommen innom i Trondheim til neste år. Tipper jeg setter opp en miniversjon der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok jo grundig feil' date=' jeg snakker om Simped, ikke Saitek. Her er link: http://www.combatsim.com/htm/dec98/pedal-hoff.htm

 

Jeg har de som er avbildet. Håper Werner kikker innom... :whistle: [/quote']

 

Werner kikker innom titt og stadig ;) VISA-en er ikke trukket ennå ;)

 

Takk og pris :grin:

 

Litt tilleggsopplysninger: De heter Simped Vario USB (feilstavet forrige gang). De er laget av en som har PPL. Sensoren er analog og svært nøyaktig (også fordi mekanikken er førsteklasses). Og den slites ikke. Derfor ingen software og ingen kalibrering. Har vel snart hatt de 5 år, og ikke kalibrert de en eneste gang. Etter min mening langt foran Thrustmaster og CH i presisjon og korrekt kurveform (logaritmisk). Noe som kan leses om i linken jeg postet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er imponert ganger to!

I dag kom det en brun konvolutt med seks DVDer fra Laminar Research. Fabelaktig! Og yoken ligger på posten og venter på å bli plukket opp. IKKE la dere lure av frakten folkens... Stod riktignok "inntil tre ukers levering" på billigste fraktmåte uten pakkesporing - men dette var jo over all forventning! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom den. En brun konvolutt fra statene, to uker og fire dager tidligere enn jeg hadde ventet, for det stod da visselig "within three weeks delivery" når jeg valgte billigste frakt - og av tidligere, dårlig erfaring, kommer ikke varene et sekund tidligere enn estimert fra leverandør.

 

Saitek yoke fra shoppen her inne kom også i dag. SUPERT!

Må ærlig innrømme at det har kribla i fingrene i hele dag å droppe all jobb og kaste meg over dette, og nå som det åpnet seg en liten luke med fri et par timer gikk jeg i gang.

 

Første erfaring? SNASEN GRAFIKK! Og veldig annerledes fra MSFS, og jeg får en overlegen følelse av at MSFS er skikkelig arcade. Å fly nå, var på ingen måte enkelt, slik det føltes i MSFS.

 

 

Vel oppe i luften tok jeg en runde rundt ENVA, men syns fargene på bakken så litt rare ut. Så slo det meg.. "AHA!! Det er jo skygger fra skyene :D "

 

De av dere som tror jeg går tilbake til MSFS igjen, tro om igjen. X-plane er kommet for å bli. :cool: Og jeg elsker måten hjulene hopper opp og ned og får flyet til å gynge når man tar av, taxer eller lander - det er så vakkert å se fysikk som FUNGERER og ikke virker forhånds-animert *hostmsfshark*

 

Skyer, vann, vær og vind er helt suverent, rent estetisk.

Her er to screenshots. Slakt om dere vil - jeg er ikke i tvil om min dom etter en liten time bak spakene.

 

Edit

Og ellers er je veldig fornøyd med at jeg gikk for en yoke fremfor joystick. Med alle mulige knapper og dippedutter det går an å stille inn på i X-Plane gir yoke + quadrant det jeg trenger av knapper for å gjøre det jeg har behov for å ha umiddelbar kontroll over. Så får man spare til pedaler.. Lukter en tidlig julegave på meg. :whistle:

 

xplane.jpg

 

xplane2.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Tom Arild, som vel nevnt tidligere i tråden er det i alle fall min oppfatning at både grafikk og resten av simmen er både bedre og dårligere enn MSFS. På mange måter tror jeg X-plane har et bedre grunnlag og utgangspunkt for aerodynamikk og grafikkmotor. OpenGL grafikken er i mine øyne ofte mindre "tegneserie- aktig", og man har på en måte en litt mer livaktig feel i X-plane.

 

Men sammenlikner man med diverse addon sceneryer og har en kraftig maskin, så ligger FSX udiskutabelt milevis foran. Og et enda større ankepunkt for min del er flyene. Nå har jo ikke jeg prøvd alle, men så langt har jeg ikke funnet noe airlinere som er noe i nærheten av feks PMDG, og det er svært langt igjen. Men for putring med småfly av Cessna-typen liker jeg X-plane ganske godt. For meg er det ikke viktig å fastslå at den ene er så mye bedre enn den andre, men heller: -ja takk, begge deler. Begge har sin sjarm, og begge har både store svakheter og gode sider.

 

Men isteden for å høre på meg, eller andres mening, så anbefaler jeg at man heller bare prøver selv, og danner seg sin egen oppfatning. Last ned demo for Windows, MAC, og Linux her: www.x-plane.com/demo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klin original X-plane ja, Tom Arild. Kjører full pupp på innstillingene for grafikk. Det eneste jeg ikke får til å fungere er antialiasing - men det skyldes vel at jeg kjører i et vindu, slik at jeg kan følge med på eventuelle samtaler på msn e.l.. Løser seg nok ved å kjøre fullskjerm. :)

 

Gleder meg til å ta en skikkelig tur, og vise snasne screenshots alà det jeg gjorde før, og også med tiden eskalere til å gjøre opptak med Fraps.

 

 

At X-plane ser såpass bra ut "straight from the box" syns jeg er bare positivt. FS MÅ man jo kjøpe masse fancy dilldall for å få det til å se nogenlunde ut, syns jeg - og i lengden ble det dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser skikelig fint ut ja Ola. Velkommen tilbake. :) Tør jeg tippe fps'en her også uten større problemer er 3-sifret?

 

Jeg har låst FPSen til 60 for å få jevn flyt uten å variere opp og ned. Har ikke målt med Fraps når jeg ikke låser, men det kan jo alltids sjekkes ut etterhvert. Flyter godt, gjør det i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...