Gå til innhold

Oksygenutstyr til bruk i fly


Jon Berg Jørgensen

Anbefalte innlegg

Tar utgangspunkt i at du bare skal ha med, jeg.

 

Nå vet jeg ikke om det er noe forskjellig i motorfly. Men i seilfly så har man en oksygentank(viktig at den sitter godt) koblet til en regulator som igjen har slanger som kan kobles til en maske, eller en nesekanyle(slik du får på sykehuset). Regulatoren sørger for at du får luft når du trenger det, slik at ikke oksygenet går tomt med en gang, sørger også for at du ikke får for mye.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer rundt om kring, men på Vågå så hadde vi fått en stor tank fra AGA som vi fylte fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man holde en større høyde som gir bedre klaring over terreng i tillegg til bedre glidedistanse hvis motoren skulle stoppe.

 

Du kommer nok raskt til å oppdage at VFR natt ikke dreier seg om å komme seg lengst mulig vekk fra bakken. Spesiellt ikke under forhold med sort underlag og lite ambient lys. Da er for stor høyde oppskriften på å rote det til. I Luftforsvaret fløy vi aldri noe mer enn 2000ft(AGL) VFR natt. Høyere enn det blir gjerne referansene til bakken så dårlige at du like godt kan file en IFR flightplan og fly på level. Hele cluet med VFR natt er god planlegging, riktig mørketilvenning og respekt for det du holder på med. Glem oksygen, det var i alle fall aldri noe issue når vi fløy VFR natt i Luftforsvaret, ei heller her jeg jobber nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk se hvordan lavt trykk påvirker fargesynet i mørket forrige torsdag, i en trykktank med trykk likt FL180. Trodde jeg så helt perfekt og kunne tyde fargene fra hverandre. Da jeg fikk 100% Oxygen igjen i maska var det nesten som om noen "skrdde opp" fargemetningsknappene i Photoshop :) Det jeg hadde sett til da var mest gråaktige farger men etter 100% Oxygen var fargene sterke og klare igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor du bor' date=' men ta kontakt med ditt lokale Brannvesen, vil tenke meg at de kan svare på hvor mye de skal ha for å fylle en tank eller ti for deg. Her gjør de det gratis :P Men du må ha tank selv. [/quote']

 

Vanlig komprimert luft eller medisinsk oksygen skal ikke benyttes i fly da den inneholder for mye fuktighet. Jeg har ikke satt meg inn i hvor man kan fylle her i Norge, i USA gjorde vi det i vertfall på flyplassene.

 

Like greit å svimse rundt på FL95..

For å pirke litt, så blir det vel FL085 visst han skal fortsette i samme retningen. Og 2000 fot i forskjell kan bety å være innenfor glidedistanse eller ikke, å måtte fly rundt ett fjell i stedet for under, å være i kontrollert luftrom (for de som foretrekker det) vs. å ikke være det eller å kunne fly on top.

 

Og mørkeflyging er jo nevnt flere ganger her, og mørkesynet påvirkes kraftig av mengden oksygen i blodet, i tillegg er man mer utsatt for hypoxia og kan få dette på lavere høyder om natten.

 

Nå er det mange år siden jeg har lest i det norske regelverket, men jeg mener det er en del bestemmelser om okysgenutstyr, montering av dette osv. som sikkert er lurt å sette seg inn i, i tillegg til opplæring fra noen som har erfaring i bruk av slikt utstyr. Det finnes tre systemer:

Diluter demand (gir kun oksygen når brukeren puster inn)

Continuos Flow (en jevn strøm av oksygen)

Pressurised Flow (leverer oksygen under trykk, brukes under store høyder der oksygenen må "presses" ned i lungene).

 

Det er flere måter oksygenet kan lagres på; enten i gassform, flytendes form, kjemisk (f.eks. i passasjermaskene på en airliner) eller mekanisk separert oksygen(egentlig bare filtrering av luften der nitrogenet og andre komponenert fjernes fra luften så man sitter igjen med oksygenet, f.eks. Air Condition på større fly).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...