Gå til innhold

Nytt FS-forum.


Ernst K.Furuhatt

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

[color:#FF0000]Neida, ikke HELT nytt, men kanskje på tide med litt fornyelse?? [/color]

I det vi setter kursen mot høstens økende aktivitet i FS-miljøet, har jeg lyst til å lufte noen ønsker om forandring av forumet. Jeg aner ikke om vi er blitt færre medlemmer, men det er ingen hemmelighet at aktiviteten i forumet er dramatisk redusert det siste året. Foruroligende mange av de dyktigste bidragsyterne har forlatt oss, og blant de gjenværende er det dalende interesse. De ivrigste diskusjonene foregår i kaffekroken, og da helst med tema som er langt unna FS. Riktignok flyrelatert, men det er jo diskusjoner man kan ta hvorsomhelst.

 

Selv er jeg mest opptatt av bilder og screenshots, da dette gjenspeiler de enkelte medlemmers varierende flyinteresse og aktiviteter innen flysimming. Screenshots pluss noen kommentarer er også den beste måten å vise nyheter og utvikling i FS.

 

I dagens Flightsim.no-forum er det etter min mening alt for mange valg for å orientere seg, og bilder og screenshots forsvinner i et kaos av muligheter.

Her må vi klikke oss både hit og dit for å finne bilder, i tillegg må vi fortsette klikkingen i hytt å pine for å se bildene forstørret ( som ofte ikke fører til noen verdens ting). Screenshots, Screenshots Arkiv, Bilder, Bilder Arkiv, klikk videre for full størrelse osv. osv. Jeg er en tålmodig mann, men jeg faller av lenge før jeg har anelse om hva som befinner seg av bilder. Dette tror jeg gjelder for de fleste??!!

 

Dette er jo synd, for jeg har en følelse av at det er med på å skape frustrasjon og ergrelse blant både aktive bidragsytere og passive lesere.

 

Er det ikke snart på tide med en liten ryddeaksjon? Og at forumet får færre hovedtema, f.eks:

- FSX

- FS2004

- Andre sim

 

....så klikker man seg videre til screenshots, addons, utvikling m.m. tilhørende under de forskjellige hovedtema.

 

Det vil forenkle inngangen, og man kan gå DIREKTE til den simmen man er interessert i. Kaffekrok og Snackbar kan man sikkert finne plass til, men dette synes jeg hører hjemme helt andre steder ( og paradoksalt skrives disse linjer i "kaffekroken" da dette er eneste stedet med lesere..........).

 

Sådetså.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor ikkje samtidig ta steget vidare og relansere flightsim.no med nytt design og andre og nyare system for forum osv.

 

Ein kombinasjon av WordPress tett integrert med phpBB trur eg hadde tatt flightsim.no til eit heilt nytt og mykje betre nivå.

 

(PS: Har ikkje noko imot å bidra med dette sidan eg også driv med litt webdesign osv. i tillegg til FS ;) .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg når det gjelder screenshots og bilder,det var enklere slik det var før.Slik det er nå går jeg rett til screenshots arkiv og bilder arkiv og ignorerer det som måtte være i "bilder" og "screenshots".Det er som du sier,for mye klikk-velg-klikk-vent,det har blitt mer komplisert istedet for enklere.(Jeg har ikke postet noen screenshots siden forumet ble "oppgradert.")Men det har vært en diskusjon om dette tidligere.

 

En annen ting er at jeg overhodet ikke har ambisjoner om å bli flyger,så temaer omkring opplæring og flytimer har null interresse,og virker for meg malplassert i et flight simforum.Og her er kanskje årsaken til at mange av de ivrigste medlemmene er borte,de har simpelthen gått fra å være simmere til å bli ordentlige piloter? Når det er sagt så setter jeg imidlertid pris på posten "pilotene svarer".

 

Dalende interresse kan også skyldes at de ivrigste simmerne har utviklet sine ferdigheter og forståelse for fligtsimulatoren sin til et slikt nivå at de ikke lenger har noe særlig mer de lurer på og vil spørre om/diskutere?Og ikke ser noen mening i å svare på poster som "HJELP!","KRISE!!!" og "HASTER!!"?

 

En annen ting er at mange kanskje kvier seg for å komme med innlegg på grunn av til tider ganske uhøflige og agressive kommentarer og svar?

 

For meg har sommeren stort sett vært flightsimfri,har spilt gitar istedet,men senest igår installerte jeg ironknuckle DC-9 igjen,for å friske opp de "manuelle" ferdighetene.En fin avveksling fra PMDG og Wilco sine FMC-er.

Så nå har sesongen begynt igjen,og selv om jeg ikke kommer med noen innlegg på forumet så er jeg innom og leser nesten hver dag.Men føler ikke at jeg har så mye å bidra med lenger,nå som hovedtyngden ligger på FSX,mens jeg koser meg med FS9 :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suck..... flera av dom forumen jag hänger på varje dag har lanserat "nytt design". Det ena resulterade i att forumet krashade och sidan var nere i över 1 mnd + att man förlorade 50% av alla användare som inte ville komma tillbaka.

Nya forumet är dessutom svårnavigerat, fattas massor med funktioner och är allmänt dåligt.

 

Vad är det för fel på fs.no forumet nu? Du kan trycka på starta nytt ämne, du kan svara på ämnen och du kan lägga in smileys, bilder och annat som kanske kan vara nödvändigt. VARFÖR ska alla tjata om att designen ska ändras ?! If it aint broken, dont fix it.

 

För övrigt håller jag med trådskaparen om att det kanske är lite för mycket oanvända forum här och det går ju att lösa utan att behöva ändra hela forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at jeg overhodet ikke har ambisjoner om å bli flyger' date='så temaer omkring opplæring og flyimer har null interresse,og virker for meg malplassert i et flight [i']sim[/i]forum.

 

To av mine største interesser er Flightsimming og virkelig flyving. Jeg syntes noe av det som er veldig bra med FlightSim.no er at det er plass for begge deler.

 

Bare min mening... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med forumet her. Det eneste jeg i grunnen savner er at man kan laste opp bilder og screenshots DIREKTE til Flightsim.no - og slippe alle disse andre tilbyderne av slike tjenester...

 

Jo, en ting til... Jeg kunne også tenkt meg at trådene ble stående aktive i listene litt lenger. Lettere å bla seg frem til en tråd du såvidt husker enn å benytte søkefunksjonen... :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke ser noen mening i å svare på poster som "HJELP!"' date='"KRISE!!!" og "HASTER!!"? En annen ting er at mange kanskje kvier seg for å komme med innlegg på grunn av til tider ganske uhøflige og agressive kommentarer og svar? [/quote']

 

Det ligger nok en god del i dette ja. Det har blitt alt for mange slike poster, med intetsigende tittel og liten vilje til å lete litt i forumet før man begynner å rope og skrike. Slike poster gir ikke lyst til å delta så mye. Jeg synes også tonen blir for aggresiv mange ganger og skygger da stort sett unna. Før deltok jeg også i flere hovedgrupper her, men har de siste årene latt være da man ofte blir "besserwisset" og overkjørt selv om man har god erfaring omkring et emne. Når ingen vil høre etter, så nei vel...bedre å la være å si noe da.

 

Men generelt er det egentlig ikke så mye annet å sette fingeren på synes nå jeg. Hovedgruppene i forumet er OK de, og "Pilotene Svarer" må vi ta godt vare på, for det er noe av det viktigste vi har her inne. For meg er det soleklart at piloter bør delta i et FS forum. Slikt gjør oss bare rikere.

 

Hva de berømte screenshots forumene angår synes jeg det nye forumet er helt ålreit. Bra for de som ikke har egen hjemmeside, og man kan poste ganske store bilder der (store i size, men ikke i kb). Har benyttet meg endel av det i forbindelse med scenerydesign og det passer meg bra. Det er en ting som kanskje kunne ryddes opp i: Det har blitt alt for mange rene "spotterbilder" her inne. Jeg vil på ingen måte rakke ned på denne hobbyen, men synes spotterbilder bør holdes i de vanlige forumene for slikt og ikke postes her. For meg er de til ingen nytte. Vil i samme slengen komme med en vennlig henstilling til spotterne om å kanskje ta litt flere bilder av selve flyplassen og bygninger av og til...det hadde nemlig vært til stor nytte for de av oss som er scenerydesignere. Jeg kan si med stor sikkerhet at mange prosjekter aldri blir påbegynt på grunn av mangel på bilder.

 

Layout på forumet synes jeg bør forbli som det er. Ryddig og oversiktlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Odd-Henrik. Jeg tror ikke jeg ville vært aktiv på et forum der det enten handlet om FS eller real flyving. Det at dette forumet har begge deler gjør at det blir det "perfekte" forum for meg.
Enig, skulle forumet bare handlet om det så hadde det endt opp med å bli et rent "spørr og svar"-forum og det hadde vært utrolig kjedelig, samtidig som jeg tror det hadde vært temmelig dødt her...

 

Men jeg er også enig med de som ikke liker de nye bildeforaene, personlig hopper jeg bare over dem, de er rett og slett altfor tungvinte og lite brukervennlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter så er jeg vel enig i at det kan være litt for mange kategorier å velge mellom, og det gjør at hvertfall jeg bare luker ut 3-4 hoved kategorier som jeg besøker. kanskje går jeg glipp av mye morro i de andre kategoriene, sannsynligvis, men det bare blir sånn. Det er vesentlig for meg også at flyging og flightsimming harmonerer i skjønn forening på dette forumet, og jeg håper virkelig det forblir sånn. As real as it gets heter det seg, da syns jeg det er viktig at vi har bidrag fra den virkelige verden også. Det siste året har fotointeressen økt betraktelig hos meg, rett og slett fordi fly er flotte motiver, flott pynt. Spotting har jo også bidratt til at folk her på forumet faktisk også har møttes f.eks på gardermoen, og det vil jeg si styrer miljøet her inne.. Det jeg savner mest på hele flightsim.no er invitasjoner og arrangementer som gjør at du og jeg kan sitte ved hver vår PC og fly sammen online. Et ønske om å fly mer sammen altså.. Nå er jo ikke jeg så mye på VATSIM kategorien, kanskje derfor ejg har gått glipp av slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deltar i mange ulike FS-forum og jeg syns nok at FS.no er ett av de bedre forum strukturmessig og som gir bra oversikt og mulighet til å gå direkte dit man ønsker.

 

Jeg er derfor godt fornøyd med strukturen og oppdelingen av selve forumet, og er ofte innom ulike kategorier, enten for å lese eller selv komme med innlegg.

 

Vi har kanskje ulike oppfatninger om hva og hvordan vi ønsker å bruke et FS-forum, men det jeg finner "unikt" med FS.no er at vi her har samlet mange ulike underkategorier som i helhet ugjør det flyrelatert miljøet i Norge, enten det er IRL eller virtuelt.

 

For nybegynnere i FS må FS.no være en drøm å komme over da man finner alt på ett sted og har utrolig høy kompetanse blant medlemmene, enten det dreier seg om Hardware, MS FS selv eller add-ons.

 

Om man skulle sett på en reduksjon av kategoriene så er det sikkert mulig å "rydde" litt og også evt. se på løsningen av screenshot/bilder-kategorien.

 

Vi må heller ikke glemme at vi nå har vært gjennom en sommer, og at mange har vært "fraværende" av den grunn, forhåpentligvis blir nok aktiviteten større til høsten.

 

Det jeg savner i større grad, og som jeg har en følelse av vi var mye bedre til før er å presentere nyheter, enten det dreier seg om add-ons som dukker opp eller tips for å øke spillbarheten og få mest ut av FS.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg har pratet med noe om noen ganger var om det hadde vært mulig for klubber (fly og sim) å opprette (eventuelt søke om) egne fora på flightsim.no. Kunne vært en hovedkategori for klubber, og under her kunne det ligget forum for klubber som var interessert i det.

 

Sånne egne klubb fora som man ofte mekker sjøl blir ofte litt tamme med lav aktivitet, men kunne man samla endel slike her så kanskje det hadde blitt litt mer blest og flere som brukte dem. Da kunne vi både engasjert oss i vår egen klubb samt følge med på og eventuelt engasjere oss i andres også. Dette kunne jo også kanskje føre til at klubber finner på ting sammen etc.

 

Er litt usikker på organiseringen av Flightsim.no, er dette privat, ideologisk eller kommersielt. Ser ut som en blanding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumets struktur er OK etter min mening, men kanskje en liten opprydding er på plass? For min del har det vært mer real flyging og mindre flightsim de siste månedene. Men det betyr ikke at jeg har mistet interessen, bare at jeg ikke har så god tid lenger.

 

Det jeg savner ved flightsim.no er bedre tilgang til bilder - som Ernst er inne på. Dette har jo vært diskutert og kritisert siden den siste endringen, og personlig er jeg svært sjelden der inne nå - og har så godt som helt sluttet å legge ut bilder. Hvorfor? Fordi det er for kronglete.

 

Men det er ingen tvil om at Flightsim.no er numero uno på flightsim-området! :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor ikkje samtidig ta steget vidare og relansere flightsim.no med nytt design og andre og nyare system for forum osv.

 

Ein kombinasjon av WordPress tett integrert med phpBB trur eg hadde tatt flightsim.no til eit heilt nytt og mykje betre nivå.

 

(PS: Har ikkje noko imot å bidra med dette sidan eg også driv med litt webdesign osv. i tillegg til FS ;) .)

 

Ja, du tror?

"Ferdiglaget" design er aldri en slager. Og hva er galt med dagens design og forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er en nyttig diskusjon å ha. Personlig driver jeg ikke så mye med flightsim lenger pga. for lite tid og for lite penger til å oppdatere utstyr osv. Men jeg syns allikevel det er spennende og interessant å følge med på hva som skjer innenfor luftfart, reell som virtuell. Derfor er jeg enig med flere her om at bredden vi har i dette forumet er noe av det som gjør det så bra, og det må vi ta vare på.

 

Men når det er sagt så er jeg enig med trådstarter om at en omstrukturering sannsynligvis ikke hadde vært noen dum idé. Jeg merker hvertfall selv at jeg faller inn i vaner hvor jeg bare titter på et fåtall av kategoriene her inne. Det "nye" screenshots-opplegget fungerer ikke bra, det er en konkret ting det er viktig å få gjort noe med, det virker det som om det er ganske bred enighet om. En annen konkret ting er at forumet ikke utnytter bredden i skjermen, det er 200 - 250 px. uutnyttet bredde på høyre kant av bildet (har 1280 px. bred oppløsning), så man må unødvendig ofte scrolle horisontalt når man f.eks. ser på bilder. Dette burde være piece of cake å fikse på.

 

Noe annet jeg legger merke til er at forumet er den eneste delen av siden jeg benytter meg av. Jeg tror siden hadde nytt godt av å få aktivitet utenfor forumet, artikler på norsk om nyheter innenfor flightsim, kanskje også ekte luftfart og flyvning (det får bli opp til de som bestemmer), og et enklere wordpress-oppsett som noen nevnte tidligere i tråden kan nok være med på å gjøre dette til en virkelighet. Forumet inneholder så mye kunnskap, og hvis noe av den kunnskapen kom ut mer offentlig tilgjengelig på FlightSim.no-siden, ville det sannsynligvis generert mer trafikk og nye brukere og økt aktivitet i forumet.

 

Bare noen tanker fra min side. :)

 

EDIT:

Ja' date=' du tror?

"Ferdiglaget" design er aldri en slager. Og hva er galt med dagens design og forum? [/quote']

 

WordPress er så mye mer enn et design, det er en kraftig, dynamisk og ikke minst gratis publiseringsløsning som kan utnyttes på omtrent uendelig mange måter. Som f.eks. å lage en aktiv nyhetsside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til som er enig med Ernst. Men jeg og synest man kan ha litt flightsim og ekte flyving på samme forum. Er mye mer interssant. Gjør det også til det perfekte forum for meg også.

 

 

Ja, enig i at det blir litt mange underforum. Synest bare f.eks Multiplayer og vatsim kunne vært under f.eks "online flyving" e.l :)

 

 

For all del, forumet er veldig bra som det er, men det er alltid rom til fornying/forbedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For all del' date=' forumet er veldig bra som det er, ... [/quote']

 

Ja, og det er det viktig å ha med seg i denne diskusjonen. For Dag har gjort - og gjør, en kjempejobb. Det skal han ha masse ros for, og det må jo være opp til ham om det skal gjøres endringer. Men vi kan jo signalisere hvilke endringer vi eventuelt mener bør komme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja ja, her var det i hvertfall stort engasjement :D . Og for ikke å bli misforstått, mitt innlegg var ment å skulle være konstruktivt. Jeg synes faktisk det er ett av de beste forum for flysimming, men det kan med enkle grep gjøres ENDA BEDRE. Og jeg mener fortsatt det bør være enklere å gå direkte til ønsket tema, og at bilder og screenshots må bli lettere "tilgjengelig".

 

Til de som er fornøyd med tilstanden, så er det sikkert helt greit. At forumet er nesten "uttdødd" er ikke så farlig, og at alt for mange av de mest engasjerte talentene har rømt sin vei, det bryr vi oss ikke om....!?

 

Jeg skal ikke sutre for mye, men jeg tror vi trenger denne diskusjonen, og jeg håper det er rom for nye tanker og kreative idèer. Man kommer ingen vei med å lene seg tilbake ..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er enig med Ernst i denne saka. Me har et flott forum, men det skal ikkje så mykje til for å løfte det til nye høgder. Eg har ikkje så mange forslag å komme med ettersom dei er nemnt allereie. Men screenshot\\biletforuma er og blir det eg mislikar mest med forumet slik det er idag. Blir for labert å ha to ulike måtar å vise bilete på.

 

Men litt nytenking og nyskaping her inne trur eg hadde vore sundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er lenge siden jeg har skrevet noe her. Men denne tråden engasjerte :)

 

En annen ting er at jeg overhodet ikke har ambisjoner om å bli flyger' date='så temaer omkring opplæring og flytimer har null interresse,og virker for meg malplassert i et flight [i']sim[/i]forum.Og her er kanskje årsaken til at mange av de ivrigste medlemmene er borte,de har simpelthen gått fra å være simmere til å bli ordentlige piloter? Når det er sagt så setter jeg imidlertid pris på posten "pilotene svarer".

 

Jeg er èn av dem som har tatt steget videre til virkelig luftfart. Du kan nok ha et poeng i at noen veteransimmere forsvinner etter å ha begynt med the real thing. Men likevel mener jeg at å skille sim og virkelig flyging er et stort feilgrep.

 

For mange er FS blodig alvor, der flightplanning skal gjøres skikkelig og sjekklister følges. Informasjon om hvordan ting gjøres i virkeligheten er derfor høyt verdsatt i dette miljøet. Jeg satte hvertfall stor pris på det.

 

En del av forumets brukere kunne utvilsomt tenkt seg en karriere i luftfart. Et nettsted med både sim og real gir en naturlig overgang fra serriøs hobby til et karrierevalg. Her finner man kunnskap, inspirasjon, informasjon om utdanningsmuligheter, og kontakter som har gjort det samme tidligere.

 

Flightsim.no har vært av stor glede og nytte for meg fram mot virkelig flyging. Og selv om jeg ikke poster lenger, har jeg vel egentlig aldri slutta å følge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kloke ord her, og viktig å påpeke at tråden er ment som konstruktiv kritikk Det kan virke som at det er et visst behov for litt opprydding av forumet, spesielt bilde-delen. Jeg mener at blandingen av real og simming er et must. For mange starter en flykarriere/sertifikat med nettopp FS (bl.a for undertegnede).

 

Ønsker også å nevne at Dag gjør en kjempeinnsats for å holde fs.no gående, og det er ikke rent få dugnadstimer han legger ned i dette. Stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...