Gå til innhold

Gisle Aalmo

Members
  • Innholdsteller

    161
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Gisle Aalmo

  • Bursdag 04. aug. 1983

Gisle Aalmo's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Oi, det er lenge siden jeg har skrevet noe her. Men denne tråden engasjerte Jeg er èn av dem som har tatt steget videre til virkelig luftfart. Du kan nok ha et poeng i at noen veteransimmere forsvinner etter å ha begynt med the real thing. Men likevel mener jeg at å skille sim og virkelig flyging er et stort feilgrep. For mange er FS blodig alvor, der flightplanning skal gjøres skikkelig og sjekklister følges. Informasjon om hvordan ting gjøres i virkeligheten er derfor høyt verdsatt i dette miljøet. Jeg satte hvertfall stor pris på det. En del av forumets brukere kunne utvilsomt tenkt seg en karriere i luftfart. Et nettsted med både sim og real gir en naturlig overgang fra serriøs hobby til et karrierevalg. Her finner man kunnskap, inspirasjon, informasjon om utdanningsmuligheter, og kontakter som har gjort det samme tidligere. Flightsim.no har vært av stor glede og nytte for meg fram mot virkelig flyging. Og selv om jeg ikke poster lenger, har jeg vel egentlig aldri slutta å følge med
  2. Kenneth: Bah..for økonomisk, for lite støy, for mye elektronikk Men ellers en fint design. Lurer på hva den er basert på..
  3. Gutter, gutter, gutter... Hvorfor krangle om Airbus og Boeing, når MD/DC er den soleklare lekreste fabrikanten? Se bare her: http://www.airliners.net/open.file/327700/L/ Hvordan er det der ikke deilig? Hadde det bare vært mulig og legge til lukten av A1 og lyden av et par flittige JT8D9 så hadde inntrykket vært komplett..ahh Savner SAS sine 9'ere. Håper ikke MD80'ene forsvinner med det første.
  4. Da sees vi 21. eller 22. juli da Jan-R Ankommer Kjevik i ettermiddagstider 21. juli jeg.
  5. I tillegg inneholder denne addon'en en del scenario der ett eller flere systemer i flyet feiler. Bl.a. kan det nevnes motorbrann og tap av instrumenter. Det er da Pilot In Commands oppgave å fatte riktige besluttninger for å få en krøplet 767 trygt på bakken. Disse scenarioene fungere slik at man starter på en helt vanlig rutinemessig flight, og så ett eller annet sted under reisen intreffer en ulykke. Med pakken får du checklister for ulike typer systemfeil og nødprosedyrer. Personlig har jeg aldri brukt disse adventures'ene fordi det er jo litt synd å la noe så fint ødelegges Men denne payware-addon'en er helt klart verd pengene investert selv om du ikke benytter deg av systemfail-funksjonen. Hele pakken er svært realistisk med et panel der FMC, elektrisitet-, fuel- og hydraulikk-system er simulert. Det eneste jeg har å utsette på PIC767 er selve flymodellene. Disse kunne de helt klart kunne gjort bedre, men som nevnt i innlegget over, finnes det nå ypperlige modeller å erstatte med hos Project Opensky P.S. Hvis du ikke er vant med såpass realistiske panel, forbedred deg på 'litt' manuallesing hvis du har tenkt å kjøpe det
  6. Var tilfeldigvis på Værnes for å hente min bror den dagen. Ble ganske overraska da jeg hørte en F16 som rev himmelen i to med afterburneren da han dro en loop i lav høyde over rullebanen Noen som har peiling på hvor høyt han gikk da han tok seg fart innover rullebanen, for så å dra rett opp leeeeenge?
  7. Mener å huske at det en gang eller to har blitt nevnt en URL her i forumet til en side som med jevne mellomrom lagrer sider rundt om på nettet. I det arkivet kunne man finne gamle versjoner av denne siden. Og btw: Pensjonist nei? Er selv en '83-modell og langt fra pensjonert i simminga pga. det store miljøet rundt sim Kan huske begeistringen første gang jeg fant det norske flightsim-miljøet, for ikke å si at det var fint å se at det i heletatt fantes et slikt miljø. FS uten det skandinaviske preget det har fått, ville ikke levd lenge på min HD. Det var vel min måte å si takk til initiativtakerne for denne siden, samt til alle de som lager addons som setter det skandinaviske preget på simmen
  8. Lokale for en slik 'gathering' skulle være rimelig lett å skaffe. Skoler stiller som regel gledelig opp ved et hvert rusfritt arrangement. Dessuten er det jo en god del skoler som har fått innstallert raske internettforbindelser. Men det spørs om en gymsal/festsal er en egnet plass.. (?) En skole vil også bli for lite hvis det snakkes om en gathering på landsbasis eller større.
  9. Heh...ble litt forvirra her jeg nå. Stemmer det ikke at det er èn internasjonal AIRAC-cycle? Rundt om på nettet er det jo forskjellige betegnelser på cyclene, og alle påstås å være gjeldende. Hos NavData er den siste versjon 0203, mens hos DF er den 0112, som du sier Roald. Hva er den faktisk gjeldende cycle nå? Håper du har mulighet til å rydde opp i litt av rotet Roald.
  10. På http://www.navdata.at/ finnes det AIRAC-oppdateringer til mange forskjellige addons. Bl.a. kan det nevnes PIC767, FSNav og DF734.
  11. Jan: Jeg har et inntrykk av at det uansett respons her, vil være en del piloter. Søndager er jo en dag da det vanligivs er ganske mange piloter online. Dessuten var ikke responsen så stor her angående VBRAA Groupflight'n heller, men det møtte opp mange piloter og controllere likevel. Og piloter som flyr i Norge vil vel ikke svikte når vi har sjansen til å få igang en controller til? The more, the merrier som vi sier
  12. Jag anser mig vara både 'uppdaterad och aktiv' men köper aldrig addons. Varför inte? Det finns och har framförallt funnits många bra saker som freeware. Det bör vi uppmuntra även i fortsättningen. Helt enig Åke. Det finnes masse å ta av. Dessverre er det en tendens at payware-addons får mest publisitet. Det er vel kanskje mest fordi det er de store paywaregruppenes addons alle forventer mest av (og hvorfor skal man ikke forvente mye av noen som selger et FSaddon kontra alle de som ikke tar en eneste krone for arbeidet sitt? Da skal man vel få noe som er eksepsjonelt bra ikke sant?). Siden stadig flere designere organiserer seg i disse store gruppene, forsvinner de som ennå driver med freeware (spes. de som driver alene) i bakgrunnen, og folk for sjeldent vite om produktet deres. Det blir liksom bare en fil lagt blandt mange tusen andre i avsim sitt filbibliotek. Det var nå hvertfall my two cents...
  13. Heh. Ja hvis stripa dobler som parkeringsplass, er det vel kanskje ikke rart den sjelden er i bruk Lykke til med oppflygingen da Stian! [ 19-03-2002, 17:44: Endret av: Gisle Aalmo ]
  14. Jeg flyr ikke så mye i reallife, så jeg er ikke på Værnes ofte. Men kan ikke huske å noen gang sett rwy 14/32 i bruk. Stemmer dette? Brukes den ikke lenger? Når det gjelder ENZV lurer jeg på hvordan bruken av RWY's er der. Har bare vært der et par-tre ganger selv, og brukte 18/36 hver gang. Hvordan er bruken av 11/29 her?
  15. Har lastet ned siste AIRAC cycle til DF734's FMC, men heller ikke der finnes det noen til ENVA. Som du selv sier Adrian, er nok de Jeppesen-kartene bare arrivalkart, og ikke noen ordentlige STAR's. Noen som kan bekrefte/avkrefte at det ikke finnes STAR's for ENVA?
×
×
  • Opprett ny...