Gå til innhold

Sjansen for å få jobb som pilot?


Kristian Nafstad

Anbefalte innlegg

Hei !! :)

 

Jeg snakka en del med Kai Dreyer på MSN for to uker siden, og da snakka vi litt om utdanning.. Han skal jo bli pilot, og gikk elektro første året nå ..

Noe som jeg også skal, så jeg har fått tanken om å bli pilot igjen, fordi at jeg trodde jeg måtte gå allmen for å bli det..

 

Jeg velger å gjøre det privat, altså jeg må jo punge ut flere hundre tusen kroner, men jeg er villig til å gjøre dette, dersom jeg mer eller mindre er sikret jobb? Er jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke pilot, men jeg tror flybransjen kommer til å slite en del i tiden framover.

Verdensøkonomien skralter og oljeprisen er rekordhøy. Mange selskaper sliter og

det har og kommer til å bli mange konkurser og sammenslåinger av selskaper for å effektivisere.

Ruter legges ned og piloter blir overføldige. I tillegg har vi miljøaspektet

som setter stadig press på flyindustrien og muligens får folk til å fly mindre.

Norge er også på vei inn i en konjuktur nedgang, så regn med at arbeidsmarkedet også

her vil bli strammere for piloter.

 

Hva som skjer på langere sikt er ikke lett å spå, men før eller siden vil det jo komme gode tider igjen :)

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man nesten kan si med sikkerhet at man til slutt vil få jobb som pilot. Men om det er flytypen man ønsker, stedet man ønsker, lønnen man ønsker eller innenfor tidsrammen man ønsker er usikkert. Destod mer slike "krav" man har, destod mer skuffet vil man mest sannsynlig bli.

 

Jeg fikk beskjed om at jeg ville være garantert jobb i godt selskap etter endt utdannelse om jeg startet med en gang, dette var 2 år siden. Da gikk det mot rekordgode tider, men forhold endres fort. Nå går det mot "dårlige" tider, og likesom folk var strålende positive for 2 år siden er folk maksimalt negative nå.

Men, også likesom det endret seg fort til det dårlige, kan det endres mot det gode igjen.

 

Så min anbefaling er å få unnagjort flygerutdannelse når det passer, og om det ikke er gode tider når du er ferdig, så vil det mest sannsynlig bli det en eller annen gang. Noe som også viser at det er god grunn til å ha en "backup" utdannelse i mellomtiden, mens man venter på det bedre. :)

 

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Martin. Dette går i bølgedaler som i mange andre bransjer, og hvis man skal ta hensyn til det, kommer man ikke i gang med noe som helst. Jeg tror nok at man først og fremst må satse på det man virkelig vil. Det er jo som Martin sier, at for et par år siden var optimismen på plass, og jeg husker at ikke så lenge før det igjen var man var nede i en bølgedal.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er sikkert i denne bransjen er at det er ingenting som er sikkert!

Er dette noe du velger å satse på så bør du være klar over at du kanskje i verste fall må gå mange år før du får deg en jobb.

Da skal du samtidig betjene et høyt studielån, boligutgifter, bil osv. osv.....

Men er man motivert og står på så er det nok alltid en jobb som venter til slutt....

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lite timer (totalt og på typen) vil det nok være vanskelig å først få seg en jobb. Så å få opparbeidet seg ett fint antall total timer, få seg litt kontakter i bransjen (i form av flyvere, instruktører, handling etc etc. alle kontakter er god kontakter vil jeg påstå).

 

Tror man som nyutdannet skal legge alt av "krav" til base og flytype på hylla, og være fornøyd om man får en jobb. Det å få en fot innom ett flyselskap, og begynne fly i høyre setet er viktigere enn å muligens fly to, tre eller fire store jet motorer :)

 

Få deg så mange flytimer og legs du kan, så tar du sikte på å sende ut søknader til forskjellige flyselskap. Be gjerne om at søknaden behandles med diskresjon (eller hva det nå kalles) slik at nåværende arbeidsgiver ikke får vite om at du søker på andre stillinger før du i værste fall er særdeles aktuell for stillingen. Du kan jo også foreslå i søknadene at det kan være aktuelt å betale rating på typen de flyr selv eller en bonding (kontrakt inngåelse, om at selskapet betaler ratingen din mot at du blir værende i f.eks 5 år).

 

 

Derimot, når og om du skulle få ett fint antall timer og gjerne få krype over i venstre setet og bygge noen timer der. Tror jeg fort du er etterspurt arbeidskraft, gjerne også da ha jobbet som line instruktør/capt. Tror jeg nesten du kan få fly hva og hvor du vil... Men når du er kommet så langt, så er jo ikke jobb du ikke er redd for å ha/få lengre vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for de herlige svara folkens.

 

Men, selvfølgelig hadde det vært kult å flydd en stor flymaskin, som 737 bl.a, som jeg liker godt.

Men dersom jeg ikke får meg jobb så må jeg jobbe å gjøre noe annet i mellomtiden da, er det noe spesielt man da kan jobbe med eks innen flyverbransjen?

 

Tenkte å gå flyfag 2. året.

Ev.t trenger de flymekanikere? Eller er det veldig opp og ned der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg begynte som Martin med min pilotutdannelse for 2 år siden, og da var markedet på full fart oppover, noe det også har vært frem til for kort tid siden. Men det er nesten umulig å spå hvordan det kommer til å utvikle seg fremover. Som i mange andre bransjer så er det ofte den første jobben som er den vanskeligste å få, men har du rette innstillingen tror jeg det er mulig å få en jobb selv om markedet er dårlig, så lenge du ikke stiller for store krav (hallo, du får faktisk betalt for å fly, da er det jo ikke rimelig å stille flere krav?).

 

Det blir spennende å se hvordan markedet utvikler seg fremover i løpet av de neste årene i forbindelse med oljeprisene. Men så blir det jo snart svært mange piloter som går av med pensjon, selv om pensjonsalderen er blitt hevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg kjent for å være optemist, så en god utdannelse ved siden av er ikke så dumt.

Alt for mange godt utdannede piloter som ikke har råd til å vedlikeholde sert.

Spør en norsk taxi sjåfør, ganske mange av de er faktisk utdannet som piloter, men som glemte å utdanne seg alternativt.

SAS har rekrutert piloter fra operation og teknisk og utdannet de selv når pilot behovet har blitt stort.

En god del mekanikere og teknikere som flyr i dag. Fikk selv tilbudet i 1986, men valgte å ta jobben jeg akkurat hadde fått som senior station engineer i Paris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...