Gå til innhold

5 meters low pass


Anbefalte innlegg

Ingen døde' date=' ingen ble skadet. La dem ha det litt gøy. :) [/quote']

 

Det er sånne holdninger som det her som faktisk er et stort problem innen luftfart... Liv må alltid gå tapt før noen gjør noe. Skremmende.

 

Når det gjelder dette stuntet så vet jeg ikke om det var kult eller dumt. Det var hvertfall stilig å se på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen døde' date=' ingen ble skadet. La dem ha det litt gøy. :) [/quote']

 

Det er sånne holdninger som det her som faktisk er et stort problem innen luftfart... Liv må alltid gå tapt før noen gjør noe. Skremmende.

 

Når det gjelder dette stuntet så vet jeg ikke om det var kult eller dumt. Det var hvertfall stilig å se på...

 

Jeg har selv PPL, og hadde aldri tenkt å gjort noe slikt. Men de der er i militæret, det er noe helt annet. De viser bare hvor gode de er og hvor langt de er villig til å gå, vise modigheten deres. Hvilket land vil ha pingler i millitæret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like idiotisk som videoene med franskmennene i Chad (funnet på patricksaviation).
Regner med at du mener denne: http://www.patricksaviation.com/videos/Sir%20Franzis%20Drake/2886/

 

Tror det er videoene under Andreas tenker på (ikke fra Patricksaviation' date=' men mener det er de samme filmene).

 

[youtube']MdZnnnod5R0

 

l5DayFmn4fE

 

YZT4BdI7STE

 

Dette er dog den "verste" filmen jeg har sett når det gjelder lavtflyging, ikke at det er spesielt lavere enn de andre filmene, men der holder de på å dra med seg et par lastebiler også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WoW! Det er det laveste jeg har sett en herc fly low-pass... Sinnsykt tøft:D Tenk det suget det må være å stå under der da :D Hadde pissa på meg garantert!! hehe

 

Diskusjonen hvorvidt dette var farlig eller ei.. Alt må jo taes i betrakting.. Stille og rolig vær, stor åpen plass, stor fart/masse energi, sannsynligvis veldig erfarne piloter.. Selvsagt er det en sjans å ta.. Alt som kan gå galt vil gå galt. Men her er sannsynligheten svært lav for at det skal gå galt tror jeg. Hadde det gått galt hadde alt selvsagt blitt helt annerledes.. Hvor går grensa liksom, han har jo 2-3 meter til å gå på.. Skal neste pilot fly enda lavere igjen?? Det er uansett sinnsykt å se på. Jeg er glad for at jeg fikk sett low-passen og jeg er veldig glad for at det ikke gikk galt denne gangen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke kan fullføre plikttjenesten i luftvapnet må man betale tilbake det utdanningen koster. Vet ikke om det gjelder i dette tilfellet' date=' men det ble ihvertfall nevnt i den svenske serien "Stridspiloterna". [/quote']

 

Folk som skriver under på noe slik må være idioter. Det er mye som kan skje i det dagligdagse. Det må nesten være en forskjell om du selv er skyldig i at du ikke kan fullføre eller om det er utenfor din kontroll. Hvis ikke er det jo stikk motsatt av forsikring... Skjer det nogot med er så betaler ni skjortan og mer till til oss, hvad tycks?. Det kan ikke være så svart og hvitt? Timmy?

 

En annen sak er at piloten ikke nødvendigvis trenger å avtjene sin plikttjeneste som flyger. Det er mange stillinger på bakken i et Forsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke kan fullføre plikttjenesten i luftvapnet må man betale tilbake det utdanningen koster. Vet ikke om det gjelder i dette tilfellet' date=' men det ble ihvertfall nevnt i den svenske serien "Stridspiloterna". [/quote']

 

Folk som skriver under på noe slik må være idioter. Det er mye som kan skje i det dagligdagse. Det må nesten være en forskjell om du selv er skyldig i at du ikke kan fullføre eller om det er utenfor din kontroll. Hvis ikke er det jo stikk motsatt av forsikring... Skjer det nogot med er så betaler ni skjortan og mer till til oss, hvad tycks?. Det kan ikke være så svart og hvitt? Timmy?

 

En annen sak er at piloten ikke nødvendigvis trenger å avtjene sin plikttjeneste som flyger. Det er mange stillinger på bakken i et Forsvar.

Det er nok snakk om å nekte utenlandstjeneste, oppførsel som fører til oppsigelse osv. som berører kontrakten man har med forsvaret. Regner med det ikke gjelder om synet svikter eller lignende, det kan man jo ikke noe for :)

I denne saken var mannen i 50-årene, så han er vel ferdig med plikttjenesten for en stund siden.

 

Var nok en liten feil i innlegget mitt, "kan" ble litt missvisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg denne videoen er rå, men at pilote er totalt lavpanne som bryter det som finnes av regler for lavtflyvning med Herc. En ting er å fly lavt med F16/F5/Mirage 2000 eller hva det nå enn er, men når du begynner å snakke så lavt med såpass store fly, som ikke akkurat kan kastes rundt like fort, så er det rett og slett idiotisk.

 

At piloten er en såpass erfaren pilot blir bare toppen av kransekaka. Regler innen luftfart, være det militær eller sivil, er til for sikkerthetens skyld, ikke fordi de er morsomme å bryte. Avgjørelsen med å sette denne piloten på bakken er etter min mening fullstendig riktig. Hadde det vært en Gripen eller et tilsvarende fly skulle jeg ikke sagt noe som helst.

 

Bicep fikk et helv... i 2000 når han fløy en lowpass forbi C5'en i Bodø såpass lavt at de som stod ved Linehuset så NED i pit'en når han kom susende forbi. Vi som stod utenfor Hangar 3 og venta på'n (skulle ta imot flyet etter turen) så såvidt det var toppen av halen over shelter 201.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går vel disse spisse flyene såpass fort at det ikke akkurat taler til deres fordel om man skulle være så idiot og forsøke på noe slik. Det virker som om du mener det hadde vært lettere/tryggere med en fighter...

 

For all del... underholdende video. Like underholdende å høre hva reaksjonene ble fra den svenske Forsvarsmakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville mene' date=' uten å ha førstehåndskjenskap til den slags, at det er lettere å gjøre slike lowpasses med en jager enn en Herc, ja. Begge deler er uansett totalt på trynet og utrygt. [/quote']

 

Det jeg er interessert i å vite er hvorfor du vil mene dette :) Herc'en går ned etter tretoppene for å komme ned til høyden den passerer i for å trekke opp igjen. En ennå mer hurtig-gående sak ville vel få meget mindre tid på å gjøre denne bevegelsen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men en jager har uansett mer motorkraft og mindre inertia å overkomme for å utføre en pull-up. Pluss at jeg har SVÆRT liten tro på at noen ville prøve en lignende manøver på samme sted med en jager med throttle så langt frem du får den. Greit nok, Herc'en innehar god manøvreringsevne størrelsen i betraktning, men jeg vil fortsatt si at det vil være lettere i en F16 grunnet mindre vekt, mer motorkraft som kommer raskere i virksomhet og bedre manøvreringsevne.

 

Uansett om det er lettere aldri så mye, så er det fortsatt utrygt og grunn til å sette sidestick/yoke-actuator'en på bakken slik at han/hun kan tenke over hva pokker de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av fordelene med å ha konstant hastighet på prop for Orion og Hercules er at du har kraft MED EN GANG... Angående treghet så vil jeg tro at dersom det ene flyet har større treghet og derfor ikke trekker opp like raskt så vil det samme flyet ikke bli like påvirket av forandringer i luften... turbulens... vindskjær... etc? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg være for bråsikker her, men det var vel vell nært folkene på bakken. Men at flyet i seg selv var nært bakken? Er det ikke vanlig at Herc og andre slipper ut last påmontert en stålpram m. dragshute i fra slike høyder, eller har jeg sett for mye film? (Kjøretøy, våpen, forskyninger) Er vel ikke bare fra større høyder med fallskjerm eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen døde' date=' ingen ble skadet. La dem ha det litt gøy. :) [/quote']

 

Når du har sånne holdninger, så håper jeg du mister PPL-lappen din for godt. Har du sånne holdninger når det gjelder biler og fart også? har du det, så håper jeg inderlig at du ikke tar med deg andre i døden.

 

Jaha? Jeg skrev lengre ned "Jeg har selv PPL, og hadde aldri tenkt å gjort noe slikt.". Så lenge jeg holder med til alt som står i Air Law har jeg ingen grunn til å miste PPL.

 

Hvorfor skal jeg miste PPL ved å synes det er ser gøy ut å fly fort og lavt? Jeg har lov til å syns hva jeg vil, uten konsekvenser. Jeg kan fks syns at mord er helt OK, burde de da kaste meg i fengsel? Har da ikke gjort noe galt jeg, bare synes der er ok(for å si det klart og tydelig, JEG SYNES IKKE MORD ER OK!).

 

Jeg kan også synes at biler i utrolig høy hastighet er utrolig gøy og kult og mye mer, betyr dette at jeg må gå til nærmeste politistasjon og gi inn førerkortet mitt?

 

Så lenge jeg holder meg til lovverket finnes det ingen grunn for meg å miste eller gi fra meg noen av mine sertifikater.

 

Jeg synes du må slapp av, ta deg en chill-pill, og se på en action film, eller nei, slikt ser jo ikke du på, for viss du synes dreping, kjøre for fort, og low pass er kult og spennende å se på, jo da må du rett i fengsel fordi du er en fare for samfunnet.

 

Hadde det skjedd noe galt med hercen, da hadde jeg hatt en annen holdning, ellers synes jeg det bare var utrolig kult, og tøfft gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

militaeret gjoer jo low pass fra tid til annen de, saa lenge du har faatt tillatelse til aa gjoere en lowpass ser jeg ikke noe galt i det i det hele tatt.

Husker mens jeg var i luftforsvaret ett par f-16 som suste over basen vaar i full fart med afterburner. Det var paa ingen maate 5 meter over bakken, men lavt nok til at det ikke var langt over hustakene.

 

Jeg ser problemet i aa gjoere noe slikt i sivil luftfart, de har visse regler aa gaa etter, men at forsvarets fly gjoer dette har jeg ikke noe imot saa lenge de har kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingenting med om ein meinar at det er greit eller ikkje. Piloten utførte, heilt bevisst, ein manøver som bryt med reglane om avstand til folk, fartøy, bustad eller køyrety. Om det er på ein flyplass eller ikkje spelar ingen rolle. Ein skal ikkje fly slike manøvrar over folk. Personleg så meinar eg at det er feil å gjere slikt. Ein veit aldri korleis slike manøvrar vert motteke av dei som føler at dei får flyet i skallen.

 

Eg har sjølve flydd flybys med mindre enn 5 meter til rullebana i 140 knop. Men det var over rullebana, ingen folk under eller i nærleiken av flyet, og heilt legalt etter reglane. Noko anna hadde det vore om det var eit fly eller andre ute på rullebana. Då hadde sangen hatt ei anna tekst og låt.

 

Om denne piloten vert avskjediga, så er det trasig for han. Men det burde han ha tenkt på før han utførte manøveren.

 

Det er også noko anna når dei driv med utstyrsdropp på treningsfelt eller i felten. Då er det operasjonar som dei må gjennomføre for å få gjort oppdraget og det heile er i eit anna lys. Og det er neppe folk rett under flyet når dei droppar ein 5 tonns kasse med utstyr ned på bakken i hundreogfanden km\\t.

 

Om folk meinar at dette er ok, så får det vere deira sak. Om ein er uenig, så treng ein ikkje gå til angrep på kvarandre, men heller berre godta at dei har andra synspunkt. For oss som ferdast i lufta dagleg og som er på flyplassen dagleg og går rundt iblant fly, så heng ikkje slike manøvrar på greip. Om eit fly hadde komt imot meg på den måten der hadde eg fillerista piloten så kraftig at han neppe hadde våga å gjere det igjen.

 

Men uansett så håpar eg for vedkommande sin del at han ikkje vert avskjediga, men at han heller får ein reprimande og evt vert nedgradert til styrmann. Han gjorde ein feil. Bevisst? Ja. Bør han miste sertifikatet? Etter mi meining, nei. Han hadde nok full kontroll over maskina under heile seansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...