Tore Stabell Kuloe Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Tilbake i Milano- nok en pizzaby - for å sette nesen nordover, hjemover. Snakker om å sette på vekking: Planlagt takeoff: 0525. Heldigvis Zulutid.. Bekmørkt i Milano så tidlig om morgenen, jeg har sittet til sent på kveld og planlagt tur, ikke rart at jeg er trøtt. Men klar i hjernen! Det er meldt lettskyet, men i TAF'en står det for Zurich at det kan bli regnbyger i forbindelse med en frontpassasje: LSZH 35008KT 5000 BR SCT050 BKN070 -RA TEMPO 0612 3000 RA BKN0030 Det står jo ikke Broken 1000 fot liksom, så 3km sikt går bra, og det tåler vel vann dette flyet! Men for Milano er det jo prima: LIMC VRB05KT 9999 FEW050= Jeg har tenkt meg 8000 fot, og venter noen hyggelige sky-klatter under meg. Får håpe det ikke blir noe BKN. Turen går fra Milano, rett opp til innsjøen Lago Maggiore (lago betyr altså innsjø på italiensk, lærte jeg nå), opp gjennom en dal, Val d' Ossola, ligner vel på Romsdalen eller noe slikt, og opp til den ikke lenger er en dal, og så inn på dalen der Rhone-elven begynner, ved en liten "by" som heter noe så bergensk som Ulrichen: Så nedover elven der Rhone renner, men som man ikke kan kalle Rhone-dalen der vinen kommer fra, men Rhone renner også her, forbi Sion og så nordover til Geneve-sjøen. Eller Lac Lèman som den heter på Fransk. Så opp til en annen innsjø, Neauchatelsjøen, Lac de Neuchâtel, eller Neuenburgersee som den heter på Tysk. Og bort til Zurich: Hvis ingen har puttet sukker på tanken er alt vel med flyet, jeg har fylt ut og sent flightplan og tatt fram alle papirer jeg trenger: Fakset flightplan fra hotellet: "Stop whatever you are doing, I have a very important document to fax! I'm a pilot! I og med at jeg ikke så ut som en pilot ble ikke damen i resepsjonen videre imponert. Veldig mørkt og veldig tidlig blir jeg kjørt av en flyplassbil til Archer'en, som i disse terror-tider sikkert har stått trygt gjennom natten. Sjekk den klokka, dette er frivillig! Sånn, ser litt lysere på tilværelsen, en SAS 737 skal dra, de som sitter på den har nok stått opp minst en time tidligere enn meg: Ørlite håp om soloppgang i horisonten i øst: Ikke rart jeg fikk en annen taxebane enn ruteflyene, har ikke sjans til å holde følge, en Lufthansa hadde blitt knipset i fotoboks om det hadde vært på norske veier: Min tur; stoppeklokka er klar, wind variable 5, cleared for takeoff 35. Left turn: ... inn i mørket, enn så lenge. Men sola står opp snart! Her er Lake Maggiore (eller Lago Verbano) (ikke så mye å se i mørket): men bak meg ser jeg et håp av lys: Jeg har startet på turen oppover Val d' Ossola, det har kommet litt grålysning på de høyeste toppene. De er ca 7000 fot høye: En ny dag for dem som bor i dalen; en skal kanskje på skolen og ha tentamen, en annen skal vise sjefen at han kan selge mobiltelefonabonnementer, hvis ikke får han ikke jobben. Barn skal på skolen, en dame har bare håret sitt å tenke på, mannen har dratt på jobben i Milano med BMW'en og hun er alene i det store huset. Da har jeg svingt inn på dalen der Rhone-elven altså renner, men ikke "Rhone-dalen", Ulrichen med sine utrolige 250 innbyggere, men flyplass har de!: En liten elv med iskaldt Alpe-vann kobler seg på: Sjekk den toppen man så vidt kan skimte lengst bak der, den er på 4300 meter, Galdhøpiggen gå hjem og legg deg! Der kommer dette lavere stratuslaget, men det er vel ingen som nødlander av den grunn: Sion: Etter en lengre stopp i Sion (naturen krever sitt) er jeg i gang igjen, og nå kan jeg se Genevesjøen (nei, Lac Lèman mener jeg: Så skal jeg få se Montreaux, som jeg trodde var en by, men som viser seg å være et lite sted ved Genevesjøen der jazz- og filmfestivaler blir holdt. 23000 mennesker skal bo i den lille byen: Var ikke så stor i virkeligheten heller, den da: På venstre side, på sørsiden av innsjøen, topper på tre tusen meter. Og bak meg ser jeg der Rhone-elven renner mot Sion og dalen jeg passerte: Så kommer jeg til den desto større byen Lausanne, og svinger nordover mot neste sjø: Her ligger landskapet på ca. 500 meter, og jeg ser ikke akkurat Nauchatelsjøen forut: Jo, der er'n, på venstre side: Pokker så mørkt det ble, jeg skulle ikke blitt så lenge i Sion, dagen er snart over, og fronpassasjen er tydelig: Hm: Jeg er i nordenden av Lac de Neuchâtel, eller Neuenburgersee: og nå kan jeg ikke engang se neste sjø som ligger mindre enn fire km videre! Jaja, den var deen jo, Bieler see: Som det heter på tysk, der See ist 15 km lang und max. 4.1 km breit. Jaja, begynner å bli vant til dette dashbordet: Skyer over og skyer under. Og en kanal. Så kom regnet, og du verden så mye mere det regner når man har over hundre knop TAS enn når man står på et gatehjørne og slapper av: Sammen med regn kommer dårlig sikt, når man er midti det, dette blir snart en IFR-tur. Klar med Zurich-kart, det blir 32, fordi 34 er stengt: Svinger over Zurichsee, Elven Limmat deler byen i to, men det har jeg ikke tid til å tenke på, jeg konsentrer meg om at jeg kommer til å få beskjed om å takse ned H2 mot enveiskjøring, og krysse RWY28 via J. Kanskje. Men det er godt å være forberedt. Kommer inn mot plassen, den mørklakte rullebanen til venstre: Flyr over RWY28, 70 knop: 50, 40 , 30, retard, holdt jeg på å si, Straks er jeg på sveitsisk jord: Takse, takse, forbi en diger Swiss som sikert kan fly langt: Zurich, ja: Parkingstand E20. Sveitsisk flagg vaier i den våte vinden. Da er det hotell igjen, og planlegging av hvordan jeg skal komme meg til Norge. Takk for titten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 26. januar 2008 Premium Medlem Del Skrevet 26. januar 2008 Enda en topp reportasje fra deg! Realisme og bildekvalitet hinsides vanlig standard. En sann fornøyelse å bla gjennom! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Dette her er virkelig førsteklasses reportasje,som Ernst så bra sier. Underholdningsverdien er mye bedre enn noen slags porno jeg vet om. HVor har du fått tak i meshet? Jeg er meget interessert i det, hvis det er til fs9... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Imponerende flott VFR reportasje! Skal si du går grundig til verks når du legger ut bilder,dette har tatt tid å mekke sammen,tenker jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Dette er den beste bildeserien jeg har sett,med dokumentasjon og historie! :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Wow! Flotte bilder, men for et scenery! Det her var bare helt paradis :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Du har presentert noen av de beste bildeseriene jeg ahr sett! Med slik flott dokumentasjon blir det bare enda bedre! Hva heter den toppen på 4300m? Jeg er ganske sikker på å ha sett den, men husker ikke hvor i alpeområdet det var :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bengt Warnes Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Underholdningsverdien er mye bedre enn noen slags porno jeg vet om. Dette er da en slags porno det? Rett og slett JAGGU! Bengt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ragnar Johnsen Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Må bare bøye meg i støvet. Dette er helt villt. En virkelig nytelse å se/lese dette. Nærmere real er det ikke mulig å komme :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Takk for supre tilbakemeldinger! Det er synd bilder må krympes så mye, for bildene er egentlig på 1900x1200: originalstørrelse Mesh: Jeg vet faktisk ikke hvilken mesh som er best for Alpene, men disse ser jo flotte ut: alpe-mesh Topper: Det står ikke navn på en eneste topp på mitt kart, navnene slutter vel på -horn, tenker jeg;) Takk for alle hyggelige kommentarer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Kan det være Matterhorn? Det skal ligge på grensen mellom Italia, og et annet land tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik - C Varvik Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Dette her er virkelig førsteklasses reportasje' date='som Ernst så bra sier. Underholdningsverdien er mye bedre enn noen slags porno jeg vet om. HVor har du fått tak i meshet? Jeg er meget interessert i det, hvis det er til fs9... [/quote'] Tørr du virkelig å påstå at det finnes noe som helst underholdningsverdi i porn? Kjempe tråd, spennende å lese. Og man blir ikke lei dette her! Stå på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Det er neppe Matterhorn. Den ligger syd av posisjonen du har når du flyr ned dalen mot Sion, i enden av dalen opp mot Zermatt. Når du passerer Visp er Matterhorn rett syd. Matterhorn er i tillegg 4478 meter høy og ligger på grensen mellom Italia og Sveits, riktig nok på sveitsisk side. Enda mer nøyaktig er det mellom skistedene Cervinia og Zermatt, forbundet med skiheis. I dette området er det mange høye topper, bl.a. Monte Rosa (4634m, høyste topp i Italia) og Dom (4545m, høyeste topp i Sveits). Mvh Mathias Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Dette blir bare bedre å bedre! Jeg blir mer og mer imponert fra hver gang, dette er rett og slett avhengighetsskapende! Nok en gang (som tidligere poster), hvilke scenery har du brukt her? De fjellene er jo spektakulere, noe fancy freeware eller på jeg punge ut? :grin: Til slutt.. MER MER MER!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Nysveen Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Ja det der har du helt sikkert rett i, jeg har kjørt i gjennom alpene så mange ganger at jeg husker ikke hvilke fjell som hadde hva, og hvor hye de var. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Stabell Kuloe Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 "Når du passerer Visp er Matterhorn rett syd. Matterhorn er i tillegg 4478 meter høy og ligger på grensen mellom Italia og Sveits, riktig nok på sveitsisk side." - makan til lokalkunnskap! Når jeg ser på kartet ligger det en topp 14964 fot til venstre for Raron, og en 14793 fot til venstre for Turtmann. Det er topper som ligger helt sør i Sveits på grensen til Italia. 14964 fot blir jo 4560 meter. Mathias: Sjekk første bilde i innlegget mitt, der er toppene, hvilken er hvilken? Scenery er enkelt: Alp-mesh, som nevnt tidligere (freeware) , og Ultimate Terrain Europe for FS9. Totalpris 40 dollars. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Totalpris 40 dollars. Disse bildene er da verdt mye mer! Knakende bra levert!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 De toppene jeg klarte å kjenne igjen på kartet er disse -Dersom du følger den sveitsisk-italienske grensen fra vest mot øst på kartet, støter du ganske raskt på en topp merket 14691 (rett ved bokstavene LR nede til venstre på kartet). Dette er Matterhorn. -Følger du grensen videre finner du en topp på 10300. Dette tror jeg er Testa Grigia. Over her går skiheisene fra Zermatt i Sveits, til Cervinia i Italia. -Videre langs grensen finner du en topp på 15200, under står det Monte Rosa. Dette er altså det høyeste fjellet i Italia. -Går du deretter rett nord finner du en topp på 14964, dette er mest sannsynlig Dom på 4545, men kan også være Täschhorn på 4491m, disse står ganske tett. -Toppen du fant på 14793 (så å si rett vest for Dom) må være Weisshorn. Denne er på 4506m. -På det samme kartet, litt nordvest for Ulrichen, er det en topp på 14022. Dette er nok Finsteraarhorn. -Rett vest for denne finner du en på 13667. Dette er nok enten Eiger, Mönch eller Jungfrau. Disse står meget tett og er kjent fra f.eks. utforrennet i Wengen der de danner en nydelig kulisse. -Den siste toppen jeg tror jeg kjenner igjen, ligger rett syd for Eiger, Mönch og Jungfrau, og er på 13763. Dette tror jeg er Aletschhorn, men er ikke helt sikker. Aletschhorn er på 4195m. Det var de jeg kunne kjenne igjen. Husket ikke høyden i meter på Eiger, Mönch eller Jungfrau. På Aletschhorn måtte jeg jukse og slå det opp, og det samme med Finsteraarhorn. Resten av toppene er merket av på diverse skikart som har blitt studert særdeles grundig opp gjennom årene. Det er herfra jeg kjenner toppene. Som en siste kuriositet kan det nevnes at alle disse toppene ligger i kantonen (fylket) Wallis i Sveits, som søkte om vinter-OL 2006, men som da tapte for Torino (en enorm skam!). Det er også slik at "fjellryggen", som både Monte Rosa og Matterhorn ligger på, danner nord-sør-vannskillet i alpene, og følger du denne ryggen vestover kommer du til Mont Blanc. Mvh Mathias Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Arild Hansen Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Ja dette var helt enormt!!!! Kunne jo abslutt vært reportasje fra en real flight. Herlig! Takk for nesten en havltime med knallbra underholdning! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.